Weer zo'n auto/gewicht vraag b-rijbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Weer zo'n auto/gewicht vraag b-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 21:57

Door omstandigheden ben ik genoodzaakt om met spoed (geen haastige spoed maar toch wel spoed) een andere auto aan te schaffen. Helaas is de keuze beperkt door een gering budget, maar de auto moet toch wel aan 3 eisen voldoen. Ten eerste moet het een gezinsauto zijn, ten tweede moet ik er lange afstanden mee kunnen rijden (toch wel snel een km of 700 per week) en ten derde moet ik de trailer ermee kunnen trekken (met B-rijbewijs).

Nu heb ik mijn oog laten vallen op een mitsubishi carisma 1.9glx TD sedan. Het budget klopt, hij is ruim genoeg als gezinswagen en als niet AL te zware diesel ook nog eens geschikt voor de afstanden. Nu vraag ik me alleen af of ik mn trailertje er ook met mn B-rijbewijs mee mag trekken. Ik heb zn gegevens er even bijgezocht, want ik kom er ondanks de sticky niet helemaal uit.

gegevens auto:
Ledig gewicht: 1120 kg
maximaal beladen gewicht: 1675 kg
maximaal gewicht aanhanger geremd: 1275 kg
max kogeldruk: 75 kg

gegevens trailer:
leeg gewicht: 540 kg
maximaal beladen gewicht: 1300 kg (is nog niet teruggewogen, dit is wel de bedoeling)

Nu zou de trailer teruggewogen moeten worden naar 1119 kg als ik het goed begrijp? Dan zou het dus mogen denk ik? Het paard is een kwpn-merrie van 1.60, dus geen groot paard.

Ik ga niet voor mn E-rijbewijs omdat ik enorme faalangst heb mbt rij-examens. Heb door deze faalangst mijn b-rijbewijs ook pas in 5x gehaald en ik heb het budget niet om zo vaak over een e-rijbewijs te gaan doen, dus zo lang ik nog niet die financiele zekerheid heb (lees vast contract) ben ik dit nog niet van plan.

Een zwaardere auto gaat om dezelfde reden als hierboven niet, ik moet ivm de afstanden die ik rij een diesel hebben, maar de wegenbelasting die een nog zwaardere auto met zich meebrengt kan ik als alleenverdiener die een gezin moet onderhouden op dit moment helaas niet opbrengen.

Ik begrijp wel dat een zwaardere bak net even mooier of beter is, maar ik ben al heel blij dat ik dit kan doen, dus aub niet dat soort dingen aandragen. Gaat me er puur om dat ik verantwoord (lees legaal) op pad kan :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:06

Als het mtm van de trailer minder is dan het leeggewicht van de auto, mag het inderdaad.

Wat me wel vaak verbaast is dat veel mensen dit soort vragen stellen omdat ze geen budget hebben. Wel een paard en trailer enz. maar t mag allemaal niks kosten. :x Als je zo krap zit, koop dan geen trailer. Of geen paard.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 22:10

en bedankt. Sommige mensen moeten alles ervoor aan de kant zetten om zich wel hun paard te kunnen veroorloven en een jaar zoeken om een geschikte, goede en veilige trailer voor een passende prijs te kunnen aanschaffen maar die mensen is het dus niet gegund ofzo? Ik heb een paard omdat het mijn leven is en ik er niet zonder wil, niet omdat ik een vette beurs heb.

cissy

Re: Weer zo'n auto/gewicht vraag b-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:54

Ik zou dan eerst maar eens mijn paard (+ trailer, weet je dat ook gelijk of het klopt met de papieren) laten wegen als ik jou was, kan wel eens vies tegenvallen wat die weegt. Theoretisch moet het kunnen om m terug te keuren en dan met B mee te rijden maar het zou sneu zijn als je dat dus net niet redt met combi auto/trailer.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 23:03

maximaal belaadbaar gewicht van je auto 1675kg + max. belaadbaar gewicht trailer 1300 kg is 2975 kg. blijft dus onder de 3500 kg. je auto is zwaarder dan je trailer dus je mag hier met B mee rijden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:30

fiona1 schreef:
maximaal belaadbaar gewicht van je auto 1675kg + max. belaadbaar gewicht trailer 1300 kg is 2975 kg. blijft dus onder de 3500 kg. je auto is zwaarder dan je trailer dus je mag hier met B mee rijden.

Dat klopt niet, het leeggewicht van de auto is lager dan de MTM van de trailer. De trailer moet dus teruggekeurd worden om te mogen rijden met B - wat de TS ook terecht aangeeft.

