Bijrijder, of toch niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Appy_Powerr

Bijrijder, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 18:59

Ik ben benieuwd hoe jullie aankijken tegen het fenomeen "Bijrijder"
Heb je er 1 of meerdere? En om wat voor reden heb je een bijrijder?
Of zou je helemaal geen bijrijder willen hebben.

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:19

Wegens mijn studie heb ik er drie gehad...
Let wel gehad.. ze vonden mijn paardje alle drie niet leuk genoeg |( ze zijn er allemaal een keer naast gegaan en de liefde was over... (hij is af en toe ook best wel heel vervelend :o ). (de eerste twee hebben het nog geen maand volgehouden en de andere een half jaar).

Maar als je het doet, wel even duidelijke afspraken maken wat wiens taken zijn, Wie wanneer mag rijden, kosten?! etc. En in het begin er steeds bij zijn.. dan zie je hoe ze rijden en met je paard omgaan!

Ik ben gelukkig klaar met studie dus geen bijrijder meer nodig :D

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:27

Vind mijzelf een hele fijne bijrijdster (heb ook een eigen paard die ik niet meer kan berijden, dus ik ben alles wel gewend en had zelf ook een bijrijdster).
Kom zelf door weer en wind, kan (last minute) invallen bij vakantie, ziekte etc, kom altijd afspraken na, denk over 99% van de dingen hetzelfde als de eigenaresse als t om paarden gaat en rijden, we nemen les bij dezelfde instructrice, kunnen het SUPER goed met elkaar vinden.. en zij hoeft niet 7 dagen in de week te gaan en kan zo ook nog eens dr vriend wat langer zien of met vriendinnen afspreken :).
Ik zeg.. ideaal!
Bovendien ben ik super gek op haar paardje :D . Behandel dr alsof ze van mij is (in positieve zin: heb alles voor die gekke merrie over :o ).
Nu zijn niet alle bijrijdsters zoals je zou willen natuurlijk.. tref je het.. dan kan het een perfecte combi zijn denk ik.
Vond het zelf ook altijd fijn om een bijrijdster te hebben..

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:34

Voor onze pony hebben we ook een bijrijdster. Mijn zusje red het op 2 dagen nl niet om het zelf te doen, en t meisje dat hem bijrijd kennen we al een tijd. Dus heb haar blij gemaakt met die 2 dagen :).
Soms pakt ze hem een dag extra als mn zusje niet kan of ziek is .
Ze rijd er ook onderlinge wedstrijdjes mee, en ze mag dr mee naar les. :j (graag zelfs )Ze betaald verder helemaal niks, wil ik ook niet hebben. De enige eis is dat ze zelf de stal mest op de dagen dat ze rijd,en zo af en toe keer mee helpt drollen wippen uit de wei.
Maar als ik druk ben bied ze ook altijd aan om mijn paard even te borstelen of de stal uit te mesten . Nee ik ben onwijs blij met het meiske! :j

Appy_Powerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 21:57

Ik heb zelf al ruim 4 jaar (dezelfde) bijrijdster. Omdat we allebei moeder zijn is dit een perfecte oplossing.
We delen allebei het stalgeld, zij doet de wormenkuurtjes (ik vergeet dat altijd) en ze haalt muesli. Entingen zijn voor mijn rekening evenals bekappen. Laatst hebben we de fysio erbij gehaald en omdat dat best prijzig was hebben we dat gedeeld. Van ons 2 is zij ook degene die het meeste rijdt, ik rijdt gemiddeld 2 x per maand, naast mijn lessen. Natuurlijk komt er iedere dag iemand voor ons paardje. We hebben dezelfde instructrice, dat is ook wel handig.
Als 1 van ons niet kan dan wordt dit meestal per sms doorgegeven of een belletje. We hebben ook een schrift, hierin schrijven we dus wat er die dag gedaan is. We hebben vaste dagen ivm school en werk....
Leuk om te lezen hoe anderen het "bijrijden" ervaren. Zowel van de bijrijders-kant als van de eigenaren.
:D

Mariska_D

Re: Bijrijder, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:00

Ik heb wel eerst getwijfeld hoor, want ja je ziet toch vaak dat ze eerst fanatiek komen en dan niet meer. Ik had wel zoiets of dit meiske of niks. Want ga niet iemand zoeken via MP of bokt ofzo. Kan vast goed gaan, maar haar kenden we natuurlijk goed. En ik weet hoe ze rijd en met paarden omgaat dus :j!

