trailer opknappen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

trailer opknappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 10:22

Ik ben sinds kort in het bezit van een trailertje bouwjaar 1985, merk tack
heel degelijk ding, nog de ouderwetse constructie, maar kan wel een likje verf (of nieuw hout aan de buitenkant) gebruiken
waar ik zelf problemen mee heb is de laadklep, van de tweepaardstrailer die ik mocht gebruiken ben ik verwend met van die hydraulische dingen, waardoor de klep zelf halverwege bleef hangen, en heel licht was om open en dicht te doen
deze heeft dat dus niet, en dat ding is nogal zwaar.
bij men jong paard geen probleem, maar de volwassen merrie heeft nog eens de neiging om terug achteruit te stormen tijdens het dichtdoen van de klep (of vroegtijdig achteruit te komen tijdens het openen)
met de andere trailer geen probleem, ding kon ik loslaten om ze terug voorwaarts te zetten,zonder dat hij de grond inklapte, maar hier is dit dus geen goed idee :D
Iemand een idee of je zelf van die pompen kunt nadien inbouwen? kostprijs? andere systemen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:29

Yep, die gasveren zijn gewoon te koop. Welliswaar zul je misschien even moeten zoeken naar een leverancier, maar het is er wel.
Achteraf op een trailer bouwen kan altijd, maar wellicht zul je kleine aanpassingen moeten (laten) aan de constructie, om de gasveren op de juiste plaats te bevestigen. Kijk de kunst af bij andere trailers.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:44

Deze gasdrukveren, want zo worden ze genoemd, zijn bij elke trailerboer te verkrijgen. Je moet alleen de juiste sterkte hebben. Deze word aangegeven in newton-meter(Nm).
Aan de huidige trailers zitten 2 gasdrukveren van 1750 Nm ( voor 2-paards) gemonteerd. 1½ paards kan met 2 x 1500 Nm. Het is van belang dat je wel de juiste sterkte hebt want zijn ze te licht dan merk je niks en monteer je er te zware gasdrukveren op dan blijft de klep na het openen een eindje boven de grond hangen en als je hem weer dicht doet moet je hem tegenhouden anders gaat ie met een harde knal dicht.
Meestal kosten de dingen rond de €30,= per stuk dus daar word je niet arm van. Wel zorgen voor een degelijke bevestiging want er komt een behoorlijke kracht op de bevestigingspunten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 13:47

Karreman schreef:
Deze gasdrukveren, want zo worden ze genoemd, zijn bij elke trailerboer te verkrijgen. Je moet alleen de juiste sterkte hebben. Deze word aangegeven in newton-meter(Nm).
Aan de huidige trailers zitten 2 gasdrukveren van 1750 Nm ( voor 2-paards) gemonteerd. 1½ paards kan met 2 x 1500 Nm. Het is van belang dat je wel de juiste sterkte hebt want zijn ze te licht dan merk je niks en monteer je er te zware gasdrukveren op dan blijft de klep na het openen een eindje boven de grond hangen en als je hem weer dicht doet moet je hem tegenhouden anders gaat ie met een harde knal dicht.
Meestal kosten de dingen rond de €30,= per stuk dus daar word je niet arm van. Wel zorgen voor een degelijke bevestiging want er komt een behoorlijke kracht op de bevestigingspunten.

oh, de goede naam zal me idd beter helpen :P
30 euro is idd de wereld niet, en heb ik er heel graag voor over :D
bedankt!

geka

Re: trailer opknappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 10:06

De prijzen van de gasdrukveren kloppen wel maar een aanvulling de bevestigingsbeugeltjes kosten rond de €9,00 per stuk en die zitten aan de klep en aan de onderkant zit u zobeetje op de €15 ,- per stuk

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 13:15

nog even een vraagje: hoe weet je hoe zwaar ze moeten zijn?
want de klep van de anderhalf (bj 1985, dus oud en zwaar) is beduidend zwaarder dan de klep van de 2 paards uit bj 2000

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 13:35

je kunt 2 van 2000 Nm ophalen en bij de verkoper bedingen dat wanneer ze te licht/ te zwaar zijn dat je ze mag omruilen. Het is toch en kwestie van uitproberen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:12

Karreman schreef:
je kunt 2 van 2000 Nm ophalen en bij de verkoper bedingen dat wanneer ze te licht/ te zwaar zijn dat je ze mag omruilen. Het is toch en kwestie van uitproberen.

