Hulp gezocht, paardenverkoop project

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

Hulp gezocht, paardenverkoop project

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 15:10

(waarschijnlijk staat het hier niet goed, graag dan verplaatsen naar juiste categorie)

Beste mensen,

Ik heb jullie hulp nodig bij het uitwerken van een concept.

Er moeten namelijk een aantal (tussen de 20-30) paarden verkocht worden (fokkerij/handelstal). Nu wil ik een concept bedenken waarbij het dus mogelijk is om op een dag meerdere paarden te bekijken.
Dus een soort van veiling idee, maar geen veiling. Dit is namelijk in het verleden al eens georganiseerd maar dit heeft zoveel tijd en geld gekost dat het uiteindelijk niet echt rendabel is.

Nu zat ik te denken. Zouden jullie, als jullie een paard zouden willen kopen. Geïnteresseerd zijn in een dag waarop alle paarden netjes verzorgd op stal staan….zodat je een hele gang (20 tot 30 paarden) met paarden die te koop staan door kunt lopen, paarden goed aan kunt kijken op stalgedrag etc.
En dat op bepaalde tijdstippen de paarden voorgereden worden door stalruiters. (bijv. van 11 tot 12 de springpaarden, van 14.00 tot 15.00 de dressuurpaarden, om 17.00 jonge paarden los in de bak).
Zo kun je gelijk meerdere paarden aankijken, en kijken waar je eventueel in geïnteresseerd bent. Mocht er dan echt iets tussen zitten kun je een afspraak maken om even proef te rijden.
Zo is het voor de staleigenaar makkelijk om alles op 1 dag te hebben....en zo zien mensen misschien nog wel paarden waar ze anders nooit voor waren komen kijken.

Graag hoor ik jullie meningen en ideeën om gewoon 1 dag of een weekend te plannen om daarin potentiële kopers de kans te geven kennis te maken met de paarden.
Misschien heeft 1 van jullie al ervaring met zo’n soort project.
En denken jullie dat zo’n dag druk wordt?
En hoe het publiek te trekken?

kleinvosje

Re: Hulp gezocht, paardenverkoop project

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:12

Volgens mij bestaat er al zoiets, georganiseerd door Vereniging eigen paard geloof ik. Zou evne op hun site kijken of dat klopt!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:13

Jaren geleden was er een soortgelijk concept, geloof dat dit 'makelaar in paarden' heette. Dit was een initiatief om koper en verkoper snel bij elkaar te brengen.

Als koper kwam je dan naar de stal van de paardenmakelaar toe en daar werden dan ook de paarden gebracht die je wilde zien. Zo kon je op 1 dag meerdere paarden bekijken.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 15:15

ik kan zo gauw even niks terugvinden over een soortgelijk project...zal vanavond eens goed kijken.
Maar ik zoek inderdaad gewoon een concept waarbij het mogelijk is 1 of 2 dagen te organiseren waarin je druk bent met het werven van kopers etc.
Het is gewoon voor een stal die teveel paarden heeft, dus niet van mensen van buitenaf die hun paarden dan aan zouden kunnen melden....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:17

Dan kun je toch gewoon een soort van 'open dag' houden? Advertenties plaatsen op het internet/paardenkrant/hoefslag noem maar op, tijdsplanning erbij en dan zie je wel wat er op af komt.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:18

Hoi!

wat een leuke bezigheid!
Ik zou persoonlijk beginnen met een duidelijke website. Daar zo veel mogelijk mooie foto's op zetten en belangrijke info bij vermelden. Als je een soort " wekker" op de site zet, zodat mensen een berichtje krijgen als er een nieuw paard op komt b.v., dan kan je ook zo'n dag organiseren. Zo zijn de lijnen die je met potentiele kopers hebt korter.
Misschien kan je iets bedenken dat een koper zich kan inschrijven op een bepaalde datum dat jullie zo iets plannen? Ik noem maar wat..

