Paard kopen, altijd Röntgen & klinisch laten keuren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

parouscha

Paard kopen, altijd Röntgen & klinisch laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 21:01

Ik ben me een beetje aan het verdiepen in wat nou een beetje de normale gang van zaken is met het kopen van een paard.

Heb mijn eigen paard als veulen gekocht en die kan je eigenlijks niet op de foto zetten, dus heb er totaal geen ervaring mee.

Maar is het verstand om een paard altijd te laten röntgenen? Heb nu al een paar paarden bekeken die alleen Klinisch waren gekeurd, zelf ben ik daar wel wat huiverig mee, want daarmee ze je natuurlijk niet hoe het in de benen in elkaar steekt?

Daarbij vraag ik mij ook af hoe dit meestal met de kosten zit?
Betaald de verkoper dit meestal of de koper?

En mocht de koper dit betalen en het paard word afgekeurd word er dan ook vaak iets afgesproken dat de kosten dan voor de verkoper zijn mocht 't dier zijn afgekeurd?

Daarbij is 't wijsheid om iemand aan huis te laten komen met een mobiel röntgen apparaat of is het verstandiger dat je naar de arts gaat?

Kortom ik ben wel benieuwd naar informatie omtrent 't kopen van een paard :)

Jes

Re: Paard kopen, altijd Röntgen & klinisch laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:06

Foto's zijn altijd verstandig. Vaak wordt afgesproken dat bij afkeuring de kosten voor de verkoper zijn of dat de kosten gedeeld worden.
Naar een kliniek gaan of een DA aan huis laten komen maakt denk ik niet heel veel verschil. Wel zou ik altijd zelf mijn DA kiezen, en mochten de foto's mobiel gemaakt worden is het ook handig als ze gelijk ontwikkeld kunnen worden zodat je gelijk kunt zien of een foto over moet.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:09

Als ik een paard zou kopen, dan zou ik hem zo wie zo klinisch laten keuren. En zouden er dan nog bemerkingen zijn ook op de foto zetten.

anonymous54

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:12

Hoi!

Ik zou een paard altijd laten keuren. Sowieso klinisch. Het hangt van de prijsklasse af en wat je met je paard wilt gaan doen of je het paard ook rontgenologisch wil laten keuren, maar het is wel verstandig. Je moet met de verkoper afspreken wie wat betaald, meestal is het zo dat ze koper de kosten betaald, tenzij het paard wordt afgekeurd.

Succes!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 21:13

Bedankt allemaal al voor de berichten!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:15

Klinisch keuren zou ik sowieso doen. Röntgenologisch vind ik persoonlijk een beetje van het aankoopbedrag afhangen.
Keuren zou ik door je eigen DA laten doen bij hem/haar op de kliniek.
Vanaf een bepaalde prijsklasse kan je verwachten dat het paard al röntgenologisch is gekeurd, maar dan kan je nog altijd kiezen om deze over te laten doen. Als je mazzel hebt, betaalt de verkoper de kosten bij enstige gebreken. Leg dan wel heel duidelijk vast wat JIJ nog acceptabel vindt, want een DA geeft alleen een advies!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 21:21

Ik ben dus zelf opzoek naar een paard met een maximale prijs van 3000 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:24

ik heb zelf mijn paard klinisch gekeurd (voor de verzekering vooral) kan je dit ook erg aanbevelen, en als je wilt kun je ook fotos laten maken.

wat vaak het geval is, is dat de verkoper de keuring betaald als het paard wordt afgekeurd en de koper als het paard wordt goedgekeurd. Dit alleen wel van te voren goed op papier zetten!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:25

ik heb het wel altijd gedaan en zou het weer doen.
het kost wat, maar kan je veel kosten en verdriet besparen.

je kunt natuurlijk niet voorkomen dat je paard iets krijgt in de toekomst, maar het geeft toch wat meer zekerheid.

edit: je kunt proberen bij afkeur de kosten te delen, maar dit is niet iets vanzelfsprekends! goed afspreken en op papier zetten dus.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:41

parouscha schreef:
Maar is het verstand om een paard altijd te laten röntgenen? Heb nu al een paar paarden bekeken die alleen Klinisch waren gekeurd, zelf ben ik daar wel wat huiverig mee, want daarmee ze je natuurlijk niet hoe het in de benen in elkaar steekt?

