Kogeldruk nieuwe wagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

Kogeldruk nieuwe wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 10:45

Mijn wagen mag 2200 kg trekken, maar heeft een kogeldruk van max 88kg, er staat nu een trekhaak op van 80kg kogeldruk. Aanvankelijk wou ik een 1,5 paards aanschaffen, maar sommigen proberen me te overtuigen om meteen een 2paards te kopen (owv makkelijker verkopen nadien). Bij een 2paards heb je toch min 100kg kogeldruk nodig dacht ik, maar als ik de 2paards maar vul met mijn 500kg zwaar paard, is die 100kg kogeldruk dan nog zo van belang, of kan ik dat ongevaarlijk ook trekken met de huidige 80 kg kogeldruk?
En wat als ik dan 1x per maand toch 2 paarden vervoer? Wordt het dan gevaarlijk?

Ibbel

Re: Kogeldruk nieuwe wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:02

Kogeldruk is geen vast gegeven. De belading van je trailer bepaalt wat de daadwerkelijke kogeldruk is. Dus je zult 'm moeten meten of-ie met 1 of 2 paarden onder die 80 kg blijft, of oploopt, of misschien wel bóven de 100 kg komt.

witteRaaf

Re: Kogeldruk nieuwe wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 14:25

hoe kan je een kogeldruk meten en waar leer je hoe een juiste belading moet?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 15:02

amouroke schreef:
hoe kan je een kogeldruk meten en waar leer je hoe een juiste belading moet?

De kogeldruk stel je simpel vast met een personenweegschaal onder het neuswiel. Klopt niet helemaal (afstandsverhoudingen) maar met wat simpele wiskunde is ook dat wel uit te rekenen.

Belading van een trailer is wat ie is. Het kan wel uitmaken om je paard achterop de trailer te laden (mits de stangen verplaatsbaar zijn), maar als dat het verschil moet maken, ben je wel erg de grenzen aan het opzoeken.

Ik vind de kwaliteit van de je auto eigenlijk in de basis al twijfelachtig als ie 2200kg mag trekken bij 80kg kogeldruk; afgezet tegen een VW transporter, die ook 2200kg mag trekken, echter bij 150kg kogeldruk!!!