Pobleem? :2 ponies zonder paspoort en zonder chip

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Pobleem? :2 ponies zonder paspoort en zonder chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 23:36

Hoi,

sinds deze week hebben wij 2 shetlandponies rondlopen in onze wei. Nu hebben we ze ergens voor niets opgehaald (via werk van familielid). Ze hebben geen paspoort en geen chip. Nu kan ik dan niet bewijzen dat het mijn ponies zijn, maar goed ik verwacht daar geen problemen mee.

Ik wil graag één van de ponies laten castreren. En ze moeten natuurlijk jaarlijks hun entingen krijgen (hebben ze wel altijd gehad). Ik heb natuurlijk ook niets waarin staat dat en wanneer ze geent zijn. Chippen hoeft voor mij niet persé, omdat ze buiten een wandelingetje in onze polder niet de openbare weg op zullen komen.

Zijn er nu bepaalde acties die ik MOET ondernemen? Of kan ik gewoon de VA bellen en komt hij dan gewoon enten en kan hij gewoon ook zo gecastreerd worden zonder dat ik iets kan overleggen?

dromertje2

Re: Pobleem? :2 ponies zonder paspoort en zonder chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:39

Chippen is wettelijk verplicht, paspport en mutatiedocument ook

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:40

Je kan ze gewoon laten chippen & een paspoort aanvragen.
Ik zou dit zeker doen!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 23:42

Dank je wel voor je antwoord! Waar moet ik een paspoort aanvragen? Kan dit via de VA? Heeft iemand een idee van de kosten hiervan?

Stel dat ik ze niet laat chippen en geen pasppoort aanvraag, kan ik de hengst dan wel laten castreren en ze laten enten of doet de veearts dat dan niet?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 23:44

chanel1985 schreef:
Chippen is wettelijk verplicht, paspport en mutatiedocument ook

Ik dacht dat dat alleen geldde voor paarden en ponies die op de openbare weg kwamen? Zit ik dan verkeerd? Wat houdt een mutatiedocument in?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 01:16

Een mutatiedocument is alleen nodig voor België. In Nederland moet je laten chippen. Of via een stamboek ( ik meen dat het shetlanderstamboek of het fjordenstamboek het goedkoopst is) of via de KNHS. Het maakt dan neit uit of het een stamboekpony is of niet. Als je nu laat chippen zijn ze niet voor consumptie geschikt, dus je kan alle veterinaire handelingen laten doen die je wil.
Tegenwoordig moet officieel ieder paard en iedere pony gechipt zijn, ook al komen ze nooit meer van het erf af...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 01:22

Jet schreef:
Een mutatiedocument is alleen nodig voor België. In Nederland moet je laten chippen. Of via een stamboek ( ik meen dat het shetlanderstamboek of het fjordenstamboek het goedkoopst is) of via de KNHS. Het maakt dan neit uit of het een stamboekpony is of niet. Als je nu laat chippen zijn ze niet voor consumptie geschikt, dus je kan alle veterinaire handelingen laten doen die je wil.Tegenwoordig moet officieel ieder paard en iedere pony gechipt zijn, ook al komen ze nooit meer van het erf af...

Jet, ik snap de onderstreepte zin uit jouw quote niet?
Zover ik weet, kan je in het paspoort door een DA een aantekening laten maken in het paspoort, dat je paard niet voor consumptie gebruikt gaat worden. Dit heeft toch niets met een chip te maken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 01:41

Als je nu geen chip en paspoort hebt en dat bij een paard wil aanvragen dat ouder is dan 6 maanden, komt er automatisch in het paspoort te staan dat ze niet voor consumptie geschikt zijn. Dus kan je alle medische handelingen bij een paard dat ouder is dan 6 maanden gewoonlalten doen, het mag toch niet meer voor consumptie.
Was je op tijd met het aanvragen, mag je kiezen, maar nu is het te laat...
Als je dus een chip laat zetten nu en geen paspoort had, krijg je een chip en een nieuw paspoort.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:41

Als ze geen paspoort hebben, heb jij dan wel bewijs dat ze geeent zijn want daar word het vaak ingezet.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:23

OK Jet, dank je voor de uitleg, dit wist ik niet ;) .

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:11

Als Delphi ze laat chippen en dus een paspoort bij ze krijgt zal ze vermoedelij gewoon weer een basisenting laten doen, die komt dan natuurlijk in het paspoort. Of misschien hebben ze het nog in een ouderwets entingsboekje laten zetten, dan kan de DA als alles klopt in het paspoort een zin opnemen waaruit blijkt dat de entingshistorie correct is. Maar dit is allemaal alleen echt noodzakelijk als je veel met de pony's op stap gaat, lid wordt van de KNHS o.i.d., stamboekkeuringen enzovoorts. Als ze alleen gezellig in de wei staan is dat allemaal misschien een beetje overdreven.