Het hangt er vanaf wat voor soort paard je koopt en voor wat voor prijs of het verstandig is om foto's te laten maken. Zorg dat je de keurende dierenarts duidelijk aangeeft wat je plannen voor het paard zijn, zodat hij kan nagaan of dat reeel is met dat paard. Tenslotte stelt 3x in de week een ritje van 3 kwartier heel andere eisen dan wedstrijdambities tot bijvoorbeeld Lichte Tour en elke week op concours.

parouscha schreef:
Daarbij vraag ik mij ook af hoe dit meestal met de kosten zit?
Betaald de verkoper dit meestal of de koper?

En mocht de koper dit betalen en het paard word afgekeurd word er dan ook vaak iets afgesproken dat de kosten dan voor de verkoper zijn mocht 't dier zijn afgekeurd?

Je spreekt vooraf met de verkoper af wie de keuringskosten betaalt bij afkeur, wat mij betreft is degene die de keuring wil ook degene die ervoor betaalt, maar je kunt verkopers treffen die de keuringskosten bij afkeur wel betalen. Meestal gaat het dan alleen om een klinische keuring, met foto's heb je het ook over een heel ander kostenplaatje.

parouscha schreef:
Daarbij is 't wijsheid om iemand aan huis te laten komen met een mobiel röntgen apparaat of is het verstandiger dat je naar de arts gaat?

Kortom ik ben wel benieuwd naar informatie omtrent 't kopen van een paard :)

Als je zeker weet dat die "iemand" een goede keuringsdierenarts is kun je ze aan huis laten komen, ja. Je kunt ook kiezen om naar een kliniek te gaan om te laten keuren, als je een goede kliniek uitzoekt met dierenartsen die weten waar ze op moeten letten bij een aankoopkeuring, kan dat zomaar heel zinvol zijn. Bij een kliniek kun je ook beginnen met klinische keuring en eventueel bij bepaalde bevindingen besluiten om iets op de foto te zetten.
Het is in ieder geval niet verstandig om het paard te laten keuren door de dierenarts die al jaren zaken doet met de verkoper, kies liever een eigen dierenarts.

Heel belangrijk bij aankoopkeuring: laat een bloedje trekken, dit kunnen ze een tijdje op voorraad houden voor het geval het paard na een paar dagen wat lastiger wordt. Als je er voor kiest om het paard te kopen kun je dat ook even laten onderzoeken op de algemene status van het paard (eiwitten, mineralen, infecties, leverfunctie, etc.), kan zeer informatief zijn.

Maar even een algemene tip voor het kopen van een paard: als je verliefd bent op een paard, zet dan toch even die roze bril af en kijk eens heel kritisch naar het paard of het kan zijn wat jij wil dat het voor je is. Een aansprekend koppie is natuurlijk leuk, maar als er kromme pootjes onder het lijf zitten, heb je er niets aan en als er een ingewikkeld karakter in dat koppie huist is dat misschien ook een tikkie te hoog gegrepen. Weet wat je eigen niveau is en wat je dus ook logischerwijze aankunt. Bedenk ook wat je het dier qua huisvesting kunt bieden en koop een paard dat zich daarin thuis kan voelen. Wil je op een stal staan met weinig tijd buiten de stal, koop dan geen spring-in-'t-veld van 4 dat dan tegen de muren omhoog gaat.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:50

Ben het met Waratje eens. Gewoon nuchter bekijken. Daarom ook altijd meerdere mensen meenemen, filmpjes, foto's maken en even laten bezinken. Kijk naar wat je wilt en of het paard geschikt is.

Wat betreft rontgen weet je al hoe ik hierover denk;), maar ik moet wel bekennen dat ik het een verschil vind of het paard 3,5 is en net onder het zadel of dat het 7 is en al Z loopt. De laatste zet ik eerder op de foto aangezien, die kapot gereden kan zijn.

Ook zet ik een paard bij aankoop op de foto wanneer hij bijv dikke sprongen heeft oid, maar dat is slechts mijn eigen mening.

