klopt dit verhaal wel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flooooo

klopt dit verhaal wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 17:43

Hoi!

Voor de mods. Het gaat hier niet om het bespreken van advertenties maar ik ben benieuwd naar deze situatie aangezien ik zo geen miskoop wil doen en bokt misschien iets meer weet over de prijs kwaliteit verhouding.

Ik heb even een vraagje.
Ik keek eens op marktplaats naar een leuk paard voor mezelf. Ik ben wel ervaren maar niet echt met het kopen van een paard.
Nu zag ik daar een merrie staan van 6 jaar oud. Beleerd tot ongeveer b/l niveau.
Een keurige vosmerrie met de afstammeling Houston X Krack C.
Het papier stond er ook bij op de foto.
Ze kon los goed springen. Waren ook foto's van. Vanwege een blessure was dit niet onder het zadel gedaan.
Groepslessen kende ze en ze was met meerdere paarden mee naar buiten geweest.
Ofwel het klinkt als een keurig paard met een goed niveau en eigenlijk wel wat ik zoek.
Duidelijke potentie voor de sport.
Er stond 'bieden' bij maar daar kan ik heel weinig mee dus ik vroeg de vraagprijs.
Die bleek te liggen op 2500 euro.

Daar had ik stiekem toch mijn bedenkingen bij...
Houston is naar mijn idee een goede en dure hengst. Het paard zag er goed uit en had een net niveau voor haar leeftijd.
Volgens mij vraag je dan toch wel wat meer dan dit bedrag?
De eigenaar van dit paard heeft vaker wat te koop staan en meestal zijn dit echt lage prijzen. Een 13 jarige Z ruin voor 3000 euro?
Ergens vertrouw ik het dan toch niet hoewel dit wel de prijs is waar ik naar op zoek ben.
De amazone van wie de stal is vind ik niet echt een superruiter misschien dat het daar wat mee te maken heeft?
Ik vind het verder een superleuk paard maar ik wil geen miskoop doen. Een klinische keuring zou ik sowieso doen maar voor dit bedrag ga ik niet rontgonlogisch keuren. Is deze prijs netjes voor zo'n paard of klopt dit verhaal niet?

Voor de reacties over de stal. Via pb wil ik je wel een naam geven. Het is niet de stal waar je zo door zou stappen.

Wat zijn jullie gedachten hierbij?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Laatst bijgewerkt door flooooo op 31-03-11 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:45

flooooo

Re: klopt dit verhaal wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 17:52

andere werd gesloten vandaar. deze is iets veranderd voor de regels. ;)

ola42

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:59

En waarom zou je een goedkoper paard niet rx laten keuren? het is net zo vervelend om er naast te lopen als bij een duurder paard, en de stalling is ook net zo duur als bij een duurder paard, een DA is net zo duur als bij een duurder paard! Ik vind dat altijd zo'n rare redenering, niet laten keuren want hij is niet zo duur! Een paard aanschaffen is vaak niethet probleem, maar onderhouden, zeker met de DA kosten erbij, ook al ben je verzekerd moet je toch nog 25% zelf betalen. Dus als je het paard leuk vindt, gewoon rx laten keuren?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:03

Ik snap je redenatie voor wat betreft een dure hengst=duur paard niet helemaal. Ik heb een hele mooie Tango-merrie, op 4 jaar gekocht, voor minder dan 3000 euro. De vraagprijsv an een paard is van meerdere dingen afhankelijk...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:13

momenteel ligt de hele paardenhandel op zn bips dus er zijn leuke paarden te koop voor weinig. ik vind het geen rare prijs overigens, 6 jaar en dan B/L nivo, dat is nog niks... zegt natuurlijk niks maar misschien heeft de ruiter wel geen wedstrijdambities.
Je kunt natuurlijk de naam van de verkoper en van de stal opzoeken op internet, misschien kom je wat tegen en misschien ook niet.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:17

Ga het paard bekijken en laat het keuren. Wij kunnen op basis van de tekst niet bepalen of de prijs correct is. Dat hangt wel van meer dingen af dan alleen van de vader

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:20

6 jaar, beleerd tot B/L, niet uitgebracht verder?
Dan vind ik 2500 niet eens zo'n hele gekke prijs, ik was ook hoge prijzen gewend hoor tot ik wat meer in het wereldje kwam en toen schrok eigenlijk van de "lage" prijzen die ze eigenlijk waard zijn. ;)

Tuurlijk willen fokkers het dekgeld er op z'n minst uit hebben maar dit lukt lang niet iedereen. :n

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:23

Laat ze klinisch en röntgenologisch keuren en spreek af dat jij alleen bij goedkeuring betaald. Als ze daar op in gaan zit het wel goed.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:27

Albert schreef:
Laat ze klinisch en röntgenologisch keuren en spreek af dat jij alleen bij goedkeuring betaald. Als ze daar op in gaan zit het wel goed.

