Instructeur mee bij de aankoop van een paard of niet?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

zuske

Instructeur mee bij de aankoop van een paard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 21:04

Ik weet niet zo goed waar ik dit moet plaatsen, dus zet ik het hier neer.

Mijn vriend en ik zijn op zoek naar een paard. Nu hebben we vanmiddag een paard gezien waar we helemaal weg van zijn en we willen haar wel kopen. Er is meer animo voor die deze week nog langs willen komen. Ze staat een stuk rijden hier vandaan. Nu vragen wij ons af of wij nog met een instructeur langs moeten komen of dat wij haar kunnen kopen. De eigenaar heeft ingestemd met een keuring en als ze afgekeurd wordt dan komen de kosten voor hem. Wij hebben heerlijk gereden en de gezondheid wordt gecheckt door de dierenarts. Wat is de toegevoegde waarde van een instructeur?

xxOrlando

Re: Instructeur mee bij de aankoop van een paard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:13

Ik weet niet of dit je eerste paard is , zo ja zou ik hem / haar wel meenemen.
Hij kan meestal wel zien of het wat gaat worden..

Succes :j!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:19

Hoeveel ervaring hebben jij en je vriend in het kopen van paarden of in het rijden?

Lees alle topics hier op bokt er maar op na van onwetende leken die 'even een paard gingen kopen' en van een hele koude kermis thuis komen omdat achteraf blijkt dat ze een aantal dingen vergeten waren die bij het kopen van een paard toch wel belangrijk zijn.

Een instructeur loopt over het algemeen al wat langer mee in het paardenwereldje (als je een echte instructeur bedoelt en niet een meisje waar je een lesje van krijgt) en die weten ook waar je op moet letten bij het kopen van een paard, of die bij jouw rijstijl past bijvoorbeeld. Die kijkt ook niet door een roze bril naar je nieuwe paard maar met een objectieve blik. Ik zou het wel doen om teleurstellingen te voorkomen.

Regel ook een koopcontract en zet al je afspraken op papier en laat die in 2voud tekenen. Laat ook je paard door je eigen DA keuren en vraag om een keuring voor sportpaard, dan worden ze net even wat kritischer bekeken dan een paard wat niet echt veel hoeft te doen. Zoek wel een arts uit die vaker paarden keurt want een katten en hondenarts heeft gewoon niet genoeg ervaring om bijvoorbeeld een goede buigproef te doen.

Laat je ook niet pushen door de verkoper dat je snel moet beslissen omdat er kapers op de kust zijn, er zijn momenteel zo vreselijk veel paarden te koop en het is ook geen halfje brood wat je gaat kopen dus neem de tijd voor een goede beslissing.

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:23

Ik denk dat ik wel iemand mee had genomen. Hij/zij kan vanaf de begane grond oordelen (jij zit er letterlijk 'boven op' en ziet misschien dingen niet, die iemand lang ze kant wel ziet)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 23:16

Tja, maar wat doe je dan als jij helemaal weg van het paard bent en je instructeur vindt het niks? Gezondheid en een klik met het paard is belangrijk. Beoordeel ook of je kan doen met het paard wat je van plan bent. Je kan eventueel ook een filmpje aan je instructeur laten zien. Dan hoeft hij niet helemaal mee.

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 23:19

Ik zou het wel prettig vinden en ook handig.

Altijd prettig iemand mee te hebben die objectief is

gr

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 23:22

Sammyoo schreef:
Tja, maar wat doe je dan als jij helemaal weg van het paard bent en je instructeur vindt het niks? Gezondheid en een klik met het paard is belangrijk. Beoordeel ook of je kan doen met het paard wat je van plan bent. Je kan eventueel ook een filmpje aan je instructeur laten zien. Dan hoeft hij niet helemaal mee.

Ze zeggen niet voor niets 'de beste stuurlui staan aan wal'.

