verkopen paard hoe zit dat eigenlijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MercuryDream

verkopen paard hoe zit dat eigenlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 15:52

Enige tijd geleden werd ik door iemand benaderd die interesse heeft in een van mijn paarden. Het paard stond niet te koop, maar in principe stond ik er wel voor open.
Inmiddels is de 'koper' al zo'n 10 keer geweest en vanalles met het paard gedaan. Denk aan borstelen, longeren, voeren, rijden,....en er is zeker een klik. Er is een prijs afgesproken en een datum wanneer het paard daar naar toe zou kunnen gaan. Ook heb ik toegezegd hun in het begin evt opweg te helpen met het paard omdat ze weinig ervaring hebben.

Nu heeft de koper contact gehad met andere 'paardenmensen' en komen ze opeens met allemaal eisen die niet waren afgesproken.
-Ze willen ze perse het paard op proef hebben. Ik vind het prima dat ze hier vanalles met het paard doen, maar ik wil het paard niet daarheen doen.
-Ook begonnen ze nu over dat ik het paard terug zou moeten nemen als hij 'niet bevalt' waarmee ze bedoelden dat het dier bv niet overweg zou kunnen met de andere paarden die op de pensionstal staan die ze in gedachten hebben. Nu betreft het een zeer sociaal paard dus ik verwacht helemaal geen problemen, maar hoe zit dat?

Ik ben een particulier en heb zeer weinig ervaring in het verkopen van een paard. Ik weet dat de koper rechten heeft, maar hoe zit dat met de verkoper?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:54

Als jij hem niet op proef wil meegeven dan hoef jij dat ook niet te doen hoor..
want stel er gebeurt daar wat dan kunnen ze hem aan je terug geven en zit jij met een paard dat wat mankeert

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:56

Ik zou het hiermee niet eens zijn.
Ze hebben al 10x gereden, dus dan is hij toch al soort van op proef geweest?
Je weet na een paar x rijden echt wel of een paard geschikt is of niet.

Over dat als hij niet "bevalt" : wat nou als het pas na weken zo is? Je weet nooit in wat voor staat je je paard terug krijgt.

Je paard stond ook niet te koop, hun kwamen er zelf mee.
Dus denk dat jij eerder eisen mag hebben i.p.v hun..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:57

in principe bepaal jij wat er met het paard gebeurd zolang hij van jou is.

Op proef kan, zou ik ook zeker bij jou op het erf doen...je weet nooit wat er bij die ander gebeurd.

Terugnemen is alleen wanneer er sprake is van verborgen gebreken of zaken die jui niet hebt verteld bij verkoop (Medisch etc.)
Dat een paard niet goed in een groep zou liggen of dat de ruiter er thuis niet mee overweg kan (wegens karakterverandering of te weinig ervaring) is geen reden tot terug moeten nemen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:58

Niet op proef meegeven op verplaatsing. Bovendien heeft ze al vaak kans gekregen om er wat mee te doen, dus is ze nu wel zeker van zijn karakter en mogelijkheden. Als ze die mogelijkheid tot proef wil moet ze bij handelaars zoeken en niet particulier.

Dat terug moeten nemen kan volgens mij alleen als het een geborgen gebrek betreft, dus zij moet eerst laten keuren om dat uit te kunnen sluiten.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:00

Ik zou het paard ook niet op proef meegeven, zeker niet daar ze al veelvuldig bij jouw op stal mee hebben *gewerkt* , paard zou ik ook niet terug nemen indien hij of zij niet past tussen de andere paarden van de andere toekomstige stal.
Klinkt alsof ze nog erg onzeker zijn en dat jij als het om de 1 of andere reden niet voldoet het paard maar terug moet nemen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:01

. Ik neem aan dat ze niet zo ver weg wonen als ze al zo vaak zijn geweest?
Dan zou ik ze nog 14 dagen geven om verder te kijken of het hun bevalt, maar dan wel bij jou op stal.
Tja...het teug brengen als het niet klikt met de andere paarden vind ik wel raar. Daar zou ik dan ook niet mee in stemmen.
Want stel, die van jou krijgt een mep en loopt kreupel......word wel makkelijk paardje kopen als je je zo indekt.
Weet je, ik zou zeggen, graag of niet! Uiteindelijk komen deze mensen naar jou toe omdat ze hem zo graag willen, je bent uiteindelijk geen handelaar.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:03

