Minimum spaarbedrag voor medische kosten?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Minimum spaarbedrag voor medische kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 12:29

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar ik kon niet vinden wat ik zocht, alleen dat je een flinke spaarpot achter de hand moet hebben als je je paard niet verzekerd hebt.

Ik vroeg me af wat jullie een goed / reeel bedrag vinden om achter de hand te hebben voor medische kosten voor je paard. Is 2000 euro genoeg? Of 5000 euro? En hoe doen jullie dat: zetten jullie elke maand een vast bedrag opzij en stop je met dat bedrag opzij zetten wanneer je een bepaald bedrag hebt behaald? Of blijf je doorsparen?

In de Wiki gaat men uit van 700 euro per jaar dat je voor een paard nodig hebt aan DA-kosten. Wat vinden jullie van dit bedrag?

Collie2008

Re: Minimum spaarbedrag voor medische kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:31

Ik zet niets opzij en heb ook geen verzekering, hebben doorgaans wel een spaarpotje voor onverwachte uitgaven (maar die is nu ook even op) mocht er nood aan de man zijn dan zijn er altijd nog wel oplossingen

maar zou wel blij zijn als ik weer wat extra op de bankrekening heb staan ;-)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:33

700 euro? Misschien gemiddeld genomen.
Een koliekoperatie loopt al gauw in de duizenden euro's! Er is natuurlijk een verschil in de koliekoperaties en hoe lang je paard op de kliniek moet verblijven e.d. maar reken maar op een bedrag tussen 2500 en 5500 euro voor zo'n operatie.

Gelukkig hoef ik er verder niet zo over na te denken, want ik ben compleet verzekerd voor ziektenkosten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:34

Voorheen betaalde mijn pa de dierenartskosten altijd, dus was niet verzekerd en had ook niks achter de hand. Sinds 1,5 jaar spaar ik zelf, tot nu toe altijd alles netjes van mijn loon en andere inkomsten kunnen betalen, maar sinds een maand toch met een potje begonnen. Heb om te beginnen 250 euro gestort en daar doe ik iedere maand 50 euro bij. Ik wil toch wel graag minimaal 1000 euro achter de hand hebben. En mocht er echt nood aan de man zijn dan kan ik altijd terugvallen op mijn pa, maar dat doe ik liever niet.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:36

Ik wil altijd minimaal 2000 euro hebben staan voor noodgevallen. M'n paard is inmiddels 14 dus de vraag is ook op een bepaald moment of ik er wel meer aan uit wil geven dan dat bedrag.
Overigens is ze net naar de kliniek geweest, dus nu is dat spaarpotje ineens een flink stuk kleiner!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:39

Hoi Dorientjuh,

Toen ik bezig was met de aankoop van een paard ben ik uitgegaan van een bedrag van € 500,- per maand voor alles.
Dus stalling (volpension), hoefsmid, inentingen, dierenarts enzovoorts. Ik heb zelf een jaar lang dit bedrag opzij gezet.
Kon ik alvast mooi 'droog' oefenen en had ik tegelijkertijd een mooi beginpotje voor de kosten.

Zelf heb ik mijn paard niet verzekerd. Van die € 500,- per maand gaat een deel naar de spaarrekening voor DA-kosten.
Ik vind het heel erg lastig om dierenartskosten in te schatten... zelf ga ik ervan uit dat ik een flinke ingreep moet kunnen betalen.
En eerlijk is eerlijk: grote operaties blijft altijd een afweging is relatie tot het paard en de slagingsfactor.

Edit: zelf vind ik een bedrag van € 3.000,- reëel.
Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 24-03-11 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:40

Toen ik aan ponys begon had ik een bedrag van 3000,- achter de hand die ik gelijk de eerste maanden ook nodig heb gehad (niet helemaal gelukkig, 1 derde)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:45

Het is ook wat je keuzes zijn..
Ik zou bv mijn paard nóóit laten opereren aan koliek. Eindeloos op stalrust, verblijven in de kliniek, het risico van corticosteroiden die erin gegaan zijn (mijn paard is hoefbevangengevoelig), het geen sociaal contact in het begin. Nee, dara zou ik mijn dier dood en doodongelukkig mee maken en dan is het nog de vraag of ze het allemaal redden..
In die zin zou ik bv geen duizenden euro's hoeven te reserveren. Voor de standaard ongelukjes en dingetjes heb ik altijd een potje en valt het wat duurder uit is er een mouw aan te passen.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:46

Ik heb mijn pony nog verzekerd, maar spaar nu zelf om de verzekering straks op te zeggen. Zodra er een redelijk bedrag opstaat, zeg ik de verzekering op. Daarna spaar ik dan het bedrag wat ik kwijt was aan de verzekering.

