leasepaard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flooooo

leasepaard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 19:17

Hoi Hoi,

Sinds een tijdje is mijn haflinger verkocht. Hij heeft een leuke nieuwe baas gekregen en het gaat allemaal goed.
Nu wilde ik voor mezelf weer op zoek naar een nieuw paard. Alleen wil ik wel heel wat anders. Ik ben namelijk op zoek naar een KWPNer of iets in die richting. Dit is natuurlijk iets heel anders en het zal ook wel even wennen zijn.
Omdat het tussen mij en de haf nooit heeft gewerkt vind ik het nogal een stap om weer een paard te kopen.
Ik zal dan ook zeker niet zomaar wat kopen.
Nu kwam ik via marktplaats uit bij een heel leuk nogal jong paard. Een KWPNer en eigenlijk verder precies wat ik zoek.
Een jonge ruin, goed beleerd en bezig met verkeersmak maken.
De bedoeling is dat het paard wordt verleased en dan bij iemand thuis of op pensionstal komt te staan. De kosten zijn dan voor jezelf maar je hoeft verder geen bedrag aan hun te betalen.
Ik heb altijd een eigen paard aan huis gehad dus de mogelijkheden zijn er nog steeds. Mijn wei is er nog en de paddock en stal zijn ook nog steeds klaar voor een paard.
Er is beschikking over een bak en lessen wordt geen probleem. Tot zover zal het praktisch mogelijk zijn weer een paard te houden. (ja ook finacieel.) Dat is geen probleem.

Voor mij zou dit natuurlijk een prachtige optie zijn om weer ervaring op te doen met een eigen paard in de KWPN richting. Toch iets heel anders dan de haflinger denk ik.
Alleen vraag ik me nu af of leasen niet teveel problemen met zich mee gaat brengen.
Je hoort er vaak genoeg slechte verhalen over.
Hoe kan ik deze zaken het beste regelen? Afspraken vastleggen?
Ook zou ik graag wat ervaringen horen.

Groetjes,
Maaike

flooooo

Re: leasepaard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 21:25

niemand die ervaringen heeft?
of in ieder geval wat meer kan vertellen?
ik wil ook graag weten waar ik rekening mee moet houden.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:35

Geen ervaringen. Ik zou alleen heel bang zijn dat ik van het paard ga houden, het als eigen ga beschouwen, en het dan plots in moet leveren. Lijkt mij dat leasen niet tot in het einde der dagen duurt.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 21:49

daar heb je wel gelijk in. het paard blijft natuurlijk van iemand anders en dat kan zo maar opeens afgelopen zijn. maar ik heb dat ook met bijrijdpaarden. ook daar ga je toch een band mee op bouwen en uiteindelijk is dat vaak ook afgelopen omdat een eigenaar weer tijd krijgt of toch wat anders gaat doen.
had nu ook een leuke ruin maar die is ook al weg. gelukkig kende ik die nog niet zo goed.
ik denk dat er over de duur van het leasen wel afspraken kunnen worden gemaakt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:03

goede afspraken maken en daarbij ook vermelden wat het paard op dit moment waard is. Mocht je tzt het paard willen kopen heb je een richtlijn.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 10:04

oke. bedoel je dat we dan moeten uitzoeken wat het paard waard is op het moment dat ik begin met leasen of wat het waard is als het leasen overgaat in kopen?
lijkt me logisch dat hij dan nogal gestegen is in waarde als het goed is.

PaulineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:08

Ik heb zelf een paard voor een jaar geleast. Goede afspraken gemaakt op papier. Na een jaar kon het paard niet terug naar de oude eigenaar (hernia) Ik heb hem toen overnomen. Heb geen spijt van het leasejaar;-)
Kan je de overeenkomst wel doorsturen als je dat wilt.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 11:58

als je wilt zou dat heel prettig zijn pauline.
hierbij is eventueel ook de mogelijkheid tot overkoop. dat vertelde de eigenaresse me al.
dat zou ook wel fijn zijn want als het echt een goede match is zou dat natuurlijk wel prettig zijn om hem dan ook voor mezelf te hebben.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:17

Als het paard naar jou toe komt, komt het paard dan alleen te staan?

