Manege op landbouwgrond ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

isabelsanne

Manege op landbouwgrond ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 20:07

Hallo Allemaal,

Ik weet niet of ik bij dit onderwerp goed zit, maar heb een vraag over het starten van een manege.
Het zit namelijk zo dat ik een stuk agrarische grond kan kopen met als bestemming landbouwgrond. Nu wil ik graag een manege beginnen maar volgens de gemeente mag dit niet op landbouwgrond. Wel mag er een weide aangelegt worden voor de paarden maar er mag geen manege gebouwt worden. Nu ligt naast dit stuk landbouwgrond een groot stuk bouwgrond waar het huis van mijn ouders op staat. Mijn idee is misschien om de manege op de bouwgrond te zetten en de landbouwgrond ernaast als buiten weide te gebruiken.
Bij de gemeente is er altijd een maar.. ik kom er met hun nog niet goed uit. Wie heeft zo'n soortgelijke situatie ook gehad en is er iemand die weet hoe dit precies zit met landbouwgrond en het plaatsen van een manege daarop?

Alle suggesties zijn welkom groetjes Isabel

Olympia

Re: Manege op landbouwgrond ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:53

EA-CO => TAO

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:51

Grond heeft altijd een bestemming, die is vastgelegd in het bestemmingsplan van de gemeente.

Als het stuk grond de bestemming 'landbouw' heeft, kun je in het bestemmingsplan opzoeken wat de gemeente daar precies onder verstaat en welke functies je erop mag uitoefenen.
Maar: het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je op de bestemming 'landbouw' een manege mag realiseren. Dit betekent dat je dan een bestemmingsplanwijziging moet gaan doorvoeren.
Daar is een speciale procedure voor, waarbij je verschillende (milieu)onderzoeken zult moeten uitvoeren en een ontwerp zult moeten maken. Die stukken worden dan ter goedkeuring aan de gemeente en de buurt ter inzage gelegd. Al met al dus veel werk.

Let op: ook op het perceel bouwgrond zul je waarschijnlijk niet zomaar een manege mogen vestigen. Ook hier geldt dat je alle voorschriften in het bestemmingsplan kunt opzoeken.
De meeste gemeentes hebben hun bestemmingsplannen digitaal beschikbaar, dus ik zou er even een telefoontje aan wagen om de voorschriften eens in te zien.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:15

Rumpleteaser heeft helemaal gelijk.. Het wordt heel moeilijk om zomaar een manegebedrijf te beginnen. Zelfs op de bouwgrond van je ouders zul je dat niet zomaar voor elkaar krijgen. Ik zou gewoon een afspraak bij de gemeente maken , de plannen voorleggen en vragen wat de mogelijkheden zijn.. Vaak zijn ze best bereid om je op weg te helpen is mijn ervaring.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:23

Als het agrarische bestemming is, zou een fok- en africhtingsstal misschien wel mogen. Dat is namelijk wel een agrarische activiteit.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:21

Volgens mij mag het in dit geval niet, ik denk ook niet dat je een manège mag neerpoten op bouwgrond. Zoals Yvonne hierboven zegt zou een fokstal of een africhtingsstal wel mogen, maar een manège hoort volgens mij in recreatiezone - tenminste, hier in de gemeente toch. Wij zitten op agrarisch gebied maar een stuk van ons weiland is recreatie. Daar zou ik dus wél een manège mogen bouwen, maar op het stuk agrarisch gebied niet.