Een potje reken ik op 1000-2000 euro voor DA-kosten (maar dan niet voor entingen/controle of andere kleine dingen, maar echt voor een duurdere operatie oid)... Mocht het meer zijn dan is er altijd wel wat te regelen of van een andere spaarrekening af te halen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:00

2000,- vind ik echt te weinig. tenzij je nog andere bronnen hebt voor de zekerheid.
Mijn ervaring is dat het niet zo vaak bij 1 dure rekening blijft.
Als je dit bedrag niet makkelijk bij elkaar kan sparen loop je al snel achter en maak je het jezelf in geval van pech wel erg moeilijk. Zelf heb ik altijd 3000,- gehad voor 1 of meerdere paarden,máááár kan altijd rekenen op mijn man of mijn ouders. (anders zou ik het ook niet genoeg vinden trouwens)
Kun je elke maand zo 500,- sparen, dan zou 2000,- naar mijn idee wel weer genoeg zijn omdat je het dan weer snel kunt aanvullen en opvangen.

700,- per jaar voor D.A kosten per paard vind ik vrij hoog.
Zolang er niks gebeurd heb ik alleen de enting en de tanden wat uit zal komen op zo'n 250,-
Wanneer er iets mis is, lopen naar mijn ervaring de rekeningen snel op naar 500,- en hoger en dan komt die "jaarlijkse" 250,- er nog bij.

Over het wel of niet doen van een dure operatie is iets wat ik graag op dat moment beslis ook gezien de risico's die altijd verschilend zijn, maar mijn ervaring is dat voordat je die keuze krijgt de rekening al is opgelopen naar een ruim bedrag....
Laatst bijgewerkt door superwoman op 24-03-11 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:01

ik heb voor verzekeringen gekeken, maar daarin werd er meer niet vergoed als wel.
Dus ik ben ook gaan sparen.Ik heb 2x achter elkaar 500 euro gestort en verder doe ik een per maand een bedrag van 30 a 50 euro op me DA rekening storten ligt eraan wat ik die maand uit wil geven en wat ik verdient heb. ik zit nu op een bedrag van rond de 1200, ik stop niet bij een bepaald bedrag. Als je een verzekering zou hebben zou je zo'n bedrag immer ook per maand opzij moeten zetten.

maar zoals velen zeggen ik denk dat je wel in de duizenden euries moet denken en niet in de honderdtjes. Mocht er iets zijn ben je in ene keer een smak geld kwijt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:19

Gewoon vast bedrag per maand blijven sparen, in eerste instantie voor je onverwachte kosten aan het paard (dierenarts, ander zadel, etc.), maar later ook voor het laten inslapen en ophalen en een opvolger.
Persoonlijk zou ik 2000 euro wat krap vinden, maar het is natuurlijk ook afhankelijk van wat je zelf wil. Zoals Rosita ook aangeeft, niet iedereen gaat tot het uiterste met behandelingen, je moet daarin je eigen overwegingen maken. Mijn oudere merrie zal ik ook geen uitgebreide operaties meer aan laten doen, niet dat ze het me niet waard is, maar de kansen op (voor haar) voldoende herstel zijn te klein door haar leeftijd. Ik ga haar niet pesten met een half jaar of meer beperkte beweging.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:24

_rosita_ schreef:
Het is ook wat je keuzes zijn..
Ik zou bv mijn paard nóóit laten opereren aan koliek. Eindeloos op stalrust, verblijven in de kliniek, het risico van corticosteroiden die erin gegaan zijn (mijn paard is hoefbevangengevoelig), het geen sociaal contact in het begin. Nee, dara zou ik mijn dier dood en doodongelukkig mee maken en dan is het nog de vraag of ze het allemaal redden..
In die zin zou ik bv geen duizenden euro's hoeven te reserveren. Voor de standaard ongelukjes en dingetjes heb ik altijd een potje en valt het wat duurder uit is er een mouw aan te passen.

