Ouders eigenwijs....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Welke pony koop je voor 10 jarige meisje?

1. Bomproof - 7 jaar - 1.42
121 (96%)
2. Zadelmak - 5 jaar - 1.47
4 (3%)

Totaal aantal stemmen: 125

carone

Ouders eigenwijs....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 11:52

Gister mee geweest met mensen die opzoek zijn naar 1e eigen pony voor dochter van bijna 10 jaar.
Meisje heeft nu ongeveer een jaar 1x per week les op de manege.
Het ging om een zadelmakke 5 jarige grote D.
Pony heeft chip, afstamming onbekend, leeftijd is geschat.
Pony kent dus nog weinig en hebben hem aan de longe gezien, was niemand om hem voor te rijden
en kind mocht er van de verkoper ook niet op omdat er vanaf november niemand meer opgezeten heeft.
Meisje wilde er zelf ook niet op omdat ze niet kon zien hoe hij onder het zadel is.
Deze pony moet 1250,- kosten zitten verder geen spullen bij.

Nu heb ik op internet een 7 jarige kleine D pony gezien die me veel geschikter lijkt.
Heb zijn verleden nagetrokken en dit is echt de ideale kinderpony.
Voor deze pony vragen ze 2000,- incl. spulletjes.
Heb die mensen op deze pony gewezen maar ze hebben geen belangstelling :n

Ik heb ze laten weten me terug te trekken voor verdere hulp.
Ik wil er niet op aangekeken worden dat hun de verkeerde keus maken.

Ben benieuwd hoe bokkers hier mee omgegaan zouden zijn.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:58

Moeilijk als je in een positie zit waarin je niets te zeggen hebt natuurlijk.... Een net zadelmakke pony voor een kind van 10 dat één keer in de week op een manege rijdt, is een héél groot risico dat ze nemen. Kan er heel mooi uitzien, maar groen en groen maakt blauw, en ik zou mijn kind niet graag 'bont en blauw' zien. Zo gevaarlijk, ik zou het nooit doen. Misschien kan je hen hier echt heel duidelijk op wijzen (op het gevaar van de situatie, over wat er allemaal kan gebeuren), hen nog een aantal goeie voorstellen geven (er staan heel wat pony's op het internet die perfect geschikt zijn voor zo'n kind... Ik zou zelfs makkelijk durven gaan voor een pony van 10/12+, die in alles -dressuur,springen,buitenrijden- al heel wat evaring heeft opgedaan en gewoon nergens meer van opkijkt), en dan inderdaad je handen er vanaf trekken...

(ik denk bv aan zoiets: http://link.marktplaats.nl/427970851 OF http://link.marktplaats.nl/426723818 )
Laatst bijgewerkt door Tatiane op 09-03-11 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

carone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 12:05

Heb het al een keer meegemaakt mensen die zonder verder advies een "brave" pony kochten had wedstrijden gelopen (navraag bij de KNHS gedaan) ook voor meisje van die leeftijd.
Bij thuiskomst sloeg hij om als een blad aan de boom, zijn bijna 3 jaar verder voor ze er leuk mee kan rijden.
Heeft bloed, zweet en tranen gekost en verschrikkelijk veel doorzetting vermogen van de amazone.
Deze mensen wilden verder wel alle hulp om het in goede banen te krijgen.
Reden ook alleen met instructie erbij in het begin.
Deze mensen denken het wel te redden met 1x per week les aan huis.

Corelli

Re: Ouders eigenwijs....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:07

Waarom hebben ze de andere pony afgewezen, prijs?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:07

Green and green = black and blue.
Ik zou m'n handen er fijn vanaf trekken, straks breekt dat kind d'r nek en heb jij 't gedaan. Meer dan voorlichten kun je niet doen, mensen maken toch hun eigen keuzes.

carone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 12:33

Corelli schreef:
Die kunnen ze naar d'r eigen hand zetten...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:38

carone schreef:
Corelli schreef:
Die kunnen ze naar d'r eigen hand zetten...

Verkl*ten dus.... zonde en dat meiske ligt straks misschien ook in de kreukels.

