schuldig of niet (paard)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cryssie

schuldig of niet (paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 16:52

Weet niet of ik hier goed sta, maar het gaat om het volgende....

Mijn paard deed vandaag mee aan een evenement. Mijn bijrijdster zat er op.
Ze moesten allemaal in een rij de bak in. Verschillende paarden werden onrustig, waaronder ook die van mij. Ineens knalde een andere paard tegen de kont van mijn paard aan. Zij schoot hierdoor naar voren tegen een andere paard. Dat paard schoot ook naar voren en is tegen de bakrand aangekomen. Hierdoor is dat paard kreupel geworden.
Dat meisje werd heel erg kwaad op mijn bijrijdster en de veearts moet aan de pas komen. Ben ik schuldig en kan ze de kosten verhalen op mij???

cissy

Re: schuldig of niet (paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 16:53

nee, jij bent niet schuldig, misschien wel aansprakelijk maar misschien ook niet, laat dat lekker je verzekering uitzoeken.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 16:57

Het lijkt mij dat dit meer een situatie pechgeval is, dat ze zelf direct de veearts erbij haalt is tenslotte haar keus geweest. Ze had ook na een paar dagen rust kunnen bellen als het paard dan nog niet rad liep.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 16:58

ik zou dan eerder zeggen dat die achter jou paard aansprakelijk zou zijn, want die veroorzaakte het ongeluk.
maar aan de andere kant, het paard voor je liep uiteindelijk zelf tegen de bakrand...
maar iid de verzekering weet het wel.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 16:59

Het lijkt met niet dat jij schuldig bent. Of de eigenaar / berijder van het eerste paard wat de 'kettingbotsing' veroorzaakte (het paard wat tegen jouw paard aankwam) is schuldig, of de eigenaar / berijder van het paard wat tegen de bakrand aankwam is schuldig.

Tja, het is een eigen risico om op evenementen te rijden met een paard. Zulke dingen als vandaag gebeuren nou eenmaal. Dat zou de eigenaar van het kreupele paard zich ook moeten realiseren, ipv zich kinderachtig te gaan gedragen en boos worden.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 17:02

Ik weet niet precies hoe het zit, misschien verschilt het ook per verzekering. Op zich is de eigenaar van een dier altijd verantwoordeljik voor wat het dier doet (ook bv een hond; en ook als er iemand anders mee aan het lopen/ rijden is) maar het is ook zo dat dieren 'eigen energie' hebben en dus soms dingen doen die niet te voorspellen of beinvloeden zijn.

En voor jezelf kun je je afvragen wat jij gedaan zou hebben als de rollen andersom waren? Als jouw paard tegen de bakrand kwam en kreupel werd. En dat kun je ook aan de ander vragen. Zo begrijp je beiden de situatie beter en wordt het geen ruzie misschien.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 17:02

Bellona_K schreef:
Het lijkt met niet dat jij schuldig bent. Of de eigenaar / berijder van het eerste paard wat de 'kettingbotsing' veroorzaakte (het paard wat tegen jouw paard aankwam) is schuldig, of de eigenaar / berijder van het paard wat tegen de bakrand aankwam is schuldig.

als het met auto's gebeurd zou zijn dan is de achterste aansprakelijk voor de schade aan de auto die hij aanreed, dan de volgende weer voor die hij aanreed enzovoorts. Maar paarden zijn dieren en daarvoor geld de eigen energie van het dier, kijk maar eens in de FAQ. Laat de verzekering het nou maar uitzoeken die weten het beter en die zijn er voor.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 17:05

Bellona_K schreef:

Tja, het is een eigen risico om op evenementen te rijden met een paard. Zulke dingen als vandaag gebeuren nou eenmaal. Dat zou de eigenaar van het kreupele paard zich ook moeten realiseren, ipv zich kinderachtig te gaan gedragen en boos worden.

Idd alles was op eigen risico en mijn paard had voor hetzelfde geld ook kreupel kunnen worden. Bedankt voor jullie berichten. Ik weet het even :D

Debola_89

Re: schuldig of niet (paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 17:54

Verzekering...
Zij doen toch wat ze willen. Ooit sloeg mijn paard naar een ander toen ik de mijne uit de weide haalde waardoor die in de omheiningsdraad belandde met gevolg enkele pezen gescheurd in open wonde...
Door mijn getuigenis heeft mijn verzekering blijkbaar toch gelijk gehaald en moest ik niets betalen, want het andere paard kon evengoed tegen de mijne gelopen zijn en zo een slag gekregen hebben, en dan was het zijn schuld.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:13

Ik heb laatst het juridisch loket gemaild over iets dergelijks en zij zeggen dat de eigenaar van een paard altijd aansprakelijk is voor de schade die hij/zij aanricht. Dit is bepaald in de wet. Het is zelfs zo dat als jouw paard in de wei staat en één of ander gek loopt de wei in en krijgt een trap van jouw paard, dat jij aansprakelijk bent.
Maar laat de verzekering het vooral goed uitzoeken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 08:59

Supervixen schreef:
Het is zelfs zo dat als jouw paard in de wei staat en één of ander gek loopt de wei in en krijgt een trap van jouw paard, dat jij aansprakelijk bent.
Maar laat de verzekering het vooral goed uitzoeken.

Aansprakelijkheid > ja, maar is er ook een schadevergoedingsverplichting in dat geval??

Lees het stuk bij FAQ nog eens.