:oo wat een onzin mijn pony had koliek en stond dus 2.5 week in Utrecht niet geopenreerd wel bijna ingeslapen (2x) en nu ruim 3 jaar later leeft hij nog steeds met zijn 28 jaar... de kosten vond ik laag maar altijd nog meer dan 2000 euro waar men hier voor zou willen sparen.

Ik ben gaan sparen toen ik jong was tot ik 10.000 gulden had later werd dat 10.000 euro dat heeft jaren vast gestaan voor DA nu is alles op de grote hoop enige waar ik voor wil zorgen is dat ik inkomensbelasting moet betalen over spaargeld dus ik spaar elke maand maar niet meer specifiek voor paard of iets anders gewoon omdat het "gezond"

Citaat:
Over het wel of niet doen van een dure operatie is iets wat ik graag op dat moment beslis ook gezien de risico's die altijd verschilend zijn, maar mijn ervaring is dat voordat je die keuze krijgt de rekening al is opgelopen naar een ruim bedrag....

iid en dan wat veel mensen vergeten je weet pas wat je doet op het moment van supreme je gevoel en je verstand zijn 2 dingen apart.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:37

Ik denk dat je niet kan en mag oordelen over wat anderen voor hun paard uit willen geven aan ziektekosten. Er zijn heel veel mensen op de wereld die nooit 10.000 euro kunnen sparen, mogen die dan geen paard?
Ik ben gek op m'n paard, heb haar al 10 jaar en heb er net weer een hoop geld in gestopt voor ziektekosten, maar als er morgen wat gebeurt en de enige optie is een operatie die me 10.000 euro gaat kosten, dan is het helaas klaar...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:42

Nee hoor maar ik schrijf alleen maar wat ik zelf doe...ik wil heel veel zekerheid en ik weet dat ik heel veel stress zal hebben als ik weet dat ik "maar" 2000 euro op mijn bankrekening heb, een zucht en scheet en het is weg. Een vriendin der paard had blindendarm-onsteking kosten 3000 euro tja daar heb je al een te kort en dan praten we nog niet eens over de nazorg

tuurlijk kan je net zoveel geluk hebben als ik 15 jaar bijna niks enkel kleine dingen hechting 2x foto's totaal 650 euro en toen ineens BAM.......... Utrecht

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:46

Tita, ik vind het niet zo aardig van je om zo op de post van _rosita_ te reageren, maar dat even terzijde.
Als ik voor mezelf spreek: voor mij is dit bedrag (€3.000,-) een beginbedrag. Dat dus elke maand wordt aangevuld.

miamivice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:50

Ik snap niet dat mensen zoveel sparen voor iets wat er misschien helemaal niet komt.
Zoals eerder gezegd, dan zijn er nog andere oplossingen.

Iedereen gaat er maar vanuit dat hun paard/pony het ergste van het ergste overkomt.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:57

Ik probeer ook elke maand opzij te zetten maar lukt helaas niet altijd. Nu is mijn babypownie afgelopen dinsdag geopereerd in Utrecht en staat ze er nog wel even. Maar ik heb een regelening getroffen. Kan gewoon maandelijks een vast bedrag aflossen met rente uiteraard. Maar ik heb daar geen problemen mee. Ik heb nu eenmaal 2 paarden en geen salaris om elke maand nog 1.000 opzij te zetten. Is maar net wat je prioriteiten en keuzes zijn. Maar het feit dat ik geen duizenden euros opzij leg wil nog niet zeggen dat ik ze geen medische zorg kan aanbieden zeg maar..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:04

miamivice schreef:
Ik snap niet dat mensen zoveel sparen voor iets wat er misschien helemaal niet komt.

Iedereen gaat er maar vanuit dat hun paard/pony het ergste van het ergste overkomt.