Ben zelf moeder van een 9 jarige knul en een 6 jarige amazone. Ik zou dus echt never nooit niet voor dat jonge ding gaan!!!! Wij gaan over enkele jaren wrs een pown erbij nemen. Ik denk zelf aan ergens boven 8, C pony wrs (we zijn niet zo groot allemaal) BOMBOMBOM proof en met veeeeeel ervaring.
Dat dat dan miss wat meer kost, jammer dan. Wil mijn dochter niet de kreukels in laten rijden :n

Goed besluit dat je je terug getrokken hebt TS. En die ouders, die zijn niet eigenwijs, ze zijn DOM! zeg ik als ouder zijnde van 2 paardenkinderen...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:41

Tja de keus lijkt mij niet moeilijk.
Maar goed ik zou ook verder geen advies meer geven want straks heb je het nog gedaan ook.
En dan maar hopen dat ze het meiske goede begeleiding geven. Het kan opzich meevallen als ze goede begeleiding heeft karakter van een dier is ook heel belangrijk en als deze jonge een meewerkend karakter heeft kan het goed gaan.
Maar persoonlijk als je een kind heb wil je die lijkt mij toch op een zo veilig mogelijk paard zetten maarja wie ben ik.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:43

Je hebt je best gedaan ze op andere gedachten te brengen, maar blijkbaar willen ze daar niets van weten. Jammer.. ik hoop dat ze inzien dat zo'n jonge pony geen goede keus is en dat ze erop terugkomen. Doen ze dat niet, dan hoop ik dat het meiske goede begeleiding krijgt met de pony.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:47

Is die 5 jarige mooi? Om te zien. Misschien willen ze die daarom wel?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:49

Volgens mij is zelfs met goede begeleiding het nooit echt leuk voor een meisje... ik neem aan dat je hebt aangegeven dat dochter alleen wat kan leren als de pony het al kan. Naar eigen hand zetten is pas leuk als je echt kan rijden (en wanneer kan een kind van 10 met alleen manege-ervaring dat nou).
Ik vind zelfs 7 jaar nog wat jong... maar als hij echt bomproof is en goed aangereden kan het wel.
Hier in de buurt hebben ouders van jonge meiden eindelijk eens geluisterd naar advies van paardenkenners... en een 17-jarige merrie aangeschaft... de meiden kunnen nu eindelijk zelf hun pony doen ipv dat papa hem vast moet houden.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:51

Ik denk inderdaad dat jij er heel verstandig aan hebt gedaan, je terug te trekken :j Heb je duidelijk gemaakt aan die ouders waarom jij je terugtrekt en waarom jij vind dat de 5-jarige niet geschikt is? Dan heb je je best gedaan, meer kan je niet doen :n Dat moeten ze zelf maar ondervinden :)
Wie weet komt alles goed en zo niet dan is het hopen op een goede afloop :\

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:54

Ik heb voor mijn dochter een 18 jarige bomproof pony gekocht ga met een 5 jarige nog groene pony geen risico lopen dat ze na een paar keer rijden er vanaf valt en niet meer durft hoe mooi de pony ook is. dochter is 12 en had een half jaar rij ervaring op de pony die ze nu heeft was haar voormalige les pony

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:55

Evelijn schreef:
Hier in de buurt hebben ouders van jonge meiden eindelijk eens geluisterd naar advies van paardenkenners... en een 17-jarige merrie aangeschaft... de meiden kunnen nu eindelijk zelf hun pony doen ipv dat papa hem vast moet houden.

Inderdaad.. Niets fijner als op die leeftijd gewoon een pony te hebben waarmee je alles kan en die alles toelaat. Mijn eerste pony is er ook gekomen toen ik tien was, na een jaar of drie manege-ervaring, een D-tje van 14. Springen, dressuur, crossen, achterstevoren rijden, zonder handen springen, voorwerpen van de grond rapen vanop haar rug, slalom-spelletjes,.. Ze vond het allemaal goed. Zo eentje moet je hebben op die leeftijd, eentje waarmee je met plezier vertrouwen kan krijgen in paarden en waarmee je je durf omhoog kan krikken. Later komen die sportpaarden wel.... eerst fun, dan sport!

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:53

Zelf heb ik mijn eerste pony gekregen toen ik 8 bijna 9 was. Ik reed toen 2,5 jaar op de manege. Eerst 1 keer in de week. Later 2 en daarna 3 keer in de week. Ik kreeg van mijn ouders per ongeluk ook een verkeerde pony. Die hebben ze later verkocht aan een amazone die er wel mee overweg kon en die is er M springen mee geworden. Hij was te onervaren en niet makkelijk. Ik kan me er niet meer zoveel van herinneren. Ik weet wel dat ik er niet echt bang van was. Ik kreeg er wel veel begeleiding bij! Maar dat was gewoon niet genoeg. hij was te groot voor mij. Later kreeg ik een brave C -pony. Die had Z dressuur gelopen. En was al op leeftijd. Was erg braaf. Hier heb ik veel van geleerd. en ik vond die pony ook erg lief.
Mijn ouders wilde wel begeleiding maar die kregen ze niet. Bovendien was er toen geen marktplaats en internet. Je ging naar een advertentie in paard en sport kijken. Allemaal heel anders. Je kon niet ff een foto'tje laten zien of de uitslagen nakijken op internet.
Voordat ik mijn eerste pony kreeg en voordat ik op de manege begon reed ik thuis op een shetlander. Zo mak als een lanmmetje.