Want de eigenaar heeft rontgenologische ogen en kan door zijn paard kijken? Ik vind dat wel zo'n achterhaalde uitspraak

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:29

Albert schreef:

Niet mee eens, ik heb geprobeerd die afspraak te maken, ging hij niet op in, paard is glansrijk door de keuring gekomen...

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:30

Ze geven in de advertentie zelf al aan dat ze een blessure heeft gehad waardoor ze niet onder het zadel heeft kunnen springen en ik zou haar dus ook zeker röntgenologisch laten keuren.
Het andere paard dat deze mensen aanbieden geven ze zelf al aan dat ze kreupelt.... Ik zou me nog een keer bedenken en waarschijnlijk verder zoeken.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 18:44

ola42 schreef:
En waarom zou je een goedkoper paard niet rx laten keuren? het is net zo vervelend om er naast te lopen als bij een duurder paard, en de stalling is ook net zo duur als bij een duurder paard, een DA is net zo duur als bij een duurder paard! Ik vind dat altijd zo'n rare redenering, niet laten keuren want hij is niet zo duur! Een paard aanschaffen is vaak niethet probleem, maar onderhouden, zeker met de DA kosten erbij, ook al ben je verzekerd moet je toch nog 25% zelf betalen. Dus als je het paard leuk vindt, gewoon rx laten keuren?

Misschien wat raar geredeneerd voor jou maar ik vind dat een rl keuring dan net zoveel kost als het paard zelf ongeveer. en de dierenarts is geen probleem voordat mensen daarover beginnen. ik zou het gewoon jammer vinden als ik achteraf toch een paard heb wat niet geschikt is voor de sport en rijden. of wat ernstige gebreken blijkt te vertonen. de DA kosten maak ik me geen zorgen over. ik maak me zorgen over het feit dat ik me misschien hecht aan een dier wat achteraf iets blijkt te hebben of wat een ander gebrek vertoont.

kleinvosje schreef:
Ik snap je redenatie voor wat betreft een dure hengst=duur paard niet helemaal. Ik heb een hele mooie Tango-merrie, op 4 jaar gekocht, voor minder dan 3000 euro. De vraagprijsv an een paard is van meerdere dingen afhankelijk...

ja en toch. als de hengst zeg maar 4000 euro heeft gekost? dan wil je dat bedrag toch zelf ook minstens vangen? er komt meer bij kijken dan alleen de hengst. dit paard is afkomstig van de fokker en nu staat hij bij haar. ze heeft een kleinschalige handelsstal.
jou paard heb je dan ook zeker mooi kunnen kopen.

cissy schreef:
momenteel ligt de hele paardenhandel op zn bips dus er zijn leuke paarden te koop voor weinig. ik vind het geen rare prijs overigens, 6 jaar en dan B/L nivo, dat is nog niks... zegt natuurlijk niks maar misschien heeft de ruiter wel geen wedstrijdambities.
Je kunt natuurlijk de naam van de verkoper en van de stal opzoeken op internet, misschien kom je wat tegen en misschien ook niet.

het klopt dat de paarden weinig waard zijn. wat dat betreft klopt de prijs wel. ze wijkt, kan schouderbinnenwaarts en springt een wissel.
dat zijn de oefeningen tot nu toe en natuurlijk netjes nagevelijk, basis en strekken en verzamelen.
bedankt voor de tip ik zal eens zoeken!

PercyLeen schreef:
Ga het paard bekijken en laat het keuren. Wij kunnen op basis van de tekst niet bepalen of de prijs correct is. Dat hangt wel van meer dingen af dan alleen van de vader

zeker maar het is een goed papier en voor fokmerries met zo'n goede vader en moederlijn wordt soms ook wel wat meer neer geteld dan dit bedrag. dat is waar ik me zorgen over maak. ze zou natuurlijk altijd als fokmerrie kunnen worden gebruikt.

_Marinke_ schreef:
6 jaar, beleerd tot B/L, niet uitgebracht verder?
Dan vind ik 2500 niet eens zo'n hele gekke prijs, ik was ook hoge prijzen gewend hoor tot ik wat meer in het wereldje kwam en toen schrok eigenlijk van de "lage" prijzen die ze eigenlijk waard zijn. ;)

Tuurlijk willen fokkers het dekgeld er op z'n minst uit hebben maar dit lukt lang niet iedereen. :n

nee niet uitgebracht. op zich is de prijs inderdaad niet raar en het is om te zien een goed paard. ze vertoont echt houston gangenwerk en heeft een goede bouw. ik denk dat er wel wat van te maken valt mits ze geen andere gebreken blijkt te hebben.
ik doel dan niet alleen op rx maar ook op stalgebreken. dat kun je nooit beoordelen van te voren.

