Hebben jullie een onweer afleider op je paardenstal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjors

Hebben jullie een onweer afleider op je paardenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 17:35

Zoals de titel al zegt: ''hebben jullie een onweer afleider op het dak van je paardenstal of manege?''

DubbelFun

Re: Hebben jullie een onweer afleider op je paardenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:29

Nee. Er staan in de direkte omgeving zoveel hoge bomen dat ik de gok neem dat als er een inslag komt dat ie daar wel naar toe trekt.
Op de stroomlinten heb ik wel iets zitten wat brand zou moeten voorkomen als er daar iets in slaat.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:29

Nee wij zitten ook midden in het bos

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:46

Nee, persoonlijk vertrouw ik die dingen ook niet zo. Ken meerdere plaatsen waar een bliksemafleider stond maar hij insloeg op een veel lager punt dus zie er persoonlijk niet zoveel meerwaarde in. En heb ook al vaak genoeg gezien dat de bliksem gewoon niet het hoogste punt pakt dus ja. Hij is hier weleens op een weidepaal ingeslagen terwijl er genoeg hoge bomen in de buurt stonden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:33

@Tigra_ : zat er stroomdraad bij die weidepaal ??

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:04

DubbelDun schreef:
@Tigra_ : zat er stroomdraad bij die weidepaal ??

Ja maar de stroom stond wel af.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:07

Ik hoop dat de bliksem hier ook op de bomen inslaat. Stroom haal ik er tijdens onweer wel altijd af.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:14

@Tigra_ : dat maakt niet uit. Je hebt nl een goede ringgeleider :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:07

DubbelDun schreef:

Dat zou kunnen maar hij is al meerdere keren op lagere punten ingeslagen dus het is toch wel een beetje een fabel dat ze altijd het hoogste punt pakken.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:11

wij hebben een electriciteitsmast in de wei staan, telt dat ook :+

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 09:12

Tammy_ schreef:
wij hebben een electriciteitsmast in de wei staan, telt dat ook :+

Die staat bij ons in het land naast ons.
Mijn buren aan beide kanten hebben hoge bomen.

Het gebeurd hier wel dat de stroom kan uitvallen bij onweer. De laatste keer was ik op de hooizolder en uit het niets kwam een hele harde klap. Ik ben toen ook heel snel naar binnen gerend, was alles weer uitgevallen.

De paarden heb ik wel graag in het paddock/stal, mijn weide is redelijk open.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 09:21

Bij ons dichtbij staat er wel één. Maar in 2009 was er wel ingeslagen bij ons.. dus veel heeft het niet geholpen. Er was toen op meerdere plaatsen in de buurt ingeslagen.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:51

Wij hebben er geen op de stal staan, ook op de stroomdraden niet. dit is dus wel aan te raden? Mijn paarden staan gelukkig in een loopstal, dus mocht het inslaan, kunnen ze altijd nog weg, en er staat een hele grote boom in de wei. Wij nemen de gok altijd maar...

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:57

Nee,´
wij hebben ze thuis staan, en direct naast de stal staan 2 hele hoge bomen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:58

wij hebben een mega bliksem afleider, staat een lichtmast in de wei ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:10

Tigra_ schreef:
DubbelDun schreef:

Dat zou kunnen maar hij is al meerdere keren op lagere punten ingeslagen dus het is toch wel een beetje een fabel dat ze altijd het hoogste punt pakken.

Bliksem pakt wel degelijk het hoogste punt, alleen is de bliksemdefenitie van het hoogste punt iets anders dan van mensen. Heeft alles met geleidbaarheid te maken.

Enne, een afleiderinstallatie op je stal dient degelijk opgebouwd te zijn, anders is het eerder een gevaar dan een bescherming voor de paarden!
Met zo'n elektriciteitsmast (ik neem aan zo'n grote hoogspanningsmast) zou ik dus helemaal NIET blij mee zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:31

idd zo'n hoogspanningsmast.
Hoezo niet? Nooit last mee :n

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:32

Qua hoogspanningsmast zijn er hele onderzoeken gaande/geweest over de invloeden die die stroom heeft op mens en dier. Sommigen worden er ronduit ziek van.

