Kostenschatting en goed adres voor opknappen trailer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Kostenschatting en goed adres voor opknappen trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 09:21

Ik wil mijn trailer laten opknappen. De kitnaden zijn van dusdanige aard dat hij niet meer waterdicht is tijdens een regenbui. Hierdoor zijn vooral zijwanden aan de onderkant tegen de bodem aan aan het rotten.

Kan iemand mij een schatting geven wat het kost om de wanden in z'n geheel te laten vervangen, eventueel ook van de klep. Het deurtje aan de zijkant sluit ook niet waterdicht af en ik wil er een zeiltje op aan de achterkant zodat ik hem helemaal kan afsluiten.
Vraag me namelijk af ivm de kosten of ik hem niet beter kan inruilen voor een andere trailer ipv deze te laten opknappen.
(Ook de kosten voor vervanging van de bekabeling van de rem.)

Het is een Weijer uit 1990 met houten wanden.
http://www.mijnalbum.nl/Album=ULJRWMVA&mct=upl_nw_ab

Tevens zoek ik een goed adres om dit te laten doen. Woon in de Betuwe, tussen Tiel en Kesteren. Lokale (grote) trailerboeren zijn me bekend.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:09

Dat ligt eraan hoe handig je bent. Als je alles moet laten doen, is het een zinloze actie, omdat je alleen aan uurloon al richting 2000 + euri's moet denken.
Wanneer je echter wat tijd en ruimte hebt en enige handigheid aan de dag legt, doe je het zelf en ben je voor diezelfde 2000 euri's al een heel eind op weg. Bovendien is het eindresultaat van veel betere kwaliteit dan willekeurig welk bedrijf die het voor je doet. De clou daarvan zit 'm in de details (en dus de tijd die dat kost).

Even voor je idee, ik heb 8 jaar geleden een Westfalia uit elkaar getrokken en dat heeft me ongeveer 3500 euri's gekost aan materiaal. Hierbij is toen echt ALLES vervangen, inkl remmen, elektra en banden en alle bevestigingsmateriaal in RVS uitgevoerd. Bovendien is voor die prijs ook al het ijzerwerk opnieuw verzinkt. Kortom, ik had toen een nieuwe Westfalia voor de prijs van een zeer simpel Weijertje.

fanci_mike

Re: Kostenschatting en goed adres voor opknappen trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:16

Wij waren puur aan materiaal voor zijwanden, voorwanden en bodem plus kit rond de 750 euri kwijt (incl bouten en moeren werk en afwerking deurtje). De klep, kap, neusje, chassis en banden waren nog goed. Er zitten wel veeeel manuren in idd, wat ikke zegt, de details kosten veel tijd. Maar dan heb je wel wat.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:01

Nou heb jij even geluk dat je een weyer hebt.De ijzeren opbouw van deze trailer is nl uit 1 stuk gelast en bij demontage van de zijwanden heb je geen gedoe met u-profielen, popnagels . dak los maken etc.Hij blijft gewoon recht op staan met het dak er nog op Als je een handige vader/oom/broer/buurman/vriend ( m/v voor de gemancipeerden onder ons) hebt is dat zelf wel te doen. Er zijn bruine betonplexplaten 18mm van 150 x 300 cm in de handel voor 100 euro per stuk en voor de zijwanden en klep heb je 3 nodig.Gewoon een kwestie van op maat zagen.
Remkabels kosten rond de 20 euro per stuk en dan nog even afwachten hoe de staat van de remvoeringen en trommels zijn.
Als je echter alles door een professionel laat doen dan word het een heel ander kostenplaatje maar de zijwanden vervangen kan in een dag .

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:08

Ik kan niets zeggen over het laten opknappen. Maar wij waren zo'n 550 euro kwijt voor het zelf opknappen van de trailer. We hadden een hele oude trailer waarvan al het hout niet meer goed was. We hebben dus eigenlijk alleen het 'skelet' en het dak van de oorspronkelijke trailer gebruikt. Al het hout is nieuw, bodem is nieuw, laadklep nieuw, banden nieuw.