Lege trailergewichten kloppen echter zelden of nooit, die 540 kilo leeg is vermoedelijk eerder 600-650 kilo. Trailers worden nl zonder gietvloer, zonder stangen en zonder voordeurtje gewogen. Met een tot 1119 kg teruggewogen MTM van de trailer hou je dus met een beetje pech 500 kilo over voor je paard. En daar gaat een KWPNer van 1.60 overheen...

Laat paard en trailer dus echt eerst wegen voordat je dit doet.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:32

Als je het echt zeker wilt weten, moet je in de Wiki kijken en in de FAQ die er over geschreven is.

Ik begrijp echt niet waarom mensen 3x per dag hetzelfde topic openen, terwijl de waarheid toch echt makkelijk te vinden is op bokt!

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:02

Ibbel schreef:
fiona1 schreef:

Dat klopt niet, het leeggewicht van de auto is lager dan de MTM van de trailer. De trailer moet dus teruggekeurd worden om te mogen rijden met B - wat de TS ook terecht aangeeft.

Lege trailergewichten kloppen echter zelden of nooit, die 540 kilo leeg is vermoedelijk eerder 600-650 kilo. Trailers worden nl zonder gietvloer, zonder stangen en zonder voordeurtje gewogen. Met een tot 1119 kg teruggewogen MTM van de trailer hou je dus met een beetje pech 500 kilo over voor je paard. En daar gaat een KWPNer van 1.60 overheen...

Sorry Ibbel, je hebt helemaal gelijk! Het gaat om het ledig gewicht van de auto. Ik zal beter opletten voordat ik weer iets op het internet kwak. :D

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:18

Ibbel schreef:
fiona1 schreef:

Jup Ibbel heeft helemaal gelijk. Als het ledig gewicht van je trailer klopt (en dat is idd ook zeer de vraag, aangezien echt bijna alle trailers gewogen worden zonder stangen/rubber vloer ed) zou jou trailer dan dus teruggekeurd moeten worden tot een laadvermogen van 579 kg.
Dat is niet veel als je er een KWPN-er op wilt vervoeren.

Imo op zoek naar een zwaardere auto dus ;)

Rietjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:00

Hey wij hebben ook net een nieuwe auto gekocht een ford mondeo
En aangezien wij ook niet zo'n groot budget hebben is misschien een optie die mag zowiezo een 1.5 trailer trekken maar ik zit ok nog steeds of het mag met een B rijbewijs dat weet ik dus ok niet 100% zeker..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:17

1120kg trailer, inkl paard?? Dan heb je een overmaatse pony of het gaat niet lukken! Zoals Cissy al aangeeft; laat het spul eerst eens wegen, voordat je jezelf allerlei ellende op je nek haalt.

Oh, en nog wat, aanhakend op sflj; LPG G3 rijden is goedkoper dan een Diesel, zeker op dat soort afstanden. Kun je bovendien een betere auto nemen, bijvoorbeeld een Volvo V70 of een Saab 9-3. Wanneer de installatie erin zit, rijdt je gewoon voordeliger dan een Diesel. Volvo's en Saabs en met 200k+ op de klok zijn net ingereden........

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 11:26

@ ikke - ik rijd een volvo op LPG (en ben er heel blij mee hoor) maar de maandelijkse wegen belasting is wel een heeeeel stuk duurder dan die van een volvo op benzine of Diesel, omdat men er in NL vanuit gaat dat je met LPG meer rijd dan met diesel of benzine dus moet je meer wegenbelasting betalen.

Dus als je een krap budget hebt maandelijks en die kosten komen er weer extra bij dan kan het minder voordeelig zijn

( ik met volvo 940 betaal per maand 120 euro wegenbelasting - maar ik rijd dat er weer uit gezien ik zo veel KM maak)

En dan nog iets, wij hebben in 3 jaar tijd onze Volvo echt naar de knoppen gereden door extreem veel met trailer te rijden, zo af en toe een ritje is ok voor volvo, maar niet dag in dat uit met de trailer. (maar vast niet dat dat bij ts het geval is)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 11:48

Kady1 schreef:
@ ikke - ik rijd een volvo op LPG (en ben er heel blij mee hoor) maar de maandelijkse wegen belasting is wel een heeeeel stuk duurder dan die van een volvo op benzine of Diesel, omdat men er in NL vanuit gaat dat je met LPG meer rijd dan met diesel of benzine dus moet je meer wegenbelasting betalen.

