Ras onbekend

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Desii_09

Ras onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 23:34

Hallo,

Ik zat met een vraagje. (Misschien een domme maargoed)
Mijn pony haar ouders zijn allebei van onbekende afstamming.
Ze staat ingeschreven bij het shetlandponystamboek, en haar kleur is vosplatenbont.
Het is een Dpony van ongv 1.48. Ik ben inmiddels haar 3e eigenaar, maar zou iemand
mij kunnen vertellen hoe je er achterkomt wat voor afstamming mijn pony is? Ik zou
dit namelijk graag willen weten, en heb er niet zoveel verstand van..

Ik weet niet of hier een topic van is, heb wel gezocht niks kunnen vinden..

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:36

De fokker achterhalen lijkt mij nog de meest eenvoudige manier.

Desii_09

Re: Ras onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 23:44

Ja er staat alleen een adres bij van de eerste fokker..

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:45

Dan ben je al een heel eind! :) Zoek het telefoonnummer erbij en bel de fokker op. Misschien dat hij / zij je kan vertellen wie de ouders van je pony zijn. Succes!

Desii_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 23:49

Ja daar zat ik inderdaad al aan te denken, thanks!

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:52

Desii_09 schreef:
Hallo,
Ze staat ingeschreven bij het shetlandponystamboek, (..) Het is een Dpony van ongv 1.48.

Da's apart... :=

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:54

@ blanket dacht er net het zelfde over maar jij was net iets eerder.

ik snap iets niet het is een d pony maar staat ingeschreven bij het shetlandponystamboek kan dat?
ik zou idd de eerste fokker contacten die weet waarschijnlijk heel veel.

Desii_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 23:58

Ja dat snapte ik ook niet, maar ik zat net op een ander topic te kijken en daar stond dat er verschillende rassen daar ingeschreven staan ongeacht shetlander of niet. Zal waarschijnlijk zijn waarvan de afstamming onbekend is.. Of het waar is weet ik niet. Dat ga ik ook nog uitzoeken, want ik wil het paspoort het liefst op mijn naam. Denken jullie dat ik het telefoonnr gewoon in een telefoongids o.d kan vinden?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:00

Desii_09 schreef:
Ja dat snapte ik ook niet, maar ik zat net op een ander topic te kijken en daar stond dat er verschillende rassen daar ingeschreven staan ongeacht shetlander of niet. Zal waarschijnlijk zijn waarvan de afstamming onbekend is.. Of het waar is weet ik niet. Dat ga ik ook nog uitzoeken, want ik wil het paspoort het liefst op mijn naam. Denken jullie dat ik het telefoonnr gewoon in een telefoongids o.d kan vinden?

Meestal wordt dan het stamboek uitgezocht dat het goedkoopste is. Dit kan trouwens niet bij alle stamboeken, alleen bij de open stamboeken. Zo zou je een shetlander niet in een Fries stamboek kunnen inschrijven, maar andersom wel.

Je kan inderdaad gewoon in de telefoongids kijken voor het telefoonnummer als je de achternaam van de fokker ook hebt. Anders kun je oo proberen te googelen op het adres.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:01

waarschijnlijk was het bij het shetlanderstamboek het goedkoopst ;)

volgens mij kun je een paard bij elk stamboek inschrijven als je een paspoort nodig hebt. je krijgt er dan alleen geen papier bij natuurlijk.

edit: dune was me voor

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:03

Paard is waarschijnlijk niet ingeschreven bij een stamboek een paard zonder afstammeling kan niet bij een shetlanders stamboek ingeschreven worden. Waarschijnlijk heeft die gewoon een paspoort dat uitgegeven is door het shetlandstamboek maar dat het net zo ieder ander paspoort uitgevende instantie.

Inderdaad als de eerste fokker er in staat moet die contacteren hij zal de enige zijn die het kan weten. Weet niet hou oud de pony is maar als het paard al 10 jaar of ouder is en het een fokker is die veel paarden fokte moet je er niet helemaal zeker van zijn dat hij überhaupt nog weet over welk paard het gaan. Gezien hij geen papieren heeft zal de fokker dat ook niet bij gehouden hebben.
Maar goed als het een particulieren fokker is heb je al een stuk meer kans dat ze misschien wel weten en eventueel foto's hebben van de ouders.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:06

Citaat:
Door de PVE is vastgesteld dat per 01-01-2004 ieder paard in Nederland voorzien moet worden van een paspoort en chip.

Men kan de aanvraag via de dierenarts laten lopen of aanmelden bij een stamboek in Nederland. Als er reeds een papier aanwezig is dient men dit te doen bij het stamboek waar van dit papier is. Voor paarden zonder papier kan men terecht bij ieder willekeurig stamboek.

Just to clear things up.. Door deze regel werd elk stamboek verplicht om paspoorten en chip af te geven aan ieder paard, ongeacht welk ras.

