Verantwoordelijkheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StableDoor

Verantwoordelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 20:23

Hallo bokkers!

Ik heb een paar vraagjes.
Als ik met mijn verzorgpaard ga rijden (ik heb GEEN ruiterbewijs) samen met iemand met een ruiterbewijs, wie is er dan verantwoordelijk als er iets zou gebeuren? De eigenaar van het paard, degene met het ruiterbewijs of ikzelf?
En moet je toestemming hebben om buiten te mogen rijden zonder ruiterbewijs? Zo ja, moet de eigenaar dan toestemming geven? En moet dit schriftelijk of mondeling?

Alvast bedankt! :D

Edit: ik weet niet of het hier goed staat..

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:39

ruiterbewijs is een zeer nutteloze verzekering en bewijs.
de eigenaar van het verzorgpaard is verantwoordelijk voor het paard (ook als je wel een ruiterbewijs zou hebben)of de eigenaar moet helemaal geen wa-verzekering hebben, maar dan is die niet slim bezig

IKbenEllen

Re: Verantwoordelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:43

Weet niet waar je woont maar in de meeste gebeiden is ruiterbewijs niet verplicht.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:44

ik heb met een verzorg paard ooit eens de zijkant van een auto in de prak gereden , mooi dat de verzekering van mijn ouders er destijds voor op draaide ,, als er iets is met je verzorg paard op zich is dan de eigenaar verantwoordelijk.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 00:04

De eigenaar van het paard is verantwoordelijk voor eventuele schade veroorzaakt door zijn paard.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 07:35

Geen_idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:39

De eigenaar van het paard is altijd verantwoordelijk.
Daarom mag mijn verzorgster ook niet buiten rijden :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:15

Geen_idee schreef:
De eigenaar van het paard is altijd verantwoordelijk.
Dat klopt. Maar in hoeverre je ook voor 100% met de onkosten kunt worden belast is afhankelijk van veel meer dingen :)
Daar gaat in het uiterste geval een rechter over.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 15:42

*\o/*

Jij snapt het Dubbeldun *D .

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:44

als de schade komt door verwijtbaar gedarag van de ruiter kan de eigenaar van het paard de schade op de ruiter verhalen......in beginsel is de eigenaar van het paard verantwoordelijk voor de schade die het paard aan derden aanbrengt. De eigenaar moet overigens wél extra verzekerd zijn voor die schade als een ander het paar rijdt. Het valt niet zomaar onder de wa omdat de eigenaar dan zelf op het paard moet zitten. Goed uitzoeken dus!!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:05

lianne74 schreef:
De eigenaar moet overigens wél extra verzekerd zijn voor die schade als een ander het paar rijdt. Het valt niet zomaar onder de wa omdat de eigenaar dan zelf op het paard moet zitten. Goed uitzoeken dus!!

Nee, dit is onzin, weet niet waar je dit vandaan hebt. Lees de link op TAO FAQ.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:09

Verder moet je natuurlijk altijd aan de eigenaar vragen of je wel buiten mag rijden.. Als de eigenaar je dit verbied en jij doet het toch krijg je een hoger percentage eigen schuld waardoor je (waarschijnlijk) als nog zelf (voor een deel) van de schade kan opdraaien.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:32

Lolacabana schreef:
Verder moet je natuurlijk altijd aan de eigenaar vragen of je wel buiten mag rijden.. Als de eigenaar je dit verbied en jij doet het toch krijg je een hoger percentage eigen schuld waardoor je (waarschijnlijk) als nog zelf (voor een deel) van de schade kan opdraaien.

Dat kán, maar hoeft zeker niet. Zo simpel kan je dat niet stellen.