En als zo'n mast getroffen wordt door een inslag kan er ook over de grond (zeker bij nat gras) behoorlijk wat geleiding zijn. Je paard zal er maar onder lopen...
En dan de kans nog dat er draden losraken en gaan 'zwaaien'... of heb ik nu teveel films gekeken :+

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:09

DubbelDun schreef:
Qua hoogspanningsmast zijn er hele onderzoeken gaande/geweest over de invloeden die die stroom heeft op mens en dier. Sommigen worden er ronduit ziek van.

En als zo'n mast getroffen wordt door een inslag kan er ook over de grond (zeker bij nat gras) behoorlijk wat geleiding zijn. Je paard zal er maar onder lopen...
En dan de kans nog dat er draden losraken en gaan 'zwaaien'... of heb ik nu teveel films gekeken :+

Dat kabels los raken en gaan zwaaien lijkt me niet snel gebeuren, enig idee hoe dik die kabels zijn? Het lijken maar dunne draadjes, maar als je er dichterbij komt, zijn het toch best serieuze kabels.
Een dergelijke kabel zou in dat geval moeten breken, en dan moet het nogal tekeergaan wil dat gebeuren.

En wat betreft inslaan, daar is uiteraard rekening mee gehouden. Die 2 enkele draden die je aan weerszijden van een mast ziet lopen helemaal op het hoogste uiterste punt dienen als bliksemafleider.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:20

daarbij staat een mast niet in het gras maar op betonnen blokken, en beton geleidt naar mijn weten niet?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:39

stefanvi schreef:
DubbelDun schreef:

Dat kabels los raken en gaan zwaaien lijkt me niet snel gebeuren, enig idee hoe dik die kabels zijn? Het lijken maar dunne draadjes, maar als je er dichterbij komt, zijn het toch best serieuze kabels.
Een dergelijke kabel zou in dat geval moeten breken, en dan moet het nogal tekeergaan wil dat gebeuren.

En wat betreft inslaan, daar is uiteraard rekening mee gehouden. Die 2 enkele draden die je aan weerszijden van een mast ziet lopen helemaal op het hoogste uiterste punt dienen als bliksemafleider.

Dat zal ik je precies vertellen, die kabel zijn zo'n 4cm in doorsnede. Die draden breken niet zo snel af (tenzij je een sneeuwstorm hebt, zoals een paar jaar geleden) en de geleiding over nat gras is ook te verwaarlozen. Het punt zit 'm in de "spanningstrechter" die ontstaat bij een inslag. Google daar maar eens op, wordt je een hoop helder.

Dubbeldun: dat verhaal over die velden zal best, maar een 10.000 volt kabel ligt maar 90cm onder de grond en daar heb ik nog nooit iemand over horen klagen..........................

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:49

Nee, wij zitten op 50 meter van een hoge elektriciteitsmast, dus de bliksem zal daar wel inslaan, dan zitten we wel zonder stroom, maar de paarden zijn dan tenminste nog heel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 10:53

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:12

Wij hadden er vorig jaar eentje die was bijna omgewaait.
Dat we het zagen hebben we maar snel de brandweer gebeld (die regelen hier dat soort dingen) Paal is toen gestut en na de storm verder gerepareerd.

Ik kan de palen zien maar ze staan wel wat verder weg. Ik schat zeker 300 meter van het einde van mijn weiland.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:53

DubbelDun schreef:
@Ikke: dank voor het woord. Dat levert een interessant stukje leesvoer op:
http://www.profielwerkstukonweer.nl/ind ... enapparaat

En de reden waarom ik niet onder hoogspanningsmasten wil wonen
Afbeelding

Duidelijk werkstuk. Voor degenen die er iets van willen weten, bestudeer dit werkstuk en er zal je een hoop duidelijk worden.
En nee, bij die hoospanningsmasten wil ik ook niet wonen _O-