slachtprijs?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

slachtprijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 13:29

Hoi,

Ik wil mijn paard Witte gaan verkopen. Nu vind ik een fijne plek het allerbelangrijkste, en ik wil dan ook niet dat ie een enkeltje slacht gaat krijgen.

Gezien zijn leeftijd (21) is hij echter ook niet echt veel meer waard (wel voor mij natuurlijk). Wat zou ik moeten vragen, als ik net boven de slachtprijs wil zitten? (daarbij ook bijv. transport naar italie wil uitsluiten)?

Alvast bedankt!

p.s. over de verkoop heb ik echt lang gedacht, en het gaat me aan mijn hart. Hij is echt niet op en versleten, en dat ie daarom weg moet. Ik wil hem gewoon een paar fijne jaren geven waar hij nog lekker beweging krijgt en iemand nog echt van hem kan genieten.

tyleysmiley

Re: slachtprijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:31

pb jolliegirl eens op bokt,zij heeft als geen ander weet van de huidige prijzen.
Succes met het vinden van een leuk nieuw baasje,

groetjes Linda

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:07

Ik betaalde voor mijn 20 jarige 500 euro, ook gewoon gezond recreatiepaard, slachtwaarde is hooguit 250 euro op het moment maar vraag in elk geval stuk hoger dan de slachtprijs want anders weet je het nooit.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:15

Kun je geen afspraken 9contract) maken? Dat jij recht hebt op eerste koop?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 14:18

ThreeFingers schreef:
Kun je geen afspraken 9contract) maken? Dat jij recht hebt op eerste koop?

Dat is zeker mogelijk, maar een contract is ook maar een contract... als het verbroken wordt kun je, tenzij je duizenden euro's aan advocaten gaat uitgeven, toch weinig..

Al zal ik hem zeker wel met contract verkopen, iets is meer als niets..

Ik heb ondertussen van Jolliegirl een antwoord ontvangen. Thanks voor de tip!

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:22

Als je hem voor bv 500 euro verkoopt, kan het ook gebeuren dat hij over een half jaar naar de slacht gaat.

Als jij aanbied hem terug te kopen kan ik me voorstellen dat dat de koper ook een fijn gevoel geeft.

CathCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:10

Je bedoelt met export naar Italie, omdat ze daar veel paardenvlees eten? Frankrijk of Belgie?

Export naar Italie kan je wel vergeten en Frankrijk misschien. De slachtprijs brengt hier in het slechtste geval 140 euro op als ze je Van Veen je paard komt halen. In het "beste geval" 250 a 300 euro. Maar is dat jouw paard bij Monty? Leuk joh.

Nog even terug op dat slachten. Dat slachten is zwaar intensief werk, daar zit echt wel een paar honderd euro arbeidsloon in. Laten we dat op 300 euro houden, dus ik zou 750 euro vragen. Goed tehuis met weidegang etc. en een beetje wat jij wenst en als je dan uiteindelijk rond de 500 euro uitkomt, jij tevreden bent met degene die hem koopt, slaap jij lekker, paard gelukkig en nieuwe eigenaar ook. Als je meteen op die 500 euro gaat zitten gaan mensen toch weer pingelen, hoe erg het ook is.

Succes en sterkte!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:04

Buiten een transport om naar Italie kan een paard op vele andere manieren slecht terecht komen.
Moeilijke situaties altijd dit.
Ik zou hem liever aan iemand uitlenen bijv. ipv verkopen, dan hou je zelf de touwtjes in handen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:12

Misschien niet verkopen maar in bruikleen... net als hierboven.
Dat je bijv. de kosten deelt (dierenarts/hoefsmid)
stalgeld voor degene die het paard gaat verzorgen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 12:33

Ik wil hem o.a. verkopen omdat ik gewoonweg niet het geld heb om een (groot) deel van de kosten te blijven dragen. Hij is super gezond, en heeft nooit een dierenarts nodig, maar ik heb er natuurlijk geen controle over wat er elders met hem gedaan wordt. En dus wil ik daarvoor ook het risico niet dragen.

Wel een goede tip van eerste recht van terugkoop. Daarnaast zit ik te denken om op te nemen dat hij dus ook nooit naar de slacht mag, en enkel ingeslapen mag worden als het moment daar is.