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 15:20

ja oke, maar zoiets bedoel ik niet direct...dus niet dat je met kopers rond gaat rijden etc....of dat paarden naar je stal komen....maar gewoon een wat groter verkoop project.
Normaal zet je een paard op internet...dan komen er vandaag mensen en morgen en overmorgen. Allemaal voor hetzelfde paard.
Terwijl er op stal misschien nog wel 5 andere paarden staan waar ze ook wel interesse in hebben maar waarvan ze niet weten dat deze ook te koop staan etc. Of misschien een paard die niet helemaal aan de eisen voldoet maar achteraf wel perfect lijkt te zijn.
(heb het laatst namelijk nog gehad, een meisje was op stal geweest voor een paard...dit paard is het niet geworden meisje verder gaan zoeken, en dit terwijl we nog een paard hadden staan die eigenlijk perfect voor haar is. Nu paar weken later is meisje dus alsnog teruggeweest om te komen kijken en het klikte super, dit terwijl de eigenaar helemaal niet aan dit paard heeft gedacht (heeft er ongeveer 200 staan) )

meer een idee van een veiling...
dus dat je dan smiddags bijv. de paarden kunt bekijken...en diezelfde paarden komen dan savonds terug in de ring om verkocht te worden.
Maar nu meer een dag om alle kopers tegelijk kennis te laten maken met het paard/de paarden ....

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 15:21

Apple schreef:
Dan kun je toch gewoon een soort van 'open dag' houden? Advertenties plaatsen op het internet/paardenkrant/hoefslag noem maar op, tijdsplanning erbij en dan zie je wel wat er op af komt.

precies, zoiets...maar ik zou graag wat ervaringen willen van mensen die iets soortgelijks hebben georganiseerd snap je ;)
want als er geen animo voor is, is het zonde van de tijd ;-)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:27

Dat kan je doen. De tijd van nieuwe kopers breekt weer aan. De weides worden weer groen, zal ik maar zeggen.

De handel loopt tegenwoordig veel via internet, wat je ook verkoopt/koopt internet is tegenwoordig heel belangrijk. Om kopers te kunnen voorzien van info, is een website dus heel handig om mensen kennis te laten maken je bedrijf.
Op deze site kan je dus ook heel makkelijk aangeven dat je een opendag houdt.
Misschien kan je mensen een aantal paarden laten selecteren die ze graag willen bezichtigen zodat ze die kunnen bewonderen op 1 dag? Je kan natuurlijk op je site ook heel duidelijk aangeven dat er veel meer paarden op stal staan die mogelijk aan hun wensen kunnen voldoen.
Als je een opendag houdt is het verstandig zo veel mogelijk te adverteren. Zet advertenties op internet (marktplaats/hyves/facebook/ bokt etc etc) zo kan je veel mensen bereiken.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:18

Sky_As schreef:
Zo kun je gelijk meerdere paarden aankijken, en kijken waar je eventueel in geïnteresseerd bent. Mocht er dan echt iets tussen zitten kun je een afspraak maken om even proef te rijden.

dit zou ik wel een nadeel vinden. ik ben best bereid naar de andere kant van nl te rijden voor een paard. maar niet alleen om een paard te bekijken om daarna nog eens terug te moeten komen om hem proef te rijden.
als het om de hoek eens maakt die natuurlijk niet uit, maar waarschijnlijk doel je op klanten door heel nl.
zou dus nog eens bekijken of dit niet anders kan.

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:25

Het lijkt mij wel een goed idee, vooral omdat mensen toch vaak meerdere paarden willen bekijken.
Als ze dan natuurlijk ook de mogelijkheid hebben om de paarden van dichtbij te bekijken. Zo kijken mensen ook verder dan alleen dat ene paard wat ze voor ogen hebben, wat misschien wel helemaal het juiste paard niet is. Je zult het alleen goed moeten promoten, wil je dit succesvol laten verlopen. Niet dat je alle paarden netjes gepoetst hebt staan en er maar 3 mensen komen kijken natuurlijk. Dat zou zonde zijn.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:28

Ik denk dat ik daar als potentiele koper niet naar toe zou gaan. Leuk hoor al die paarden bekijken. Maar als er meerdere mensen geintresseerd zijn voor dat ene paard ga je toch tegen elkaar opbieden. En als ik ergens een hekel aan heb is het wel opbieden tegen een ander. Dan trek ik me namelijk direct terug!

Ik heb mijn paard bij een handelaar gekocht. Had een afspraak gemaakt voor het bekijken van een Sam R merrie en een Ocklund merrie. Ne een gesprekje over wat ik zocht en wat ik er mee wilde, liet mij vol trots (overigens geheel terecht) als zijn paarden zien. En daar stond er 1 bij die mij vreselijk aan sprak. Was een 3 jarige groene Romantico II merrie. Dus na het bekijken van de merries waar ik voor kwam ook deze laatste bekeken. En uiteindelijk is de laatste dus mee naar huis gegaan! Dat werkt naar mijn idee het beste!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:27

ponyparadijs schreef:
Ik denk dat ik daar als potentiele koper niet naar toe zou gaan. Leuk hoor al die paarden bekijken. Maar als er meerdere mensen geintresseerd zijn voor dat ene paard ga je toch tegen elkaar opbieden. En als ik ergens een hekel aan heb is het wel opbieden tegen een ander. Dan trek ik me namelijk direct terug!

