trailer advies

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

josie

trailer advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 23:43

Hoi Bokkers,

Ik wil iets aan jullie voorleggen :D
Trailers:
Nu kan je kiezen uit trailers: 1,5 paards; 1 3/4 paard en 2 paards.
En gemaakt van: hout, aluminium on polyesther en combi's hier van.

Ik weet dat veel 2 paards trailers rond de 100kg kogeldruk zitten, auto is op dit moment nog geen vraag, die komt ook nog aan de orde. ;)

Als de trailer:
24/7 buiten staat
Uiteraard verder goed onderhouden wordt e.d. wat is dan jullie advies kwa opbouw/materialen?

Verder gaat het op 1 grote pony, neem voor het gemak 600kg (ik hou van stevig :P )
2 paards kan je kiezen voor de ruimte b.v, kan je naast je paard nog spullen kwijt, dan hoeft dat niet in de auto, je kan iemand mee nemen (mits auto het mag)
1,5 paards kan je kiezen om droog het e.e.a. te kunnen doen en eenvoudiger kwa voor achter een auto (minder eisen aan max. trekgewicht en hoge kogeldruk e.d.), maar je kan niet iemand mee nemen als je ergens gaat rijden bv.
1 3/4 zit er tussen in, wellicht handig met extra schot er in (heb je ook nog ruimte naast je paard)? Kent iemand dat, zo ja wat zijn de voors en tegens?

Dus wat zouden jullie doen met 1 pony en waarom juist dat?

Ik hoor het graag ;)

P.s. Bv. de Westfalia Jupiter 18 mag 880 laden, is een 2 paards en heeft (volgens importeur, gemaild) een kogeldruk tussen de 50 en 80kg, totaal gewicht: 1800kg
Hier kan dus maar 1 pony/paard in, of je moet al kleintjes hebben, maar dat is niet van toepassing.

cissy

Re: trailer advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:55

Ik heb ook maar 1 paard en ik heb toch een 2 paards trailer gekocht indertijd. Ik had toen nog geen zware auto (nu wel) maar vond de extra ruimte wel handig voor op wedstrijd ed.
In een 1,5 paards zou het ook nog wel gaan maar dan kun je nooit eens met 2 paarden op stap (al dan niet met een geleende auto).
Qua gewicht vd trailer scheelt het niet zoveel met 1,5 of 2 paards dus ik heb toen de 2 paards genomen.
Het is ook wel handig dat je eens een fiets of baal hooi mee kunt nemen in het vak naast je paard, dat kan dus niet met een 1,5 paards.

Let wel, ik heb wél E rijbewijs want anders mag je al niet met een 2 paards op stap, ongeacht of je er nu maar 1 shet in hebt of niet.

Ik ben geen voorstander van die types zoals de Jupiter, net effe te klein voor 2 paarden en de verleiding is toch groot om er toch 2 in te stoppen. Mijn pensionhoudster had ook zo'n oudere lichte 2 paards en die was ook iets smaller en korter dan een normale 2 paards en had zo'n schuine achterkant. Ze schrok er toch een soort van toen ik zei dat er geen 2 grote paarden op mochten vanwege de te lage MTM. Uiteindelijk hebben ze hem toch maar verkocht en een flinke 2 paards aangeschaft.

Wat materiaal betreft, voor alles is wat te zeggen, let wel altijd goed op dat je trailer goed afgekit is en blijft en dat je m goed laat luchten/ventileren dan gaan ze langer mee.
Zet m altijd met wieltje opgedraaid weg zodat het vocht eruit kan lopen en ik zet m ook nooit op de handrem weg ivm vastvriezen in de winter.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 17:22

Dank je wel voor je uitleg. ;)

Er zijn vast wel meer mensen die kunnen uitleggen waarom ze voor een bepaald type trailer (1,5; 1 3/4 of 2 paards en van welke materialen gemaakt) hebben gekozen.............

Ik hoor het graag ;)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 08:58

Ik heb een 2 paards, kleiner kun je hier bijna niet krijgen.... :D
Die van mij is van staal met een houten vloer en rubberen matten erover. Werkt goed schokdempend. Vind het fijn dat ie wat zwaarder is (kunt hier eigenlijk alleen kiezen uit aluminium of staal). Maar door het gewicht en de breedte ligt hij mooi stabiel op de weg. Plus dat het tussenschot er eventueel ook uit kan waardoor mijn paard meer ruimte heeft.

Nadeel van een stalen trailer is wel dat er wat onderhoud aan zit, kwa roesten. Moet dus wel goed in de verf zetten enzo. Maarja, nadeel van aluminium is dat dat ook oxideert, alleen kun je dat niet zien! Daar moet je dus wel mee uitkijken. Een polyestertrailer is natuurlijk wel lekker licht en onderhoudsvrij, maar als je bijv. Een ongeluk krijgt dan heeft je paard weinig kans om het te overleven....

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 09:00

Ik heb voor een 1,5 paards gekozen ten eerste omdat je een hele zware auto/bus voor een 2-paards moet hebben. Ik heb maar 1 paard. 1,5 is gewoon lekker ruim en kan je met wedstrijden ook opzadelen in de trailer.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 09:12

6 jaar geleden heb ik gekozen voor een 2-paards met de insteek ik zou ooit in de toekomst wel een 4x4 willen hebben en makkelijk als je een keer 2 paarden moet vervoeren en je een andere auto zou kunnen lenen.
Nu heb ik een 4x4 en ben ik heel blij dat ik toen een 2-paards heb gekocht. Kan nu tegen een vriendin zeggen kom we gaan naar weet ik veel waar en gaan een stukkie rijden.

Heb er toen voor gekozen een volpolyester van Hotra. Dit omdat het een lichte trailer is van zichzelf en lekker ruim voor de paarden. Deze trailer weegt leeg minder dan mijn vorige anderhalfpaards van Humbauer van gedeeltelijk hout.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 13:22

Dank jullie wel voor de reacties ;)

@Blackstar & Tooske: weten jullie ook de kogeldruk van jullie trailers?

@Libera: hier hebben we, voor zo ver ik weet, geen stalen trailers, hier is de keuze uit hout, aluminium of polysthers en dan zijn er nog wel combi's hierin mogelijk.
Kan mij voorstellen dat ze bij jullie van die hele grote hebben, voor bv. achter een pickup ed., die komen hier ook wel een beetje, althans ze ziet we wel meer verschijnen, maar is mij veeeeeeeels te groot en te zwaar :P

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 13:49

Kogeldruk weet ik niet.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:09

Geen idee, dan zou ik even moeten kijken op mijn typeplaatje.
Dat zal daar vast wel op staan denk ik.

Zal ik vanaaf even doen.