Je zegt dat ze al 10 x zijn langsgeweest. In 10 x moet je echt wel kunnen beoordelen of een paard bij je past of niet. Ik zou je paard zeker niet op proef meegeven. Deze mensen hebben nu een aantal keer gratis kunnen rijden. Het mooie weer komt eraan dus is het leuk om een eigen paard op stal te hebben en als straks de vakantietijd komt bevalt je paard ineens niet meer en komt dan terug.
Ik krijg echt de indruk dat deze mensen niet serieus zijn.
Aangezien je paard niet te koop stond denken ze dan dat je zo aan het paard gehecht bent dat je hem vast wel terug neemt.

Natuurlijk weet ik bovenstaande niet zeker en voor het zelfde geld zijn ze wel eerlijk en oprecht maar je moet je dan oprecht afvragen of je je paard wel aan zulke twijfelkonten wil verkopen. Wat doen ze dan met je paard als het even niet zo goed gaat en een periode dat het even allemaal niet zo wil lukken heeft iedereen wel eens.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 16:34

bedankt voor jullie reacties.
De kopers wonen inderdaad in de buurt en zijn al 10 keer komen kijken en meehelpen dus ze hebben inmiddels toch een goed beeld van hoe het paard is. Het is een heel braaf dier, maar nog wat onervaren, en daar ben ik heel eerlijk in geweest. Omdat het ook onervaren kopers betreft heb ik het goed gevonden dat ze zo vaak zijn komen kijken. Ik ben gek op dat paard en ik wil absoluut dat hij op een goede plek komt bij een fijn baasje. Dus wilde ik ze de kans geven om te zien of ze een klik hadden!

Nu ze opeens zo anders reageerden begon ik echt te twijfelen maar na alle reacties ga ik het paard zeker niet mee op proef geven. Ik heb nu aangeboden dat ze nog een keer mogen lessen met het paard (bij mij in de bak ;) ) en dat ik daarna graag een beslissing wil. Graag of niet.

edit: ik denk er ook over om een klein voorschot te vragen omdat ze het paard pas over enige tijd willen hebben, is dat redelijk?

Sunrise19

Re: verkopen paard hoe zit dat eigenlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:38

Je kan ook voorstellen dat ze een keer op vreemd terrein lessen, dan kunnen ze zien hoe het paard op vreemd terrein is.
Of is dit eventueel een probleem voor je?
Dan kunnen ze nooit zeggen dat je niet genoeg kans gegeven hebt om hem uitgebreid uit te proberen en ze kunnen hem dan meteen op de trailer enz. zien.

Of denk ik nu raar?

Voorschot kan je idd wel vragen, zo heb je toch meer zekerheid.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 16:41

@Sunrise, dat is inderdaad een goed idee! Dat zou ik nog voor kunnen stellen, en dan ben ik er in ieder geval ook zelf bij..

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:45

Als ik het zo lees ben je méér dan geduldig en meewerkend genoeg geweest naar hun toe. Gewoon even nu duidelijk je grenzen aangeven en inderdaad zachtjes aan maar eens knopen gaan hakken. Mijns inziens kan je best om een voorschot vragen, paard kost jou intussen tenslotte toch nog geld en een aanbetaling is heel gebruikelijk. Leg alles goed op papier vast en laat alles in tweevoud ondertekenen.

Succes.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:46

Ik denk zomaar dat jij nu al meer hebt gedaan dan menig verkoper doet voor verkoop van een paard. Die kopers mogen inderdaad in hun handen klappen!

Ik zou wel adviseren het paard te laten keuren en dan afspreken dat de kosten voor hun zijn bij goedkeuren en een koopcontractje maken. Als paard wordt afgekeurd zou jij de kosten op je kunnen nemen maar het is niet verplicht maar wel zo netjes en ook gebruikelijk in de paardenwereldn.
Ze hebben inderdaad teruggave recht als er aantoonbaar iets aan het paard zou mankeren in de zin van verborgen gebreken, maar zij moeten dat bewijzen en hebben derhalve ook onderzoeksplicht bij koop, vandaar het keuren.