dieke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:04

tantjeuh schreef:
Moeilijk als je in een positie zit waarin je niets te zeggen hebt natuurlijk.... Een net zadelmakke pony voor een kind van 10 dat één keer in de week op een manege rijdt, is een héél groot risico dat ze nemen. Kan er heel mooi uitzien, maar groen en groen maakt blauw, en ik zou mijn kind niet graag 'bont en blauw' zien. Zo gevaarlijk, ik zou het nooit doen. Misschien kan je hen hier echt heel duidelijk op wijzen (op het gevaar van de situatie, over wat er allemaal kan gebeuren), hen nog een aantal goeie voorstellen geven (er staan heel wat pony's op het internet die perfect geschikt zijn voor zo'n kind... Ik zou zelfs makkelijk durven gaan voor een pony van 10/12+, die in alles -dressuur,springen,buitenrijden- al heel wat evaring heeft opgedaan en gewoon nergens meer van opkijkt), en dan inderdaad je handen er vanaf trekken...

(ik denk bv aan zoiets: http://link.marktplaats.nl/427970851 OF http://link.marktplaats.nl/426723818 )

Inderdaad. Lijkt mij ook een onverantwoorde aankoop. :n
Ik ben zestien en heb nu drie maanden mijn eigen pony.
Had pas twee jaar les op een manege, dus heb gekozen voor een wat oudere pony (14)
Eentje waarmee ik na een maandje zelf de weg op kon en mijn zusje (11) na drie maandjes.

Weet wat je doet! (onervaren) paardrijden is niet zonder risico! ^)

snoozel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:03

Ik ben het eens met al het bovenstaande!
Je kan niet voorzichtig genoeg zijn, en zeker niet met een meisje van 10...
als ze dan nog supergoed rijdt en die ene bomproof pony geen uitdaging meer is na een tijd, kan ze nog altijd een andere kopen als ze dat echt wil.
Want als je een slechte ervaring hebt meegemaakt, gewoon door een foute keuze te maken van pony... tja dat vergeef je jezelf niet echt snel denk ik zo!

Axioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 00:13

Lekker subtiel: 100% van de Bokkers kiest voor het bomproof paardje! :')

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:28

ik heb perongeluk op de verkeerde stem geduwd :oo

wou dus ook stemmen voor de 7 jarige :j
Niet zo heel logisch dat ze er niet eens mocht opzitten ...
Zo zijn wij eens naar een shetlander gaan kijken en de verkoper hield haar de hele tijd vast (duidelijk met de bedoeling dat ze niet los liep in haar weide of dat we eens even rondstapten aan de hand)
Dan weet je gelijk dat er iets niet klopt ;)

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 11:09

@lottex
Ben maar blij dat ze er niet eens op mocht!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:48

apple01 schreef:
@lottex
Ben maar blij dat ze er niet eens op mocht!

Nou het was beter geweest van wel dan waren ze er misschien gelijk van gedachten veranderd.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:54

dit dillema heb ik ook al een keer mee gemaakt,ook ander advies gegeven.mensen wilden voor hun dochter paard kopen die net zadelmak was,ik advies gegeven dat ze beter die andere pony moesten kiezen,bomproof en 9 jaar.heb mij toen ook terug getrokken,gevolg:pony was gekocht 2 week bij huis,meisje sodemietert eraf dubbelebeenbreuk. ja sorry hoor,dan moet je maar luisteren.

Fos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:54

Nou het is maar goed dat je je heb terug getrokken. Het zal moeilijk voor je geweest zijn maar dit was een verstandige keuze.
Als ze wel voor de 5-jarige kiezen dan heb jij je best gedaan en moeten ze het maar zelf ervaren, helaas heb je hier geen grip op.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:06

TS, idd verstandig dat je je teruggetrokken hebt, dan kunnen ze je niets verwijten :j

Maar zou je ze dit topic eens niet kunnen tonen? :)

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:12

Ik zou voor een kleinere pony kiezen.
Als ze dan wedstrijden wil rijden, rijd ze niet tussen al die kinderen van 14-17 jaar.