Een filmpje is inderdaad een oplossing, maar persoonlijk zou ik hem/haar meenemen. Als het filmpje net een heel gunstig beeld laat zien terwijl de rest eigenlijk net niks was heb je geen reeele beoordeling.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 07:51

Ligt aan de kennis van je instructeur, zit nogal verschil in ;) Ligt ook aan je doelstelling. Maar als je zelf weinig ervaring hebt mbt de aankoop van een paard, zou ik wel iemand meenemen die er verstand van heeft, hoeft niet persé dus een instructeur te zijn.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 07:57

Over het algemeen is iemand die mee is, en die dus niet voor zichzelf een paard aan het kijken is, wat nuchterder en objectiever dan de koper zelf. :D Bovendien ga ik er gemakshalve van uit dat jou instructie iemand is die al wat jaren meeloopt en behoorlijk wat paarden gezien heeft. Zo een persoon kan redelijk beoordelen of dit paard wel/niet bij jou past en merkt misschien ook wat bijzonderheden op die de koper zelf in zijn enthousiasme over het hoofd ziet, of niet wil zien.
Advies: neem iemand mee.

Maar....... als het helemaal niet anders kan, en je hebt een afspraak over klinisch/rontgenlogisch keuren etc., dan zou ik het misschien zelf ook wel doen :o , kopen zonder dat instructie mee geweest is.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 07:57

ik heb het wel gedaan bij de aankoop van mijn 2e eigen paard. heb filmpjes gemaakt van het rijden en fotos van het exterieur dit bij beide keren na proefrijden gedaan(in totaal 2 x geweest) en vervolgens door eigen da algeheel laten keuren.
ik zou zelf nooit meer een paard kopen zonder advies van mijn instructice of een ander zeer ervaren persoon.
ondanks dat ik zelf al 23 jaar paardrij en ook gewerkt heb met paarden heb je zelf gewoon niet de ervaring die een proffesional wel heeft.

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 10:17

Het is lastig. Het paard staat namelijk net over de grens in Duitsland en wij wonen in Amsterdam en onze instructeur dus ook. Dat is een behoorlijk eind karren.

Ik vind het echt een fantastisch beest. We hebben een filmpje gemaakt. Wij komen vers van de manege en dit paard wordt ons eerste eigen paard. Maar wij hadden ook zoiets van: als je nog nooit zo lekker gereden hebt en het klikt echt onwijs goed dan weet je toch genoeg? De gezondheid checkt de dierenarts wel.

Naast dat horen we ook dat de instructeur wel eens contact met de eigenaar van het paard opneemt in de trant van: hoeveel krijg ik ervoor als ik zeg dat ze hem moeten nemen? Nu denk ik niet dat onze instructeur dat zou doen.

Bij dit paard had ik het filmpje gezien en toen zei ik tegen mijn vriend: nou dit paard gaan we kopen en had ik al hoge verwachtingen. Toen ik er heen ging dacht ik: oh nee nu kan het alleen nog maar tegen vallen. Daarna reed mijn vriend en ik was er helemaal weg van. Daarna zelf gereden en ik had helemaal vlinders in mijn buik. Toen wilde ik de filmpjes niet terug zien, want dat kan het ook nog wel eens tegen vallen. Maar toen ik die filmpjes zag dacht ik: dit is haar gewoon! Ik heb er echt een onwijs goed gevoel over! En hetzelfde heeft mijn vriend.

Ik bel vandaag de manege waar ik rijd om te vragen wat het meest verstandig is.

Het is wel heel lastig... Ik kan mij ook helemaal voorstellen dat er kapers op de kust zijn. Ze is gewoon heel indrukwekkend.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:33

Je kunt beginnen met het filmpje aan een kenner (bijv. idd je instructeur) te laten zien.

Ik zou het zeer verstandig vinden om iemand mee te nemen, je wordt belazerd waar je bij staat.

Het verhaal dat er meerdere gegadigden zijn wordt vaak afgestoken, dit hoeft niet altijd waar te zijn, ze kunnen ook gemerkt hebben dat jullie het paard erg leuk vinden, zo kunnen ze de druk een beetje opvoeren.
Laat je niet gek maken, er zijn meer paarden dan kerken hoor! :D

En idd laten keuren (incl. bloedmonster zou ik zeker doen)
Verder moet het paard gechipt zijn en een paspoort hebben, dit is in Nederland nl verplicht.