Jij als verkoper bepaalt zelf aan wie je je paard verkoopt en je mag dus ook gerust eisen stellen. Waar ik wel voor op zou passen is een groen paard verkopen aan onervaren mensen, groen en groen geeft blauwe plekken! Grote kans dat het na een poosje fout gaat en dan komen ze het eerst bij jou aankloppen, maak ze goed duidelijk dat ze wel goede begeleiding moeten hebben en dat ze zich bewust zijn van de risico's.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:27

Ik zou het paard ook niet op proef mee geven, en terug omdat het niet met de andere paarden klikt is ook wel heel vreemd....

Als ik jou was zou ik, ongeacht wat de koper wil het paard in elk geval klinisch laten keuren. Als de koper hierin niet geintereseerd is zelf het rapport houden. Op die manier dek je jezelf wat meer in. Ook een contract opstellen waarin de africhting en het gebruiksdoel van het paard vermeld staat. Ik geloof dat dat bij een echte rechtzaak niet veel waarde heeft, maar je hebt toch iets zwart op wit.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 20:13

@ cissy en DL, dank jullie wel. Al heb ik die moeite niet zozeer voor de verkoper gegaan, maar met de overtuiging dat het paard dan echt naar iemand zou gaan die er echt een klik mee heeft. Anders hou ik hem liever zelf ;)

Ik heb inmiddels op internet een goed voorbeeld voor een contractje gevonden die ik ga gebruiken. Je hoort zoveel vreemde verhalen tegenwoordig en ik wil dit gewoon heel netjes doen allemaal.

@ saffier: Wat betreft keuren, dat is toch aan de koper of ze dat willen of niet? Ik heb aangegeven dat ze hem wat mij betreft helemaal laten doorlichten, of ze dat willen is me nog niet helemaal duidelijk.
Is het zinvol dat ik hem sowiezo zelf (klinisch) laat keuren, mochten de kopers dat niet doen?? Kan ik daar, mocht het nodig, zijn enige rechten aan ontlenen dan?

Het paard is helemaal gezond (ook altijd geweest) en ook geheel vrij van stalgebreken. Als hij daar dan wat krijgt, dan kan het toch niet zo zijn dat ik daar aansprakelijk voor word gesteld? Of is zo'n keuringsrapport dan ook voor mij een soort 'bewijs'?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:40

Dat een paard uiterlijk niks mankeert wil nog niet zeggen dat hij ook helemaal 100% ok is. Hoefkatrol kun je niet zien aan de buitenkant en nooit kreupel lopen is geen garantie dat hij niet al iets aan het ontwikkelen is. Dan is een keuring dus wel zo handig. Je kunt het zelf doen maar ook door de verkoper laten doen uit oogpunt onderzoeksplicht.
Jij hebt echter ook meldingsplicht en je zult moeten vertellen wat de medische historie van het paard is als dat van toepassing is, bijv speciaal dieet of gevoeligheid voor hoefbevangenheid ed. waar de nieuwe eigenaar in de toekomst rekening mee zou moeten houden. Een simpel verkoudheidje of een keer een wondje dat is niet relevant.

Het hangt er ook van af in welke prijsklasse je paard zit, een 'goedkoper' paard wordt vaak alleen klinisch gekeurd en een duurder paard vaak ook röntgenologisch.

Als het paard gezond wordt verklaard dan kan er aan jou alleen nog verborgen gebreken worden aangerekend mocht het paard deze blijken te hebben binnen een bepaalde termijn. Jij kunt niet aansprakelijk gesteld worden voor karakterfouten of onkunde van de ruiter. Ook een gezond paard kan binnen een week doodziek worden door bijv verkeerde andere voeding bij de nieuwe eigenaar of ander stom ongeluk, dat kan jou nooit aangerekend worden, dat is de verantwoording van de nieuwe eigenaar. Maar mocht je paard toch iets hebben bijv cornage dan komt dat wel tevoorschijn bij een keuring.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:48

ja je keuringsrapport is ook het bewijs dan kunnen ze hem niet meer achteraf terug brengen. Vind het wel een vreemd verhaal zo. Meestal is na 3 keer proef komen op stal de beslissing gemaakt om een paard te kopen of niet

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:13

Nou, ik zou persoonlijk de hele verkoop afblazen. Je was in eerste instantie niet van plan het dier te verkopen, zij zijn het komen vragen.. En dan ben je zo aardig het dier te willen verkopen en dan krijg je rare eisen.. :? En dan ook nog eens later willen betalen en op proef?

