Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
De meeste grote maneges doen dat gewoon.katrien214 schreef:Mijn paard is al een aantal keer heen en weer van Spanje naar Nederland en nu naar België verhuisd. Ook voor kortere periodes. De korte tijd was 7 weken.
Zover ik kan bepalen vindt mijn paard het niet vervelend om te reizen. Ze komt altijd heel fit aan en ze went erg makkelijk.
Ik laat haar wel altijd door een professioneel transportbedrijf vervoeren. Daarvoor hoef ik alleen maar een gezondheidsverklaring te regelen. Ik weet niet wat je moet regelen alss je zelf met de trailer zou g
rocymax schreef:De prijs van het transport was trouwens naar Spanje, ik denk dar Frankrijk wel iets goedkoper zal zijn![]()
Ja ik denk dat als je dan weer van Frankrijk naar Nederland gaat je het weer in omgekeerde volgorde moet gaan doen, ik weet niet hoelang de gezondheidsverklaring geldig is, kan je even aan de dierenarts vragen. Als je het weer met een transport wilt laten doen kan je gewoon weer contact opnemen met een transportbedrijf in Nederland, dat heb ik ook gedaan.
Marije_jiplover schreef:In Frankrijk moet de keuring door de Franse equivalent van de VWA gebeuren.
Verklaring is idd 10 dagen geldig, áls je tenminste een paard hebt dat geen KNHS paspoort of PVE paspoort heeft. In dat geval is de verklaring alleen geldig voor het betreffende transport van adres A naar adres B.
Als het een paard met een paspoort uitgegeven door een van de stamboeken of door de FEI, dan krijg je een universele verklaring waar alle adressen etc. niet op staan.
In het geval je een KNHS of PVE paspoort hebt, moet je er wel rekening mee houden dat wanneer je een transporteur je paard laat vervoeren, er nog extra regels gelden in het kader van de transport verordening.
Wanneer je het paard zelf vervoert, gelden die regels niet.
Ik kan een en ander evt nog wel toelichten, maar is wat ingewikkeld, dus als je geen KNHS of PVE paspoort hebt, is dat helemaal niet van toepassing en hoef je er ook geen rekening mee te houden.