Paard op terugreis erg onrustig (kopschudden etc)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monica08

Paard op terugreis erg onrustig (kopschudden etc)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 22:51

Hallo :wave:

Toch maar eens een topic openen om te kijken of iemand anders een tip heeft :)

Het probleem:
De terugreis naar stal verloopt erg onrustig. Ik ben er vanavond achteraan gereden met eigen auto om te kijken wat ze precies doet. Heenreis is ze zo stil als wat en kijkt mooi rustig voor haar uit.
Terugreis begint ze te kop schudden tegen het dak, te jeuken bij haar oren en zwiept haar kont telkens naar de linkerkant (zijkant met als gevolg dat trailer en auto naar links uitzwenkt).
Zelf dachten we aan dat het huid begint te jeuken door het zweten, dus we gaan in het weekend ergens heen rijden, uitladen en weer erop om te kijken of dat beter is?

Wat we zelf al geprobeerd hebben:
Transportbeschermers af, want die heb ik nu al 2x stuk gehad maar met of zonder gaf geen verschil.
Paard extreem kort: begint nog meer kop te schudden en te stampen.
Paard langer/normaal: paard begint van voor naar achter lopen en stampt
Paard extreem lang: nog erger lopen, stampen, omdraaien naar achter etc.
In 1x remmen en vervolgens weer verder: stampt gewoon door, net alsof ze het niet merkt.

Paard krijgt geen hooi op de trailer.

Paard loopt er zonder problemen op en af en het rare is dat de heenreis geen enkel probleem is. Je merkt amper dat er een paard in staat.

Heeft iemand een idee/oplossing/tip oid? :)

Groetjes Monica

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:02

Die van mij heeft dat ook wel. Ik heb wel een hooinet in de trailer, maar dat is vaak op de heenweg al leeg. Maar ook als we een paar dagen weggaan en als we dan weer teruggaan en het net wel vol is, is ze op de terugweg een stuk drukker. Als ik haar iets te lang zet gaat ze ook voor- en achteruit lopen of heen en weer wiegen. Te kort heb ik nooit geprobeerd, maar het luistert dus wel nauw bij haar. Ze staat nu redelijk kort in een tweepaardstrailer aan de linkerkant met twee touwen vast, met een hooinet en dan stampt ze op de terugweg alleen nog maar. Ook niet lekker, maar beter dan dat heen en weer gaan en gooien met haar hoofd enzo.
Wel zie ik aan de voorstang dat ze vaak gefrustreerd is, er zitten allemaal kleine bijtplekjes in het rubber van de stang...

monica08

Re: Paard op terugreis erg onrustig (kopschudden etc)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 23:05

Ze krijgt geen hooi ivm stikkingsgevaar. Paard is heel ergens anders mee bezig dan met eten, maar dat terzijde.
Hoe kort heb je haar? Kan ze nog omkijken of nog korter?
En precies, ik zag ook dat mijn merrie veel naar haar borst/beneden beet en dan weer omhoog tegen het dak begon te schuren.

snd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:19

Heb er één die precies het zelfde doet . Op de heen weg het meest perfecte paard maar
als ik terug ga een drama , over de snelweg is het nog erger het gestommel en gebok. Als ik binnen door ga en ongeveer 50-60 rijdt gaat het beter. Ook afspuiten na het rijden etc helpt niets.
Volg het topic dus ook maar even .

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:14

Bij die van mij heeft het dus niets met zweten o.i.d. te maken, ze doet het ook als ze na een paar dagen weer terug naar haar eigen stal gaat. Of bij een bezoek aan een kliniek, waarbij ze ook niet zweet.
Ze staat links aan een stuk van ongeveer 40 cm., rechts is nog wat korter, want die maak ik aan het ijzerwerk van het tussenschot vast, die zal ongeveer 30 cm. zijn. Het is een merrie van 1.58 met een lange hals voor de verdere info ;) . Ik heb overigens nog nooit gehad dat ze in de trailer door het hooi/kuil eten een slokdarmverstopping kreeg, wel heb ik dat ooit een keer met haar gehad toen ik haar uit de wei haalde en haar zo'n paardensnoepje gaf. Daar ben ik dus niet zo bang voor.
Ik realiseer me trouwens net wel dat er wel altijd veel van het hooi/kuil op de grond ligt als het net leeg is, dus misschien plukt ze daar ook wel driftig aan zonder echt heel veel ervan te eten. Ik zal het eens wegen wat ik in het net doe en wat er op de grond beland, dan weet ik meer.
Bij die van mij maakt het niet uit of we snel of langzaam rijden, het wrodt wel erger als we van de snelweg af gaan en we dus binnendoor moeten, dat is kennelijk het sein voor dichtbij huis.