paspoort aanvragen Waar en hoe?? (singlefooter)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

philly_rex

paspoort aanvragen Waar en hoe?? (singlefooter)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 00:59

beste,

ik heb altijd verzorgpaardjes gehad maar sinds afgelopen weekend heb ik een veulentje van nu 5 weken oud.
maar ik zit met wat vragen over de registratie plicht.

ze zal voor 7 maanden leeftijd een paspoort moeten hebben dat had ik gevonden.
maar waar kan ik deze aanvragen??
haar vader is een singlefooter (pasofino (moeder) x (tennessee walker x rocky mountain) vader)
haar moeder is een kruising met een newforest
beide ouders singlefooten
en ook het veulen singlefoot
nu is er wel een stamboek maar die zit in amerika en daar kan je een briefje van krijgen volgens mij krijg je daar alleen geen paspoort van.

verder zit ik heel erg met of ik haar moet chippen of DNA profiel moet laten maken?? is chippen echt al volledig verplicht??

en als ik DNA ga doen hoe moet ik dat dan regelen??

ik hoop dat julllie mij kunnen helpen!
Alvast heel erg bedankt voor de hulp!
groetjes
D

tamary

Re: paspoort aanvragen Waar en hoe?? (singlefooter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 01:14

DNA mag niet meer, dus je zit vast aan die chip.
Er zijn niet zo heel veel singlefooters in NL, neem contact op met de fokker of hengstenhouder voor hoe en wat qua papierwerk. Stamboekpapier zal nl ook wel niet standaard gaan.

philly_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 01:20

@tamary
dank je wel voor je antwoord ik las echt 5 sec geleden dat het dna profiel niet meer mag inderdaad.

tja het lastige is dat de paarden zijn overgenomen van iemand anders en die had al het papierwerk geregeld dit veulen was ook niet in de planning
aangezien die vrouw van wie nu de paarden zijn er ook geen kaas van had gegeten had zij juist de vraag aan mij om het uit te zoeken er meoten namelijk nog meer veulens ;)

hopelijk kan iemand verder helpen met het uitzoeken waar ik deze veulens kan registeren??

alvast hartelijk dank
XXX
D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 01:25

philly_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 01:49

hoi Tamary
dank je wel
sorry dat ik niet volledig ben geweest in mijn informatie
de sietske van deze site is de vrouw waar mijn vriendin de paarden van heeft overgenomen ;)
en deze sietske is naar australie vertrokken en niet echt goed berijkbaar daarnaast hebben mijn vriendin en zij niet een super verstandhouding.

wel heel erg bedankt voor de informatie en het meedenken!!
Groetjes
D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 08:01

Papieren kun je aanvragen in de VS - is niet zo moeilijk.
Paspoort kun je bij iedere paspoortuitgevende instantie aanvragen. Wel is het zo dat andere stamboeken dan meestal niet de afstamming overnemen (omdat het niet 'hun' ras is), dus in je paspoort staat dan mogelijk: afstamming onbekend. Het Shetlanderstamboek schijnt erg goedkoop te zijn, maar ook het Fjordenstamboek geeft paspoorten voor andere paarden uit.
De KNHS geeft ook paspoorten uit maar die nemen uberhaupt geen enkele afstamming over omdat dat sowieso geen stamboek is.
Gangenpaarden kun je trouwens ook in Duitsland registreren, oa bij het Rheinisches Stammbuch, inclusief paspoort. Daar heeft mijn Peruaanse Paso haar paspoort vandaan. Maar dan is het wel handig als je enigzins Duits spreekt/schrijft, anders verloopt de communicatie wel wat moeizaam.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 08:14

Hoi ik ben vorig jaar afgestudeerd op dit "drama". Het handigst is om je da te vragen om een formulier in te vullen en het veulen te schetsen en te chippen. Dit stuur je dan naar de knhs en dan krijg je een blanco paspoort. Dus zonder afstammeling e.d

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:15

Verplaatst van MD van TAO.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:19

Je kunt ook gewoon bij elk willekeurig stamboek een paspoort aanvragen, of bij de KNHS. Aangezien je geen volle singlefooter hebt zou van dat stamboek waarschijnlijk ook alleen een paspoort onvangen en geen stamboekpapier.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:53

philly_rex schreef:
hoi Tamary
dank je wel
sorry dat ik niet volledig ben geweest in mijn informatie
de sietske van deze site is de vrouw waar mijn vriendin de paarden van heeft overgenomen ;)
en deze sietske is naar australie vertrokken en niet echt goed berijkbaar daarnaast hebben mijn vriendin en zij niet een super verstandhouding.

wel heel erg bedankt voor de informatie en het meedenken!!
Groetjes
D

Sietske is al anderhalf jaar geleden naar Australië vertrokken , is je vriendin dan Yvonne ?
Die heeft het destijds van Sietske overgenomen :)

Ik neem aan dat Yvonne er ook wel het 1 en ander vanaf weet toch ?

En heb je anders zelf al eens geprobeerd om Sietske te bereiken ?

Ik ken haar als een fijne , eerlijke meid die echt niet te beroerd is om iemand te helpen :)

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:54

Ik heb destijds een een paspoort voor een kruising bij het Shetlanderstamboek aangevraagd, die waren het voordeligst. Je kan gewoon even kijken wat de verschillende stamboeken rekenen en bij de meest voordelige een paspoort aangevraagd. Mijn paard is toen door de DA gechipt en die codes zijn opgestuurd met de aanvraag voor een paspoort. Bij de afstamming staat i.d.d. ouders onbekend.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 09:24

JJane schreef:
Hoi ik ben vorig jaar afgestudeerd op dit "drama". Het handigst is om je da te vragen om een formulier in te vullen en het veulen te schetsen en te chippen. Dit stuur je dan naar de knhs en dan krijg je een blanco paspoort. Dus zonder afstammeling e.d

En dan ben je duurder uit dan rechtstreeks aanvragen bij een willekeurig stamboek, een lijst met adressen vindt je op:
www.nl-paardenpaspoort.nl

niet aanvragen bij onderstaande stamboeken omdat zij geen geldig paardenpaspoort uitgeven/geen erkenning hebben als PUI:
•Stichting Europees Stamboek te Widervank
•Noordeuropees Warmbloed Paard te Westervoort
•EASP te Donkerbroek

philly_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 12:38

alleemaal heel erg bedankt!!
ik heb ondertussen meerdere antwoorden hier en per mail ontvangen en ikk vat hem denk ik helemaal.
tja ik ga proberen een stamboompapier uit amerika te krijgen (is wel zo leuk).
verder gewoon chippen en schetsen ik ga nog even de stambomen nalopen welke het makkelijkste is voor mij.

nogmaals, dank jullie wel
groetjes
D