aankoop paard; blijkt hoefbevangen binnen week, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Qizz

aankoop paard; blijkt hoefbevangen binnen week, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 20:54

Mijn nichtje dacht een leuk paard van een particulier gekocht te hebben maar nu blijkt het paard helemaal niet goed te zijn. Ze heeft geen koopcontract en heeft hem niet gekeurd vooraf (recreatiepaard). Welke rechten heeft zij? Mag ze dit paard nog terug doen en waar vind je deze info op papier bevestigd?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:56

Paard kan ook bevangen zijn geraakt bij je nichtje. Ongelovelijk dat mensen nog kopen zonder keuren.
Heeft ze daar gereden op dit paard ?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:57

WD-V -> TAO

Annuuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:01

Dat is een risico die je neemt als je het paard niet keurd. daar kun je niet veel aan doen je hebt geen bewijzen

horseys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:02

Wat is er precies aan de hand met het paard? Mochten dit gebreken zijn die al langer bestaan, dus voor de aankoop valt dit toch onder verborgen gebreken...?? Dit moet je dan volgens mij wel aan kunnen tonen door middel van een dierenarts atest.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 21:03

Ik had haar nog zo gewaarschuwd een keuring te doen en een koopcontract te regelen maar helaas... Reden; ze kocht geen paard van duizenden euro.s... Maar goed. Nu zit ze met de ellende. Het paard was daar op dag 1 al niet goed. Het is nu dag 5... ze heeft m daar gereden. Niks gemerkt...

Hij staat regelmatig heel gek met de benen gekruist, wipt van het ene op het andere been... Zweet heel erg. Je kunt zijn achterbenen niet opbeuren... Stijf, kreupel af en toe... Ze heeft maar 1x gereden.. Alleen gestapt en gedraaft. Hij krijgt ook niet teveel brok...
Laatst bijgewerkt door Qizz op 23-02-11 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Isegrim

Re: aankoop paard; blijkt hoefbevangen binnen week, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:05

Onafhankelijke deskundige inschakelen die kan kijken of aan te tonen valt dat de aandoening vóór de koop al bestond...

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:06

Bij verborgen stalgebreken weet ik dat je het binnen 48 uur moet melden aan de verkoper, bij hoefbevangenheid weet ik niet hoe dit zit. Een stalgebrek is bij een klinische keuring ook niet altijd te achterhalen, hoefbevangenheid waarschijnlijk wel, maar als het paard bij aankoop niet gekeurd is weet ik ook niet wat je rechten zijn. Is het paard nu wel onder behandeling van een DA? Misschien dat hij jullie ergens mee kan helpen?

Maar om bij het begin te beginnen: heeft je nichtje al contact opgenomen met de verkoper en het gemeld?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:06

Misschien o.t., maar ik mag aannemen dat het paard nu wel behandeld wordt voor die bevangenheid?

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 21:08

Ze heeft vandaag de smid erbij gehad. Ik weet nog niet wat de uitkomst was...

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:11

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:12

flappie28 schreef:
Bij verborgen stalgebreken weet ik dat je het binnen 48 uur moet melden aan de verkoper, bij hoefbevangenheid weet ik niet hoe dit zit. Een stalgebrek is bij een klinische keuring ook niet altijd te achterhalen, hoefbevangenheid waarschijnlijk wel, maar als het paard bij aankoop niet gekeurd is weet ik ook niet wat je rechten zijn. Is het paard nu wel onder behandeling van een DA? Misschien dat hij jullie ergens mee kan helpen?

Maar om bij het begin te beginnen: heeft je nichtje al contact opgenomen met de verkoper en het gemeld?

