Vanaf wanneer zelfstandig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blondie123

Vanaf wanneer zelfstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 20:00

Hallo allemaal.

Ik heb van mijn 9e tot mijn 11e paardgereden met een vriendin op een ponyclub. Nu ben ik 17 en heb ik dus 6 jaar niet gereden. Ineens begon het weer te kriebelen en wilde ik weer dolgraag gaan paardrijden. Mijn vriendin is altijd blijven paardrijden en heeft een verzorgingspaard, een Haflinger van 9 jaar oud. Dit deed ze samen met een ander meisje, maar die is ermee gestopt. Nu is het ook mijn verzorgingspaard.

Omdat ik lang niks met paarden heb gedaan hadden we besloten om het rustig aan te doen en de eerste paar keren alles samen te doen. Vandaag (de 3e keer dat ik naar ons paard toe ga) heeft ze me zelfstandig laten poetsen. Ze was zelf dus thuis. Dit is allemaal erg goed gegaan.

Toen kwam er een ander meisje, die een ander paard verzorgd (de eigenaren hebben 3 paarden) en ze vroeg of ik mee ging naar de wei. Dit leek mij erg leuk, en ik ben dus mee gegaan. Dit ging allemaal erg goed.

Toen ik dit aan mijn vriendin vertelde kreeg ik een standje omdat ze vond dat ik het paard nog niet aan kon en dat ik dit niet had mogen doen. Maar ik vond het heel erg fijn en er is niks gebeurd, het ging gewoon heel erg goed.

Nu is mijn vraag aan jullie, vanaf wanneer zou ik dit soort dingen zelfstandig kunnen doen in jullie ogen? Hoelang duurt zoiets?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Vanaf wanneer zelfstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:07

Ik denk wanneer je het paard begint te kennen en weet hoe hij op bepaalde dingen reageert je zelfstandig kunt zijn. In het begin zou ik zeker met je vriendin overleggen wat je zelfstandig mag doen en waarbij ze wil dat ze er liever bij is. Dit is per persoon verschillend en per paard verschillend.

gekkiej123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:05

ik denk dat je dat het beste zelf kan aanvoelen, en je was toch samen met iemand?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:06

Je vriendin is dus niet de eigenaar van het paard?
Ik vindt dat het aan de eigenaar is om het daar wel of niet mee eens te zijn niet aan een andere verzorger. Ookal is ze je vriendin. Gezien je leeftijd neem ik aan dat je zelf ook echt wel verantwoordelijkheidsgevoel hebt en er was iemand anders bij van een ander paard. Dus ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen. En dat kun je zelf het beste bepalen wanneer dat wel of niet kan.

blondie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 23:08

gekkiej123 schreef:
ik denk dat je dat het beste zelf kan aanvoelen, en je was toch samen met iemand?
Ja, maar dat was een jong meisje en volgens mijn vriendin is zij nog best onervaren. In de eerste instantie kwam zij niet zo op mij over, maar toen we uiteindelijk aan het wandelen waren kon ik wel zien dat ze haar paard niet kon houden (ze was iets van 14 jaar, met een enorm paard die best eigenwijs was).

@Tigra ik zie de eigenaar eigenlijk nooit. Klinkt misschien raar, maar omdat mijn vriendin ervaren is verzorgd zij het paard gewoon alleen en is het allemaal dus een beetje 'gescheiden'. En ik verzorg het paard dus samen met mijn vriendin. De eigenaar verzorgd het paard op de dagen dat wij het niet doen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:12

Weetje ik roep niet graag dat mensen jaloers zijn maar ik heb toch het idee dat je vriendin je die verantwoordelijkheid niet wil geven. Je bent oud zat en je bent net zo goed een verzorger. Doe gewoon je eigen ding, jij zag er geen probleem in er is niets gebeurd dus ik zou daar niet zo zwaar aan tillen wat je vriendin vindt.

blondie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 23:38

Tigra_ schreef:
Weetje ik roep niet graag dat mensen jaloers zijn maar ik heb toch het idee dat je vriendin je die verantwoordelijkheid niet wil geven. Je bent oud zat en je bent net zo goed een verzorger. Doe gewoon je eigen ding, jij zag er geen probleem in er is niets gebeurd dus ik zou daar niet zo zwaar aan tillen wat je vriendin vindt.
Dat dacht ik in de eerste instantie stiekem ook. Maar ergens snap ik haar punt ook wel, want het is pas de 3e keer dat ik met dit paard bezig ben en vandaag was de eerste keer dat ik echt zelfstandig iets ging doen. Om dan meteen buiten te gaan wandelen?

