paard vervoeren, alleen veewagen beschikbaar.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laura_power

paard vervoeren, alleen veewagen beschikbaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 15:37

hoi hoi,

de pony's van mijn schoonzusje worden naar de rijvereniging altijd gewoon met hun "vee-vervoer" kar vervoert.
dit is een kar die extra stevig is zodat ie ook meerdere koeien kan dragen.
mijn paard daar integen vind een normale trailer al best spannend, duurt meestal wel 10 minuten voor ze erin staat.

ze wordt nu ingereden en het is de bedoeling, dat wil ik ook graag, dat ik over 2 of 3 maanden ofzo ook naar de vereniging ga omdat ik daar 2 x in de week kan lessen + een fijne grote binnenbak heb.

ze moet dan dus in de vee kar, maar daar durft ze absoluut niet in!
we hebben het 1 x geprobeert, naar 3 kwartier stond ze erin, we zijn een rondje van 2 minuten gereden en gingen weer terug. ze stond helemaal te zweten en te shaken...

de kar:
de kar is helemaal van hout zonder ramen, dus heel erg donker voor haar. dit vindt ze mogelijk eng.
de kar is kleiner, maar ze heeft wel heel veel ruimte, omdat het tussenschot er niet in zit. mogelijk vind ze dit eng, teveel ruimte.
het tussenschot kan er dus weer in gezet worden.
en qua lengte is het ook redelijk klein. de breedte gaat heel goed, maar de lengte van de kar.
ze past er wel goed in hoor! maar 't is best "klein"

hebben jullie misschien een idee hoe dit op te lossen is? of iemand die ook zoiets heeft meegemaakt?
hoe kunnen we dit voor haar "aantrekkelijker" of "veiliger/makkelijker" maken naar haar idee?
Laatst bijgewerkt door laura_power op 01-04-11 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marinke_

Re: paard vervoeren, alleen veewagen beschikbaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:12

Tegelijk met ander paardje vervoeren? Ik weet niet of jullie dit al eens hebben gedaan maar uit je verhaal haal ik op dat ze de vorige keer er alleen in stond?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:14

Is deze helemaal donker als de klep dicht zit?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:14

probeer eens om haar te laden en dan weer te lossen en dat meerdere keren achter elkaar, en dan de tijd tussen het laden en er weer uit halen langer maken, dan went ze er aan en zou het moeten kunnen. Nog niet gaan rijden totdat ze relaxed blijft staan.
De eerste keer ben je gelijk gaan rijden dat was niet handig, ze moet er eerst rustig op blijven staan en weten dat ze niet dood gaat in die kar.
Lees ter ondersteuning het Ebook van Eddy Modde maar eens: http://www.diagonaal-paardenvervoer.com/hello-world

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:16

Soms kan direct gaan rijden ook juist wel beter zijn, hangt weer van het paard af. ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:17

kennelijk bij dit paard niet gezien het zweten en shaken.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:19

Ga je daaar echt 3 maanden blijven staan? of elke dag heen en weer? Voor die ene keer een trailer huren is dat zo erg?

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 16:21

@ marinke, ja ze is pas 3 x in haar leven in de trailer geweest, deze 3 keren alleen. de afgelopen keer was 1 week terug en het ging heel goed.
met de andere pony (van schoonzusje) kan ze dus niet samen jammer genoeg. het zijn 2 merries en ze bijten elkaar altijd e.d. dus dat gaat niet. ze kunnen ook niet samen in de wei, misschien later.

@ annebe, ja die sluit volgens mij echt helemaal tot boven aan. der is niet zo'n zeil..

@ cissy, ja maar ze weet hoe het is om in een kar te staan, dus dat rijden maakte denk ik niet veel verschil. maar dat erin en eruit is wel een goede tip.
maar ik ben bang dat ze de 2e keer denkt, als ze er dan uit komt, ja daaaaaaaag donder lekker op, ik ga er niet weer in staan. snapje?

ik kreeg van iemand de tip haar erin te zetten en dan haar eten daar te geven, muesli en hooi. en dan het deurtje open en gewoon rustig erbij blijven?..