Appy_Powerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 22:09

Pfff... nou, wij zijn opzoek naar een 3e bijrijdster (ivm enorme stalverhogingen die ze kunnen doorvoeren: ineens 20 euro pm erbij)
Maar wat is dat vreselijk, iedereen wil wel en als puntje bij paaltje komt haken ze gewoon af. Laten niks meer van zich horen of doen het af met een smoesje. Het moet idd wel klikken, mijn bijrijdster is ietsie jonger dan mij, dat scheelt ook wel.

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:11

Onze bijrijdster is 13! :) Maar heeft een hoop verantwoordelijkheids gevoel! Ze mest keurig netjes de stal altijd, en gaat dan pas rijden. Netjes alles schoonmaken en opruimen na die tijd! Ze doet het netter dan mijn zusje !

Appy_Powerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 22:20

Zo hoort het uiteindelijk ook, niet alleen het rijden, maar de rest ook. En dan voor een 13jarige vind ik dat toch wel goed!!!
We hebben het op stal wel anders mee gemaakt. Bijrijdster van andere staller, was geloof ik 15 16 jaar. Hield zich niet aan bakregels, gaf, bij attenderen daarop, een grote mond. Veegde niet netjes aan....
Ik bedoel maar, jij wordt er op aan gesproken: Joh, je bijrijder dit en dat....

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:22

Ja inderdaad ! Nu heb ik ze dan wel thuis staan, maar mijn vader heeft ook graag de boel gewoon netjes aangeveegd etc :P!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:25

Ik heb ooit een bijrijdster gehad waar ik erg tevreden over was. Eentje uit de 1000!
Nu heb ik m'n moeder ingeschakeld, en dat voelt ondanks de goede ervaring met de bijrijdster, toch net iets beter vind ik :)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:26

Wat scheelt het precies als je bijrijdster jonger is? Ik ben geloof ik 5 jr ouder dan de eigenaresse :P .
Zijn super goede vriendinnen aan t worden.. en gaat heel goed tussen ons en t paardje enzo :+

Vanaf mijn 13e heb ik jaren een groot jachtpaard verzorgd 6 dagen p wk ongeveer. Moest mesten, beweging geven en helpen voer klaarzetten of voeren. Kwam altijd braaf door weer en wind, zei nooit af, veegde keurig aan en was netjes op de spullen.
Heeft niet altijd met leeftijd te maken.. (soms wel!).

Appy_Powerr schreef:
Pfff... nou, wij zijn opzoek naar een 3e bijrijdster (ivm enorme stalverhogingen die ze kunnen doorvoeren: ineens 20 euro pm erbij)
Maar wat is dat vreselijk, iedereen wil wel en als puntje bij paaltje komt haken ze gewoon af. Laten niks meer van zich horen of doen het af met een smoesje. Het moet idd wel klikken, mijn bijrijdster is ietsie jonger dan mij, dat scheelt ook wel.

Appy_Powerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 22:29

Oh, ik bedoel dat we qua leeftijd dicht bij elkaar liggen :o . Ik ben 35, zij is 30.
Met een meisje van 15 is het leeftijdsverschil wel groter. Niet dat, dat dan maar wil zeggen dat het niet goed loopt.
Maar er is met leeftijdsgenoten sneller een klik... Heeft idd niet (altijd) wat met leeftijd te maken.

Brandonloena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 23:36

Persoonlijk zou ik dit niet doen. Mijn dochter heeft hier ooit een bijrijder gehad wat niet zo goed is gelopen.
Uiteindelijk is het paard naar en fysiotherapeut gemoeten omdat het paard grandioos verkeerd was gereden.
Als je toch besluit een bijrijder te nemen dan doe dit onder goede afspraken, eventueel op papier.

