Wat mag de VW CADDY trekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pient

Wat mag de VW CADDY trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 18:17

Hoi, kan iemand me helpen, want ik vind de regels lastig te doorgronden. Ik heb een VW Caddy 2004. Massa ledig voertuig 1375. Max massa 2085. Max last as 1065 (1) 1250 (2).
Wat mag ik maximaal trekken met een B/rijbewijs?
En wat met een E/rijbewijs?

biancavos

Re: Wat mag de VW CADDY trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:21

de aslasten hebben er niets mee te maken..
de kogeldruk wel...
met B-Rijbewijs mag je maximaal 1373 trekken.
Met E-Rijbewijs mag je erachter hangen wat je wilt, alleen maar maximaal laden tot 1375 kilo.
alleen zal je wel moeten zorgen dat de kogeldruk van de trailer niet hoger is als wat de auto mag hebben.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:27

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:11

biancavos schreef:
Met E-Rijbewijs mag je erachter hangen wat je wilt, alleen maar maximaal laden tot 1375 kilo.

Nee, je mag erachter hangen wat op het kenteken staat als maximaal aanhangergewicht. Dat kan 1200 kg zijn of 1500, geen idee, maar staat op het kenteken.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 04:55

Kijk eens op www.autoweek.nl, daarom staat maximum te trekken gewicht geremd op en de kogeldruk (min. 75 kg bij anderhalfpaards).

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:20

Misschien iets offtopic: een kennis is laatst bekeurd omdat hij een tweepaardstrailer achter een auto had hangen die maar max 1 paard + trailer mocht trekken. Het argument was dat hij iets trok waarop meer vervoerd KON worden dan hij in werkelijkheid nu deed. Maar dat maalte niks uit.

Hij heeft het uiteraard uitgezocht, maar wettelijk stond de bekeurder in zijn recht.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:18

dat zou ik dus aan gaan vechten, op grond van welke wet stond die bekeurder in zijn recht?
Neem aan dat rijbewijs E in orde was?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:35

Excuseme schreef:
Misschien iets offtopic: een kennis is laatst bekeurd omdat hij een tweepaardstrailer achter een auto had hangen die maar max 1 paard + trailer mocht trekken. Het argument was dat hij iets trok waarop meer vervoerd KON worden dan hij in werkelijkheid nu deed. Maar dat maalte niks uit.

Hij heeft het uiteraard uitgezocht, maar wettelijk stond de bekeurder in zijn recht.

En had diegene z'n B of BE rijbewijs?

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:34

annastasia schreef:
Excuseme schreef:

En had diegene z'n B of BE rijbewijs?

Ja had ie wel, maar had daar weinig mee te maken. Had hij het niet gehad was er ook bekeurd.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:35

cissy schreef:
dat zou ik dus aan gaan vechten, op grond van welke wet stond die bekeurder in zijn recht?
Neem aan dat rijbewijs E in orde was?

Ik heb geen rechten gestudeerd. Hij heeft het onderzocht, in de wet stond dat de bekeurder gelijk had

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:41

waarom dan? Het staat nl niet in de wet dat de auto ook daadwerkelijk de MTM moet kunnen trekken als je E hebt. Dan zou half NL in overtreding zijn!
Welke wet heeft hij dat in gezien dan?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:28

Dan had ik ook allang een bekeuring moeten hebben.
Mijn kar mag nl max 2000kg wegen, ik mag 1500 achter de auto hebben.

Heb ik een andere trailer erachter hangen dan is de MTM zelfs 2400 kg.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 02:16

Ik vraag me ook af hoe dit zit. Als de bestuurder zijn E rijbewijs heeft, dan gaat het om werkelijk gewicht en niet om wat er op papier staat.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 03:05

Was bij mij bekend, stond in de theorie die ik moest leren voor m'n E (je weet wel, voor de vragen die ze je vooraf aan het examen gaan stellen).

Het gaat erom dat je achter je auto dat hangt, wat hij mag trekken. hang je er een trailer achter die in principe grotere lading mag vervoeren dan je auto mag trekken, dan ben je in overtreding. Ook al staat er bv. in de tweepaardstrailer maar 1 paard. Het gaat om het maximaal te laden gewicht. Naar de inhoud van de daadwerkelijke kar op dat moment, wordt niet gekeken.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 03:09

Afhankelijk van wat de auto mag trekken, kan dat natuurlijk. Heeft dan verder niks te maken met E rijbewijs hebben of niet.
Als bij betreffende auto bv. in de papieren staat dat hij geremd maar 1200 mag trekken en de trailer weegt 900 kg. en daar staat nog eens een paard op van een 400 kg. zit je daar dus al overheen.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 07:22

Winddancer schreef:
Afhankelijk van wat de auto mag trekken, kan dat natuurlijk. Heeft dan verder niks te maken met E rijbewijs hebben of niet.
Als bij betreffende auto bv. in de papieren staat dat hij geremd maar 1200 mag trekken en de trailer weegt 900 kg. en daar staat nog eens een paard op van een 400 kg. zit je daar dus al overheen.