Koop je het paard van een handelaar of een particulier?

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:41

juist omdat je zelf zo enthousiast bent, is er een reëele kans dat je iets (negatiefs) over het hoofd ziet.
Laat je niet gek maken dat er nog meer gegadigden zijn, op het moment is het echt zo dat er meer paarden dan kopers zijn, en als er dan iemand is die hem net voor jouw neus wegkoopt, dan komt er over een poosje eentje die je nog veeeeel meer aanstaat. Dus wat ik bedoel te zeggen: "laat je niet gek maken" ;)

mistral19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:42

Heb je wel meerdere paarden getest? Ik ken meerdere mensen die een overhaaste beslissing hebben genomen bij de aankoop van hun eerste paard en die naderhand toch spijt hadden. Hebben jullie ervaring met het rijden van privé-paarden? Want in vergelijking met een manegepaard (in de meeste gevallen dan toch) is een privépaard al snel een super paard.

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 11:48

Ja dat hebben we gemerkt... Het eerste paard dat we gingen bekijken wilden we gelijk kopen, maar na het zien van een aantal paarden was dat paard het minste paard en die wordt het sowieso niet. Ik heb er nu ongeveer acht gezien. Ik begrijp nu ook echt wat ze bedoelen met dat je het wel voelt. Ik heb een aantal bijrijdpaarden gehad.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:49

ik neem zelf graag een instructeur mee omdat hij mij goed kent en veel verstand heeft van paarden.
hij kan goed en onafhankelijk beoordelen of het een paard is wat bij mij past en of ik het wel of niet moet doen. hij heeft zelf ook veel ervaring in de wedstrijdsport en herkent een goed sportpaard met potentie.
als je een paard eenmaal leuk vind is het niet altijd makkelijk om objectief te kijken naar een paard.
vandaar dat ik hem graag met zijn nuchtere kijk meeneem. :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:51

Ik heb wel eens filmpjes aan m'n instructeur laten zien, maar ik ben toch echt zelf degene die de knoop doorhakt of ik een paard wel of niet wil hebben.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:57

ik zag dat er een foutje geslopen was in mijn tekst; ik heb filmpjes laten maken en deze aan mijn intructice laten zien en aan de hand daarvan uiteindelijk besloten.
ik heb mij instrcutice niet mee gevraagd puur om het feit dat het ruim 2 uur reizen met de auto was enkele reis.
maar ik had zelf wel de nodige ervaring na 23 jaar ;) maar net niet de kennis v een paard kopen(dat zijn er sowieso maar weinig vind ik)

ik zou het paard filmen als het vrij beweegt; dan eens aan de longe en dan jij erop. daarna filmpje/fotos vh extertieur; benen; rug enz

laat je niet gek maken overigens; er zijn heel veel leuke paarden te koop v een leuke prijs. en als jijzelf te enthousiast gaat doen bij het zien van dat paard dan weten de verkopers gelijk dat ze veel aan je kunnen verdienen en je waarschijnlijk weinig ervaring hebt.
ik neem aan vanuit je eigen verhaal dat dit je 1e eigen paard word en dat je alleen maar op een manege gereden hebt. een manege en manegepaard kun je absoluut niet vergelijken met een eigen paard.
tevens zou ik zelf altijd minimaal 2 a 3 keer gaan proefrijden voordat je een beslissing neemt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:01

Waar het vooral ook om gaat is dat je iemand meeneemt die al zoveel paarden gezien heeft en heel goed bouw en functie kan beoordelen, zodat je niet een paard met kromme benen koopt die bijvoorbeeld last van zn rug heeft. Daar worden ze nl niet op afgekeurd maar dat kan je wel in de toekomst een hoop ellende en dierenartskosten schelen.....
Het zal niet de 1e keer zijn dat een paard een spuitje krijgt bij de huidige eigenaar en daardoor de sterren vd hemel loopt en als het spul is uitgewerkt bij de nieuwe eigenaar een vreselijke bok blijkt te zijn.

