Paard vervoeren NL-FR voor 2 maanden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ManonGrr

Paard vervoeren NL-FR voor 2 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 11:32

Hallo iedereen,
ik zit eraan te denken om voor twee maanden naar frankrijk te gaan. Het liefst neem ik mijn paard mee, natuurlijk. Nu is mijn vraag: is zo'n lange weg voor het paard het wel waard voor twee maanden? En zo ja, kan hij gewoon mee in de trailer of is er een andere (verplichte) manier? Wat moet er allemaal geregeld worden?
Groetjes Manon

katrien214

Re: Paard vervoeren NL-FR voor 2 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:03

Mijn paard is al een aantal keer heen en weer van Spanje naar Nederland en nu naar België verhuisd. Ook voor kortere periodes. De korte tijd was 7 weken.

Zover ik kan bepalen vindt mijn paard het niet vervelend om te reizen. Ze komt altijd heel fit aan en ze went erg makkelijk.

Ik laat haar wel altijd door een professioneel transportbedrijf vervoeren. Daarvoor hoef ik alleen maar een gezondheidsverklaring te regelen. Ik weet niet wat je moet regelen alss je zelf met de trailer zou g

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 15:09

Als het gewoon is om je paard jou te laten vergezellen mag je gewoon zelf met de trailer rijden en hoef je geen commerciele transportonderneming te regelen.
Het is wel aan te raden iemand de trailer te laten rijden die ervaring heeft met trailerrijden en lange ritten.

Gezondheidsverklaring is wel verplicht, zowel van Nederland naar Frankrijk als weer terug. Hiervoor moet een dierenarts van de nVWA langskomen, chip en paspoort en gezondheid van je paard controleren en een papier uitschrijven.
Meer informatie hierover vind je hier: http://www3.vwa.nl/werkwijzer/Dier/PRDIU-01.pdf

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 08:53

Bedankt voor jullie reacties. Is het verstandig om in 1 keer door te rijden? Lijkt me wel maar misschien zit ik helemaal fout.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:02

Het hangt van je paardje af of je doorrijdt of niet.
Bedoel ik daarmee: ze tussendoor eens van de trailer laten.

Sowieso moet er gestopt worden, al is het maar om (als je zelf vervoert) jij naar het toilet moet of er getankt moet worden. Dan controleer je haar ook even.
Maar er af halen en even beentjes strekken hangt af van hoe makkelijk ze op de trailer gaat. Is het allemaal wel goed, dan misschien wel.
Maar toen ik m'n jong paard uit Duitsland naar huis haalde (500 km) hebben we er hem niet afgehaald. Om de simpele reden dat het de 2e keer was dat hij op de trailer stond en we het risico niet wouden nemen dat we daar staan met paard op een parking dat niet meer op de trailer wil ;)

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:26

je paard nooit op een parkeerplaats langs een snelweg van de trailer halen..
zowieso heb je een probleem als je paard er niet meer op wilt, en stel dat hij losbreekt dan wil je helemaal niet weten wat er kan gebeuren...

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:32

Nee je paardje niet uit de trailer halen langs de snelweg hoor. Ik ehb een paar x paard van nederland naar spanje laten komen, door een erkend transportbedrijf, en die reden ook aan een keer door, zou je wel onderweg willen stoppen even een manege zoeken(vooraf) en contact opnemen of je daar je paard een nacht zou mogen stallen , in geval je zelf ook een overnachting wilt maken :) De meeste grote maneges doen dat gewoon.
Veel succes.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 16:09

Maar als je in een keer doorrijdt(dus dan bedoel ik zonder overnachting, wel tanken etc) Hoe doen jullie dat dan met het water van je paard?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:56

gewoon emmer water met deksel meenemen in de auto..

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 20:40

hmm dat is wel een slim idee, en dan bijvullen bij tankstation ofzo...?
Moet je trouwens het paard z'n pasport laten zien bij tolwegen etc?

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 11:21

katrien214 schreef:
Mijn paard is al een aantal keer heen en weer van Spanje naar Nederland en nu naar België verhuisd. Ook voor kortere periodes. De korte tijd was 7 weken.

Zover ik kan bepalen vindt mijn paard het niet vervelend om te reizen. Ze komt altijd heel fit aan en ze went erg makkelijk.