Ik zou het dier lekker houden. Pech voor hun!!

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 16:08

Cissy, heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoorden, er is me een hoop duidelijk geworden.

Diesel83, ik had zelf ook al het gevoel dat eea nogal vreemd verliep, vandaar ook dit topic.

Tallie1979, eerlijk gezegd heb ik er inmiddels ook een slecht gevoel bij. Ze zijn me gewoon aan het lijntje aan het houden. Omdat ik wel netjes mijn afspraken na wil komen mogen deze mensen nog 1 keer komen rijden en daarna moet er een beslissing komen. Niet alleen van hun kant, maar ook van mijn kant want ik twijfel inmiddels of ik mijn paard uberhaupt wel wil verkopen als het op deze manier moet...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:14

geen dank hoor, daar is Bokt nou eenmaal voor toch? :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:14

Felipe schreef:
Tallie1979, eerlijk gezegd heb ik er inmiddels ook een slecht gevoel bij. Ze zijn me gewoon aan het lijntje aan het houden. Omdat ik wel netjes mijn afspraken na wil komen mogen deze mensen nog 1 keer komen rijden en daarna moet er een beslissing komen. Niet alleen van hun kant, maar ook van mijn kant want ik twijfel inmiddels of ik mijn paard uberhaupt wel wil verkopen als het op deze manier moet...

Kan ik mij goed voorstellen....ik vind het ook een rare gang van zaken van de kopers, lang op proef en het paard nog niet nodig hebben....
Of hebben ze het financieel nog niet voor elkaar, dan kun je ook je vraagtekens zetten
als het paard straks plots iets mankeert en er moet een veearts bijkomen :(:)

Ik zou zeggen nog 1 x proefrijden en bij aankoop direct het bedrag en ook stalgeld betalen (mocht het paard bij je blijven staan)!!!

Voor je het weet rijden ze bij jou maanden gratis rond zonder 1 cent te betalen
en als er dan vervolgens wat van gezegd wordt hoeven ze hem niet meer :P

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 17:29

@Listiglistje, nou inderdaad. Dat begon ik me idd ook al af te vragen.
Ik ben er natuurlijk zelf bijgeweest en heb het ook laten gebeuren. Goede les voor een eventuele volgende keer, dat ik strenger moet zijn en me niet aan het lijntje moet laten houden.

Ik las net in een ander topic dat er een hoop vreemde dingen gebeuren bij het kopen/verkopen van paarden. Ontzettend jammer dat kennelijk zo weinig mensen nog te vertrouwen zijn.
Ik heb echt enorm mijn best gedaan om deze mensen tegemoet te komen, om ze de kans te geven te zien of er een klik was of niet. Heb al heel wat gratis 'les' aan ze gegeven inmiddels. Ik zou het wel heel rot vinden als blijkt dat ze inderdaad daar alleen maar misbruik van hebben gemaakt zeg...

Maar goed, inmiddels heb ik netjes aangegeven dat ze er eerst nog eens goed over na moeten denken, en mochten ze het paard daarna nog steeds zo graag willen, dat ze dan nog 1 keer kunnen komen om te rijden. En dat ik daarna een beslissing wil.
Ik heb plek zat, dus hier tijdelijk blijven staan is geen probleem, maar pas na betaling. En uiteraard moet er dan ook gewoon stalgeld betaald worden. Ik denk dat dat niet meer dan normale eisen zijn. Zo niet, dan gaat de verkoop niet door en houden we hem gewoon zelf :)

Heel erg bedankt voor al jullie fijne reacties!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:26

Felipe schreef:
@ saffier: Wat betreft keuren, dat is toch aan de koper of ze dat willen of niet? Ik heb aangegeven dat ze hem wat mij betreft helemaal laten doorlichten, of ze dat willen is me nog niet helemaal duidelijk.
Is het zinvol dat ik hem sowiezo zelf (klinisch) laat keuren, mochten de kopers dat niet doen?? Kan ik daar, mocht het nodig, zijn enige rechten aan ontlenen dan?