Maandag en dinsdag gaan we samen wandelen. Ze gaat dan kijken of ik het écht kan (ik denk dat ze het gewoon eerst zelf gezien wilt hebben) en ergens voelt dat ook wel goed. Dan geeft ze me in ieder geval de kans. Dus niet dat ze meteen zegt 'ik weet zeker dat je het niet kan' ofzo.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 08:24

Ik zou de eigenaar vragen wat je wel en niet mag, en hier ook naar handelen.

blondie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 10:03

friesiszwart schreef:
Ik zou de eigenaar vragen wat je wel en niet mag, en hier ook naar handelen.
blondie123 schreef:
@Tigra ik zie de eigenaar eigenlijk nooit. Klinkt misschien raar, maar omdat mijn vriendin ervaren is verzorgd zij het paard gewoon alleen en is het allemaal dus een beetje 'gescheiden'. En ik verzorg het paard dus samen met mijn vriendin. De eigenaar verzorgd het paard op de dagen dat wij het niet doen.

Geen_idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:46

Er is geen maatstaf vanaf wanneer je wat mag doen ;) Ik zou het inderdaad met de eigenaar overleggen, hij/zij ziet jou en kent het paard.

blondie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 13:42

Sorry, maar ik heb al twee keer gezegd dat ik de eigenaar nooit zie?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:49

Ik zou als eigenaar not amused zijn als mijn vaste verzorger iemand mee zou nemen die een deel van de verzorging overneemt. In de eerste plaats omdat ik dat als een vertrouwensbreuk zou ervaren en in de tweede plaats omdat je als eigenaar in verregaande mate verantwoordelijk bent voor schade die jouw paard aanricht, ook als het in beheer is van een ander. Neem wat moeite om in contact te komen met de eigenaar en stem het met hem of haar af en niet met je vriendin.

Bianc93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:40

Wat mij betreft kan alleen degene die dit doet het beste inschatten vanaf welke leeftijd: jij dus!
Je zult misschien wel begeleiding nodig hebben, maar zelf merken wanneer dit helemaal alleen mogelijk is. :j

blondie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 15:30

Kaka schreef:
Ik zou als eigenaar not amused zijn als mijn vaste verzorger iemand mee zou nemen die een deel van de verzorging overneemt. In de eerste plaats omdat ik dat als een vertrouwensbreuk zou ervaren en in de tweede plaats omdat je als eigenaar in verregaande mate verantwoordelijk bent voor schade die jouw paard aanricht, ook als het in beheer is van een ander. Neem wat moeite om in contact te komen met de eigenaar en stem het met hem of haar af en niet met je vriendin.
Hoe kom je erbij dat zij de vaste verzorger is? En mijn vriendin heeft mij niet zomaar meegenomen en bepaald of ik het paard mag verzorgen of niet. Alles is in overleg met de eigenaar gebeurd. Vraag eens naar wat meer informatie voordat je je conclusies trekt, want dit slaat werkelijk nergens op.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 16:57

het zou mij niet gaan om de leeftijd maar om de ervaring en de verantwoordelijkheid, ik ken genoeg mensen die ouder zijn dan jij maar die ik niet alleen zou durven laten met een paard.

Jij hebt te weinig ervaring (pas 2 jaar in feite en toen was je nog erg jong) dus of jij geschikt zou zijn zou ik niet durven te beoordelen zonder je gezien te hebben (als eigenaar dus). Ik zou het toch navragen bij de eigenaar, laat die anders een keer meekomen of ga jij op de dag dat de eigenaar normaliter komt.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:39

blondie123 schreef:
Sorry, maar ik heb al twee keer gezegd dat ik de eigenaar nooit zie?

tijd om daar verandering in te brengen :j