Slipcursus voor combinatie auto en trailer/ aanhanger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Slipcursus voor combinatie auto en trailer/ aanhanger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 15:42

Het lijkt mij niet, maar toch vraag ik me af.......:
Bestaat er eigenlijk een slipcursus voor een combinatie auto+aanhanger?

Een poosje terug stond er op het Bokt-nieuws weer een artikel over een trailerongeluk.
Daardoor moest ik er eigenlijk aan denken. Zou dit wel bestaan?
Heb zelf mijn E en al veel geleerd over het vooral voorkomen van glijpartijen ;)
Maar ja; dit leer je voor je B ook en voor auto's heb je ook separate slipcursussen.
Dus: wie weet of dit bestaat?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:48

Ik heb het gedaan met een vrachtwagen :+

Ik verwacht dat als je contact zoekt met een slipschool, er wel wat geregeld kan worden :j Als ze het al niet gewoon aanbieden.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:48

Ben ik ook benieuwd naar. :j Denk het haast niet.

Bij mijn rijlessen BE heb ik op een parkeerplaats noodstops op sneeuw moeten maken van de instructeur. Dat ging prima, de aanhangwagen bleef mooi in het spoor. De instructeur vertelde mij dat je bij glad wegdek nooit hard rijdt, zeker niet met een paard in een trailer, en volgens hem hoefde ik nooit bang te zijn dat de trailer bij rustig tempo en normaal remmen me voorbij zou gaan maar gewoon in het spoor van de auto zou blijven.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 15:58

Ik heb zelf al wel wat afgezocht bij slipcursussen, maar ik kan niets vinden via google.
Tenminste: geen lessen met aanhanger. Ook hier op Bokt heb ik niets gezien :)

Zelf denk ik ook dat het meer een kwestie is van voorkomen (omdat er niets te genezen valt misschien)...
Het lijkt me wel erg leerzaam en leuk om te doen! Even een belletje wagen kan misschien wel naar z'n slipschool....
Maarre: als iemand nog iets weet...? :)

Edit: de cursussen worden overigens wel hier en daar aangeboden voor caravans...

Frank

Re: Slipcursus voor combinatie auto en trailer/ aanhanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:42

Haha! Zuks gaat je je achterbumper kosten!

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 00:10

Blom in Etten-leur heeft een eigen slipschool waar het mogelijk is om ook met vreemde combinaties les te krijgen.
Laatst zijn ze met crashtenders (blusvoertuigen die op vliegvelden gebruikt worden) aan het oefenen geweest.
Ik denk dat zij wel meer kunnen vertellen.

Gr Dennis

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 09:29

Dank voor de tip Dennis, ik zal ze eens gaan bellen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:45

Laat je ons weten of zij daar wel cursus of les in geven?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:48

ANWB heeft (had?) cursussen voor rijden met caravan. Daarin kwam zowel de basis aan bod, als wat te doen bij slippen, in de berm komen etc. Misschien eens bij hun informeren?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 13:01

Thanks Lalidan, daar zal ik ook eens gaan informeren.
En ja: ik hou jullie op de hoogte! :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:49

Dat zou ik ook graag eens doen. Heb een paar jaar geleden mijn E gehaald, maar vind het nog steeds hartstikke eng om met trailer en paard de snelweg op te gaan. We hebben een landrover disco, maar soms voel je toch de trailer aan de auto trekken en dat vind ik zo eng.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:22

Sammyoo schreef:
Dat zou ik ook graag eens doen. Heb een paar jaar geleden mijn E gehaald, maar vind het nog steeds hartstikke eng om met trailer en paard de snelweg op te gaan. We hebben een landrover disco, maar soms voel je toch de trailer aan de auto trekken en dat vind ik zo eng.

Het is heel normaal dat je een trailer voelt trekken aan de auto, uiteraard met name bij hobbels en kuilen, maar ook als je paard zich verstapt kan dit.
Nu heb jij er nog een behoorlijke auto voor staan, maar bij een lichtere auto is dit uiteraard alleen maar erger.

Als je dat eng vind, moet je misschien gewoon eens een paar losse lessen BE nemen bij een rijschool, eventueel met je eigen combinatie.
Dan kun je eventueel ook samen een beetje verkennen wat de grenzen/mogelijkheden van de combinatie zijn.

Je mag ook wel eens bij mij langskomen, dan mag je met een volbeladen 3,5 tons aanhanger rijden, dan weet ik zeker dat je die paardentrailer opeens een stuk minder eng vind ;)