Hoi, Ik las je PB en dacht ik antwoord in het Topic, dat is voor andere mensen die hetzelfde hebben wel zo fijn. (kunnen ze meelezen).
Mijn paard laat zich ook met het hele gewicht tegen de buitenwand aan vallen. In mijn topic werden al vele tips gegeven. Wat ik zou doen als ik jou was is:
* Schot er een tijd uitlaten. Het paard heeft zo meer ruimte zijn evenwicht te zoeken/houden.
* Beginnen met alleen trailer laden, hem erin zetten, stang erachter, klep dicht, deurtje dicht en gewoon even 10 minuten ofzo laten staan. Blijft hij dan netjes staan of gooit hij zich dan al om? (Mijn paard gooide zich dan direct al om, daarom zijn we daarmee begonnen om haar in de trailer te laten staan net zolang totdat ze netjes bleef stil staan).
* Als ze netjes blijft bij het stilstaan kan je de motor van de auto starten. Als ze daar niet op reageert een keer remmen (je staat stil dus er gebeurd niets maart je paard ziet wel de remlichten). Daarna knipper lichten aan etc.
* Als dat allemaal geen reactie op levert ben je al de goede weg op. Zo niet blijven trainen, dus paard gewoon 1 á 2 x per dag inladen en laten merken dat er niets aan de hand is. Wat mij daarbij hielp was dat ik voor het deurtje stond (deze was in het begin bij mij open omdat mijn paard zich anders direct liet vallen). Als ze dan ongewenst gedrag uitvoeren, bijvoorbeeld schrapen, deed ik een stap opzij. Zodat ze me niet meer zag. Als ze dan weer netjes stil stond ging ik weer voor het deurtje staan. Zo beloonde ik haar met mijn aanwezigheid (heb ik van hondentraining maar het werkte bij mijn paard uitstekend
)
* Daarna zijn wij langzaam gaan rijden, alleen het pad af. In het begin liet ze zich vallen. Na het een week iedere dag herhaald te hebben wist ze dat er niets aan de hand was. Het nadeel daarbij is dat het paard de link kan gaan leggen dat ze niet ver met de trailer komen. Daar moet je voor oppassen.
Ik liep bewust achter de trailer, zodat mijn paard me kon zien. Ze keek ook regelmatig achterom voor steun. Pas toen ze zich echt niet meer liet vallen ben ik ook in de auto gaan zitten. Dit ging redelijk en zo zijn we een keer verder gegaan.
We rijden momenteel naar de vereniging toe dit is een rit van uiterlijk 10 minuten. Daarbij gaat het de ene keer super goed en de andere keer laat ze zich weer vallen
Daarom blijven we dit oefenen. (er is een bocht waar ze extreem op reageert, weet nog niet hoe ik dat moet oplossen).
Verdere tips:
* Heeft je paard een goed evenwicht? Duw haar/hem eens om hoe vangt hij zij dat op. Daar kun je mee gaan trainen, ben ik nu ook aan het doen. Omdat het een kwestie van evenwicht kan zijn.
* Na het rijden laten wij het paard even staan, onder het motto van er is niets aan de hand. Zo leer je je paard ook niet dat hij er meteen na het rijden uit mag (stel dat je in de file komt zou dat lastig zijn) (je hebt trouwens wedstrijdpaarden dus denk dat ze dat wel kennen, maar schrijf het ook even algemeen voor alle andere geïnteresseerde).
* Ga er alsjeblieft niet meer bij in staan. Ik heb het ook gedaan, en het is goed afgelopen. Iedereen rade het mij af, maar ja eigenwijs en ach mijn paard is een schatje.. nou ik heb het overleeft maar doe het NOOIT meer.
(erachter fietsen/lopen of met een andere auto is een betere oplossing, passen wij nu toe).
* Een aantal mensen menen, het paard gewoon in een 2 paards te zetten met het maatje erbij in. Zonder tussenschot. Dit zou het probleem kunnen verhelpen. Dat verhaal heb ik gehoord.. Maaar ik doe het zelf ook niet want ik vind het risico te groot
Dus als je het doet, ik raad het je niet direct aan 
* Het is bij jou duidelijk een kwestie van bochten, mijn paard deed het ineens de hele tijd. Misschien is per ongeluk een keer de linkerbocht te roekeloos gereden. Dat gebeurd echt veel sneller dan je denkt, dus het is echt geen verwijt. Maar misschien moet je paard het vertouwen terug krijgen van de linkerbochten.
* Wij hebben aan de buitenkant van de trailer nu een stalen U-profiel bevestigd om de wand meer stevigheid te bieden.
* Achter de trailer spannen we nu een spanband, om de buitenwand nog meer steun te geven. Gezien het bij ons om 500 kg gaat.
* Mijn paard liet zich waarschijnlijk altijd al een beetje tegen de wand vallen. Of ging er tegen aan leunen om steun te zoeken. Dat is in principe niet erg zolang het maar niet het laten vallen is.
Succes!!!
toevoeging:
Als iemand anders tips heeft of opmerkingen over mijn stuk hoor ik het graag. Vooral omdat mijn probleem ook nog niet opgelost is.
(wat een verhaal ook
)