Groetjes
Jos

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 23:45

ik heb een eigen paardje maar ik rij daar ook nog paardje(s) bij vanwege dat mijn paard te jong is.
maar ik betaal ook niets en ik wil er ook niet voor hoeven te betalen. maar vind wel dat je daar tegenover dus wat moet zetten. ik help mee met de stallen uitmesten. en vegen,voeren,paddock bij houden. ik doe eigenlijk het zelfde als wat je doet als je een eigen paard heb... zo help ik hun dus met alle paardjes.
over een dik jaar dan zal het wat minder worden omdat mijn paard dan oud genoeg is. maar ik zal daar naast nog altijd gewoon helpen. omdat me stalgeld niet heel hoog ligt. maar ook omdat ik het zelf graag doe.en ben nu ook niet vies van een extra stal uitmesten of om te voeren. voer elke avond eigelijk. omdat ik altijd de laatste ben.

maar het is denk ik wel goed zoeken naar een goede bijrijder. zelf denk ik het niet nodig te hebben de komen de jaren voor me paard. omdat ze bij mijn op stal haar ook wel een dagje willen longeren als ik geen tijd zou hebben en of als ik op vakantie ga dan doen hun hem voor mijn.

doedels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:15

ik heb een bijrijder gehad, lieve meid heel lief voor mijn paard maar niet echt mijn ding.
ik doe nu alles lekker zelf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:22

Heerlojk eem bijrijdster. Ik eerk fulltime en heb een gezin. Het scheelt zo dat ze het 2a3 keer per week doet. Meisje van 17 met verantwoordelijkheidsgevoel , die niet gaat prutsen.

Heb wel vaker bijrijdsters/verzorgsters gehad en ik heb er liever eentje die niet zo heel goed kan rijden maar het paard ook niet in de weg zit dan eentje die wel even het eea bij zal brengen.

Raad je aan om het een paar weken op proef te doen. Je voelt snel genoeg of je paard erg anders aanvoelt de dag nadat je bijrijdster is geweest. Soms matchen rijstijlen niet ( of is je paard gewoon juist heel stijf nadat zij gereden heeft) en soms vul je elkaar juist goed aan.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:25

wil er geen 1!
die mensen rijden altijd anders dan jezelf doet.
vind dat vreselijk.

enige waar ik af entoe iemand op laat rijden is me shetlander.
puur en alleen omdat ik te groot en te zwaar ben.

ik heb moeilijke gevallen paarden.

1 27 jarige waarvan je gewoon moet weten wat je ervan kan verwachten, ene dag meer dan de ander.
2 een 3 jarige wat me sportpaard word, wil orun gaan doen om verder te komen in de paarden.

Appy_Powerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 14:10

Oooh... mijn bijrijdster rijdt en is ook anders dan mij, qua kleding (leren laarzen, nette (rij) kleding. Ik rijd gewoon in mijn spijkerbroek met (wandel)schoenen. Zij rijdt dressuur/engels, ik juist meer freestyle/western/trail en vaak zonder zadel. Daar komt nog eens bij dat je niet alles met het paard kan doen: is scheef, moet dus recht gericht/gereden worden. Gaat hierdoor in draf/galop mega-snel.
Ondanks het feit dat we erg verschillend zijn, ook qua doen en laten, zitten we wel op 1 lijn. Ik kan niet aan mijn paard merken dat ze daar hinder van ondervindt.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:41

Ik heb sinds kort een nieuwe bijrijdster, en ben superblij met haar! Ze is hartstikke lief voor mijn paard, en kan ook verder goed met haar overweg. Ik vind 1 bijrijdster wel genoeg voor mijn paard. Bijrijdster komt nu 2x per week, en daarnaast ga ik zelf natuurlijk ook.

Reden dat ik een bijrijdster heb is omdat ik zelf 40 uur werk, en daarnaast een huishouden heb (en een vriend die af en toe aandacht wil :P ). Soms ben ik dan gewoon thuis te druk om naar mijn paard te gaan, of ik ben helemaal uitgeblust. Mijn paard is er wel zo eentje wat het leuk vind om te werken, dus om haar anders maar te laten staan vind ik ook zo wat. Nu krijgt ze wat extra beweging, en daar ben ik heel blij mee. Mijn bijrijdster hoeft ook geen cent aan me te betalen hoor. Ze helpt mij en mijn paard, ik vind niet dat ik daar geld voor moet vragen. Ze wou al spulletjes voor mijn paard kopen (zoals bijv. dekjes, zweep voor haarzelf etc etc), maar dat hoeft allemaal niet van mij. Ik heb troep zat :Y) Zakje appels bij wijze van vind ik al goed :D