Ik laat haar wel altijd door een professioneel transportbedrijf vervoeren. Daarvoor hoef ik alleen maar een gezondheidsverklaring te regelen. Ik weet niet wat je moet regelen alss je zelf met de trailer zou g

Mag ik vragen hoeveel jij kwijt was voor de verklaring en het transport?
En hoe lang is zo'n verklaring geldig?
Laatst bijgewerkt door ManonGrr op 05-04-11 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 11:24

ManonGrr schreef:
Maar als je in een keer doorrijdt(dus dan bedoel ik zonder overnachting, wel tanken etc) Hoe doen jullie dat dan met het water van je paard?

Watergevulde jerrycans + lege emmer

katrien214

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:44

Geloof dat ik er iets van 70 euro voor betaalde. Kan het zo snel niet vinden.
Ik laat altijd mijn paard een of twee dagen voor het geplande vertrek keuren.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:52

50 euro verklaring en 720 euro het transport :)

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 14:55

Dankjewel! En hoe zit dat dan met de keuring in frankrijk? Kan je het daar gewoon door een random dierenarts laten doen?

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:00

De prijs van het transport was trouwens naar Spanje, ik denk dar Frankrijk wel iets goedkoper zal zijn :P
Ja ik denk dat als je dan weer van Frankrijk naar Nederland gaat je het weer in omgekeerde volgorde moet gaan doen, ik weet niet hoelang de gezondheidsverklaring geldig is, kan je even aan de dierenarts vragen. Als je het weer met een transport wilt laten doen kan je gewoon weer contact opnemen met een transportbedrijf in Nederland, dat heb ik ook gedaan.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 15:03

rocymax schreef:
De prijs van het transport was trouwens naar Spanje, ik denk dar Frankrijk wel iets goedkoper zal zijn :P
Ja ik denk dat als je dan weer van Frankrijk naar Nederland gaat je het weer in omgekeerde volgorde moet gaan doen, ik weet niet hoelang de gezondheidsverklaring geldig is, kan je even aan de dierenarts vragen. Als je het weer met een transport wilt laten doen kan je gewoon weer contact opnemen met een transportbedrijf in Nederland, dat heb ik ook gedaan.

Jaa denk ik ook wel hoor, haha!
Zo'n verklaring is 10 dagen geldig, dus zou ik hem in frankrijk weer moeten laten keuren..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:13

In Frankrijk moet de keuring door de Franse equivalent van de VWA gebeuren.

Verklaring is idd 10 dagen geldig, áls je tenminste een paard hebt dat geen KNHS paspoort of PVE paspoort heeft. In dat geval is de verklaring alleen geldig voor het betreffende transport van adres A naar adres B.
Als het een paard met een paspoort uitgegeven door een van de stamboeken of door de FEI, dan krijg je een universele verklaring waar alle adressen etc. niet op staan.
In het geval je een KNHS of PVE paspoort hebt, moet je er wel rekening mee houden dat wanneer je een transporteur je paard laat vervoeren, er nog extra regels gelden in het kader van de transport verordening.
Wanneer je het paard zelf vervoert, gelden die regels niet.

Ik kan een en ander evt nog wel toelichten, maar is wat ingewikkeld, dus als je geen KNHS of PVE paspoort hebt, is dat helemaal niet van toepassing en hoef je er ook geen rekening mee te houden.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 15:22

Marije_jiplover schreef:
In Frankrijk moet de keuring door de Franse equivalent van de VWA gebeuren.

Verklaring is idd 10 dagen geldig, áls je tenminste een paard hebt dat geen KNHS paspoort of PVE paspoort heeft. In dat geval is de verklaring alleen geldig voor het betreffende transport van adres A naar adres B.
Als het een paard met een paspoort uitgegeven door een van de stamboeken of door de FEI, dan krijg je een universele verklaring waar alle adressen etc. niet op staan.
In het geval je een KNHS of PVE paspoort hebt, moet je er wel rekening mee houden dat wanneer je een transporteur je paard laat vervoeren, er nog extra regels gelden in het kader van de transport verordening.
Wanneer je het paard zelf vervoert, gelden die regels niet.

Ik kan een en ander evt nog wel toelichten, maar is wat ingewikkeld, dus als je geen KNHS of PVE paspoort hebt, is dat helemaal niet van toepassing en hoef je er ook geen rekening mee te houden.

bedankt voor je reactie. Hoe weet ik wat voor paspoort ik heb? Hij is rood en er staat op: Productschappen Vee Vlees en Eieren.