De dag van 'ontvangst'..

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

De dag van 'ontvangst'..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 13:34

.. wat deden jullie de dag dat jullie paardje kwam?

Wat is het meest relaxte voor een paardje die heeft gereisd e.d.
Even lekker op de wei/in de bak los?
juist even op stal?
liever even met baasje wandelen?

Juist wel veel aandacht geven, of juist even met rust laten?

Ik weet dat op het moment zelf je wel merkt waar het paardje het meest behoefde aan heeft :j En elk paard is anders.
Zo zal een heel mens-gericht paard misschien juist willen 'knuffelen' om bij te komen, terwijl een ander paard liever beschut op stal gaat, of even de benen strekt op de wei.

Het is dus even kijken waar mijn meisje behoefte aan gaat hebben, maar ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!

Vjestagirl

Re: De dag van 'ontvangst'..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:36

Ik heb t paard in de bak gezet en ben zelf koffie gaan drinken. Na een uurtje of 2 heb k haar op stal gezet.

Wandelen ed lijkt me helemaal niets voor t dier, net als knuffelen. Vreemde mensen, vreemde omgeving en dan ook nog je netjes moeten gedragen...

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:39

Ik heb even geknuffeld, hem laten kennismaken met de leidende ruin van zijn toekomstige weide en ben toen zelfs even een stukje gaan rijden :) En daarna de weide in.
Ik kende mijn paard toen wel al aardig goed en ben 3 weken intensief met hem bezig geweest op zijn oude adres, hij herkende me ook :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:02

Ook eerst een uurtje in de bak gelaten. Even rollen en rondkijken enzo. Daarna op stal met wat hooi.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:07

gelijk het land in met de rest van de kudde(allemaal merries).Mijn paard, die als jaarling bij ons kwam, koos zo direct haar "surrogaat mammie"uit!
Er lopen altijd zo'n 5 merrie's bij ons in het land, varierend van shetlander tot rijpaard

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:55

Wij zetten ze altijd eerst even op stal met wat hooi. Dan (indien er nog voldoende tijd is) even de wei in. Apart van de anderen. In principe wordt er 's avonds meteen gereden, tenzij het een groen paard betreft. De volgende dag eigenlijk meteen het vaste ritme: krachtvoer, de wei in, eind van de middag op stal etc.

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:57

Ik heb mijn paardje toen eerst even op stal gezet, en daarna nog eventjes lekker in de bak. Wel veel bij haar gebleven, maar niet de hele tijd aandacht vragen. Rustig even wennen aan de nieuwe omgeving, andere paarden, nieuwe baas, enz.

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:00

Ik heb haar eerst even op stal gezet met pluk hooi, met de 2 andere ernaast. Toen na een uurtje ongeveer heb ik haar in de wei gezet met de anderen (wel met draad er tussen :) ) ..
Tegen uur of 6 weer naar binnen gehaald, en gevoerd. Volgende dag pas eventjes gepoetst :).

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 17:40

Bedankt voor jullie reacties!

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:42

Die van mij kwam trillend de trailer uit en heb ik dus eerst laten kalmeren op stal. Overigens was de stress zo voorbij nadat hij dat lekkere kuil zag liggen haha.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:42

Eerst op stal met wat voer, vervolgens lekker de wei in :)
S'avonds heb ik nog even gepoetst.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 23:34

Mijn paard kwam eind van de dag aangezien ze daarvoor gekeurd werd en ze nog een eind moest reizen om bij mij te komen. Ik heb haar toen op stal gezet en ze kreeg een uurtje later voer, daarvoor zat ze op de stro te knabbelen. Ik heb haar de tijd gegeven om alles te verkennen en ben de volgende dag pas bezig geweest met poetsen en rijden.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 13-04-11 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 23:41

Ik heb mijn rosje destijds in de paddock gezet, met zijn toekomstige kuddegenootjes aan de andere kant van het draadje. Hij had nog nooit op stal gestaan en dat moest wel waar ik met hem stond toen ik hem net had. Dus toen aan het begin van de avond alle paarden op stal gingen heb ik hem zelf binnen gezet, hij vond 't vreemd maar stond gelukkig in de stal naast zijn nieuwe vriendje, met wie hij ook op de paddock stond en waar hij het heel goed mee kon vinden.