Zoiets is toch ook op te nemen in zijn paspoort?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:35

eerste recht van terugkoop heb je nooit ;) zelfs al laat je het op papier zetten. (heb laatst zelf nog zo'n situatie van heel dichtbij gezien)
Tenzij je een notaris erbij haalt, maar dan wordt het een duur geintje!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 13:13

Sky_As schreef:
eerste recht van terugkoop heb je nooit ;) zelfs al laat je het op papier zetten. (heb laatst zelf nog zo'n situatie van heel dichtbij gezien)

En waarom is dat? Je mag alles afspreken wat je maar wilt in een contract, dus ook een recht van eerste terugkoop. Dit geld danwel niet tegen een nieuwe koper als deze er niet van wist, maar je kunt een boeteclausule inbouwen, zodat dit op de oude koper (die het paard dus van jou koopt) is te verhalen. Daarmee krijg je je paard niet terug, maar het is wel een stok achter de deur dat de koper van je paard (de eerste) een boete moet betalen als het paard niet eerst aan jou is aangeboden.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:33

ik heb het van dichtbij meegemaakt.... en diegene had het niet op contract....maar rechtsbijstand zei, dat zelfs al had het wel op contract gestaan, je geen pooot had gehad om op te staan.
en volgens mij is een contract die niet ondertekend is door een notaris niet rechtsgeldig (weet het niet 100% zeker, mocht je rechtsbijstand hebben kun je hier even informeren, zij kunnen je uiteraard alles vertellen)

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:38

Even een heel dom vraagje, zit er een paspoort bij met medisch inlegvel??(dat weet ik niet met die leeftijd)

Dan laat je het inlegvel inschrijven door je dierenarts, dan mag/kan hij nooit voor de slacht weg!! Is een idee! Daarvoor is het vel natuurlijk niet bedoelt, maar heb wel eens gehoord dat mensen hem laten inschrijven omdat ze pertinent tegen het slachten waren.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:39

Angela schreef:
Sky_As schreef:

En waarom is dat? Je mag alles afspreken wat je maar wilt in een contract, dus ook een recht van eerste terugkoop. Dit geld danwel niet tegen een nieuwe koper als deze er niet van wist, maar je kunt een boeteclausule inbouwen, zodat dit op de oude koper (die het paard dus van jou koopt) is te verhalen. Daarmee krijg je je paard niet terug, maar het is wel een stok achter de deur dat de koper van je paard (de eerste) een boete moet betalen als het paard niet eerst aan jou is aangeboden.

Dat kan niet, omdat als je iets VERkoopt. Je hebt dus geen zeggenschap meer, het is niet meer jouw eigendom.
En dus kun je geen eisen stellen, het is immers niet meer jouw eigendom. En daardoor is zo'n clausule niet rechtsgeldig.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 16:54

Rumpleteaser schreef:
Dat kan niet, omdat als je iets VERkoopt. Je hebt dus geen zeggenschap meer, het is niet meer jouw eigendom.
En dus kun je geen eisen stellen, het is immers niet meer jouw eigendom. En daardoor is zo'n clausule niet rechtsgeldig.

Maar je verkoopt het onder een voorwaarde, en die voorwaarde blijft geldig... toch? Het maakt immers onderdeel uit van de voorwaarden tot de koop/verkoop. Het werkt alleen niet tegen derden, maar volgens mij is de boete wel altijd te verhalen op jou koper.

Nu las ik trouwens dat schimmels vaak zoiezo bijna niets op de slacht opbrengen, aangezien het vlees door een dna-foutje gedeeltelijk ongeschikt zou zijn? (zwarte vlekken): [BM] [Verslag] Excursie paardenslachthuis 12 November

Dat is goed nieuws :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 16:55

Ondertussen heb ik trouwens een super plek voor mijn paard gevonden! Ik ben er helemaal zeker van dat hij hier een super tijd gaat hebben, het is een gouden plekje!

Maar dit maakt de discussie niet minder interresant voor anderen in dezelfde situatie ...

CathCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 17:04

Nee, inderdaad, Angela.
Maar ik kan niet begrijpen, ik heb zelf Rechten gedaan, dat iemand die Notarieel Recht heeft gestudeerd hier allemaal niet op heeft kunnen komen. Lijkt me toch wel dat je een achterban hebt.

Ik geloof ook niets van die studie. Superplek in het Nederlands, supertijd en interessant schrijf je dus zo. In pakweg nog geen paar zinnen 3 spellingsfouten.

Je woont natuurlijk al lange tijd in Duitsland en bent het Nederlands een beetje verleert, tja .. Schoenmaker blijf bij je leest.

En dat iemand die met zijn tweeen (ik schrijf bijna niet met accenten, vind ik te vermoeiend) is geen paard meer kan onderhouden en dat op jouw niveau? Vreemd. Grondprijzen zijn in Duitsland een peulenschilletje vergeleken met Nederland.

Maar ben blij voor je dat je een superplek voor je paard hebt gevonden. Ben je daar ook weer vanaf.

Maar goed als je Notarieel Recht hebt gestudeerd ga je dit zeker niet hier vragen of denk je nu dat iedereen stom is?

anske013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 01:07

dus mensen met een hogere studie mogen hier geen vragen meer stellen?
en als je notarieel recht hebt gestudeerd mag je je paard niet verkopen?
vind het nogal een rare manier van antwoord geven, of geen antwoord geven eigelijk.

er zullen vast wel fouten in mn tekst staan maar ik heb ook geen rechten gestudeerd hé, ben in iedergeval niet te lui om een punt achter mn zin te zetten.

CathCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:30

anske013 schreef:
dus mensen met een hogere studie mogen hier geen vragen meer stellen?
en als je notarieel recht hebt gestudeerd mag je je paard niet verkopen?
vind het nogal een rare manier van antwoord geven, of geen antwoord geven eigelijk.

er zullen vast wel fouten in mn tekst staan maar ik heb ook geen rechten gestudeerd hé, ben in iedergeval niet te lui om een punt achter mn zin te zetten.

Tuurlijk mag je hier vragen stellen. Ik vind jouw reactie nogal raar op mij. Geeft niet; ik kan het hebben :)
De titel is SLACHTPRIJS?
Ik kreeg ook nog een PBtje van Angela waarin ze ging melden wat ik hier geschreven had.

Ik heb haar geschreven dat als ze Notarieel Recht heeft gestudeerd en afgerond, want ze schijnt
nu op een deurwaarderskantoor te werken dan hoort je Nederlands perfect te zijn. Komt ze bij mij in
een PBtje dat ze dyslectisch is. Blijken veel mensen op Bokt te zijn, maar dyslectisch is iets anders dan
helemaal niet kunnen schrijven. Ik zal niemand aanvallen als iemand dyslectisch is.

Iemand die Notarieel Recht heeft gestudeerd weet dit allemaal, zoals recht op eerste koop en op juridisch
gebied hoeft zij hier helemaal niets te vragen, want dit soort dingen weet je in je eerste studiejaar al. Als zij
met haar studie Notarieel Recht dit hier moet vragen, terwijl Notarieel Recht veelal uit contracten opstellen bestaat.
Als iemand op dat deurwaarderkantoor dit leest wordt ze meteen ontslagen. Het komt namelijk niet al te snugger over.
Dat is niet beledigend bedoeld, maar zo liggen de zaken. Gaat het niet eens over die schrijffouten, maar wel het
vermogen om te (be)redeneren. Klinkt misschien hard, maar als jij (zij is geen notaris, gemiddelde notaris in Nederland
is al tegen de 40) bij de notaris zit voor het transport van een huis wil je ook niet dat nog even de jurisprudentie erbij
wordt gepakt. Dat zou namelijk nogal onkundig overkomen.

Maar goed denk ervan wat je wilt denken. Als ik een metselaar inhuur, dan zoek ik geen timmerman.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:15

Je bent echt een aanwinst voor Bokt CathCath!
Maak vooral van je hart geen moordkuil. :D

Het is trouwens niet de bedoeling dat je informatie die je per pb toegestuurd krijgt, in het openbaar op het forum zet.

CathCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:35

shan schreef:
Je bent echt een aanwinst voor Bokt CathCath!
Maak vooral van je hart geen moordkuil. :D

Het is trouwens niet de bedoeling dat je informatie die je per pb toegestuurd krijgt, in het openbaar op het forum zet.

Zei Shan cynisch :D

Het was helemaal niet de inhoud van het mailberichtje wat ze stuurde, die vertel ik hier wel, maar iedereen die Rechten heeft gedaan en ook iemand die dat niet heeft gedaan, maar zijn of haar gezond verstand gebruikt weet dat iemand dit soort dingen moet weten.

Haar paard van 21, ziet er overigens nog goed uit en ik denk dat ze het beste met hem voorheeft, weet dat je wel in een contract kan laten opnemen dat je recht op eerste koop hebt, maar ze wil dat paard helemaal niet terug, want ze schrijft dat ze geen geld heeft om het paard te onderhouden.

Welnu, iemand die Rechten heeft gestudeerd, een (vaste) baan heeft op een deurwaarderskantoor, die verdient echt niet het minimum, dus ik verwacht (lees: weet zeker) dat ze dat paard makkelijk kan onderhouden. Maar het is natuurlijk een paard op leeftijd en paarden op leeftijd mankeren in de regel sneller iets dan een jong paard, althans zo zou het moeten zijn, alhoewel die paardenwereld tegenwoordig een misere is en paarden vaak op jonge leeftijd al ik weet niet wat mankeren.

Ik denk dat ze best wel veel van het paard houdt en het zo moeilijk vindt om hem zelf zo te moeten laten inslapen of naar de slacht moet brengen. Ze heeft het paard al heel lang las ik.

Slijtage heeft een paard van 21 natuurlijk altijd, dat is niet anders dan bij mensen en je mag ook niet anders verwachten van een paard dat al zo n behoorlijke leeftijd heeft gehaald.