Dus als je een krap budget hebt maandelijks en die kosten komen er weer extra bij dan kan het minder voordeelig zijn

( ik met volvo 940 betaal per maand 120 euro wegenbelasting - maar ik rijd dat er weer uit gezien ik zo veel KM maak)

En dan nog iets, wij hebben in 3 jaar tijd onze Volvo echt naar de knoppen gereden door extreem veel met trailer te rijden, zo af en toe een ritje is ok voor volvo, maar niet dag in dat uit met de trailer. (maar vast niet dat dat bij ts het geval is)

Ehm, ik geef ook specifiek aan dat je LPG G3 moet rijden!! Check even op http://www.belastingdienst.nl/reken/mot ... belasting/

Een personenauto van 1500kg, tarief per drie maanden:
LPG G3: 305 euro
LPG: 411 euro
Diesel: 390 euro
Benzine: 209 euro

Ik betwijfel of die 940 een U9 vermelding in het kenteken heeft (nodig om een LPG G3 in te kunnen bouwen) en daarmee kom je dus een stuk hoger uit!!

Let op: de tarieven verschillen per provincie, door de provinciale opcenten, maar dat is een vast bedrag, onafhankelijk van de soort brandstof, dus de verhoudingen blijven ongeveer gelijk.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:39

Ach zo, ik wist niet dat daar nog verschil in zat, mijn volvo is +- 20 jr oud, en heeft dus een ouderwets gas systeem.
wij willen nu zelf naar een diesel :) auto die een stuk meer mag trekken, dus voor mij maakt het niet uit, hopelijk heeft de TS er wat aan.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:57

Ik blijf er bij dat dit soort combinaties levensgevaarlijk zijn; zowel voor paarden als mensen. Auto's die net op het randje een volle trailer mogen trekken, daar eigenlijk te licht voor zijn en chauffeurs met vaak weinig ervaring. Een flinke windstoot, hobbel, uitwijkmanouvre, paard wat tekeer gaat en je gaat met de hele combinatie aan het slingeren met alle gevolgen van dien.
Een combinatie auto/ trailer moet zwaar genoeg zijn om al dit soort dingen op te kunnen vangen en jammer genoeg kosten dat soort combinaties een smak geld. Ik ga dan ook mee mer SFLJ, als je een paard koopt en die wil vervoeren zorg dan voor een deugdelijke combinatie, anders kan je beter een wagentje huren voor de keren dat je op pad moet.
Rijbewijzen op dat gebied zijn leuk, maar zeggen niets over of het wel of niet veilig is om op pad te gaan.
Voor een trailer hoort gewoon een flinke, zware auto met voldoende trekvermogen en de juiste vering, die ook in geval van nood het een en ander op kan vangen.
Wij rijden met een Chevy Pick up diesel van 2700 kg, met een ( gooseneck) trailer die leeg 2000 kg weegt. dat ligt dus op de weg als een huis en zal dat onder vrijwel alle omstandigheden ook blijven doen. Nou is onze combi extreem zwaar doordat de trailer groot is met een living, maar ik zou persoonlijk nooit met een lichte auto een trailer durven trekken om bovengenoemde redenen.

Je kan dan misschien met een "lichtere" combinatie op pad, het is misschien zelfs legaal maar verantwoord in de vorm van veiligheid is het zeker niet |( .

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:07

Leorah schreef:
en bedankt. Sommige mensen moeten alles ervoor aan de kant zetten om zich wel hun paard te kunnen veroorloven en een jaar zoeken om een geschikte, goede en veilige trailer voor een passende prijs te kunnen aanschaffen maar die mensen is het dus niet gegund ofzo? Ik heb een paard omdat het mijn leven is en ik er niet zonder wil, niet omdat ik een vette beurs heb.

Ik wilde niemand beledigen en je kunt je hobby zo duur maken als je zelf wilt maar bezuinigen op vervoer voor je paard is verkeerde zuinigheid. Koop dan niks en huur een fatsoenlijke auto / combinatie voor de dagen dat je met je geliefde 4 voeter op pad wil.
Om een paard veilig te kunnen vervoeren heb je gewoon een dikke portemonnee nodig. Een fatsoenlijke trailer kost op z'n minst een paar duizend euro en de auto die daarvoor nodig is nog een paar meer.
En omdat je in je openingspost al begint met dat je een auto zoekt die niet al te zwaar mag zijn omdat dat te duur in wegenbelasting is, je het geld niet hebt voor een E rijbewijs en je 'alleen maar' legaal bezig wilt zijn (en dat houdt niet automatisch in dat het verantwoord genoeg is.) reageer ik op deze manier. Je bent nl niet de eerste op dit forum en ik begin me eraan te storen.
Deze 'nét aan' combinaties met vaak onervaren en bovendien onopgeleide (je schreef zelf al dat je geen E rijbewijs hebt) bestuurders vind ik gewoon niet veilig genoeg op de weg. Niet voor mij als medeweggebruiker, niet voor die bestuurders zelf maar het meest maak ik me zorgen om de paarden die nergens om gevraagd hebben en maar achterin dat bakkie van zo'n combinatie moeten staan, hopen dat ze goed aankomen.