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:33

Het kan uiteraard super zijn om een bijrijdster te hebben! leeftijd maakt niet uit, als ze maar netjes zijn en verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Ik reed vanaf mn 12 e al paarden van andere mensen en ik was er altijd als het nodig was...Als ik niet kon, meldde ik dat, en zo weet je altijd wat je aan elkaar hebt.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:27

Ik ben op zoek naar een nieuwe bijrijd(st)er voor twee dagen in de week. Ik merk wel dat het nu niet de juiste periode is om te zoeken (koud, nat en we hebben alleen een buitenbak).
Ik stel niet veel eisen, behalve dan dat het paard goed verzorgd wordt en weer happy in zijn stal komt te staan. Rijtechnisch gezien vind ik het belangrijk dat de ruiter in staat is het paard naar de ontspanning te rijden. Communicatie verloopt per telefoon als er iets belangrijks is. Bij gewone dingetjes volstaat een sms-je.
Ik heb wel meerdere reacties gehad en er is laatst iemand geweest om te proberen. Helaas vond ze het paard te groot voor haar. We blijven zoeken.
Ik heb nu 3 bijrijdsters gehad. De eerste moest helaas stoppen ivm haar opleiding. De tweede kwam vaker niet dan wel. De derde heeft het ruim een jaar gedaan maar moest helaas stoppen ivm werk.

LINS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:02

Hier een bijrijder :) Ik rij nu ruim 2 jaar een paard van 21 bij. Heerlijk dier, grootste goedzak die er bestaat. Kan lekker recreatief rijden, want heel veel meer dan dat zit er niet in omdat hij erg stram is. Dat geeft voor mij ook helemaal niet, want ik heb verder geen ambitie, 't is en blijft mijn hobby voor nu ongeveer 15 jaar.

Volgende dilemma heeft zich aangeboden: ik werk sinds oktober fulltime. Deze baan brengt veel verplichtingen met zich mee, zowel overdag maar ook in de avonduren. Te vaak naar mijn mening, kan ik niet rijden of zelfs maar naar hem toe. Gelukkig zijn de eigenaren zo tolerant en begripvol dat ze het snappen en dan zelf gaan, maar ik vind het zelf gewoon erg rot. A omdat ik het dan weer over moet laten aan anderen en B omdat ik eigenlijk nauwelijks toekom aan mijn hobby.

Ik twijfel nu ontzettend om ermee te stoppen, puur omdat het zo een wel hele dure hobby wordt, als ik er nauwelijks mee bezig kan zijn maar er wel iedere maand voor betaal en omdat ik de eigenaren een betere bijrijder gun. Aan de andere kant hangt wel het verhaal dat ik gek op dat dier ben.

Iemand advies vanuit eigen ervaringen? Zowel van de bijrijder kant als de eigenaar?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:14

Als eigenaar heb ik het nu dus twee keer meegemaakt dat de bijrijder moest afhaken ivm studie of werk. Wij hadden vantevoren afgesproken dat als het niet meer zou lukken, men het gewoon eerlijk moest zeggen. In goed onderling overleg zijn wij dan ook uit elkaar gegaan.
Belangrijk is dat een ieder weet wat de verwachtingen zijn, bespreek alles open en eerlijk met elkaar en kom dan tot een juiste beslissing.
Lins, in jouw geval zou ik dan met de eigenaren willen bespreken of je in plaats van 2 keer rijden naar 1 keer rijden kan gaan en dan wellicht een reductie in de kosten kan krijgen. Dan hoef je het niet helemaal op te geven maar creëer je juist een betere situatie voor beide partijen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:19

Op zich als je op een lijn zit met bijrijder betreft omgang en manier van rijden is het prima.
Maar let je wel op de verzekeringskwestie? (Iets wat toch veel mensen over het hoofd zien)
In alle gevallen ben jij verantwoordelijk voor zowel je paard, derden als je bijrijder.