Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Sammyoo schreef:Tja, maar wat doe je dan als jij helemaal weg van het paard bent en je instructeur vindt het niks? Gezondheid en een klik met het paard is belangrijk. Beoordeel ook of je kan doen met het paard wat je van plan bent. Je kan eventueel ook een filmpje aan je instructeur laten zien. Dan hoeft hij niet helemaal mee.
cissy schreef:Hoeveel ervaring hebben jij en je vriend in het kopen van paarden of in het rijden?
Lees alle topics hier op bokt er maar op na van onwetende leken die 'even een paard gingen kopen' en van een hele koude kermis thuis komen omdat achteraf blijkt dat ze een aantal dingen vergeten waren die bij het kopen van een paard toch wel belangrijk zijn.
Een instructeur loopt over het algemeen al wat langer mee in het paardenwereldje (als je een echte instructeur bedoelt en niet een meisje waar je een lesje van krijgt) en die weten ook waar je op moet letten bij het kopen van een paard, of die bij jouw rijstijl past bijvoorbeeld. Die kijkt ook niet door een roze bril naar je nieuwe paard maar met een objectieve blik. Ik zou het wel doen om teleurstellingen te voorkomen.
Regel ook een koopcontract en zet al je afspraken op papier en laat die in 2voud tekenen. Laat ook je paard door je eigen DA keuren en vraag om een keuring voor sportpaard, dan worden ze net even wat kritischer bekeken dan een paard wat niet echt veel hoeft te doen. Zoek wel een arts uit die vaker paarden keurt want een katten en hondenarts heeft gewoon niet genoeg ervaring om bijvoorbeeld een goede buigproef te doen.
Laat je ook niet pushen door de verkoper dat je snel moet beslissen omdat er kapers op de kust zijn, er zijn momenteel zo vreselijk veel paarden te koop en het is ook geen halfje brood wat je gaat kopen dus neem de tijd voor een goede beslissing.
ilze schreef:Ik heb het mijn instructeur gevraagd en hij zegt: je moet een goed gevoel hebben, dat is het allerbelangrijkste. Dat kun je alleen zelf beoordelen.