Veel succes met je zoektocht, koop asjeblieft een degelijke, zware auto die het ruim trekken kan en mag en haal je E rijbewijs. Ik heb m'n vriendin 2 jr geleden een dagcursus kado gegeven en aan het eind van die dag had zij haar rijbewijs en was ik nog geen 400,- kwijt.
Ik zag dat jij ook in de buurt woont: http://www.richardveen.nl/e_achter_b.php

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:23

Ik was zelf bezig met het uitpluizen hoe en wat, ik heb namelijk geen E en ben afhankelijk van dit soort rekensommen.. Ben op zoek naar een nieuwe auto die wel mijn trailer kan trekken, zonder dat de boel te zwaar wordt, de centen voor E zijn er nog niet :o

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 16:24

Ik ben inmiddels voorzien en happy ;)

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:26

Welke auto heb je nu gevonden? Misschien dat dat voor ons ook wat is? Alle suggesties zijn welkom :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 16:30

Ik heb de mitsubishi carisma gekocht. mag 1275 kg geremd trekken en als je geen al te zware trailer hebt, dan gaat dat prima met 1 paard of pony.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:34

Klopt, die heb ik ook nu! Alleen deze mag maar 1100 kg trekken..
Wat voor type heb jij dan? Ik heb er een uit 97 en die is nu af, heb er 250.000km op staan en ben echt toe aan een nieuwe.. :o

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 16:42

De mijne is ook van '97 maar is een 1.9 turbo diesel, misschien dat dat uitmaakt?

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:44

Ja, dat zal het wezen.. Ik heb er een op benzine/LPG..
Wel echt een erg fijne auto dus maar eens kijken of ik een diesel kan vinden :) Thanks!

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:56

ikke schreef:
Kady1 schreef:

Ehm, ik geef ook specifiek aan dat je LPG G3 moet rijden!! Check even op http://www.belastingdienst.nl/reken/mot ... belasting/
Ik betwijfel of die 940 een U9 vermelding in het kenteken heeft (nodig om een LPG G3 in te kunnen bouwen) en daarmee kom je dus een stuk hoger uit!!

Ook Volvo 940`s kunnen op G3. Er staan er ook geregeld op internet (wel goed checken door middel van kenteken bij RDW of het ook écht G3 is!). Het gaat dan over het algemeen om de uitvoeringen met een low pressure turbo, oftewel LPT. (ook wel aangeduid als IC op het kenteken) en deze zijn zo uit m`n hoofd vanaf 1995 geleverd. De Turbo uitvoeringen kunnen ook op G3, maar zijn schaarser. Ik weet van collega 900-liefhebbers dat er ook gewone 940`s zonder turbo op G3 zijn gezet. Dus als je graag 940 wilt blijven rijden (wat ik mij heel goed voor kan stellen!) kijk dan eens of jouw auto niet omgezet kan worden naar G3, of dat je een leuke 940 op G3 kunt vinden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:10

FlyAway schreef:
Ook Volvo 940`s kunnen op G3. Er staan er ook geregeld op internet (wel goed checken door middel van kenteken bij RDW of het ook écht G3 is!). Het gaat dan over het algemeen om de uitvoeringen met een low pressure turbo, oftewel LPT. (ook wel aangeduid als IC op het kenteken) en deze zijn zo uit m`n hoofd vanaf 1995 geleverd. De Turbo uitvoeringen kunnen ook op G3, maar zijn schaarser. Ik weet van collega 900-liefhebbers dat er ook gewone 940`s zonder turbo op G3 zijn gezet. Dus als je graag 940 wilt blijven rijden (wat ik mij heel goed voor kan stellen!) kijk dan eens of jouw auto niet omgezet kan worden naar G3, of dat je een leuke 940 op G3 kunt vinden.

Voor zover ik weet, moet je een U9-vermelding (katalysator) op het kenteken hebben om een G3 installatie erin te kunnen leggen en in aanmerking te komen voor het lagere tarief.