Albert schreef:

heb ik het over gehad. klinische keuring wordt door haar betaald bij afkeuring. rx keuring niet! die is voor eigen kosten omdat ze hem zelf niet heeft laten keuren omdat hij afkomstig was van de fokker.

Niezel schreef:
Ze geven in de advertentie zelf al aan dat ze een blessure heeft gehad waardoor ze niet onder het zadel heeft kunnen springen en ik zou haar dus ook zeker röntgenologisch laten keuren.
Het andere paard dat deze mensen aanbieden geven ze zelf al aan dat ze kreupelt.... Ik zou me nog een keer bedenken en waarschijnlijk verder zoeken.

foutje van mij. ZIJ heeft een blessure en kan daarom niet springen met het paard. vandaar dat hij nog niet heeft gesprongen. hij springt wel los en dat ziet er heel goed uit! duidelijk een goede techniek. zeker gezien het een dressuurpaard is.
ik snap niet wat je bedoeld met je laatste zin? het andere paard?

Bedankt voor jullie reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:47

Paard uit mijn profiel was minder dan de helft dan die van de advertentie :P

Je kan toch gaan kijken en zien wat je gevoel zegt? Gewoon laten keuren..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:52

Je kan wel alle kosten van dekken en dergelijke eruit WILLEN hebben, maar het moet ook maar lukken. En zoals de markt nu is, lukt dat niet. Het is niet voor niets dat er nu zoveel paarden nodeloos naar de slacht gaan, of weg staan te kwijnen omdat de eigenaar em niet verkocht krijgt, en em niet meer kan onderhouden...

ola42

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:53

Een rx keuring kost 500,- euro, als je 1 x de DA langs moet laten komen omdat hij b.v. kreupel is en je moet daarna nog foto's op de kliniek gaan maken ben je al meer kwijt! Dat heeft er niet mee te maken of de de DA wel of niet kan betalen. Ik bedoel dus als je een paard koopt is het misschien beter om hem toch te laten keuren ook al is hij niet zo duur. En je hebt als hij over bv 2 jaar iets gaat mankeren nog foto's van eerder en kan je zien wat de progressie is van de blessure.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:38

Ik zou vragen wat voor blessure hij heeft gehad. En waarom hij nog niet uitgebracht is. De tekst van de advertentie vind ik wel een beetje raar, groepslessen kent hij?
Ik zou ook vragen of hij op de foto is geweest.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:43

Je kunt het ook zo zien; je kunt jezelf misschien wel veel geld besparen als je wel rontgenologisch laat keuren. Je wilt toch zeker weten dat je paard okee is zeg je, waarom zou je het dan niet doen ?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:49

Al kost een paard 500 euro en het keuren ook, ik zou hem toch laten keuren, ik wil een paard waar ik wat mee kan.
Als ik dat niet had gedaan had ik nu met een 8 jarig paard met ernstige kissing spines gezeten, aangezien dat de enige afkeuring was (ben ik blij de rug ook op de foto te hebben gezet!)

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 09:03

Ik snap je probleem niet hoor. Je zoekt een paard van die prijsklasse zeg je .. Je vind een paard dat je wel aanspreekt. Je informeert naar de vraagprijs en die komt overeen met jou budget .. Ja dan ga je toch gewoon kijken!? Daar heb je niets mee verloren. Als je dan nog geïntresseerd bent om te kopen, dan laat je het paard toch gewoon keuren door een dierenarts ..

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 09:55

Anthea schreef:
Paard uit mijn profiel was minder dan de helft dan die van de advertentie :P

Je kan toch gaan kijken en zien wat je gevoel zegt? Gewoon laten keuren..

dat denk ik dat ik sowieso wel even doe. ik laat hem hoe dan ook klinisch keuren bij haar thuis met mijn DA!
ik denk dat hij me dan ook wel kan vertellen of het verstandig is een rx te laten doen. vaak heeft ie daar wel wat kijk op.

kleinvosje schreef:
Je kan wel alle kosten van dekken en dergelijke eruit WILLEN hebben, maar het moet ook maar lukken. En zoals de markt nu is, lukt dat niet. Het is niet voor niets dat er nu zoveel paarden nodeloos naar de slacht gaan, of weg staan te kwijnen omdat de eigenaar em niet verkocht krijgt, en em niet meer kan onderhouden...

inderdaad. en dat is ook zeker erg jammer! denk dat daarom het 'zomaar' fokken ook even op een laag pitje moet komen maar dat is een andere discussie.
ze heeft hem van de fokker gekocht en zij heeft zelf een kleinschalig in en verkoop bedrijfje. ook wel handelsstal. ze hanteerd vaak hele lage prijzen bij al haar paarden. vandaar dat het aan de ene kant aanspreekt maar aan de andere kant heb ik mijn bedenkingen. kan ze ze zo goedkoop van de eigenaar overnemen?