_Ilsee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 12:56

Ik heb een Pony geleasd en het ging eigenlijk altijd gewoon goed . we konden ook alle dingen erbij lenen ( trailer bijv. )
toen ik een eigenpony kreeg was de pony dus ook beschikbaar en is verkocht.
maar idd het kan best dat de eigenaar in de tijd dat jij op dat paard rijd een koper heeft gevonden die gewoon goed geld bied voor de pony en de eigenaar hem dus verkoopt.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:30

Wat zou de overweging zijn om te kiezen voor een leasepaard ipv eigen paard?
Kwa kosten en zorg zie ik geen verschil. Waarom dan toch leasen?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 00:23

als je de mogelijkheden aan huis hebt, waarom niet? ideale manier om erachter te komen of je een klik met elkaar hebt. hou er alleen wel rekening mee dat je nog een pony/paard nodig hebt als maatje voor hem. Als je dat kan regelen en je hebt de mogelijkheid tot koop, waarom niet? Als het niet klikt is het makkelijker dan hem zelf te moeten verkopen.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 13:19

Bedankt voor alle reacties! Ik zal ze even beantwoorden.

friesiszwart schreef:
Als het paard naar jou toe komt, komt het paard dan alleen te staan?

Nee. Zijn maatje een 6 jarige merrie gaat ook mee. Die zijn nu altijd al bij elkaar en dat klikt heel goed.
Het is dan wel prettig dat hij niet alleen is. Als dat niet zou kunnen zou ik een ander paard regelen.

_Ilsee_ schreef:
Ik heb een Pony geleasd en het ging eigenlijk altijd gewoon goed . we konden ook alle dingen erbij lenen ( trailer bijv. )
toen ik een eigenpony kreeg was de pony dus ook beschikbaar en is verkocht.
maar idd het kan best dat de eigenaar in de tijd dat jij op dat paard rijd een koper heeft gevonden die gewoon goed geld bied voor de pony en de eigenaar hem dus verkoopt.

Idd. Dat is natuurlijk altijd mogelijk. In principe bieden ze hem te lease aan juist omdat ze hem niet willen verkopen. Ze hoopt hem in de toekomst of zelf weer te gaan rijden of hem aan mij te verkopen als het goed gaat. Dus ik verwacht deze optie niet zo snel maar het zal natuurlijk wel kunnen. In dat geval ga ik gewoon weer op zoek naar wat nieuws.

zodiacje schreef:
Wat zou de overweging zijn om te kiezen voor een leasepaard ipv eigen paard?
Kwa kosten en zorg zie ik geen verschil. Waarom dan toch leasen?

Omdat ik met mijn vorige eigen paard enorme problemen heb gehad. (jong groen paard, ruiter zonder ervaring.)
Het is nooit echt gaan werken en ik ben wat huiverig voor weer een paard kopen waar ik niet mee klik en niet weer te kunnen verkopen voor dat zelfde geld. Door het leasen kan ik lekker uitproberen of het goed gaat. Ik ben in die jaren natuurlijk wel gegroeid in het rijden en er is zeker goede begeleiding aanwezig iets wat ook miste bij mijn vorige paard.
Ik kwam dit tegen en vond het een mooie optie. Anders was ik denk ik wel gaan kijken naar een nieuw paard.

kjoetie schreef:
als je de mogelijkheden aan huis hebt, waarom niet? ideale manier om erachter te komen of je een klik met elkaar hebt. hou er alleen wel rekening mee dat je nog een pony/paard nodig hebt als maatje voor hem. Als je dat kan regelen en je hebt de mogelijkheid tot koop, waarom niet? Als het niet klikt is het makkelijker dan hem zelf te moeten verkopen.

Idd. Het is voor mij een hele mooie optie om een goede klik te hebben. En om te kijken of ik er aan toe ben. Dit keer pak ik het heel anders aan met mijn vorige eigen paard. Door goede begeleiding vooral. Ik heb een maatje voor hem geregeld. Het is zijn eigen vriendin die mee komt dus we weten ook zeker dat het klikt!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 13:44

Dat klinkt dan wel logisch idd :j
Hoop voor je dat je een leuk paardje vindt, succes daarmee!

Esthera75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 16:22

Ik heb geen ervaring met leasen maar wel bijvoorbeeld met een pony/paard een maand op proef geven bij aankoop... Het maken van goede afspraken is inderdaad erg belangrijk! Zorg ervoor dat je alles op papier hebt en dat je goed afspreekt voor wie de kosten zijn bij ziekte en blessures. Dit zijn gewoon belangrijke dingen.. ALs je maar alles op papier hebt incl handtekeningen van jullie beide.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:22

ja alles goed vastleggen en mss ook handig voor je gemoedsrust, intensieve begeleiding in het kennismakingstraject. Sta je er zelf ook zekerder in en dan wordt t vast een succes! wel foto's plaatsen als t doorgaat he :)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 11:05

zodiacje schreef:
Dat klinkt dan wel logisch idd :j
Hoop voor je dat je een leuk paardje vindt, succes daarmee!

Dank je wel! Ik heb verder nog wel wat opties openstaan dus ik hoop dat het goed komt.