Ge zijt gewaarschuwd. Neem een bloedtest af bij de DA, dat hoeft dan niet gelijk onderzocht te worden maar dan heb je wel bewijs ten tijde van koop als er achteraf stront aan de knikker komt.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:07

Hou ook rekening met het recht in Duitsland. Zelfs als je een contract opstelt daar, en het voldoet niet aan het Duitse recht, is het contract ongeldig. En ik weet helaas niet wat de rechten en plichten zijn bij de aankoop van een paard.

edit, wel iets tegemoet komend gevonden:

http://www.stall-hladik.de/download/Pfe ... ertrag.pdf
Laatst bijgewerkt door luve_rozes op 28-03-11 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:10

ik zou je instructeur wel mee nemen als dat niet kan misschien kan je het paard een weekje op proef, dat je thuis je instructeur mee laat kijken?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:11

Ik zou sowieso iemand meenemen, die veel verstand van paarden heeft en er met een objectieve blik naar kijkt.
Jullie zijn al verliefd op het paard en daardoor kan je, door je roze wolk, best wat over het hoofd zien.
Het zou zo zonde zijn als het paard toch niet geschikt is voor wat jullie willen en als dit voorkomen had kunnen worden door een nuchtere kijk op het paard.

Dus neem alsjeblieft iemand mee! :)

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 12:47

Ik heb het mijn instructeur gevraagd en hij zegt: je moet een goed gevoel hebben, dat is het allerbelangrijkste. Dat kun je alleen zelf beoordelen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:51

cissy schreef:
Hoeveel ervaring hebben jij en je vriend in het kopen van paarden of in het rijden?

Lees alle topics hier op bokt er maar op na van onwetende leken die 'even een paard gingen kopen' en van een hele koude kermis thuis komen omdat achteraf blijkt dat ze een aantal dingen vergeten waren die bij het kopen van een paard toch wel belangrijk zijn.

Een instructeur loopt over het algemeen al wat langer mee in het paardenwereldje (als je een echte instructeur bedoelt en niet een meisje waar je een lesje van krijgt) en die weten ook waar je op moet letten bij het kopen van een paard, of die bij jouw rijstijl past bijvoorbeeld. Die kijkt ook niet door een roze bril naar je nieuwe paard maar met een objectieve blik. Ik zou het wel doen om teleurstellingen te voorkomen.

Regel ook een koopcontract en zet al je afspraken op papier en laat die in 2voud tekenen. Laat ook je paard door je eigen DA keuren en vraag om een keuring voor sportpaard, dan worden ze net even wat kritischer bekeken dan een paard wat niet echt veel hoeft te doen. Zoek wel een arts uit die vaker paarden keurt want een katten en hondenarts heeft gewoon niet genoeg ervaring om bijvoorbeeld een goede buigproef te doen.

Laat je ook niet pushen door de verkoper dat je snel moet beslissen omdat er kapers op de kust zijn, er zijn momenteel zo vreselijk veel paarden te koop en het is ook geen halfje brood wat je gaat kopen dus neem de tijd voor een goede beslissing.

Dat is wat ik zou doen, hier ben ik het helemaal mee eens.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:52

ilze schreef:
Ik heb het mijn instructeur gevraagd en hij zegt: je moet een goed gevoel hebben, dat is het allerbelangrijkste. Dat kun je alleen zelf beoordelen.

fijne instructeur heb je dan :(
is dit wel een proffesional?
je kunt een goed gevoel hebben zoveel als je wilt maar jij hebt niet de ervaring en de expertise om het paard te beoordelen op zijn exterieur en gangwerk. tevens, als je een goede instructeur hebt, weet hij je rijvaardigheid en kan dan vanuit daar ook bekijken of je een klik/combinatie kan vormen met het betreffende paard.
heb je een foto/filmpje/advertentie vh paard??