Dat is duidelijk en bij de meesten bekend. Gaat er hierom dat je ook bekeurd kan worden als dat paard er niet op staat.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 07:27

fliam schreef:
Was bij mij bekend, stond in de theorie die ik moest leren voor m'n E (je weet wel, voor de vragen die ze je vooraf aan het examen gaan stellen).

Het gaat erom dat je achter je auto dat hangt, wat hij mag trekken. hang je er een trailer achter die in principe grotere lading mag vervoeren dan je auto mag trekken, dan ben je in overtreding. Ook al staat er bv. in de tweepaardstrailer maar 1 paard. Het gaat om het maximaal te laden gewicht. Naar de inhoud van de daadwerkelijke kar op dat moment, wordt niet gekeken.

Dit is niet meer zo. Dit is enkele jaren geleden verandert. De mtm van de auto mag niet overschreden worden. Dus een auto die 1500 kg mag trekken, mag een tweepaards en 1 paard erin trekken. Als je de 1500 kg maar niet overschrijd. Ook al is de mtm van de trailer 2400 kg. De verkeersdienst moet ten alle tijde de combinatie wegen voor er een bekeuring kan worden gegeven. Dit heb ik zeer recent nog nagevraagd bij de verkeersdienst...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 07:57

Excuseme schreef:
Winddancer schreef:

Dat is duidelijk en bij de meesten bekend. Gaat er hierom dat je ook bekeurd kan worden als dat paard er niet op staat.

Nee. Het enige wat kan is dat het gewicht van de lege trailer boven het te trekken gewicht op het kenteken uitkomt, maar dan zou het een trailer met een eigen gewicht van ongeveer 1300-1600 kg moeten zijn

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:04

en toch zou ik het aanvechten, laat de rechter het maar bepalen.
Volgens mij moet de auto het technisch aankunnen om het werkelijk gewicht van trailer+lading te trekken en maakt het geen f*ck uit wat de TMM van de trailer is zolang je maar E hebt.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:25

Misschien legt Excuseme het verkeerd uit (of heeft die kennis het verkeerd begrepen? ;) )
Zoals je het nu schrijft, kun je daar in Nederland niet voor bekeurd worden.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:05

sflj schreef:
Misschien legt Excuseme het verkeerd uit (of heeft die kennis het verkeerd begrepen? ;) )
Zoals je het nu schrijft, kun je daar in Nederland niet voor bekeurd worden.

Een ander beaamt het:

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:18

Nogmaals: Nee. Wat je beweert is niet waar.
Ik weet niet hoeveel een Fiat Panda mag trekken maar stel dat dat 900kg is. Mijn 2 paardstrailer weegt 760 leeg en ik heb een E rijbewijs, dus mag ik met deze combinatie rijden. Zou er zelfs dus nog een ponytje van 139kg in mogen vervoeren zonder in overtreding te zijn. Mijn 2 paardstrailer mag zelf maximaal 2000kg wegen maar dat doet er in dit geval niet toe.
Vraag die kennis eens om de betreffende bekeuring te scannen en plaats hem eens? Ik geloof het nl. niet. En mocht één of andere veldwachter toch met dit argument bekeuren, moet hij ontslagen worden, nadat je kennis het heeft aangevochten. :D Het slaat nl. nergens op.

O en degene die het beaamde heeft het dus ook niet begrepen tijdens de theorieles. :P (Welke theorieles trouwens? Sinds wanneer moet je een theorieexamen voor je E rijbewijs afleggen? Is dat nieuw?)
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 21-04-11 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:20

scan dat theorie boek ook eens in als je wilt? Ik geloof er nog steeds niks van nl, kan me niet voorstellen dat zoiets in een theorieboek voor E rijbewijs zou staan. Mijn stalgenoot is rij-instructeur voor onder andere E en die zegt hetzelfde als ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:21

Voor mijn E heb ik geen theorie hoeven leren en ik kreeg ook geen boek. De instructeur heeft wel dit soort gegevens met mij doorgenomen en voor dat kwisje was ik ruimschoots geslaagd bij de lessen en op het examen. Voor zover ik weet mag je alles aan je haak hangen wat je trekhaak en het trekgewicht van je auto toelaten en kun je daarbij uitgaan van het werkelijke gewicht en niet van het theoretische maximale laadvermogen van de trailer. Dat is juist bij rijbewijs B de dikke instinker.

Laat ik het zo zeggen: ik heb een auto die 1500 mag trekken en 1300 weegt. Ik zie regelmatig dezelfde auto rijden met een 2paards trailer aan de haak, meestal met 1 paard (de diesel trekt 1000kg meer). Volgens mij mag dat gewoon. Ik zou het zelf niet zo gauw doen, maar het kan en mag wel.