Hoezo uitproberen? Je kunt het gewoon uitrekenen. Beetje basis vectorieel rekenwerk; tweede klas middelbare school.......

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 22:00

ikke schreef:
Karreman schreef:

Hoezo uitproberen? Je kunt het gewoon uitrekenen. Beetje basis vectorieel rekenwerk; tweede klas middelbare school.......

ohjee, ik was altijd gebuisd voor wiskunde :D

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:37

[
Citaat:
quote="ikke"]
Karreman schreef:

[/quote]

Nou gaat uw gang. Laat ons meegenieten met uw rekenkunsten!!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 20:56

iemand een formule om de veren te kunnen berekenen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:22

Duhelo schreef:

Nee, maar zonder basisgegevens valt er niet aan te rekenen.
Gewicht van de klep. Maat van de klep. Maat van de steun ten opzichte van de klepscharnier en de plaats waar de gasveer aan zou moeten grijpen. Deze laatste kan ik zelf wel verzinnen, maar dat moet je dan wel exact zo nabouwen, anders klopt de berekening niet meer.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 21:26

ikke schreef:
Duhelo schreef:

Gewicht van de klep. Maat van de klep. Maat van de steun ten opzichte van de klepscharnier en de plaats waar de gasveer aan zou moeten grijpen. Deze laatste kan ik zelf wel verzinnen, maar dat moet je dan wel exact zo nabouwen, anders klopt de berekening niet meer.

ohjee :D
dus de klep moet er vooreerst al af om het gewicht te kennen?
kun je iets doen met de gegevens van de trailer (Tack, bouwjaar 1985, 1200 mtm)
Mss dat het het beste zou zijn om ze te laten opbouwen bij een trailerdealer?:P

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:27

Zit er geen achterstang in je trailer? Normaal gesproken kan een paard toch niet naar buiten stormen als de achterklep naar beneden gaat, doordat je achterstang nog dicht zit? Mocht die er niet in zitten, dan is het misschien ook wel een oplossing om er een achterstang in te laten zetten. :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 21:33

achterstang zit er niet in, maar zal ik inderdaad voor kijken om erin te zetten
probleem is dat het om een belgisch trekpaard gaat, en als die beslist om in achteruit te gaan, dat geen enkele stang het houd :P
maar dan heb ik wel wat tijd om weg te lopen :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:52

Duhelo schreef:
ikke schreef:

ohjee :D
dus de klep moet er vooreerst al af om het gewicht te kennen?
kun je iets doen met de gegevens van de trailer (Tack, bouwjaar 1985, 1200 mtm)
Mss dat het het beste zou zijn om ze te laten opbouwen bij een trailerdealer?:P

Zet de klep precies horizontaal (waterpas) en zet een weegschaal onder het uiteinde. De klep is twee keer zo zwaar als de weegschaal aangeeft.
Afmetingen kun je gewoon opmeten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 22:00

ikke schreef:
Zet de klep precies horizontaal (waterpas) en zet een weegschaal onder het uiteinde. De klep is twee keer zo zwaar als de weegschaal aangeeft.
Afmetingen kun je gewoon opmeten.

oke, dank je wel!
zodra ik vriendje eens meekrijg om me te helpen (anders mol ik wss mijn weegschaal :D, neem ik eens alle maten op, nu nog druk bezig met al het papierwerk erdoor te krijgen, wat een wetgeving zeg ... zucht)

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:04

ikke schreef:
Duhelo schreef:

Tsja, Typisch zo'n advies van waarom makkelijk als het ook moeilijk kan.
Een trailerboer kan ,als hij je klep open en dicht doet al behoorlijk goed inschatten hoe zwaar de gasveren moeten zijn.Neem ze dan mee, monteer ze, want dat moet je toch, en blijken ze al iets te licht of te zwaar ruil ze dan een keer om. Ze zitten maar met 2 m8 boutjes aan de steunen bevestigd dus dat is het karwei niet. Ik schat dat je 2 stuks van 1750N nodig bent