Afbeelding

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 12:46

Karreman schreef:
Nou heb jij even geluk dat je een weyer hebt.De ijzeren opbouw van deze trailer is nl uit 1 stuk gelast en bij demontage van de zijwanden heb je geen gedoe met u-profielen, popnagels . dak los maken etc.Hij blijft gewoon recht op staan met het dak er nog op Als je een handige vader/oom/broer/buurman/vriend ( m/v voor de gemancipeerden onder ons) hebt is dat zelf wel te doen. Er zijn bruine betonplexplaten 18mm van 150 x 300 cm in de handel voor 100 euro per stuk en voor de zijwanden en klep heb je 3 nodig.Gewoon een kwestie van op maat zagen.
Remkabels kosten rond de 20 euro per stuk en dan nog even afwachten hoe de staat van de remvoeringen en trommels zijn.
Als je echter alles door een professionel laat doen dan word het een heel ander kostenplaatje maar de zijwanden vervangen kan in een dag .

Klinkt goed! Helaas zou ik niemand weten die dit zou kunnen doen uit mijn omgeving anders had ik die al ingeschakeld.
Heb jij mss interesse?
Er zitten overigens wel popnagels bij de bevestiging van het dak op de trailer maar dat lijkt mij normaal?!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 12:48

vinurr schreef:
Ik kan niets zeggen over het laten opknappen. Maar wij waren zo'n 550 euro kwijt voor het zelf opknappen van de trailer. We hadden een hele oude trailer waarvan al het hout niet meer goed was. We hebben dus eigenlijk alleen het 'skelet' en het dak van de oorspronkelijke trailer gebruikt. Al het hout is nieuw, bodem is nieuw, laadklep nieuw, banden nieuw.

Dat vind ik voor 'zelf opknappen' al een aardig bedrag. Ben dan toch wel heel benieuwd wat zoiets kost als ik het zou laten doen.
Ik ga er wel van uit dat de bodem er niet uit hoeft. Die is nog vrij nieuw (Heja-bodem).

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 12:50

ikke schreef:
Dat ligt eraan hoe handig je bent. Als je alles moet laten doen, is het een zinloze actie, omdat je alleen aan uurloon al richting 2000 + euri's moet denken.
Wanneer je echter wat tijd en ruimte hebt en enige handigheid aan de dag legt, doe je het zelf en ben je voor diezelfde 2000 euri's al een heel eind op weg. Bovendien is het eindresultaat van veel betere kwaliteit dan willekeurig welk bedrijf die het voor je doet. De clou daarvan zit 'm in de details (en dus de tijd die dat kost).

Even voor je idee, ik heb 8 jaar geleden een Westfalia uit elkaar getrokken en dat heeft me ongeveer 3500 euri's gekost aan materiaal. Hierbij is toen echt ALLES vervangen, inkl remmen, elektra en banden en alle bevestigingsmateriaal in RVS uitgevoerd. Bovendien is voor die prijs ook al het ijzerwerk opnieuw verzinkt. Kortom, ik had toen een nieuwe Westfalia voor de prijs van een zeer simpel Weijertje.

Ik ben tevreden hoor met een Weijertje ;) Hij ligt als een huis achter mijn auto. Ik wil alleen dat ik hem gewoon buiten kan laten staan, ook als het regent.

Als het me 2500 euro zou gaan kosten dan kan ik mss beter een nieuwe kopen.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:51

singasong schreef:
[***] schreef:

Dat vind ik voor 'zelf opknappen' al een aardig bedrag. Ben dan toch wel heel benieuwd wat zoiets kost als ik het zou laten doen.
Ik ga er wel van uit dat de bodem er niet uit hoeft. Die is nog vrij nieuw (Heja-bodem).