Maar goed, er zijn buiten verkopen nog andere constructies om je paard onder bepaalde voorwaardes "weg" te doen.

- je kan hem/haar in bruikleen geven. Eisen stellen wat er wel en niet mag, zoals bepaalde huisvesting, zoals stalling en weidegang etc etc.. Ja, je moet wel opletten dat hij niet bij de verkeerde terecht komt. Je neemt er b.v. ook in op, want ik weet niet of ze in Duitsland werkt, kan ook alleen wonen zijn, dat hij b.v. Nederlands grondgebied niet mag verlaten.
- verleasen lijkt me niet echt een optie meer gezien de leeftijd

Het nadeel met beide constructies is dat zijzelf eigenaar blijft, dus aansprakelijk blijft voor het paard als hij brokken maakt. Kan deels afgewimpeld worden op de bruiklener of leaser, maar dat zal slechts hooguit 30% worden.

Als iemand lastig tegen mij wordt, en wat jij hier schrijft raakt dit topic kant noch wal en dat is alleen maar om mij persoonlijk even de les (proberen) te lezen. Ik zeg hier gewoon de waarheid en als mensen niet tegen de waarheid kunnen. Tja ..

Volgens mij ben jij dan zo iemand als ik bij jou (gaat niet specifiek om mij hoor) in de winkel kom, ik pas een broek, die me voor geen meter staat, dat jij zegt "staat u prachtig". Je bent niet de enige, want zo blijken veel mensen in elkaar te zitten. Het interesseert me ook helemaal niet wat iemand van mij vindt. Ik vind ook weleens wat van iemand. Let it be.

Ik ga hier alleen af op wat ik lees, in eerste instantie, van Angela.

En als zij mij verteld had dat ze dyslectisch is, dan heb ik daar alle begrip voor. Dat kwam pas in haar mailtje. Ik ben zelf vroeger ook dyslectisch geweest, maar het werd nooit opgemerkt en/of ze waren er niet zo bekend mee als de laatste jaren (dat is pas frustrerend), maar ik had het wel. Ben er gelukkig overheen gegroeid, maar iemand die dyslectisch hoeft niet minder talentvol te zijn. Ze kunnen makkelijk een universitaire graad halen (zal ook even zeggen dat ik dat helemaal niet belangrijk vind, hoor).

Maar gezien wat ik hier geschreven zie van TS, Angela dus, geeft het niet echt de indruk dat zij is afgestudeerd in het Notarieel Recht.

En inderdaad ik maak zeker van mijn hart geen moordkuil :D ben ik het maar meteen kwijt ;)
Maar, ik houd weer niet van de roddel.

Nou ja, was behoorlijk OFF TOPIC, maar Angela heeft gelukkig een goed plekje voor haar paard gevonden en daar ben ik blij om.
Dus wat mij betreft kan hier een slotje op. Wat MIJ dus betreft, want ik heb het hier niet voor het zeggen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 11:43

*uiteraard lees ik hier mee, maar zie geen reden om op persoonlijke aanvallen, die deels op onwaarheden berusten, te reageren*

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:48

@ CC: Ik ga voor een deel mee in je standpunt, zeker wat betreft het in bruikleen geven (had ik zelf al voorgesteld) Persoonlijk zou ik zo'n oud paard in ieder geval niet meer verkopen want een goed adresje garandeerd helemaal geen goede oude dag.
Voor hetzelfde geld staat hij over 3 maanden op de markt.
Maar goed, het is ieders recht om dat zelf te beslissen.

Wat betreft het financiële verhaal: Je kunt niet in iemands portemonnee kijken. Men kan wel een torenhoge hypotheek hebben bijvoorbeeld, ik noem maar een dwarsstraat.
Zo zie je maar, het leven is niet helemaal zwart/wit, er zijn ook vele grijstinten.

Citaat:
Volgens mij ben jij dan zo iemand als ik bij jou (gaat niet specifiek om mij hoor) in de winkel kom, ik pas een broek, die me voor geen meter staat, dat jij zegt "staat u prachtig". Je bent niet de enige, want zo blijken veel mensen in elkaar te zitten. Het interesseert me ook helemaal niet wat iemand van mij vindt. Ik vind ook weleens wat van iemand. Let it be

Verder vind ik het heel leuk dat je je mening over mij al klaar hebt.
Gezien mijn beroep kan ik het me alleen niet veroorloven omdat tegen iedereen te zeggen dat 'die broek je hardstikke leuk staat' Daar zouden mijn leerlingen niet veel mee opschieten.
En als ik zo iemand was, dan had ik zowieso geen commentaar geleverd op jouw post(s)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:13

Waarom hebben er altijd zoveel Bokkers problemen als er ergens wat kritisch op gereageert word.
@CathCath reageert niet aanvallend op Angela, maar op nuchtere feiten.
Niks mis mee.