Esthera75 schreef:
Ik heb geen ervaring met leasen maar wel bijvoorbeeld met een pony/paard een maand op proef geven bij aankoop... Het maken van goede afspraken is inderdaad erg belangrijk! Zorg ervoor dat je alles op papier hebt en dat je goed afspreekt voor wie de kosten zijn bij ziekte en blessures. Dit zijn gewoon belangrijke dingen.. ALs je maar alles op papier hebt incl handtekeningen van jullie beide.

Ik zou sowieso graag een eigen paard op proef hebben zodat je goed kunt zien of het matcht. We gaan sowieso een contract opstellen. In principe kan ik hem dan beschouwen als mijn eigen paard en zijn de kosten dan ook voor mij. Dat is het risico dat je neemt.

kjoetie schreef:
ja alles goed vastleggen en mss ook handig voor je gemoedsrust, intensieve begeleiding in het kennismakingstraject. Sta je er zelf ook zekerder in en dan wordt t vast een succes! wel foto's plaatsen als t doorgaat he :)

Dan gooi ik alle topics hier vol met foto's hoor. hahah. :D
Inderdaad we hebben alle tijd voor kennismaken en kijken of het matcht. We hoeven ook zeker niet meteen hem mee te nemen. De eigenaresse vind het heel belangrijk hier de tijd voor te nemen gelukkig.

Bedankt voor de reacties. :)

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:47

Ik heb ook een tijdje een paard geleased,
en ik zou in het 'contract' zetten, dat stel de eigenaresse het paard wilt verkopen,
ze het paard eerst voor jou zou moeten aanbieden zeg maar.
Dat jij eerst kan kiezen of je het paard wel of niet zou willen kopen, zo nee dat ze er dan iemnd anders voor zoekt.
Dit voorkomt dat het paard opeens aan een ander wordt verkocht (stel je hebt te maken met iemand die op geld uit is, dat diegene het paard aan iemand die er meer voor betaalt verkoopt), en als je er een klik mee hebt dan kan jij iig als eerste besluiten hem te kopen! :)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 12:46

Jennifuur schreef:
Ik heb ook een tijdje een paard geleased,
en ik zou in het 'contract' zetten, dat stel de eigenaresse het paard wilt verkopen,
ze het paard eerst voor jou zou moeten aanbieden zeg maar.
Dat jij eerst kan kiezen of je het paard wel of niet zou willen kopen, zo nee dat ze er dan iemnd anders voor zoekt.
Dit voorkomt dat het paard opeens aan een ander wordt verkocht (stel je hebt te maken met iemand die op geld uit is, dat diegene het paard aan iemand die er meer voor betaalt verkoopt), en als je er een klik mee hebt dan kan jij iig als eerste besluiten hem te kopen! :)

dank je wel voor je reactie!
dat wil ik ook graag in het contract hebben. wie weet wil ik hem dan wel graag zelf houden dus dan zou dat wel een prettig idee zijn.
het is jammer als ik het paard fijn doorrij en zij hem dan voor meer geld gaat verkopen. ik denk niet dat dit echt de insteek van deze mensen is maar toch je weet het nooit.
en hoe is jou het leasen bevallen?

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:16

Ik zou in het contract NU al een prijs zetten waarvoor je het paard eventueel kan kopen .
Het moet niet zo zijn dat jij over een jaar helemaal gek bent van het paard en dat daar misbruik van gemaakt wordt en dat jij dan de hoofdprijs moet betalen.

Zet het nu vast dan heb je straks geen verrasssingen.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 10:52

oke dat is een goed plan. maar aan de andere kant. als een paard na een jaar zeg maar een niveau hoger loopt en een hele hoop heeft bijgeleerd is hij toch ook veel meer waard?

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:09

Ja, maar dat is dan ook jou verdienste!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:19

Waarom willen deze mensen verleasen en niet verkopen?

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 17:01

daar heb je wel gelijk in hoor. daar heb ik dan wel voor gezorgd.
ze willen haar graag verleasen omdat ze contact willen houden met ons en de mogelijkheid hebben tot haar terugnemen als het niet goed gaat. ze willen haar nog niet definitief kwijt.
ook willen ze graag weten waar ze terecht komt en omdat ik in de buurt woon komt ze dat goed uit zodat ze wat vaker kunnen komen kijken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:37

Maar ze zetten dus twee paarden bij je neer, de kosten voor onderhoud, zijn die voor beide dieren voor jou? Spreek idd een koopprijs af op papier, paardenhandel ligt nog op z'n gat en je gaat het dier rijden waardoor hij misschien beter word ( afhankelijk van jouw rijkunst) en ook kunnen ze hem dan niet zomaar verkopen aan iemand die er flink geld voor bied, geloof me, als je geen afspraken op papier hebt kun je rare dingen meemaken.