Vind het voor als ALLES nieuw is eigenlijk niet zoveel. ;) Banden nieuw, dikke houten platen, verf, lampjes. Nee vind ik niet veel. ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 12:54

Vinurr, dat ben ik wel met je eens. Ik zou het er zo voor neerleggen maar ik kan het niet zelf.
Banden en verlichting is prima in orde bij die van mij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:13

singasong schreef:
Vinurr, dat ben ik wel met je eens. Ik zou het er zo voor neerleggen maar ik kan het niet zelf.
Banden en verlichting is prima in orde bij die van mij.

Ach, het is best te leren hoor; het lijkt moeilijker dan het is.

Lesje trailer opknappen:

Demonteer de houten platen die je wil vervangen. Doe dit netjes, zodat je de platen kunt nameten en pas laten zagen. Betonplex is in enkele kleuren leverbaar, het hoeft niet per se donkerbruin te zijn.
Maak alles goed schoon waar je nu bij kunt en straks niet meer. Eventuele roestplekjes goed schoonmaken en behandelen met zinkprimer.

Plaats de nieuwe plaat in het frame en neem alle montagegaten netjes over. Let erop dat je het staal (zink) niet beschadigd; klein boortje gebruiken voor maatvoering.
Haal de plaat uit de trailer en boor alle gaten netjes op maat. Verzink de gaten met een verzinkboor aan de binnenzijde, indien nodig.
Zet alle kopse kanten en gaten van de plaat zeer degelijk in een hufterproof lak (professionele auto- of botenlak) zeker drie keer, liever nog vier keer.
Monteer de plaat in het frame met RVS moeren en bouten. Let erop dat op die plaatsen waar RVS zink raakt er een nylon ring tussen ligt.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:01

Ik heb mijn trailer van 1990 in 2008 rondom de wanden + de klep laten vervangen en was daar €1100,- voor kwijt.

brightblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 09:59

Ik heb mijn trailer zelf opgeknapt. Niet alleen de wanden van Russich Berken betonplex (licht en waterwerend) maar ook de vloer (het een doen en het andere niet ?) en daarna de vloer een nieuwe rubber bodem gegeven en kokos matten en hardhouten regelwerk op de klep gegeven voor grip. Prima resultaat en ik heb weer een nieuwe trailer die zeker 15 jaar meekan tot de volgende restauratie. Alles bij elkaar was ik € 800,00 en meer dan de investering waard.
Als je het niet zelf wilt doen kan ik je aanraden om naar JVD te gaan in Tiel (op het industrieterrein aan de overkant van de A15) daar koop ik ook altijd de onderdelen die eventueel nodig zijn.
Betrouwbaar adres en je kan altijd onderhandelen qua prijs.
Succes.

singasong schreef:
Ik wil mijn trailer laten opknappen. De kitnaden zijn van dusdanige aard dat hij niet meer waterdicht is tijdens een regenbui. Hierdoor zijn vooral zijwanden aan de onderkant tegen de bodem aan aan het rotten.

Kan iemand mij een schatting geven wat het kost om de wanden in z'n geheel te laten vervangen, eventueel ook van de klep. Het deurtje aan de zijkant sluit ook niet waterdicht af en ik wil er een zeiltje op aan de achterkant zodat ik hem helemaal kan afsluiten.
Vraag me namelijk af ivm de kosten of ik hem niet beter kan inruilen voor een andere trailer ipv deze te laten opknappen.
(Ook de kosten voor vervanging van de bekabeling van de rem.)

Het is een Weijer uit 1990 met houten wanden.
http://www.mijnalbum.nl/Album=ULJRWMVA&mct=upl_nw_ab

Tevens zoek ik een goed adres om dit te laten doen. Woon in de Betuwe, tussen Tiel en Kesteren. Lokale (grote) trailerboeren zijn me bekend.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 10:16

Wij (of eigenlijk mijn man) zijn nu voor de tweede keer onze Weijer aan het opknappen. De eerste keer was 10 jaar geleden: toen is alles vervangen alleen het frame, dak en assen niet. Nu krijg ik nieuwe wanden en bodem en nieuwe verlichting. Helaas heeft mijn trailer altijd buiten gestaan wat het hout geen goed doet. We laten het hout bestickeren in zwart, is wel heel mooi.
Kosten vorige keer rond de 1000 euro denk ik. Zal nu ook wel zoiets worden. Heb ik geen nieuwe voor die geschikt is voor mijn pony's en voor mijn auto

