ik zou niet weten of het hier goed staat, maarja ... Wat zijn volgens jullie de kenmerken van de 'perfecte' ruiter (en ineens ook beoefenaar/ares van grondwerk, kunstjes, ...)?
theoretisch dan: Iemand die perfect zit en het paard nooit stoort in zijn bewegingen, het paard corrigeert én beloont op het goede moment, het paard tot zijn grenzen vraagt maar er nooit over gaat die een goed evenwicht tussen training en ontspanning vind voor zijn paard, en alle basisnoden dat zijn paard nodig heeft respecteerd (voeding,vrijheid,vriendjes,etc)
ik denk dat er geen perfecte ruiter bestaat, ook theoretisch niet want persoon A vind bv een ruiter die perfect klassieke dressuur met een perfect passend boomzadel en bit rijdt de perfecte ruiter terwijl persoon B deze ruiter niet perfect vind, en iemand die perfect kan rijden met zijn paard zonder harnarchement de perfecte ruiter vind
melody7
Geplaatst: 08-03-11 21:43
idd, perfect bestaat niet echt,
voor mij is de 'perfecte ruiter' iemand die met respect, en liefe omgaat met paarden, en de leider van een natuurlijke kudde is zegmaar
Elanor
Geplaatst: 08-03-11 23:08
Iemand die weet waar hij mee bezig is: hoe steekt een paard fysiek en mentaal in elkaar. En die daar vervolgens alles wat hij doet op kan en wil afstemmen.
Tja ik vind de perfecte ruiter iemand die helemaal zonder bit of zadel of ander hulpmiddel een paard toch kan berijden op een natuurlijke en vriendelijke manier zonder het paard daarvoor verkeerd te belasten. Niet dat dit mijn streve is, maar pas dan ben je mijn inziens de perfecte ruiter.
De een vind de perfecte ruiter iemand die in balans kan zitten en een goede band met zn paard heeft, en zonder iets kan rijden zoals Aartje hierboven zegt. De ander vind iemand die zn paard goed in de krul kan trekken en hem rare pasjes kan laten dansen de perfecte ruiter.
Liefde voor het paard en een goede communicatie is het halve werk
_Babettee_
Geplaatst: 10-03-11 23:07
Nou een perfecte ruiter bestaat gewoonweg niet, iedere ruiter kan wel nog wat leren. Volgens mij moet hij/zij vooral geduldig, eerlijk en rustig tegenover het paard zijn.
Haha, helaas, bij paardrijden blijf je altijd bijleren, altijd dingen verbeteren dus ik denk ook dat de perfecte ruiter niet bestaat. Door de tijd heen sluipen er altijd wel foutjes in en je zal altijd moeten doorblijven verfijnen, plus dat het per paard ook weer verschilt..
F_Orumster
Geplaatst: 10-03-11 23:23
misschien geldt hetzelfde als voor een goede baas? (een goede baas is een dode baas)
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 10-03-11 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt
voor mij bestaat de perfecte ruiter ook niet! voor ieder paard heb je een hele andere ruiter nodig! bij de ene iemand die rustig is en bij de ander iemand die het paard op zijn plek wil en kan zetten!
44Myrthe44
Geplaatst: 10-03-11 23:33
De perfecte ruiter volgens mij: - heeft geduld - een zachte hand - een nette houding en zit, waarbij hij het paard niet stoort - kijkt in de rijrichting - weet wanneer hij het paard moet straffen en belonen, en heeft duidelijke grenzen (dít mag wel, dát niet) - is niet te zwaar / te lang voor het paard - weet zijn hulpen juist te doseren (en de juiste hulpen te geven)
En natuurlijk bestaat deze ruiter niet; nobody's perfect (but some people come close)
Science90
Geplaatst: 10-03-11 23:37
- Eindeloos geduld heeft - Zijn stem positief gebruikt - Zich bewust is van zijn/haar lichaam - Goed voelt hoe het paard onder hem/haar beweegt - Al minstens een jaar of 20 rijdt (ik denk namelijk dat je eerder nog niet echt weet hoe een paard denkt/reageert/voelt/leert/beleeft.)
Ruiter gevoel, fout bij zichzelf zoeken, nooit gefrustreerd, geduld en zachte hulpen, vriendelijke rijmanier
davincilover
Geplaatst: 10-03-11 23:42
Je zou ook kunnen vragen wat is 'perfect'? Wat dat voor de een is hoeft het voor de ander niet te zijn. De volgende vraag zou dan ook kunnen zijn, bestaat er een soort perfect voor iedereen? Net zoiets als 'goede smaak definiëren', tja wat is dat eigenlijk? Bestaat het eigenlijk wel? Dus bestaat perfect überhaupt? Want wat in de ene situatie werkt hoeft in de ander weer niet te werken.
Oké ik kan je vraag dus niet geheel beantwoorden. Wel vind ik een ruiter die luistert naar het paard (in hoeverre je naar ze kunt luisteren) en tijd,geld en moeite voor hem overheeft qua instructie, verzorging, voeding en leefsituatie, een soort basisvereiste. Verder vind ik qua omgang dat de ruiter ook naar het paard moet luisteren, dat hij in principe (met hoge uitzonderingen in het kader van veiligheid) geen fysiek geweld mag gebruiken, zoals slaan bij fouten die zonder geweld ook te corrigeren zijn.
Daarnaast vind ik het belangrijk dat een ruiter zich bewust is van zijn of haar handelen en kan uitleggen waarom hij of zij iets doet en erover nadenkt waarom hij of zij dit op een bepaalde manier doet. Ook vind ik het belangrijk dat een ruiter openstaat voor eventuele nieuwe inzichten en veranderingen in zijn of haar omgang met een paard. Als je rijdt vind ik het ook belangrijk dat je er als ruiter voor zorgt dat je de tuigage in orde hebt, zowel voor je paard als je eigen rug . Belangrijk vind ik het ook dat de ruiter vertrouwen heeft of kweekt in de omgang met zijn paard, kun je namelijk veel mee bereiken. Pff ik kan nog een heleboel dingen bedenken die ik belangrijk vind maar dit zijn zo'n beetje mijn richtlijnen.
Dat is toch niet helemaal waar. Er zijn een aantal eigenschappen die prettig zijn voor het paard, ongeacht in welke discipline de ruiter rijdt, hoe de ruiter rijdt en wat voor paard hij heeft.
Dat geldt ook voor een partner. De beste partner is die jou de vrijheid geeft, maar ook zekerheid en waar je je veilig kunt voelen. Voor een ruiter is het niet anders. Een paard moet de ruiter, door consequent, eerlijk en correct gedrag kunnen vertrouwen. Dit valt binnen "ruiterschap" of in populaire taal "horsemanship". Daarbij is "ruitergevoel" absoluut een pre.