Ik heb mijn paard bij een handelaar gekocht. Had een afspraak gemaakt voor het bekijken van een Sam R merrie en een Ocklund merrie. Ne een gesprekje over wat ik zocht en wat ik er mee wilde, liet mij vol trots (overigens geheel terecht) als zijn paarden zien. En daar stond er 1 bij die mij vreselijk aan sprak. Was een 3 jarige groene Romantico II merrie. Dus na het bekijken van de merries waar ik voor kwam ook deze laatste bekeken. En uiteindelijk is de laatste dus mee naar huis gegaan! Dat werkt naar mijn idee het beste!

Helemaal mee eens! De verkoper moet toch ook weten wat de mensen zoeken? Zo kan hij bekijken of het paard waar ze voor komen wel geschikt is voor deze mensen. Natuurlijk moet je inspelen op de wensen van de mensen!
Een opendag zal mij ook niet trekken. Ik zal persoonlijk geholpen willen worden bij het kopen van een paard. Een paard die ik misschien wil kopen hoeft er van mij ook niet ingevlochten bij te staan. En ja, het idee dat er meer mensen zijn die het paard willen hebben waar ik naar kom kijken?... Nee, dank je. Ik wil er wel de tijd voor nemen en er een nachtje over na kunnen denken, zonder de druk te voelen van eventuele andere kopers.
Vandaar ook het website idee.
Neemt niet weg dat je helemaal geen opendag kan houden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:34

Ik zou persoonlijk ook voor een website gaan, waarop je van ieder paard de basisgegevens zet, wat standfoto's, een of twee rijfoto's en als het even kan een filmpje.
Persoonlijk zou ik geen open dag regelen, ik denk dat er een hoop mensen op afhaken, inderdaad door dat bieden.
Wel kun je deze dag regelen en dan mensen later nog een keer terug laten komen om bijvoorbeeld te proef rijden en dan dus de rest van de verkoop gewoon op andere dagen regelen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 01:49

in principe heb je het over een verkoopshow, die worden idd regelmatig gehouden

website met afstamming en korte omschrijvingen van de dieren is erg handig, verder adverteren en bekendheid créeren ren op de verschillende fora en eventueel "vak"bladen en sites dan kan er voldoende publiek op afkomen, mits je een beetje centraal zit , want idd, veel mensen zullen niet uren in de auto gaan zitten voor zo een show

maar buiten een verkoopshow om is het soieso erg handig om een site met zoveel mogelijk info over de aangeboden dieren te hebben , mensen gaan tegenwoordig veelal op internet op zoek naar advertenties voor paarden, dus een overzichtelijke, gebruiksvriendelijke site met alle verkooppaarden inclusief korte omschrijving en foto's zal veel goed doen

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 01:57

Ja, leuk initiatief.
Rij me suf momenteel door heel NL.
Maar.... en dat is hier al eens genoemd, wat als er 2 of meer gegadigden zijn voor dat ene paard/pony? Daar moet een eerlijke regeling voor zijn, het mag niet zo zijn dat degene met de dikste portemonnee de pony mee naar huis mag nemen. Toch?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 09:42

secricible schreef:
Ik zou persoonlijk ook voor een website gaan, waarop je van ieder paard de basisgegevens zet, wat standfoto's, een of twee rijfoto's en als het even kan een filmpje.
Persoonlijk zou ik geen open dag regelen, ik denk dat er een hoop mensen op afhaken, inderdaad door dat bieden.
Wel kun je deze dag regelen en dan mensen later nog een keer terug laten komen om bijvoorbeeld te proef rijden en dan dus de rest van de verkoop gewoon op andere dagen regelen.

dit was ook de bedoeling...ik heb er ook djuidelijk bijgezet. geen veiling achtig idee....
gewoon meer een informatie/zie/kijk dag van je paarden

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 09:45

rien10 schreef:
Ja, leuk initiatief.
Rij me suf momenteel door heel NL.
Maar.... en dat is hier al eens genoemd, wat als er 2 of meer gegadigden zijn voor dat ene paard/pony? Daar moet een eerlijke regeling voor zijn, het mag niet zo zijn dat degene met de dikste portemonnee de pony mee naar huis mag nemen. Toch?