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 10:22

Hier thuis hebben we gelukkig een hele handige man, die echt alles zelf kan, en het ook meestal zelf doet. Hij heeft een paar jaar geleden onze 2-paards trailer helemaal gestript en opnieuw opgeknapt. En op een manier zo als we die zelf wilden, dus met polyester op de bodem, oplopend 15 cm tegen de wand aan, trapbescherming, hele nieuwe wanden, hele nieuwe vloer, nieuw assen, noem maar op, de hele meuk.
En dat kostte al zoveel dat we misschien beter voor een andere hadden kunnen kiezen, zelfs zonder de kosten van de arbeid.
Dus, mijn advies: inruilen.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 11:24

Ik heb 5 jaar geleden ook een 1,5 paard trailer niet al te hoge/ grote opgeknapt door het plaatsen van nieuwe zijwanden en bodem. Hierdoor kon ik net af met de standaard maten van het plaatmateriaal. Kosten toen 600,- euro aan materiaal. Later nog een zeiltje erbij (rollo automatisch, kost ook ca. 100,-).
Het materiaal is wel wat duurder geworden, dus ik vermoed dat je circa 800,- euro alleen materiaal nodig hebt.

Wel was het zo dat de rest van die trailer nog goed was. (banden, verlichting, koppeling, remmen en chassis etc. eerst controleren).

Moet je ook nog nieuwe remkabels is ca 50,- moet de rest ook (remvoering/ trommels en evt wiellagers) reken dan op minimaal 400,- euro of meer en dat moet je eigenlijk door een vakman laten doen.

Ik ben er toen circa een week mee bezig geweest, maar dat komt ook omdat je verf op je kopse kanten van de platen moet laten drogen.
Totale arbeid, 3 dagen (inclusief ophalen van plaatmateriaal).

Samenvattend: ben je al snel 1500,- kwijt.

Een kennis van ons heeft eerst zijn oude trailer gedemonteerd en kwam er toen achter dat het chassis toch niet zo best meer was. Dan krijg je dus ook geen inruilprijs meer bij een dealer.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 13:37

Bedankt voor jullie reakties!

Ik denk dat het kostenplaatje idd te groot wordt als ik hem door iemand anders zou laten opknappen. Waarschijnlijk heb ik dan toch meer aan inruilen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:24

brightblack schreef:
Als je het niet zelf wilt doen kan ik je aanraden om naar JVD te gaan in Tiel (op het industrieterrein aan de overkant van de A15) daar koop ik ook altijd de onderdelen die eventueel nodig zijn.
Betrouwbaar adres en je kan altijd onderhandelen qua prijs.
Succes.

Nou, mijn ervaring is anders met deze meneer.... :( dure trailer bij hem gekocht en bleek half verrot, heb ervan geleerd dat wel!
Trailer is helemaal uitelkaar geweest en bij Konag weer inelkaar gezet met zwaarder en beter hout maar kostte ook wat :)
Als je het moet laten doen omdat je zelf niet handig bent kun je beter inruilen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 17:17

Cissy, je bevestigd het gevoel wat ik al had ;-)

annetteinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:01

Kun je de betonplex ook behandelen? Wij kopen ook een oudere trailer en willen graag de kleur opfrissen. De platen zijn nu bruin en verweerd maar nog niet rot hoor! Op internet gesneupt en begrijp dat verf beslist niet hecht. Kun je misschien beter met beits of olie werken?
heeft iemand enig :)* ???

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 11:26

Ik heb geen idee annetteinka. Hopelijk kan iemand anders je daar een advies over geven.

Ik heb mijn trailer overigens afgelopen weekend verkocht en ga nu op zoek naar een andere.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:53

voor zover ik weet kun je betonplex niet behandelen. Het verkleurt door de zon, maar verrot niet!!

Succes singasong!