Alternatief ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

Alternatief ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 23:50

Hallo,

Voor mijn pony ben ik opzoek naar een alternatief voor ijzers.
Gezien zijn hoeven te kort zijn voor nagelen in zijn hoefjes zoek ik iets wat preventief er tijdelijk onder kan blijven.

Met buitenrijden loopt hij op hoefschoenen, maar omdat hij hier niet de hele dag op kan staan ivm gesloten schoenen zoek ik naar een alternatief wat goed in de smaak valt.

Ik heb mij laten vertellen dat er kunstof lijm ijzers, lijmbeslag enzovoorts bestaat, wie kan mij hier meer uitleg over geven over verschillende types? (het is bestemd voor een a pony)

Alvast bedankt.

delerium

Re: Alternatief ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:00

TAO _> BEH

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:01

Ik zou je hoefsmid even bellen. Ik ken het alternatief wat jij noemt ook, maar heb er verder geen verstand van. Je smid kan je ongetwijfeld meer vertellen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:04

Waarom moet je paard er de hele dag op staan? Je kunt hoefschoenen best 23/7 omlaten, wel elke dag even een uurtje 'luchten' anders gaat het zo stinken, echt waar, naar tenenkaas :r. En zorg voor goed passende hoefschoenen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:08

en natuurlijk bekappen zou een goed idee zijn misschien.. zie arabesk's onderschrift.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 07:43

Wanneer zijn hoeven te kort?
Hoe weet je of zijn hoeven te kort zijn?

Ik zie vaak paarden met veel te veel voeten, als ik kijk naar mijn pony's die ik bijhoudt met bekappen zijn die hoefjes soms breder als dat ze lang zijn, maar of ze dan te kort zijn?

Ik heb ook een keer gehad dat een zijn hoeven zelf kort had gesleten, hij liep heel erg gevoelig. Had hem bijna door de eerste beste hoefsmid die kon komen op ijzers laten zetten, maar toen paste hij gelukkig de hoefschoenen de ik nog had liggen van een ander paard. Een week later kwam mijn eigen smid, enige wat er scheelde was dat zijn hoef wel was gesleten maar zijn straal niet, zij heeft deze ingekort en daarna liep hij weer een stuk beter.

http://www.paardnatuurlijk.nl/fcgi/sqli ... ?num=15441
zijn deze te kort?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 08:06

ze zijn echt te kort en loopt gevoelig. Dit is niet omdat ik dit zelf alleen denk maar smid kon er ook geen ijzers onder slaan omdat hij dan in het leven zit met alle gevolgen van dien. Hij heeft ook rode/ paarse plekken in zijn hoeven. Smid had het er over dat zijn blaas warm aan voelde en de plekken daar van kunnen komen. Daarom maar kuur cranberry met vitamine c geprobeerd. Het is niet dat ik hem op ijzers wil maar het zou zijn hoeven even rust geven om bij te komen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 08:14

Het enige wat ik kan bedenken als hoeven echt te kort zijn gesleten is dat je of te veel over het harde hebt gereden/gement (en dan echt teveel want het gebeurt niet zomaar) of je pony is niet gezond waardoor de hoefgroei minder is. Een gewone dierenarts kan soms niet altijd alles verhelpen, zo was mijn hengst ook niet ziek, maar had het altijd koud en werd alleen maar magerder hoeveel voer ik er ook in stopte. Na homeopatische druppels is hij zo erg opgeknapt en betwijfel of dat ook gebeurd was als ik door was gegaan met dure dierenarts onderzoeken die weinig tot niets uitwezen.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:18

Hoe houd je je pony: Op stal, de wei, paddock of verhard buiten.

Naar mijn idee hoeft er op stal, in de wei of de paddock geen bescherming op de hoef omdat deze daar niet slijt, alhoewel, van zand misschien wel wat maar geen cm per dag en ik neem aan dat de stalbedekking dik genoeg is.
Wanneer je pony op een stenen ondergrond staat, kan ik me voorstellen dat je bescherming wilt, maar is dan een rubberen mat erover een alternatief?
Wanneer je gaat rijden zou ik hoefschoenen aantrekken, zodat de hoeven niet slijten en beschermd worden. Mocht je geïnteresseerd zijn in hoefschoenen, zie onderstaande site.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 20:43

Ze staan helaas inderdaad op een stenen bodem overdag :(.. het is hier niet mogelijk om ze op het land te zetten of op zand, daarbij is mijn andere ruintje een zand eter. De pony houd ik het liefst ook niet binnen gezien zijn stalmaatje en de rest van de stal wel naar buiten mag. Buiten rijd ik altijd met hoefschoenen, geef biothine, onbeperkt kuil in de little bite hooitas, mineralen blokken en hoefolie met laurier. Nu zag ik wel dat je van easyboot rx een hebt die je altijd om kan laten.. ideaal,, maar net niet leverbaar in een maat kleiner. Met easyboot new range durf ik dat niet aan gezien die echt helemaal gesloten zijn.

Hoefschoenen heb ik inderdaad, rubbere matten wel overwogen maar ik heb het grootste stukkie aan paddock en om die met matten te voorzien is wel een erg dure uitgave (tenzij iemand 2de handse matten heeft of een bedrijfje weet)

Ik zou daarom dan ook meer informatie horen over lijmbeslag of kunstof beslag (zonder nagels).

Dit is de pony waar het om gaat (voorste)
Deze foto is rond de tijd geweest dat de hoefsmid kwam ik zal morgen even close up foto''s maken want wie weet zijn er wel mensen die tips hebben :)
Afbeelding