Paard gekocht bij handelsstal met onzichtbare gebreken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

witte41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 15:53

heb momenteel het paardje 1 maand, deze heeft momenteel last van rotstraal,ben het aan het behandelen met egyptissche zalf.
Kan ik aanspraak maken om het paard terug te nemen doormiddel van koopondbindendheid.
Paard mankt licht op de voorbenen, kan dit komen door rotstraal,de veearts komt nu donderdag alles nazien plus een bloedanalyse.
Heeft men geen 6 maanden garantie in belgie bij gebreken

Raja

Re: Paard gekocht bij handelsstal met onzichtbare gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:55

Heb je het paard laten kleuren bij aankoop??

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:56

Sinds wanneer is rotstraal onzichtbaar?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:58

rotstraal is over het algemeen prima te behandelen, ik zou een paard er niet zomaar voor terug doen. Daarnaast kan rotstraal zich heel snel ontwikkelen, wie zegt dat het dier bij de handelaar ook al rotstraal had?

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:59

Ik vind het sowieso een slechte zaak om een paard met gebreken te verkopen, laten we dat even vooropstellen.
Ik heb zelf geen idee hoe de regels verder zijn (zeker niet in belgie), omtrent het kopen van een paard met gebreken.

Ik hoop dat iemand anders je kan helpen! :)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:00

Dezelfde vraag als hierboven: heb je het paard bij aankoop gekeurd...?
Dat is namelijk een belangrijke 'nulmeting'. De DA zal een uitspraak kunnen doen over de oorzaak van het mank lopen en ook of dit bij aankoop al zo was.
Maar ik ga er maar even vanuit dat je een paard niet zonder keuring koopt ;)

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:00

rotstraal is ten eerste inderdaad niet onzichtig, juist heel duidelijk te zien en te ruiken. Daarnaast is dit geen punt voor afkeuring en zou ik m daarom ook niet weg doen. Was er bij mijn ruin in 2,5 weken volledig vanaf. Liep er echter niet onregelmatig door.
Zou je dierenarts laten beoordelen. Maar zoals je het nu omschrijft vindt ik het geen reden tot terugname voor verkopende partij. Mocht het paard wel echt onregelmatig gaan lopen hierdoor, kan je altijd bellen.

witte41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 16:02

paard is niet gekeurd door veearts bij aankoop.
rotstraal is opgemerkt als we het paard juist hadden

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:02

Heb je hem laten keuren? Anders heb je sowieso geen poot om op te staan :)
Dat is dan namelijk het enige 'bewijs' dat jij dacht een geheel gezond paard te kopen...

aquafan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:03

Rotstraal is zichtbaar en vooral reuk je het goed. Elk paard krijgt ooit wel eens rotstraal geen reden om af te keuren dus maar kreupel ervan lopen heb ik nooit meegemaakt.

LadyMadonna

pluchke schreef:
paard is niet gekeurd door veearts bij aankoop.
rotstraal is opgemerkt als we het paard juist hadden

Das een maand geleden, wat meer info zou prettig zijn :)

c_alsemgeest

En behalve de rotstraal kan het beestje dus ook nog heel andere gebreken hebben waardoor het moeilijk loopt...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:04

in mijn ogen is rotstraal geen verborgen gebrek hoor,als je het paard bij aankoop hebt laten keuren en hij had het toendertijd al had dat met de keuring opgemerkt geweest. en ik vraag me af of een paard op rotstraal afgekeurd had geworden. daarnaast je hebt m nu een maand en je merkt t nu pas op? lijkt me dat ie t dan bij jou op heeft gelopen
edit ,ik zie dat het paard niet gekeurd si bij aankoop.....zucht.....hoe vaak komt dat nog voor zeg..ik verbaas me erover hoeveel mensen nog paarden kopen zonder keuring...zooooo dom....je hebt als koper onderzoeksplicht!
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 15-03-11 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:04

Gelukkig is rotstraal geen verborgen gebrek en heel goed te behandelen!
Volgende keer wel aan te raden om je paard te laten keuren voor verkoop, als ze nu kreupel loopt om een andere reden dan rotstraal zit je met de gebakken peren.

Succes met behandelen, hopelijk loopt ze daarna weer goed!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:05

Heb je het paard el zien bewegen voordat je het kocht??