ola42 schreef:
Een rx keuring kost 500,- euro, als je 1 x de DA langs moet laten komen omdat hij b.v. kreupel is en je moet daarna nog foto's op de kliniek gaan maken ben je al meer kwijt! Dat heeft er niet mee te maken of de de DA wel of niet kan betalen. Ik bedoel dus als je een paard koopt is het misschien beter om hem toch te laten keuren ook al is hij niet zo duur. En je hebt als hij over bv 2 jaar iets gaat mankeren nog foto's van eerder en kan je zien wat de progressie is van de blessure.

inderdaad daar heb je wel gelijk in. hoewel een paard altijd wat kan krijgen. risico van het vak. staat er hier ook een met een gebroken been en die was wel rx gekeurd. 9 jaar en kan niks meer. ik wil maar zeggen dat het niet een oplossing voor alles is.

spiritxxx schreef:
Ik zou vragen wat voor blessure hij heeft gehad. En waarom hij nog niet uitgebracht is. De tekst van de advertentie vind ik wel een beetje raar, groepslessen kent hij?
Ik zou ook vragen of hij op de foto is geweest.

hij heeft geen blessure gehad maar zijzelf heeft een blessure waardoor ze niet met haar paarden mag springen. hij is niet uitgebracht omdat zij geen wedstrijden rijdt maar puur paarden door verkoopt. ja ze is met hem naar de manege geweest. ik denk een ponyclub achtige manege?

IngridM schreef:
Je kunt het ook zo zien; je kunt jezelf misschien wel veel geld besparen als je wel rontgenologisch laat keuren. Je wilt toch zeker weten dat je paard okee is zeg je, waarom zou je het dan niet doen ?

je hebt een punt. ik denk dat als hij me heel erg aanspreekt ik het toch wel doe. zo op het eerste gezicht is het een heel leuk dier.

Silly1972 schreef:
Al kost een paard 500 euro en het keuren ook, ik zou hem toch laten keuren, ik wil een paard waar ik wat mee kan.
Als ik dat niet had gedaan had ik nu met een 8 jarig paard met ernstige kissing spines gezeten, aangezien dat de enige afkeuring was (ben ik blij de rug ook op de foto te hebben gezet!)

aii! ja dan is het toch maar goed dat je dat gedaan hebt anders heb je geen paard meer. dat soort problemen ben ik namelijk ook een beetje bang voor.

Dashke schreef:
Ik snap je probleem niet hoor. Je zoekt een paard van die prijsklasse zeg je .. Je vind een paard dat je wel aanspreekt. Je informeert naar de vraagprijs en die komt overeen met jou budget .. Ja dan ga je toch gewoon kijken!? Daar heb je niets mee verloren. Als je dan nog geïntresseerd bent om te kopen, dan laat je het paard toch gewoon keuren door een dierenarts ..

ik ben niet heel ervaren in het kopen van paarden. ofwel ik ben neit heel goed in de vraagprijzen laat ik het dan zo zeggen! voor een afstammeling als deze betaal je meer voor het papier alleen al. vandaar dat ik even mijn vraagtekens had en toch hier op bokt even wilde checken maar jullie vinden duidelijk allemaal hetzelfde. gewoon klinisch en rx laten keuren.
ik ga misschien volgende week een kijkje nemen en dan zie ik wel. als het onder het zadel al niet klikt dan wordt het sowieso niet wat.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 10:04

Dat onzin TS! Van de buitenkant kan je niks zien. Ik heb een 2,5 jarige laten keuren, glansrijk door de klinische keuring maar toch echt OCD op de foto en afgekeurd!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 10:08

Juist als je onzeker bent, en niet later voor voldongen feiten wilt staan als "had ik maar" laat een paard dan altijd rontgenologisch keuren. Rontgen kost idd rond de 500 euro, en voor dat geld zou ik het niet laten ook al kost het paard maar zo weinig. Beter nu die 500 dan over een maandje of wat een topic op bokt dat het paard niet goed is ;)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 10:11

Altijd laten keuren, als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat 9 van de 10 keer ook.

Ik ken genoeg verhalen van mensen die hun paard onder de prijs verkochten omdat ze juist wilden dat het dier niet rx gekeurd werd. Goedkoop is (vaak) duurkoop, dat is met paarden zeker net zo!

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 10:28

ik moet zeggen dat ik het idee heb dat de paarden wel weer wat duurder worden.
kennis is op zoek naar een D pony, nou wat ze daar voor durven te vragen...
:z