paard op naam laten zetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wendel

paard op naam laten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 23:11

Donderdag heb ik als gift mijn verzorgpaard gekregen.
Een mooi gebaar uiteraard anders ging ze als gift ergens heen waar ik haar dan helemaal uit het oog ging verliezen.
Nu heb ik donderdag de papieren gekregen en er vielen me een paar dingen op.
Het paard is geboren in 1990 maar de basisenting begint pas bij 2002.
Dit is al een vraag anzich maar waar ik meer mee zit is dat de vorige eigenaar haar nooit op eigen naam heeft gezet.
Er staat nu in het paspoort dat de fokker nog de eigenaar is.
Ik heb hier uiteraard naar gevraagt en er werd mij gezegt dat het alleen maar belangrijk was als we gingen fokken of als we naar keuringen gingen.
Nu ben ik dat absoluut niet meer van plan maar wat is wijsheid.
Daar komt bij de ze een levensverzekering heeft, en ik neem aan dat ( mocht ze niet meer geschikt zijn voor de sport en weg gaat voor de verzekering) ik nergens recht op heb ivm met niet op naam hebben van het paard.

Wie weet de antwoorden op mijn vragen

KenJeMe

Re: paard op naam laten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:13

Ik ga dit even volgen...

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:17

Ja, ik ook... Ik heb mijn paard ook gekregen nadat het mijn verzorgpaard is geweest, maar hij staat ook nog steeds niet op naam ;)

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:24

Er worden heeeeel veel paarden niet op naam gezet, slordigheid in veel gevallen, plus bij de meeste stamboeken moet je het paspoort naar het stamboek per post toesturen en zoals we allemaal weten wil het bij de post toch wel eens misgaan dus er zijn ook risico's aan verbonden. Het op naam zetten wordt alleen geregistreerd bij het betreffende stamboek en is daarmee nooit geheel rechtsgeldig. Zowiezo is het paspoort van een paard nooit een geldig eigendomsbewijs.

Voor je gemoedsrust zou ik hem gewoon alsnog even op naam over laten zitten, dit kost bij de meeste stamboeken niet heel veel en is een puur administratief karweitje.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 23:26

Maar wat is dan wel een geldig eigendomsbewijs? Als het paspoort dat al niet is.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:29

Eigendomsbewijzen bij een paard heb je niet
Als jij aantoont dat jij het paard onderhoudt, of dit betaald ben je juridische gezien de eigenaar. :)
of er moet een contract zijn waarop staat dat iemand anders de stalling betaald bijvoorbeeld

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:29

je moet er ook voor zorgen dat je bij de verzekeraar bekend bent als eigenaar, normaal gesproken wordt er uitgekeerd aan degene welke de rekening betaald en op de documentatie vermeld staat als eigenaar

stamboekpapieren zijn een geldig eigendomsbewijs

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:31

Dat van die basisenting kan wel kloppen vroeger deden mensen weinig met hun paarden en alleen als de paarden buiten de deur kwamen werden ze eigenlijk geënt.

Als ik jou was zou ik haar wel even op jou naam laten zetten. Gewoon het zekere voor het onzekere..

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 23:36

Wat ik weet is dat ze een aantal veulens heeft gehad en daarvoor ook al in de sport mee liep. Ik weet ook van een vriendin van mij dat ze voor 2002 al mee liep met de wedstrijden. Dus voor mij blijft het dan nog een raadsel waarom die basisentingen in 2002 gegegeven zijn. Ook nog op de datum 31-12. Nou ja de rest is altijd keurig bijgehouden dus het is geen probleem.
Stamboekpapieren heb ik ook thuis liggen ook deze staan niet op naam van vorige eigenaar.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:41

Wat ik weet is dat je alleen het stamboek papier (verstandig is het aangetekend te versturen) op moet sturen naar het stamboek.
Het paard word dan op naam gezet (op stamboek papier) en jij krijgt een sticker mee terug gezonden met daarop de gegevens van de nieuwe eigenaar.
Deze moet je in het paspoort plakken.

