op herhaling voor je rijbewijs.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

op herhaling voor je rijbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 10:54

Ik heb onlangs besloten toch maar ns een E rijbewijs te halen,na heel lang zonder te hebben rondgereden.
Dan zit je na meer dan 20 jaar weer ns naast een rijinstructeur die de scherpe puntjes er weer even op zet....best wel confroterend....en eigenlijk ook best wel leuk...maar uh zou niet iedereen elke 10 jaar een herhalings lesje kunnen gebruiken......vind ik eigenlijk helemaal niet zo`n gek idee.

Charaz

Re: op herhaling voor je rijbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:56

Inderdaad geen gek idee, ik heb mijn E achter B gehaald een jaar nadat ik mijn B rijbewijs had en dan zit alles er nog vers in.

Is het al gelukt om je E te halen?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 10:58

vandaag even een proeflesje gedaan....instructeur vond t wel goed zo dus over 2 weken gelijk afrijden.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:59

Ik vind het ook niet zo'n heel gek idee om eens in de zoveel jaar eens een herhaling te krijgen :n misschien worden er dan wat meer verkeershufters op hun rijgedrag aangesproken :)

Heb mijn B in 2004 gehaald, mijn E in 2009. Was inderdaad wat wennen, maar kreeg geen opmerkingen over mijn rijstijl :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:04

Ik zit er ook over te denken mijn E te halen (over een jaar oid) Dan heb ik zo'n 2 jaar mijn B.
Ik neem aan dat je weer gewoon in een lesauto lest? Zou graag in de auto van mn paps lessen. Dat is een automaat en dat is met een trailer toch weer wat fijner/makkelijker :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:08

Yup, gewoon weer in een leswagen. Vaak wel een flinke auto (of bestelbus) ivm het formaat van de aanhanger waar je meelest en over het algemeen genomen ook een diesel.
Misschien zijn er wel rijscholen die E met automaat aanbieden

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:09

Achja, eigenlijk moet je het natuurlijk ook gewoon met de schakelbak kunnen :+

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 11:10

je rijdt hier met een dodge ram.....automaat.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:12

Ik heb mijn E in een Toyota Hiace gehaald

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:12

wij doen de BE lessen in een VW transporter en in de regio hier zien we ook wel wat Vito's..

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:41

Ik ga m'n E deze zomer halen.
Geloof dat 't hier een Nissan jeep is, maar dat geeft niet, ben Mitsubishi jeep gewoon.

Ik heb het al een keertje zonder de rijschool geprobeerd, maar was niet op tijd voor een examen.
Kan dus al met de trailer rijden :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:03

heb je dan een examen gereserveerd zonder tussenkomst van een rijschool? Leg uit!

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:09

Polly schreef:
heb je dan een examen gereserveerd zonder tussenkomst van een rijschool? Leg uit!

Ik weet niet hoe het zit in Nederland ;)
In België is het zo dat je een voorlopig rijbewijs BE kan aanvragen 3 maand na je vast B rijbewijs.
Dit zonder bijkomende theorie.
Je moet dan 2 begeleiders opgeven - die aan een hele rits voorwaarden moeten voldoen - en dan mag je een jaar oefenen.
Binnen dat jaar moet je examen afleggen.
Doe je dit niet moet je 3 (!) jaar wachten om een nieuw voorlopig rijbewijs aan te vragen OF het met de rijschool doen: 8 uur les en examen.

Omdat ik binnen dat jaar niet m'n examen heb kunnen doen, moet ik het nu wel met de rijschool doen.
M'n begeleider was m'n toenmalige schoonvader, maar die relatie is misgelopen...

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:56

Hier heb ik m'n examen gedaan met de rijschool, was een BMW x3

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:24

ik denk dat dat met alle rijbewijzen moet. als je soms ziet dat mensen van boven de 80 nog auto rijden dat is nooit het zelfde als 60 jaar geleden

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 00:18

Ik denk dat het inderdaad niet verkeerd is, als je eens in de zoveel jaren een verfrissing krijgt/neemt in de vorm van een rijles.

Maar aan de andere kant,.... vinden de meesten niet dat ze wel goed rijden?
En hebben ze dan wel zin om dan extra kosten te maken voor zo'n verfrissingsles?

Beetje dubbel vind ik het persoonlijk.
Aan de ene kant lijkt het me geen verkeerd idee,
maar aan de andere kant wil ik er ook geen kosten aan maken omdat ik (van mezelf) vind dat ik goed genoeg rij. :o :D

Lekker dubbel dus,....

Maar ik vind het niet verkeerd als ze de keuringsgrens van 75 jaar zouden verlagen naar 70 jaar!
Neem nou mijn oma bijvoorbeeld.
Zij is nu 75 jaar en is opnieuw gekeurd door een arts. Dat is verplicht, anders wordt haar rijbewijs zowieso niet verlengd.
Maar dan wordt ze dus alleen maar gezien door een arts!
Er wordt dus niet gekeken hoe ze is in het verkeer,.....
En geloof me, mijn oma wil je niet tegenkomen op de snelweg hoor!!! En dat terwijl ze net wel goedgekeurd is en haar rijbewijs voor 5 jaar verlengd is!!!!
Zo'n keuring is dus ook maar een wassen neus m.b.t. verkeersveiligheid,...