Het paard is helemaal gezond (ook altijd geweest) en ook geheel vrij van stalgebreken. Als hij daar dan wat krijgt, dan kan het toch niet zo zijn dat ik daar aansprakelijk voor word gesteld? Of is zo'n keuringsrapport dan ook voor mij een soort 'bewijs'?

Ik zou zelf bij verkoop van een van mijn paarden wel klinisch laten keuren (en bij een duur paard ook foto's) daarbij bloed af laten nemen, en dit ook direct laten onderzoeken. Ik weet eigenlijk niet of je juridisch vreselijk sterk staat, maar ik zou het toch doen. Daarmee kan je wel later aantonen dat het paard op moment van de verkoop in orde was (en niet gedrogeerd).
En dat bepaalde dingen eventueel bij de nieuwe eigenaar ontstaan zijn.

Edit: En als je dan toch bloed onderzoek laat doen, test dan ook op wormen.
Je hoort steeds vaker over oplichters onder de verkopers, maar als het paard een infectie of iets ander oploopt bij de nieuwe eigenaar en ze vinden een DA die zo gek is om te verklaren dat het van voor de verkoop is zou ik zelf graag wat bewijzen willen hebben. Anders brengen ze straks nog een paard terug dat door hun toedoen iets mankeert.

Succes...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:17

Felipe schreef:
edit: ik denk er ook over om een klein voorschot te vragen omdat ze het paard pas over enige tijd willen hebben, is dat redelijk?

TE redelijk imo. Als er in de tussentijd iets met het paard gebeurt, bij wie ligt dan de verantwoording? Als zij besluiten de betaling nog langer te rekken, hoe lang laat je het dan aanslepen voor je idd stelt dat je hem door gaat verkopen of zelf aanhouden (en hun dan dus het voorschot kwijt zijn.).

Ik zou toch zeggen na zoveel tijd kom maar met je geld over de brug, of niet, en zo ja, dan kan hij bij mij blijven staan maar dan in pension, dus tegen betaling en met de verantwoording bij de nieuwe eigenaren.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 16:35

Saffier schreef:
Felipe schreef:

Ik zou zelf bij verkoop van een van mijn paarden wel klinisch laten keuren (en bij een duur paard ook foto's) daarbij bloed af laten nemen, en dit ook direct laten onderzoeken. Ik weet eigenlijk niet of je juridisch vreselijk sterk staat, maar ik zou het toch doen. Daarmee kan je wel later aantonen dat het paard op moment van de verkoop in orde was (en niet gedrogeerd).
En dat bepaalde dingen eventueel bij de nieuwe eigenaar ontstaan zijn.

Edit: En als je dan toch bloed onderzoek laat doen, test dan ook op wormen.
Je hoort steeds vaker over oplichters onder de verkopers, maar als het paard een infectie of iets ander oploopt bij de nieuwe eigenaar en ze vinden een DA die zo gek is om te verklaren dat het van voor de verkoop is zou ik zelf graag wat bewijzen willen hebben. Anders brengen ze straks nog een paard terug dat door hun toedoen iets mankeert.

Succes...

de onderzoeksplicht licht volledig bij de koper en niet bij de verkoper.
Verkoper heeft een mededelingsplicht maar die ligt volgens jurisprudentie nog minder zwaar dan de onderzoeksplicht van een koper.
Wel mag de koper uitgaan van uitspraken die gedaan zijn door de verkoper.

Mocht de TS nu bijvoorbeeld een paard verkopen dat hoefkatrolontsteking heeft en het komt pas na 4 weken aan het ligt en de koper wil het paard terug doen kan dat niet.
1) koper heeft niet aan zijn onderzoeksplicht voldaan
2) TS was niet op de hoogte van de hoefkatrolontsteking en heeft dus geen onjuiste mededelingen gedaan waarop de keuze van de koper op gebaseerd is.