Voornaam + achternaam of eventueel bedrijfsnaam kan je ook intikken op google, denk dat je dan al heel ver komt. :j

Desii_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 00:09

[TAO] Paspoort.

Het was bij dit topic dat ik het las. Ik weet niet hoe het allemaal in elkaar steekt,
maar in haar paspoort staat er toch echt shetlanderstamboek. Veel staat er verder
niet bij. Ik denk ook niet dat het verder een probleem zal zijn?

Nee mn paardje wordt volgende maand pas 3, dus ik hoop dat ik er achter kan komen!
Ben wel echt benieuwd namelijk. Wel bedankt voor de tips allemaal!

Edit: @ Blanket thanks voor de opheldering! Verklaart natuurlijk al weer wat.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:12

Desii_09 schreef:
[TAO] Paspoort.

Het was bij dit topic dat ik het las. Ik weet niet hoe het allemaal in elkaar steekt,
maar in haar paspoort staat er toch echt shetlanderstamboek. Veel staat er verder
niet bij. Ik denk ook niet dat het verder een probleem zal zijn?

Nee mn paardje wordt volgende maand pas 3, dus ik hoop dat ik er achter kan komen!
Ben wel echt benieuwd namelijk. Wel bedankt voor de tips allemaal!

Edit: @ Blanket thanks voor de opheldering! Verklaart natuurlijk al weer wat.

Van dat stamboek dat kan maar het ras is waarschijnlijk gewoon onbekend.
Dat het paard een paspoort heeft van het shetlandstamboek wil niet zeggen dat het daar officieel is ingeschreven.

Desii_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 00:18

Nee dat snap ik, maar is dat nodig dan ?

& ik heb t nummer gevonden, morgen gelijk even opbellen!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:25

Desii_09 schreef:
Nee dat snap ik, maar is dat nodig dan ?

& ik heb t nummer gevonden, morgen gelijk even opbellen!

Nee hoor dat is niet nodig.
Hopelijk weet de fokker je nog wat nieuws te vertellen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:48

Het NSPS heeft hier opgetreden als PUI (Paspoort Uitgevende Instantie), dat wil niet zeggen dat je pony is ingeschreven bij het NSPS. ;)
Als je een dier fokt zonder stamboekpapieren kun je de lijst met PUI's pakken op de PVE en daar een PUI uitzoeken, dit zijn zo'n beetje alle stamboeken en de KNHS. Het NSPS is heel lang de goedkoopste PUI geweest, en daarom zijn daar veel paspoorten aangevraagd. Momenteen is het Fjordenstamboek geloof ik de goedkoopste.

Overigens vind ik het knap dat jullie haar allemaal aanraden om de eerste fokker te contacteren. Ik weet niet hoe jullie een zelfde paard voor de 2de keer willen fokken? ;) :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:12

Blanket schreef:
Desii_09 schreef:
Hallo,
Ze staat ingeschreven bij het shetlandponystamboek, (..) Het is een Dpony van ongv 1.48.

Da's apart... :=

Ik denk dat het paspoort van het shetlandpony stamboek af komt, maar de pony niet in het stamboek zelf staat ingeschreven.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:20

Neonlight schreef:
Overigens vind ik het knap dat jullie haar allemaal aanraden om de eerste fokker te contacteren. Ik weet niet hoe jullie een zelfde paard voor de 2de keer willen fokken? ;) :+

Dat komt omdat het zo in het paspoort staat. Fokker/eerste eigenaar. Tja het steekt ook aan zullen we maar zeggen. Klinkt inderdaad een beetje gek. Al hoewel dat nooit een garantie hoeft te zijn ik ben ook fokker/eerste eigenaar van mijn paard in het paspoort maar dat is niet echt zo.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:24

Ik weet dat het er zo in staat, eerste eigenaar/fokker, maar er staat niet eerste fokker. ;) Maar ik vind het zo frappant dat er 1 keer eerste fokker genoemd wordt en iedereen adviseert vervolgens om naar de eerste fokker te gaan, waarom niet gewoon de fokker?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:25

Neonlight schreef:
Ik weet dat het er zo in staat, eerste eigenaar/fokker, maar er staat niet eerste fokker. ;) Maar ik vind het zo frappant dat er 1 keer eerste fokker genoemd wordt en iedereen adviseert vervolgens om naar de eerste fokker te gaan, waarom niet gewoon de fokker?

Denk omdat het aanstekelijk is als je de andere post gelezen hebt dat je het ook zo typt bij mij toch wel in ieder geval.

Desii_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 21:47

Ach wat maakt t ook uit.. We begrijpen t allemaal denk ik wel ;-)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 23:45

Desii_09 schreef:
Ach wat maakt t ook uit.. We begrijpen t allemaal denk ik wel ;-)

En heb je de fokker al kunnen bereiken?

Desii_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 23:49

Nee nog niet.. Hoop morgen!