Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ruby1995 schreef:Hallo ....
(ik weet al dat er heel veel van deze topics bestaan maar mijn vraag is toch denk ik diverser)
Mijn zusje wilt graag een pony kopen..
Van 550,- alle toebehoren zitten erbij...
brok kost 10,- en een wormenkuur ook 10,- (hoe vaak moet dit?)
Stalling is 20,- met hooi stro en dergelijk.
Hoefsmid zit waarschijnlijk bij stal...
Maar wat komt er nou nog meer bij kijken per maandelijks/jaarlijks?
Groetjes Ruby&amy
Citaat:Stalling: €240,- euro per maand, jaar rond = €2940,- jaarlijks
Hoefsmid, iedere 8 weken à €25,- euro (alleen bekappen) = €150,- jaarlijks
Dierenarts, inenten en gebit, 1x per jaar = €80,- jaarlijks
Potje voor eventuele ziekte: €50,- per maand = €600,- jaarlijks
Potje voor vervangen van kapotte spullen €50,- per maand = €600,- jaarlijks
Wormenkuren 1x per jaar €50,- = €50,-
Les 1x per week €30,- euro = €1560,-
Huur van de trailer 2x per jaar een dag (om wat voor reden dan ook) €10,- per keer = €20,- jaarlijks
Muesli €12,- per maand = €144 per jaar
Wortelen ’s winters, appels zomers €3,- per week = €156,-
Anti-jeuk shampoo, cremé etc (en ja, ik dacht ook dat ik een jeukvrij paard kocht) €20,- per maand, voorjaar en zomers = €150,-
Maakt in totaal: €6460,- per jaar
€6460,- / 12 = €538,3- per maand
En dan heb ik een sober paard. Geen dekens, geen dure supplementen, geen ijzers, geen wedstrijd outfit, geen startkaart, geen benzine kosten voor het heen en weer rijden naar wedstrijd, geen trailer huur iedere week/aanschaf. Als je dat wel wilt, ben je duurder uit.
Vjestagirl schreef:Potje voor de dierenarts, potje om spullen te vervangen.
Mijn persoonlijke lijstje:Citaat:Stalling: €240,- euro per maand, jaar rond = €2940,- jaarlijks
Hoefsmid, iedere 8 weken à €25,- euro (alleen bekappen) = €150,- jaarlijks
Dierenarts, inenten en gebit, 1x per jaar = €80,- jaarlijks
Potje voor eventuele ziekte: €50,- per maand = €600,- jaarlijks
Potje voor vervangen van kapotte spullen €50,- per maand = €600,- jaarlijks
Wormenkuren 1x per jaar €50,- = €50,-
Les 1x per week €30,- euro = €1560,-
Huur van de trailer 2x per jaar een dag (om wat voor reden dan ook) €10,- per keer = €20,- jaarlijks
Muesli €12,- per maand = €144 per jaar
Wortelen ’s winters, appels zomers €3,- per week = €156,-
Anti-jeuk shampoo, cremé etc (en ja, ik dacht ook dat ik een jeukvrij paard kocht) €20,- per maand, voorjaar en zomers = €150,-
Maakt in totaal: €6460,- per jaar
€6460,- / 12 = €538,3- per maand
En dan heb ik een sober paard. Geen dekens, geen dure supplementen, geen ijzers, geen wedstrijd outfit, geen startkaart, geen benzine kosten voor het heen en weer rijden naar wedstrijd, geen trailer huur iedere week/aanschaf. Als je dat wel wilt, ben je duurder uit.
amyz schreef:En dan maar heel hard hopen dat de pony de aankomende 6 jaar niks gaan mankeren.... Het idee is op zich goed, maar t bedrag moet echt wat hoger...
Vjestagirl schreef:Prima dat je dingen van t lijstje niet moet. Maar dan heb je onderhoud aan de trailer, want je kunt het ding niet jaren laten staan zonder het te laten controleren. Dus dat zijn dan je kosten.
