Wat voor banden onder de trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Esther__

Wat voor banden onder de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 10:24

Hey Bokkers,

Het is tijd om nieuwe banden onder mijn trailer te leggen. Maar nu... wat voor banden moeten er onder?
Ik heb al wel de maten op geschreven. Weten jullie of er speciale trailer banden zijn? Of is het gewoon een kwestie van een (auto)band op zoeken die een bepaald aantal kilo's mag hebben?

Misschien hebben jullie ook nog ervaringen qua type banden, die zou ik dan graag willen horen :)

Het gaat om een 4-tal banden voor een 1,5 paards henra buffalo.

Frank

Re: Wat voor banden onder de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:28

Zoals je zelf al aangeeft moeten ze wel aan een bepaalde gewichtsklasse voldoen.
Trailers zijn zwaarder dan veel auto's, dus normale banden volstaan vaak niet!

Ik neem altijd banden van een goed merk, en ook altijd een M&S uitvoering.
Informeer anders eens bij een trailerverkoper voor banden!

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 10:32

Ik heb al diverse telefoonnummers op geschreven :j Ik zal straks een rondje gaan bellen.
Wat is dan een goed merk volgens jou?

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:36

Gebruik hiervoor speciale banden voor trailers/ caravans. Deze zijn vaak sterker in de wang van de band dan autobanden, dit worden ook wel C banden genoemd of reinforced banden.

Een goede bandenboer zal altijd de juiste banden monteren door te kijken naar het soort trailer waar ze onder moeten. Alle banden hebben een cijfercodering waarmee de basis eigenschappen van de band achterhaald kunnen worden. Samen met de kentekenpapieren van de trailer is zo te achterhalen wat er minimaal op moet liggen.
Er wordt gekeken naar de maximum aslast/ draagvermogen en de loadindex van de band moet minimaal 1 klasse hoger liggen dan wat de trailer kan hebben.

Ik heb zelf goede ervaringen met de trailerbanden van
Maxxis 175/13C met een hoge loadindex

Slechte ervaringen:
Maxmiler & matador.

xxNiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:35

autobanden?

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 15:13

Bedankt voor je reactie xxniien?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:17

Mij werden toen bandan aangesmeerd voor bestelwagens omdat die meer gewicht konden dragen. Maar ik zou iets meer uitgeven en speciale banden aanschaffen voor caravans/aanhangers. Let wel op het maximale gewicht, want ze zijn al snel te licht.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 15:22

Maximale gewicht let ik goed op. Ik zie alleen niet Zo snel speciale trailer banden op internet? Er liggen nu lichte vrachtwagen banden onder volgens mij. Ik heb deze trailer vorig jaar gekocht dus ik heb nog niet eerder nieuwe banden er onder hoeven leggen.

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:55

Trailerbanden vallen vaak onder aanhangwagen banden.
Gewoon aanhangwagen banden eronder. Let inderdaad op het gewicht. En let er ook op dat ze goed breed zijn.

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:45

Misschien even wat nadere info: banden van een trailer slijten nauwelijks, wij vervangen ze meestal na een jaar of 6/7. Dan zit er nog genoeg profiel op de banden, maar dan verschijnen de "droogtescheurtjes". Maar met aanhangwagens/trailers heb je met andere banden (andere merken) te maken dan de normale "A" merken die op je auto komen.

Wat voor bandenmaat heb je? Dat staat op de zijkant van de band.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 23:05

Elke band die een minimale "load" heeft die gelijk of hoger is dan de halve aslast (voor een 1600kg spec trailer zou dat theoretisch 1600/4=400kg per band zijn) is een goede band.
In bovenstaand rekenvoorbeeld zou ik als ondermarge 500kg (of liever 600kg) "load" hanteren. Ik heb zelf ook Maxxis eronder liggen (700kg spec onder een twee-paards).
Marlou89 schreef:
Trailerbanden vallen vaak onder aanhangwagen banden.
Gewoon aanhangwagen banden eronder. Let inderdaad op het gewicht. En let er ook op dat ze goed breed zijn.

Waarom zou die band "goed breed" moeten zijn? Definieer "goed breed"!

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 23:30

Als je nieuwe banden op je trailer koopt, let er dan ook op hoeveel luchtdruk er in de banden moet. Over het algemeen moet hier meer druk in dan in een autoband. In tegenstelling tot een bericht hierboven heb ik zelf wel goede ervaringen met een GT Radial Maxmiler. Net zoals bij de meeste andere caravan / aanhangerbanden zoals Maxxis, Ching Chen of Security zijn er ook mensen die hier slechte ervaring mee hebben gehad (te lezen op diverse caravanforums). Deze waren over het algemeen terug te leiden naar een verkeerde bandenspanning en beschadigingen in het karkas (bijvoorbeeld een aantal keren tegen een stoeprand aangereden.) Zo moet er bijvoorbeeld in een GT Radial Maxmiler 4,5 bar. Stalen ventielen zijn dan ook aan te raden bij banden met een relatief hoge bandenspanning.

In het verleden heb ik ook een afweging gemaakt voor een bandkeuze voor mijn trailer: [TAO] Speciale banden onder trailer?

succes!

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 09:43

Mijn banden die er nu onder liggen zijn: 185 70 13 H86 ook van GT Radial.

Ik heb een zaak gevonden vlakbij mijn huis die dezelfde banden weer heeft. Ik denk dat ik mijn trailer daar heen breng :)

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 00:42

Even een inimini update. Ik heb een zaak gevonden die precies dezelfde maat banden heeft liggen. Het is alleen wel een ander merk dan dat er nu onder ligt maar dat maakt voor mij niet uit.

Iedereen bedankt voor de reacties :)

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:34

Mooi dat je eruit bent!

Wat voor merk heb je nu gekocht?

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 23:04

Het is een zweeds merk.. ben de exacte naam even kwijt. Ik kijk het woensdag even na voor je :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:04

__Esther__ schreef:
Het is een zweeds merk.. ben de exacte naam even kwijt. Ik kijk het woensdag even na voor je :)

Gislav of zoiets. De lokale bandenboer hier in de buurt heeft ze ook. Die mogen niet eens naar m'n trailer kijken, laat staan naar de auto.........

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 00:27

Ik zal kijken maar wat je nu zegt lijkt er niet op. Het klonk niet als gislav :n

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 11:47

Fulda is er onder gegaan. Ik kom op een duitse site terecht dus of het nou Zweeds is?