Zo gaat het bij het kwpn in ieder geval.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:42

Als het paard vanaf de basisenting in 2002 netjes bijgehouden is, is dat zowiezo geen probleem. Of het paspoort al dan niet op jou naam staat ook niet. Als jij een eigendomsbewijs wilt hebben, kan de vorige eigenaar een overeenkomst opstellen, waarin hij/zij vermeld dat het paard aan jou geschonken is. Wb de verzekering, de betaling hiervan zal jij over moeten nemen. De verzekering keert bij overlijden idd alleen uit aan de degene die de premie betaald. Paspoort en papieren zij GEEN eigendomsbewijs en daarom is het niet belangerijk op wiens naar dit staat. Aankoopbewijs (in jou geval bewijs van gift) en dekbewijs zijn wel eigendomsbewijzen. Gewoon even aan de vorige eigenaar vragen, of hij/zij dit op schrift wil stellen en de verzekering overschrijven. En klaar is het.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 23:47

santie schreef:
Als het paard vanaf de basisenting in 2002 netjes bijgehouden is, is dat zowiezo geen probleem. Of het paspoort al dan niet op jou naam staat ook niet. Als jij een eigendomsbewijs wilt hebben, kan de vorige eigenaar een overeenkomst opstellen, waarin hij/zij vermeld dat het paard aan jou geschonken is. Wb de verzekering, de betaling hiervan zal jij over moeten nemen. De verzekering keert bij overlijden idd alleen uit aan de degene die de premie betaald. Paspoort en papieren zij GEEN eigendomsbewijs en daarom is het niet belangerijk op wiens naar dit staat. Aankoopbewijs (in jou geval bewijs van gift) en dekbewijs zijn wel eigendomsbewijzen. Gewoon even aan de vorige eigenaar vragen, of hij/zij dit op schrift wil stellen en de verzekering overschrijven. En klaar is het.

Bedankt hier kan ik wel wat mee. Ik had inderdaad nog de laatste acceptgiro van de verzekering mee gekregen ( wel al betaald) maar ik kan hier inderdaad niet zo veel mee. Zat al te denken om het telefoonnummer even te traceren en even info te vragen over het hoe en wat.
Maar dit moet de vorige eigenaar gewoon even overschrijven blijkbaar.

Ik zal het nog even met haar kortsluiten

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 00:06

Je kan idd het beste even met de vorige eigenaar om de tafel gaan, om alles even goed kort te sluiten.
De verzekering moet zowiezo op jou naam overgescheven. Dit moet door de vorige eigenaar geregeld worden, dat kun jij niet zelf doen.

Ohja... Veel plezier met je paard en geniet er lekker van.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 09:04

Bij het KFPS heb je buiten het paspoort ook een stamboekpapier van het paard. Daarbij als je een paard koopt heb je vaak ook een koopovereenkomst getekend met daarin de gegevens van het paard, het aankoopbedrag en datum.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 12:27

Onder welk stamboek valt het paard? Als ze onder een stamboek valt moet er ook een registratiepapier bij zitten, deze kan je opsturen naar het desbetreffende stamboek met verzoek om overschrijving. Dit kost een paar tientjes. Je kan ook lid worden, dan is het vaak goedkoper. Paspoort blijft bij het paard, je krijgt dan een stikker voor in het paspoort. Ik raad het wel aan om dit te doen, mocht er wat gebeuren en de verzekering gaat over in uitkeren dan is een papier op naam de makkelijkste weg. Mits jij de verzekering hebt overgenomen en de kosten overneemt.
Betreft de enting, voorheen waren er aparte entingsboekjes, kan zijn dat een van de vorige eigenaren deze is kwijtgeraakt en zodoende dat ze in 2002 een nieuwe basis heeft gekregen.

Monavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 12:05

Wendel schreef:
Maar wat is dan wel een geldig eigendomsbewijs? Als het paspoort dat al niet is.

Even op papier zetten dat je het paard als gift gekregen hebt, datum en plaats erbij en handtekening van jou en de vorige eigenaar eronder?

Ofwel, (ver)koop contract.