Heb 'm zo veel mogelijk met rust gelaten. De vorige eigenaren waren helemaal mee gereden achter de trailer aan en ze vonden het nodig om hem uitgebreid te knuffelen... hadden ze in Friesland op zijn oude wei ook al gedaan en ik heb toch toen wel gezegd dat ik 't niet zo leuk vond :o Het was tenslotte mijn paard en ik vond dat hij rust nodig had. Hij had net 2 uur op de trailer gestaan, wat hij niet gewend was, en in een vreemde omgeving met allemaal hele rare paarden. En zij bleven maar - letterlijk - aan 'm hangen. Wel begrijpelijk maar niet heel handig.

Twee dagen later kwam de smid voor een hoognodige bekapbeurt en de dag daar weer na ben ik gaan rijden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 23:47

Mijn Welsh A merrie is hier gebracht door de vorige eigenaren, heeft nog een aai en klopje gekregen van de mensen, en toen hebben ze haar zelf hier op de wei neergezet. Ik heb ze hier 24/7 op de wei lopen met beschikking tot schuilstal. Had 2 stukken wei naast elkaar afgezet, mijn shetruintje in het éne weitje, nieuwe merrie in andere weitje. Eerste 2 weken hebben ze de schuilstal nog niet tot hun beschikking gehad, omdat ik dat nog wat te link vond. Uiteindelijk heeft dat geen probleem opgeleverd. Na enkele dagen het stroomlint tussen die 2 wat lager gedaan, na 1,5 week heb ik ze bij elkaar gegooid en dat ging super.

Ze heeft daar na haar aankomst een paar uurtjes tot rust kunnen komen, daarna kwam ik voeren en heb ik haar een aai en wat lekkers gegeven, verder geen gehang en gepluk, gewoon lekker tot rust komen. Dagen er na steeds iets meer gedaan. Was een 5 jarige pony maar vrijwel nog zo groen als gras, dus enkel wat borstelen en wat oefenen aan het halster in de wei was al héel wat.
Na 2 weken zijn we een klein stukje wezen wandelen. Alles was echt heel vreemd voor haar, maar ze pikte alles ook supersnel op.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:32

Lekker bij de andere paarden in de paddock met wei gezet en de boel de boel gelaten. Laat de paarden eerst maar aan elkaar wennen en de nieuwe omgeving, en dan pas aan de mensen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:36

Die van mij kwam de trailer af, keek rond, en liep met me mee alsof we al jaren samen waren.. Eerst in de paddock gezet om de andere paarden uit de wei te halen en haar toen lekker in de wei gezet.. Lekker een uurtje laten staan en op stal gezet. Ze gedroeg zich echt alsof ze er allang stond. Dag erna gewoon lekker gereden..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:20

pony die kwam hebben we zo in de wei gezet(was er niet bij)
mn andere paard hebben we zelf opgehaald was int dorp dus klein trailerritje naar opfok. en daar werd hij in een aparte box gezet en dag erop bij de kudde

mn laatste paard was een jaarling is door de fokker los in de trailer(2paards zonder schot)
gebracht(zijn zelf ook meegereden)
vanuit trailer eerst op wei naast mn andere paard en na een uurtje ze bij elkaar gedaan.

GMR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:57

Toen mijn pony kwam heb ik hem eerst gewoon in stal gezet en de dag daarna heb ik op hem gereden.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:04

ik heb mijn paard op stal gezet. Ze had op haar oude stal haar veulen achter gelaten en kwam op stal, waar alles vreemd was. heb haar lekker op stal gezet zodat ze het kon zien en kon wennen. De volgende dag ben ik haar gaan longeren (had nog geen zadel) en lekker door de binnenbak laten rennen. Ze had nogal last van haar uier, dus bewegen was goed. Ze had natuurlijk geen veulen wat nog dronk. Daarna met haar gewandeld over het erf en een stuk buiten zodat ze de omgeving ook leerde kennen. En dit heb ik een aantal dagen gedaan totdat we een zadel hadden, zodat we ook konden gaan rijden.