chip over zetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wilmatj

chip over zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 19:55

misschien een beetje een vage titel maar oke.

ik vroeg me af.
als je een paard koopt, met chip dus hoe moet je dan die chip over zetten?
en het paspoort als het paard geen papier heeft?

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:57

De chip over zetten? Nee haha die blijft gewoon zitten. Wel het pastpoord laten veranderen. Die moet je op je eigen naam laten zetten. Dan staat het paard op jou naam.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:58

moet niet mag!!!!!!en wil je het wel dan effe kijken bij welk stamboek hij ingeschreven staat en dan daar kontact mee opnemen
Gerda20 schreef:
De chip over zetten? Nee haha die blijft gewoon zitten. Wel het pastpoord laten veranderen. Die moet je op je eigen naam laten zetten. Dan staat het paard op jou naam.

wilmatj

Re: chip over zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 20:25

ja maar als die dus niet bij een stamboek ingeschreven staat
hoe kan je een paard dan op je naam zetten?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:27

Gerda20 schreef:

Nee hoor, eigenaar in het paspoort zegt niets.
Gebeurt vaak dat een eigenaar paspoort niet over laat zetten.

Daarom wordt ook gepleit voor een I&R systeem bij paarden.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 20:34

dus als ik een paard verkoop dan hoeft de nieuwe eigenaar hem niet op zijn of haar naam te zetten?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:35

Klopt.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:40

Lijkt me wel raar als de verkopende partij het er mee eens is dat het beestje op zijn naam blijft staan.

Gewoon paspoort of papieren over laten schrijven. Als het paard die niet heeft is er vast wel een papier waarop het chipnummer staat, dan kun je die meteen naar het paspoort laten zetten wanneer je die aanvraagt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:42

julius_juut schreef:
Lijkt me wel raar als de verkopende partij het er mee eens is dat het beestje op zijn naam blijft staan.

Gewoon paspoort of papieren over laten schrijven. Als het paard die niet heeft is er vast wel een papier waarop het chipnummer staat, dan kun je die meteen naar het paspoort laten zetten wanneer je die aanvraagt.

Is geen wet over, dus het kan gewoon.
Maar ik zou zo zeggen, hou het nieuws eens in de gaten, of zoek hier op bokt eens op I&R, dan zul je zien dat het momenteel nog niet verplicht is en dat er gekeken wordt naar mogelijkheden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 00:57

Aan het paspoort kan je zien waar het is uitgegeven en daar zul je het dan kunnen over laten schrijven op jouw naam. Het gebeurt inderdaad niet altijd, maar ik denk dat ik het wel zou doen als ik er voor zou staan.
Mijn paard is gechipt toen ze al van me was, toen het chippen begon eigenlijk. Die staat dus gewoon op mijn naam, want ik had het destijds al bij het stamboek geregeld toen ik haar kocht.
Lou is een KWPN-er en heeft een KNHS paspoort, ik denk dat als ik haar zou verkopen ( wat noit zal gebeuren) een koper het dus bij twee instanties zou moeten melden.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:22

Een chip staat toch los van het paspoort? Ten minste, ik ga er van uit dat dit bij paarden net zo werkt als bij kleine huisdieren. Als het paard gechipt is, moet je hem toch wel op naam laten overschrijven?

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:36

Het op naam overlaten zetten is alleen door het stamboek verplicht wanneer je met het dier naar de keuring wilt , of wilt fokken.
Het overschrijven op naam is nog altijd geen eigendomsverklaring (zoals bijvoorbeeld Duitsland kent)
Wanneer jij een paard verkoopt en de nieuwe eigenaar zet hem al dan niet op naam , maakt dus niets uit...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:36

nee het werkt niet zo als bij kleine huisdieren, er wordt juist voor gepleit om dat wel te gaan doen.

je kunt het paspoort met daarin het chipnummer op je naam laten zetten, niet alleen de chip.
dit is inderdaad niet wettelijk verplicht. en omdat een paspoort geen rechtsgeldig eigendomsbewijs is doe ik het ook niet. ik ga geen 100 euro uitgeven om mijn naam in een paspoort te hebben, terwijl ik daar zelf niks aan heb.

zoals hierboven staat geschreven, wanneer je naar keuring gaat of gaat fokken is het wel nodig.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 15:40

kost dat overzetten zoveel?
nee dan zou ik het ook niet doen..

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:01

lidmaatschap kost zo'n 100 euro bij het kwpn (kan ondertussen zelfs al meer zijn) en je moet minimaal een jaar lidmaatschap betalen om hem op naam te kunnen zetten.