Dat heb ik ook een beetje....Dan kan je ook wel sparen voor de hond, voor de auto die kapot gaat, etc.

Dan heb je het al snel over een spaarbedrag van 10.000?

Daar begin ik echt niet aan, ik leef vandaag en wat morgen komt, komt morgen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:08

Ik vind een beetje sparen voor je paard niet verkeerd. Ze kunnen altijd ziek worden en dan moet je dat wel kunnen betalen. Ik moet er niet aan denken om mijn dieren medische zorg te onthouden omdat ik niet gespaard heb. Ik heb mijn pa achter de hand dus ik spaar niet giga veel, maar afgelopen jaar was ik toch wel ruim 1000 euro kwijt aan de dierenarts + medicijnen. Dan is het wel handig dat je dat geld hebt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:12

tita schreef:
Een vriendin der paard had blindendarm-onsteking kosten 3000 euro tja daar heb je al een te kort en dan praten we nog niet eens over de nazorg

idd, het gaat zó hard als je even goed pech hebt en soms valt de kwaal wel mee, maar is de behandeling of zelfs het onderzoek gewoon heel duur.
Ik heb ook járen zo goed als niks gehad en toen ineens dikke pech.....

Ik heb dan 3000,- voor de paarden, maar spaar natuurlijk gewoon voor vanalles dus ook dat ik ik er altijd bij leggen en dan nog back up indien nodig van fam.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:19

Het is denk ik afhankelijk van je eigen situatie (wat wil jij met je paard?), en je paard (leeftijd, doel van gebruik). Wat geld achter de hand is altijd handig, maar

Zelf heb ik ongeveer 800 euro voor onvoorziene kosten staan. En mijn paard is niet verzekerd. Entingen betaal ik daar niet, die 800 euro is puur voor grote uitgaven. Maar ik heb ook nog wat achter de hand in de vorm van mijn vriend en familie. Het is gewoon lastig..

Je kan je net wat Colway zegt niet indekken voor alles. Maar ik denk dat je realistisch moet zijn dat als je iedere maand geld bij elkaar moet schrapen om alles te kunnen betalen je geen dier kan onderhouden of auto kan rijden enzovoort.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:20

miamivice schreef:

Nee hoor!
Heb járen niks gehad, maar toen het eenmaal zover was hoefte ik me geen zorgen te maken... die zekerheid is dat spaargeld zéker waard, want je hebt al genoeg zorgen. Ben blij dat sommige verzekeringen verplicht zijn (WA bijv), voor het geval meer mensen zo denken...Ik geloof niet dat je zo kan denken als je niet nooit in de situatie hebt gestaan. (door de beperking van relatief weinig geld of verzekering een keuze moeten maken waar je niet achter staat) Gelukkig heb ik daar nooit in gestaan, maar kan me wel goed inleven in sommige ervaringsverhalen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:28

Citaat:
Maar ik denk dat je realistisch moet zijn dat als je iedere maand geld bij elkaar moet schrapen om alles te kunnen betalen je geen dier kan onderhouden of auto kan rijden enzovoort.

Dat sowieso, als je weinig financiële ruimte hebt moet je die gewoon goed besteden, wij hebben voldoende ruimte om te sparen, maar eerlijk gezegd vind ik sparen gewoon onzin, natuurlijk is een klein buffertje achter de hand hebben wel zo fijn (los van of je een paard hebt) maar waarom 10.000 op de bank als ik daarvoor ook de halve wereld kan bereizen? Dat doe ik dan liever...

En los van of ik sparen onzin vind, ik kan het ook niet zo goed, ga veel liever een paar keer per jaar op vakantie, kleding shoppen, lekker vaak uit eten, op stap etc :D

miamivice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:28

Superwoman, ik heb inderdaad nooit voor die keuze gestaan. Daar ben ik heel eerlijk in. Tuurlijk had ik ook spaargeld, maar dat was niet perse voor dierenarts kosten.
Je moet toch ook erg veel geld verdienen tegenwoordig als je zoveel wilt sparen voor je paard naast alle vaste lasten die er al zijn.

Ik blijf erbij dat je nooit van het ergste uit moet gaan.