advies gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daniellekas

advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 10:40

Even het verhaal in het kort

ik draai al enkele maanden op voor de verzorging van 6 pony,s maar moet constant er achteraan zitten en wil ze nu van me terein af hebben.

heb al enkele malen gezegd dat de paarden hooi nodig hebben nu komt het er op neer dat ik dit nu regel voor het welzijn van deze pony,s.

nu vroeg ik me af of ik eventueel het recht heb om een pony te verkopen om mijn kosten te dekken want ik kan dit niet nog langer betalen en er is nu al enkele maanden schuld.

Er wordt steeds van alles beloofd maar na komen ho maar denk dat pony,s niet eens een paspoort of chip hebben.

EllyC

Re: advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:11

dat recht heb je niet.
DB inschakelijken lijkt me.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:22

Dierenbescherming moet je niet zijn, maar bij de LID. En dan nog doen ze niks omdat ze gewoon eten en drinken krijgen.
Zodra jij stopt met voeren, heb je een kans dat ze er iets aan gaan doen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:24

Ik zou even met dit verhaal naar het juridisch loket gaan. Zomaar andermans bezit verkopen is diefstal of heling geloof ik.
De keus om voor hun zorg op te draaien was een vrijwillige?
Staan ze op jouw terrein?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:25

LID is voor bedrijven heb ik altidj begrepen

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:25

heb je een advocaat? ik zou eerst maar eens juridisch advies in gaan winnen voor je stappen onderneemt.
Je zou een procedure kunnen opstarten waarbij je het achterstallig stalhuur vordert, als je dan een vonnis van de rechter krijgt kun je daarmee stappen ondernemen.

In ieder geval vind ik het heel goed van je dat je voor die pony's blijft zorgen, ik hoop dat je de kosten ooit weer terug krijgt.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:29

jury schreef:
LID is voor bedrijven heb ik altidj begrepen

Nee, de LID is voor landbouwhuisdieren zoals paarden. Ik heb er helaas zelf mee te maken gehad pas geleden. De dierenbescherming kan hier niks mee, de AID ook niet. Ze moet echt bij de LID zijn.
Maar zolang de paarden eten en drinken krijgen, doen hun ook niks. Zij kijken echt alleen maar naar de gezondheid van de paarden. Dus zolang ze er goed uitzien en eten en drinken krijgen, doen ze ook niks.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:10

o ja, was de aid

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:14

Ik zou niet stoppen met het voeren van de dieren, maar ik zou zorgen dat ze het terrein niet af kunnen en een rechtzaak aanspannen.

daniellekas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 12:19

Eigenaar al meedere malen gebeld en sms gestuurd maar beloofd elke keer te betalen maar komt gewoon ze afspraak niet na.En dit gaat nu al 4 maanden zo.

helaas db doet er niks aan en wil gerust voor ze zorgen maar mijn potje is nu ook op heb zelf ook mijn eigen paarden.

terein is niet van mij zelf maar huur ik .

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:24

Juridisch is het zo, als jij kan aantonen dat jij al een bepaalde termijn volledig opdraait voor de kosten van de ponys, dat jij als eigenaar gezien wordt en dus ook het recht tot verkopen hebt.
Dit moet je wel volledig kunnen aantonen en bewijzen, ook dien je vooraf een afschrift evt. met dwangverzoek naar de betrokkenen te versturen. Laat je even goed adviseren door een hippisch advocaat!

kijk eens op paardenadvocaat.nl of advocaatvoorpaarden.nl

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:34

Die termijn is een jaar toch?

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:38

Pauline schreef:
Die termijn is een jaar toch?

Verschilt, de wettekst rondom dit punt is niet geheel waterdicht en echt afhankelijk van de context waarop hij wordt toegepast en onderbouwt.
Daarom is contact met een hippisch advocaat ook best handig.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:07

Biskwie schreef:
Juridisch is het zo, als jij kan aantonen dat jij al een bepaalde termijn volledig opdraait voor de kosten van de ponys, dat jij als eigenaar gezien wordt en dus ook het recht tot verkopen hebt.
Dit moet je wel volledig kunnen aantonen en bewijzen, ook dien je vooraf een afschrift evt. met dwangverzoek naar de betrokkenen te versturen. Laat je even goed adviseren door een hippisch advocaat!

kijk eens op paardenadvocaat.nl of advocaatvoorpaarden.nl

Dit is juist en de termijn is 6 maanden. Je moet aan kunnen tonen dat jij de volledige verzorging van de dieren hebt betaald (da, hoefsmid, voerkosten, enz). Daarnaast zul je de eigenaar van de pony's schriftelijk in gebreke moeten stellen.
Je geeft aan dat je nu al voor 4 maanden de kosten van onderhoud van de pony's hebt betaald. Heb je in deze tijd de eigenaar ook al gemaand te betalen? Zorg wel dat je dit schriftelijk doet (per email en/of aangetekende post) zodat je bewijsstukken verzamelt. Indien de eigenaar na 6 maanden (dus nu nog 2 maanden) nog niet heeft betaald, stel je hem in gebreke en wijs je hem erop dat je de pony's zult verkopen indien hij niet aan zijn financiele verplichting voldoet. Ingeval van verkoop dien je een tegoed aan hem te retourneren. En zul je dit op zijn rekeningnummer overschrijven, indien er sprake is van een restschuld dan zul je dat nog van hem vorderen.

Altijd een lastige kwestie waarmee je een hoop gedoe hebt.

daniellekas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 10:00

Alles is opgelost helaas moest het op een vervelende manier maar heeft wel geholpen alle pony,s zijn weg en heb mijn centjes gevangen.

wel jammer dat het zo moest.

iedereeen bedankt voor het advies