Je hebt als koper ook onderzoeks plicht namenlijk.
Tenminste, in Nl wel!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:06

en garantie bij verborgen gebreken (wat rotstraal dus al niet is ;) ) heb je enkel wanneer je 'youre part of the deal' ook doet... het laten keuren dus.
Allemaal erg vervelend, maar jurydisch sta je nu erg zwak.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:06

Tja; je bent nieuw op Bokt zie ik (welkom trouwens!), maar er zijn heeeeeel veel topics over vergelijkbare problemen als de jouwe!
Die allemaal voorkomen hadden kunnen worden als het paard vooraf gekeurd was. Maar goed, daar heb je nu niks meer aan....

Een volgende stap naar mijn mening is het advies van de dierenarts afwachten. Rotstraal is prima te behandelen en lijkt mij geen reden om een paard voor te retourneren. De dierenarts zal ook een uitspraak kunnen doen over wanneer 'het leed' is ontstaan. Mocht het iets ernstigs zijn en mocht het duidelijk zijn dat het al bij aankoop aanwezig was, dan bestaat inderdaad de mogelijkheid om het paard terug te brengen. Maar om daar echt een uitpsraak over te doen nu kan mijn inziens niet, omdat er nog te weinig informatie duidelijk is.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:07

Rotstraal is geen verborgen gebrek,als je de voet optilt kun je het zo zien/ruiken.Rotstraal kan vrij diep zitten en is dan erg pijnlijk,dat een paard kreupel loopt is ook niet vreemd.Paard op rust en behandelen.

Door de hoefsmid goed uit laten snijden zodat het goed schoon is,daarna verband doordrenken met egyptische zalf of anticeptisch middel en goed aanbrengen.Dit moet elke dag gedaan worden,controleer of alle verband eruit is voordat er weer nieuwe in wordt teruggestopt.
Als de rotstraal over is dan het verband in warme teer dopen en in het gat stoppen,zo kan de binnenkant uitharden.

Daarna is het zaak dat de voeten dagelijks goed gecontroleerd worden om nieuwe rotstraal te voorkomen.Dit kan heel eenvoedig door de hoevenkrabber er langs te halen en eraan ruiken.Rotstraal stinkt namelijk enorm en gezonde voet niet.

Paard altijd laten keuren voor de verkoop,welkom trouwens op bokt ;) .

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:10

Typerend altijd dat mensen opeens een DA erbij gaan halen zodra het paard op stal staat. De rest vd antwoorden zijn al gegeven. Het is nu jouw paard, jouw kosten of je moet een schappelijke handelaar hebben getroffen. Maak het bespreekbaar zou ik zeggen.

witte41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 16:20

stef schreef:
rotstraal is over het algemeen prima te behandelen, ik zou een paard er niet zomaar voor terug doen. Daarnaast kan rotstraal zich heel snel ontwikkelen, wie zegt dat het dier bij de handelaar ook al rotstraal had?
hij had bij de handelaar al rotstraal

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:22

pluchke schreef:
heb momenteel het paardje 1 maand, deze heeft momenteel last van rotstraal,ben het aan het behandelen met egyptissche zalf.
Kan ik aanspraak maken om het paard terug te nemen doormiddel van koopondbindendheid.
Paard mankt licht op de voorbenen, kan dit komen door rotstraal,de veearts komt nu donderdag alles nazien plus een bloedanalyse.
Heeft men geen 6 maanden garantie in belgie bij gebreken

pluchke schreef:

Dan is het toch ook geen verborgen gebrek? Dan heb je willens en wetens een paard gekocht met rotstraal. En dat hoeft geen probleem te zijn bij een goede behandeling.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:24

pluchke schreef:
stef schreef:

Wat is het verborgen gebrek dan als je dit bij aankoop al wist?

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:26

juist ja,..... ik vind het maar een beetje raar van verhaal moet ik zeggen....

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:29

Rotstraal kun je zien (en ruiken) dus is geen verborgen gebrek,
dus valt het niet onder de verborgen-gebrek-half-jaar-garantie :).

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:31

Goed dat de dierenarts nu komt kijken en bloed af komt nemen, maar dat is natuurlijk wel mosterd na de maaltijd...Dat had vóór de koop moeten gebeuren.