ja, hangt er natuurlijk wel vanaf...want laten we eerlijk wezen...
als we een paard hebben waar we bijv. 7000 euro voor vragen...en er is iemand heel geinteresseerd maar die heeft maar een budget van 5000 euro....terwijl er een half uur later iemand komt die gelijk 6750 euro biedt...dan heeft die natuurlijk wel voorrang. Maar ja, ik denk eigenlijk dat het op een open dag niet meer dan logisch is.
Als mensen heel geinteresseerd zijn, moeten ze denk ik wel een bod uit kunnen brengen. En dan is het aan de eigenaar of deze er mee akkoord gaat of niet.....
maar ik weet nog niet hoe en wat het beste gaat zijn, vandaar dit topic. Ik hoop ideeen tegen te komen waar we wat mee kunnen en misschien zelfs wel mensen die er al ervaring mee hebben.....

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 09:48

Kijk en daarom zou ik dus absoluut niet voor koop naar zo'n verkoopdag gaan! Natuurlijk is de eigenaar gerechtigd om het hoogste bod te accepteren. Maar als hij het bod van 5000 heeft geaccepteerd hoort hij het paard uit de verkoop te halen en dus niet meer aan die andere mensen aan te bieden!

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 09:52

Ik zou beginnen met een site, informatie over de paarden die te koop staan. Meldingen doorsturen als er een wijziging is en wel de site goed bijhouden. Tijd en plaats enz.

Voor de verkoop zou ik zowiezo aan de stallen beginnen, alles netjes. Komt meestal toch wel goed over. Paarden wel verzorgd, maar mogelijkheid om paard te leren kennen in stal.

Bepaalde tijdstippen prikken voor de paarden die dan gereden kunnen worden, maar ik zou ze zowiezo ook even los laten bewegen.

Zijn er geinteresseerden zou ik inderdaad een vervolg afspraak maken.

Voor de verkoop.. Hmm moet ik nog over denken xd

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 10:31

ponyparadijs schreef:
Kijk en daarom zou ik dus absoluut niet voor koop naar zo'n verkoopdag gaan! Natuurlijk is de eigenaar gerechtigd om het hoogste bod te accepteren. Maar als hij het bod van 5000 heeft geaccepteerd hoort hij het paard uit de verkoop te halen en dus niet meer aan die andere mensen aan te bieden!

ja maar zo bedoel ik het ook!
als een bod geaccepteerd heeft staat het paard niet meer te koop. Maar ik vind als je het bod niet accepteert mag je gewoon verder met zoeken naar een nieuwe eigenaar.

En ook als mensen geinteresseerd zijn, maar nog geen bod uitbrengen omdat ze eerst willen proefrijden maar diezelfde dag komt nog iemand die gelijk een bod uitbrengt en het paard meeneemt, vind ik dat deze hem gewoon meekrijgt. op die manier bedoelde ik het.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:05

Aan de ene kant lijkt het me heel handig, in een dag veel paarden zien, maar als ik een paard ga kopen wil ik ook graag 1 op 1 contact met de verkoper en heb ik geen zin op mijn beurt te wachten om bijv proef te rijden of tot de verkoper tijd heeft mij te woord te staan.

Aan de andere kant lijkt het me als verkoper ideaal want je het scheelt enorm veel werk.

Misschien dat je een internet site kan maken met daarop de te verkopen paarden en een verkooppresentatie. Na afloop kunnen dan de mensen die belangstelling hebben verdere afspraken maken om te komen proefrijden etc. Of je zorgt dat op dag A de dressuur paarden om 10:00 worden gepresenteerd en dat er vanaf 12:00 kan worden proefgereden.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:18

Ik zou het niks vinden :n horden met mensen, zie je een leuk paard zul je direct een bod uit moeten brengen en de koop vast moeten leggen anders kan het paard de volgende dag alsnog verkocht zijn? Als de paarden met spoed weg moeten, zou ik (andere) handelstallen benaderen, die gaan over het algemeen sneller over tot koop dan een particulier. Heb je de tijd? Maak dan een nette site waar je je paarden aanbied!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 13:48

site komt eraan ;)
handelstallen is geen optie...die bieden vaak nog niet de helft van wat je krijgt als je ze particulier verkoopt.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:52

Als je ze particulier verkoopt idd :) en hoe langer ze staan hoe duurder ze worden :j Ik ben wel benieuwd naar je site! Plaats je een link?