@Rmhorse, lees bericht goed, waar blij ik 3 maanden staan? en waarheen heen en weer???
ik zei dat ze nu in training staat, en daar staat ze gewoon een maand dag en nacht, toen heeft een vriend van ons gebracht met een normale trailer zoals ik al zei.
als ze terug komt bij huis, bij ons dus, wil ik naar de vereniging en dat moet met onze vee kar.
snappie? :P :P :+

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:59

Oei.. Dat lijkt mij als paard super eng!!
Heb je wel eens in een trailer gestaan.. Zelfs dat is al geen pretje.
Ik zou kijken voor ander vervoer.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 17:02

ik heb bij de paarden gezeten een half uur, op klapstoeljes, achterin de vrachtwagen met 8 paarden.
het was vreselijk!
dan zie pas hoe erg dat is...... bah.

dus ik snap het wel.

maar hoe zou IK naar ander vervoer moeten kijken? :P

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 17:37

Ik ken ook paarden die bang zijn voor de ramen in de trailer dus geen ramen is niet zozeer het probleem denk ik. Kun je niet proberen verlichting in de kar te krijgen? Misschien dat het helpt. Paarden zien overigens in het donker ook goed dus eigenlijk zou dat niet eens het probleem mogen zijn. :P

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 17:39

ik denk dat annebe bedoelt dat je misschien ook ipv die veekar een normale trailer achter de trekker kunt knopen? Meisje bij ons op de club kwam ook altijd met de trailer achter de trekker naar les.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 17:43

staat ze in de veewagen ook in de rijrichting of schuin in de rijrichting?
Is de veekar voldoende hoog? koeien zijn namelijk anders gebouwd en hebben dus minder hoogte nodig dan een paard.

zo loopt mijn merrie vlotjes op eender welke paardencamion of trailer, maar weigert ze te laden op een camion of trailer die lager is dan 2m en ze is nochtans niet zo groot. Bovendien komt ze van eender welke trailer of camion zeiknat af als ze in de rijrichting staat en is droog als ze schuin in de rijrichting kan. Maar ik ken paarden die het omgekeerde hebben, goed met de rijrichting mee en overstuur schuin...

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 17:49

hij is hoog zat! en cissy @ je zegt, dat ik een trailer achter de trekker moet doen? we hebben alleen een veekar. en die zit gewoon achter een auto..........
dus weet niet echt waarvan je vandaan haalt dat ik met een trekker zou gaan? :P en dat ik een trailer heb? :P

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 17:51

omdat meestal de veekarren achter een trekker hangen en niet achter een auto, vandaar ;) . Ik weet niet of je een trailer hebt maar je zou er eentje aan kunnen schaffen.
Ben nou toch wel benieuwd wát voor veekar je dan hebt??
Ik zie zo'n kar voor me op 2 wielen met ruimte voor 4 koeien of meer, of bedoel je zo'n kar die lijkt op een trailer maar hij is lager?

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 17:54

tja gewoon een trailer idee, alleen dan wat "lelijker" om te zien.
en 1,5 paards, niet 2 paards.

maar ik kan toch geen trailer aanschaffen :P ik ben pas 18. daar heb ik geen geld voor haha ;)
en ik vind dat ze hier ook op zou moeten kunnen, maar ik wil graag dat ze het vertrouwt. ik wil der niet in slaan of dwingen, daarom dit topic :j :j

Lotje_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:03

Mijn pony wou ook nooit in de trailer, heb dus de 1e paar keren alleen maar leuke dingen gedaan nadat ze in de trailer had gestaan mis is dat een idee? Naar het land bijv. of naar het strand ofzo,
Had ook stro en hooi ( in een hooinet danwel )in de trailer liggen om het zoveel mogelijk op een stal te laten lijken, zon groot leeg hok waar je dan opeens in moet lopen is natuurlijk heel gek vandaar:p
De laatste jaren gooide ik het touwtje over der nek en ze liep er zelf in alsof ze nooit anders heeft gedaan =)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:05

ok duidelijk, Zolang je paard in die kar past zou het geen probleem moeten zijn maar paarden willen graag hun hoofd omhoog kunnen doen en als dat niet kan dan raken ze in paniek of stoten gigantisch hun hoofd met alle gevolgen van dien.

Heb je nou het Ebook al gelezen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:10

laura_power schreef:
ik heb bij de paarden gezeten een half uur, op klapstoeljes, achterin de vrachtwagen met 8 paarden.
het was vreselijk!
dan zie pas hoe erg dat is...... bah.

dus ik snap het wel.

maar hoe zou IK naar ander vervoer moeten kijken? :P

Je al eens afgevraagd wat de invloed van de chauffeur op dat "vreselijk" is...??

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 08:13

haha nee daar lag het totaal niet aan.
die reed hartstikke rustig.

het is gewoon stom! dat je niet ziet waar je heen gaat.