Kosten DNA profiel, voor wie zijn deze?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Kosten DNA profiel, voor wie zijn deze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 23:58

Mijn paard is zeer binnenkort uitgerekend van d'r veulen.
Echter heb ik geen dekbewijs/geboortebericht ontvangen.

Het gaat om een gewonnen dekking via een hengstenshow.
Maar dit betekend niet dat het veulen dan papierloos door het leven hoort te gaan.
De hengstenhouder heeft dus nog steeds de dekking (april 2010) niet doorgegeven aan het stamboek.

Ik heb inmiddels contact gehad met zowel de hengstenhouder als het stamboek.
Stamboek is zeer coulance geweest, door de hengstenhouder extra de tijd te geven om de dekking nog door te kunnen geven.
Hengstenhouder heeft aangegeven deze door te geven, alles zou goed komen.

Echter nu heb ik nog niets in huis en over 3 weken is ze uitgeteld.
Dat geboortebericht gaat er vast niet meer op tijd komen.
Dus dan is het verplicht DNA af te nemen om de vader vast te kunnen stellen om dan alsnog een papier erbij aan te kunnen vragen.

Voor wie zijn de kosten van het DNA onderzoek dan?
Ik was eigenlijk niet van plan deze te gaan betalen.

Wat zijn de kosten eigenlijk, en kan ik dan ook direct bv (bij merrie) de genen laten bepalen (homozygoot voor bv agouti)?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:11

Het lijkt mij dat je deze kosten dan zou kunnen verhalen bij de betreffende hengstenhouder. Deze is natalig geweest in de afwikkeling van de dekking. Ik zou hem nu een brief schijven waarin je aangeeft de dekbon nog niet ontvangen te hebben van je merrie. (de benodigde gegevens doorgeven van je merrie en wellicht weet je de dekdatum ook). Tevens vraag je of hij deze je per omgaande toe wil laten komen.
Tevens ook een cc naar het stamboek.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:37

Inderdaad zou de hengstenhouder deze kosten op zich moeten nemen, anders heb je nog geen echte gewonnen dekking. Maar wil hij dit niet doen zou ik zelf toch eieren voor mijn geld kiezen en het zelf doen, om maar papieren te hebben.

Je kunt tegelijkertijd een test uit laten voeren voor je merrie, maar dat zal wel lastig zijn als het op kosten van de hengstenhouder gaat.
Zelf heb ik, toen mijn hengst werd goedgekeurd en DNA werd getest, ook direct mijn merrie op het vosgen laten testen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:55

Gaat het om de Lex? Ik kan me niet voorstellen dan Trish dit niet goed met je oplost :n .

DNA zal zowel van vader als van het veulen afgenomen moeten worden, tenzij de DNA-gegevens van vader al bekend zijn bij het stamboek. In dat geval betaal je 1 x test + administratiekosten. Dit wordt meegenomen door de veulenchipper en door het stamboek verstuurd aan het Van Haeringeninstituut. Uit mijn hoofd gezegd kost het tussen de 75 en 80 euro.
Tegenwoordig neemt de veulenchipper ook materiaal mee van de merrie, maar als je deze ook wilt laten testen zal dat uiteraard op jouw eigen kosten gebeuren.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 13:01

Nee hoor, gaat niet om Lex.
Trish heeft alles perfect en op tijd doorgegeven. +:)+
Had in december alles van het New Forest al binnen incl de rekening.

Dus het veulen wordt dan pas op ca 5 maanden onderzocht, tenminste, andere veulens kregen toen pas een chip in.

cupcake1986

Re: Kosten DNA profiel, voor wie zijn deze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:21

veel succes, ik zit ook met iets dergelijks met mijn veulen. Als ik van jou was: dekbon en geboortebericht zo snel mogelijk in handen hebben!

ik dacht het ook te regelen via een dna-test. Resultaat: volgens stamboek BE is het niet geldig, voor stamboek NL is het wel OK maar geen ene ziel die blijkbaar over een dna-profiel van een goedgekeurde hengst lijkt te beschikken... Beeb wordt 1 jaar eind mei en ik zit nog altijd muurvast na nu ondertussen een dik jaar reclameren en regelen

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 13:28

Ik heb contact gehad met het NRPS, en die hebben mij gezegd zo te handelen.
Hengst ''is'' goedgekeurd bij het KWPN (inmiddels afgekeurd bij het KWPN), maar ik verwacht dat ze van zo'n oude hengst wel DNA hebben liggen ergens.
Er is van hem zoveel bekend.

Er is geen dekbon/geboortebericht omdat er dus niets aan het stamboek is doorgegeven, en nu is dat te laat en kan de dekking bij wijze van door iedere hengst gedaan zijn.
Dus helaas is het daar te laat voor.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:06

Als de hengst nog leeft kun je, ggk of niet, DNA-materiaal laten afnemen om dit te laten testen, als dit niet bekend is bij het stamboek. Weigert de eigenaar van de hengst dit, kun je eventueel laten navragen bij het Van Haeringeninstituut of DNA-materiaal van halfbroers of zussen van deze hengst ook voldoet. Alle kosten uiteraard voor jou.

Ik weet niet hoe andere stamboeken het doen, maar bij het New Forest stamboek wordt idd, zoals ik al beschreven had, het DNA-materiaal pas meegenomen bij het chippen. Daarna duurt het nog een x aantal weken voor de uitslag bekend is, dus ja, soms is het veulen al een half jaar oud voor je definitief papieren kunt aanvragen.

Lynn_Nikita

Re: Kosten DNA profiel, voor wie zijn deze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:28

jeetje, en kun je niet de rekening en je probleem indienen bij diegene die de show/loting georganiseerd heeft
je hebt zo namelijk niet veel aan je prijs.
Ik zou contact opnemen met de hengstenhouder en hem zeker laten opdraaien voor de extra kosten
als hij niet zo laks was geweest was het niet nodig geweest