En potje voor de dierenarts is veel te laag. In de eerste 2 maanden dat ik mijn paard had heeft ze een hoefzweer gehad waar ze aan geholpen moest worden omdat hij heel diep zat, en had ze ineens uit het niets een grote bult die onderzocht moest worden. Totale kosten €150,-. 3 jaar later werd ze uit het niets doodziek, en is er 5 dagen lang ieder dag een DA bij geweest. Totale kosten €250,-
Ruby1995 schreef:amyz schreef:En dan maar heel hard hopen dat de pony de aankomende 6 jaar niks gaan mankeren.... Het idee is op zich goed, maar t bedrag moet echt wat hoger...
Ja nja , We hebben iedergeval wat , je hebt ook echt mensen die er niet aan denken ....
en als we geld ''over'' hebben kunnen we evt. erbij stoppen.
Ruby1995 schreef:Vjestagirl schreef:Prima dat je dingen van t lijstje niet moet. Maar dan heb je onderhoud aan de trailer, want je kunt het ding niet jaren laten staan zonder het te laten controleren. Dus dat zijn dan je kosten.
En potje voor de dierenarts is veel te laag. In de eerste 2 maanden dat ik mijn paard had heeft ze een hoefzweer gehad waar ze aan geholpen moest worden omdat hij heel diep zat, en had ze ineens uit het niets een grote bult die onderzocht moest worden. Totale kosten €150,-. 3 jaar later werd ze uit het niets doodziek, en is er 5 dagen lang ieder dag een DA bij geweest. Totale kosten €250,-
De trailer is van de ''stal'' mensen, en die gebruiken de trailer geregelmaat.
Vjestagirl schreef:Prima.
Ik geef bij deze aan dat ik het een ontzettend stom idee vind om met zo weinig geld een pony te willen onderhouden. Het gaat altijd meer kosten dan je denkt, en het gaat zeker meer kosten dan JIJ denkt.
Een paard houden kost veel geld en dat kan niet zo goedkoop als dat jij het graag wilt, hoe jammer dat ook is. Als dat wel zo goedkoop was zou toch iedereen een pony hebben?
Ruby1995 schreef:Ja wij hebben al een trailer
en hoef geen les. (kan ze gratis krijgen)
En potje voor de dierenarts hebben we ook al uitgedacht dat we 100,- apart leggen en ieder 1,- per week in het potje doen en dat maakt per jaar 96,- erbij in het potje
Vjestagirl schreef:Stalling. Een stalling voor €20 per maand kan niet. En als het kan, wat ga je doen als degene van wie de stal is morgen een auto ongeluk krijgt en jij daar weg moet omdat de stal opgeheven wordt?
Wormenkuren zijn duurder, voer is duurder, de dierenarts is véél duurder dan die €1 per week die jij hebt. Inentingen, spullen vervangen etc etc etc.
linda_arnold schreef:Ruby1995 schreef:Ja wij hebben al een trailer
en hoef geen les. (kan ze gratis krijgen)
En potje voor de dierenarts hebben we ook al uitgedacht dat we 100,- apart leggen en ieder 1,- per week in het potje doen en dat maakt per jaar 96,- erbij in het potje
Heeft jou jaar 96 weken? Of snap ik jou berekening niet?
Mijn shetlandertje is vorig jaar ernstig ziek geweest, rekening betrof ruim 1200 euries en daarvoor heb ik al het spuiten, behandelen en zorgen zelf gedaan. Kosten waren vooral gebasseerd op visites en medicatie en IK vind als je voor een dier kiest, medische posten altijd in je achterhoofd moet houden.
Ruby1995 schreef:linda_arnold schreef:Bekappen kost minimaal €25,00.
Mijn shetter eet gemiddeld al 2 balen hooi in de week, hooi kost nu gemiddeld tussen de 3-4 euro = 32
Stro is inprincipe het zelfde verhaal.....
Toch benieuwd waar die boer dat van doetvoor 20
het is geen boer qq Maar laat maar..