Je hebt doorgaans tot 6mn 'garantie' op verborgen gebreken, moet je wel kunnen bewijzen dat de verkoper dit wist, dus een onafhankelijke dierenarts inschakelen en contact opnemen met de ex dierenarts en gegevens opvragen

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 21:15

Colway en flappie bedankt! ik geef t door.
Ik hoorde dat die "garantie" alleen gold bij aankoop van een handelaar.... Ga even op die website kijken. Vind t zo sneu voor mn nichtje èn t arme paard...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:17

Nee ook particulier, overleg even met juridisch loket, er zijn voor kopers veel meer rechten en mogelijkheden dan veel mensen weten :) Maar goed, eerst grondig onderzoek doen lijkt me

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:19

sofie1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:19

flappie28 schreef:

Daar ben ik ook wel heel nieuwschierig naar.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:20

Bevangen kunnen ze ook worden na de aankoop. Het zou toch wel erg onterecht zijn als de vorige eigenaar hiervoor zou moeten opdraaien.

horseys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:20

sofie1970 schreef:
flappie28 schreef:

Daar ben ik ook wel heel nieuwschierig naar.

idd wat zegt de verkoper hierover??

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 21:28

Ja ze heeft gebeld. Ze ontkennen alles, zeggen dat ze overdrijft en willen t paard absoluut niet terugnemen.

Hij kan natuurlijk later hoefbevangen worden maar er lijkt meer aan de hand te zijn... En op dag 1 was ie al niet goed dat heeft ze gelijk al gezegd dus ik denk eerder dat ie al wat had...

Juridisch loket had ik idd ook al aan haar doorgegeven. Die helpen je goed en zijn erg duidelijk.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:31

Ben inderdaad benieuwd of ze contact heeft opgenomen met de vorige eigenaren.
Verder niet te geloven dat ze geen klinische keuring voor ongeveer 100 euro maar heeft laten doen op zn minst...
Als zou ik een paard gratis krijgen of een paard kopen wat ik al jaren ken, dan nog zou ik minimaal klinisch keuren.
Volgens mij kun je als koper uberhaupt nog af van je koop binnen 2 weken????
Weet iemand hier meer van???
Als het paard totaal niet aan je verwachtingen voldoet?
Als ze het paard zo kort heeft, dan neem ik aan dat de oude eigenaar dit onderzocht wil hebben en als aangetoond wordt dat dit al was voor de koop.. dat ie dan t paard terug neemt..
Zo snel mogelijk contact opnemen per email (en kopie naar zichzelf sturen) met eigenaar en een DA laten vaststellen wat er is.
Succes!!

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:32

Jeetje.. wat gaat ze doen nu??

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:36

Met dierenartsverklaring terug gaan naar de verkoper.
Bij kanteling hoefbeen moet de bevangenheid al langer aanwezig zijn.

Zonde dat ze niet heeft laten keuren. Echt niet zo slim.
Neem eens contact op met rechtsbijstand, wellicht kunnen zij iets voor haar betekenen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:39

Je hebt als koper onderzoeksplicht, dat houdt dus in dat je "moet" laten keuren, dan sta je achteraf steviger in je schoenen. Denk dat dit een verloren zaak is...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:40

amsterdam_30 schreef:
Ben inderdaad benieuwd of ze contact heeft opgenomen met de vorige eigenaren.
Verder niet te geloven dat ze geen klinische keuring voor ongeveer 100 euro maar heeft laten doen op zn minst...
Als zou ik een paard gratis krijgen of een paard kopen wat ik al jaren ken, dan nog zou ik minimaal klinisch keuren.
Volgens mij kun je als koper uberhaupt nog af van je koop binnen 2 weken????
Weet iemand hier meer van???
Als het paard totaal niet aan je verwachtingen voldoet?
Als ze het paard zo kort heeft, dan neem ik aan dat de oude eigenaar dit onderzocht wil hebben en als aangetoond wordt dat dit al was voor de koop.. dat ie dan t paard terug neemt..
Zo snel mogelijk contact opnemen per email (en kopie naar zichzelf sturen) met eigenaar en een DA laten vaststellen wat er is.
Succes!!

Ben nu aan m'n 6e paard toe en heb nog nooit een paard laten keuren :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:44

CM_ schreef:
Bij kanteling hoefbeen moet de bevangenheid al langer aanwezig zijn.

Dat hoeft niet, hoefbeen kan al binnen 24uur kantelen.
Alleen smid erbij is niet genoeg, moet d.a. bij, pijnstillers en ontstekingsremmers, paard met hb lijdt veel pijn en ontstekingsremmer kan verergering en evt. kanteling voorkomen.