(moet er wel even aan toevoegen dat oma zichzelf niet meer prettig voelt op de snelweg en dus alleen nog maar op het dorp rijdt voor haar wekelijkse boodschapjes en haar bezoekje aan mij. <3 )

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 00:23

Opzich lijkt het me een goed plan. Maar dan na 5 jaar een keer, na 10 jaar (dus 10 jaar na t halen), 20 jaar etc. Juist omdat je die eerste 5 jaar je rijstijl ontwikkeld.

De keuringsplicht. Och, t lijkt me handiger als ze naar de persoon kijken. Mijn opa heeft tot zijn 80ste een gigantische camper gereden, met als hulp bij t kijken of er mensen van achteren kwamen mijn oma. Hij heeft toen zelf besloten niet meer in de camper te rijden omdat hij merkte dat zijn reactiesnelheid achteruit ging. Tot die tijd: nooit problemen gehad. Ik vind het handiger om met die test die we dus iedere zoveel jaar uit willen laten voeren ook direct ff een medische keuring mee te nemen. Ogen opmeten etc (je wilt niet weten hoe veel mensen verkeerde glazen in hun bril hebben). Lijkt me wel n goed idee.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 00:30

Maar dan zou het volgens jou dan een "keuring/opfrissings-les" moeten worden Vjestagirl?

En wat zou je daar dan aan uit willen geven?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 00:34

Ja, een keurings/opfrissingsles vind ik een goed idee. Hoeft niet uitgebreid te zijn, in een uurtje kan er prima beoordeeld worden of iemand goed rijdt of niet. Koppel daar een 'bindend advies' aan vast:
-Prima, kan zo door rijden
-Goed, moet de volgende punten verbeteren, over een jaar controle
-Niet goed, moet les nemen om de volgende punten te verbeteren (verbetering mag vastgesteld worden door instructeur), over een jaar controle.
-Erg slecht, moet opnieuw rijexamen doen
Gooi er direct een medische keuring tegenaan (ogen, gehoor, reactiesnelheid)

Kosten: €50,-? (exclusief opnieuw moeten lessen)

Dit zijn van die dingen waarvan je dan weet dat het eraan komt, in principe de eerste keer over 5 jaar dus als je €10 per jaar apart legt dan heb je t al. Daarna eens in de 10 jaar, dus als je dan €5 per jaar apart legt heb je t al. Lijkt me niet zo'n opgave.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 00:36

Verplichting hoeft voor mij niet....maar het viel mij gewoon op dat er bij mijn aanhanger les best wel weer wat puntjes op de I werden gezet...je wordt dan even met de neus op de feiten gedrukt.....en wat kost een lesje nou....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 00:37

papagroom schreef:
Verplichting hoeft voor mij niet....maar het viel mij gewoon op dat er bij mijn aanhanger les best wel weer wat puntjes op de I werden gezet...je wordt dan even met de neus op de feiten gedrukt.....en wat kost een lesje nou....

Ik denk dat juist voor de mensen die echt slecht rijden (en dat vaak zelf niet doorhebben omdat ze denken dat ze prima rijden), het een te grote opgave is om weer dat lesje te nemen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 08:57

papagroom schreef:

Ik ben er heel gerust op dat een instructeur kan schaven aan mijn rijkwaliteiten. Maar wat een instructeur nooit kan beoordelen is hoe ver jij weg kijkt. Mij is tijdens mijn C-rijbewijs geleerd (was geen examenstof!): kijk zo ver mogelijk vooruit EN achteruit. WEET wat er om je heen rijd en wat die zouden kunnen gaan doen (rijgedrag interpreteren). Baseer daar je eigen gedrag op en heb een plan B. Het gevolg daarvan zou kunnen zijn dat ik ervoor kan kiezen om tijdelijk de rijsnelheid te verhogen (zelfs boven de toegestane snelheid) om bijvoorbeeld idioot gedrag tussen twee vrachtwagens achter me te laten, in plaats van er middenin terecht te komen.

Ik WEET dat met de combinatie veilig aan 120km/h gereden KAN worden, indien het overige verkeer (zo je wil, het gebrek daaraan) die ruimte laat. Dat wil niet zeggen dat je dat dan ook maar standaard moet doen, maar in geval van dreigende nood, heb je opties, meerdere opties. DAT is de achtergrond van mijn opmerking dat je nooit te veel vermogen en koppel kunt hebben.

Het is aan de chauffeur om te bepalen wanneer je dergelijke noodmaatregelen inzet en nog meer om de situatie dusdanig te voorzien, te beoordelen en ernaar te handelen dat je die noodmaatregel niet nodig hebt!

Vang vooral dat laatste eens in een examen, praten we daarna verder, succes...........

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 17:10

UPDATE.....
Nou hij is binnen hoor...vanmorgen afgereden en geslaagd..joepie...mag ik eindelijk aangehouden worden..

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:12

gefeliciteerd :D

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:45

Goed zeg! Gefeliciteerd!
(ik rij ook nog met B, heb nog geen zin in E)