Heb zelf nog nooit een paard bij aankoop op de foto gezet. Wel toen mijn nu 9-jarige merrie een trap heeft gehad en een schieffel kreeg. Wilde weten of het aan het bot vast zat.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:58

Altijd röntgen laten keuren scheelt je een kat in de zak. Zou mij qua aanschafbedrag van t paard niet deren. Er zijn al super goede en uitgebreidde tips gegeven waar je verder wat min kan. Sommige verzekeringen zoals EFO willen foto's hebben als de aanschafwaarde hoger is dan €2500,-- Hippo zorg is daar flexibeler in, zie hun site.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 09:22

Bedankt allemaal! Paardenverzekeringen ga ik niet weer aan doen, ben er te vaak op de kop in gegaan en dus geen goede ervaringen mee :n

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 09:39

ik heb meerdere paarden gekocht en heb hen alleen kllinisch laten keuren door een DA uit de omgeving waar het paard stond. Met daarbij de vermelding dat ik het paard zowel voor de sport ging gebruiken. Dan wordt er naar mijn idee toch allerter gekeurd op benen en gezondheid.
De kosten van de keuring waren voor mij, ik geef de opdracht. Bij een keuring die door de verkoper betaald wordt heb je ws een da die het paard kent.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:21

Heb eigenlijk mijn paarden nooit laten keuren en nooit wat gehad wat op die keuringen te zien zou kunnen zijn (DA zelf toegegeven).
Paard wat ik net gekocht heb zat een keuringsrapport van december jongstleden bij (ggk) en die hebben we ook niet opnieuw laten keuren (net ingereden jonge hengst)..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:54

Ik heb mijn paard ook niet laten keuren, heb dr bij een handelaar gekocht en mocht d'r terug brengen als het niks bleek te zijn. Klinische keuring stelt zoveel ook niet voor.

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:03

Toen ik mijn paard kocht kende ik het paard al wat langer (was eerst mijn verzorgpaard) dus ik wist zeker dat hij lichamelijk alles aan kon en dat het tussen ons klikte. daarna wilden mijn ouders voor de zekerheid wel een klinische keuring en hierbij is ze gewoon goed gekeurd.
Als ik het paard dat ik anders had willen kopen nog niet zou kennen zou ik het altijd en tijdje op proef willen en Röntgen & klinisch goed laten keuren. dan ben je overal zeker van. licht er natuurljk wel aan wat je van het paard verlangt, als je gewoon een recreatieve ruiter bent: alleen klinisch laten keuren, (dan ben je toch wat minder centen kwijt ;) )

kayjody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:38

het licht eraan wat je met het paard wil doen, recreatief of sport. keuren is nooit verkeerd. en idd een paard een maand op proef nemen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:31

Je kunt een paard wel op proef willen hebben, maar lang niet elke verkoper ziet dat zitten (en terecht). Enne DiekeC, er is geen enkele keuring die je "overal zekerheid" over geeft, dat is een illusie. En elke keuring is ook maar een momentopname.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 20:59

Ik geef ook mijn paard niet mee op proef, dan komen ze maar een paar x extra bij mij thuis rijden.

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:05

ik heb vorige week een paard gekocht onder voorbehoud van klinische en rontgenlogische keuring.. morgen is de keuring. wel spannend hoor ik hoop natuurlijk dat ze geen enkele bemerking kunnen vinden. aangezien ik de afgelopen tijd genoeg paardenpech gehad heb, wil ik een paard wat 100% goed gekeurd wordt en daar wil ik dan ook best wat meer geld aan besteden. dus geen gokjes of risico's meer voor mij.

Aviro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:10

Nooit je paard meegeven op proef.
Ikzelf heb mn nieuwe paard niet rontgenlogisch laten keuren

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 22:10

Charlot2000 schreef:
ik heb vorige week een paard gekocht onder voorbehoud van klinische en rontgenlogische keuring.. morgen is de keuring. wel spannend hoor ik hoop natuurlijk dat ze geen enkele bemerking kunnen vinden. aangezien ik de afgelopen tijd genoeg paardenpech gehad heb, wil ik een paard wat 100% goed gekeurd wordt en daar wil ik dan ook best wat meer geld aan besteden. dus geen gokjes of risico's meer voor mij.

Wat is voor jou 100% goed? Zijn dat allemaal 1-tjes of mag er ook een 2-tje tussen zitten? Ben even nieuwsgierig :o Wat heb je afgesproken qua keuringen en kosten?

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:49

Foto's zeggen ook niet alles. Hoe vaak hoor je niet dat een paard helemaal goed is op de foto en toch elke keer met een blessure op stal staat. En paarden die misschien niet helemaal schoon zijn hebben nooit iets.

En het banketstaaf is dat zo'n paard die allemaal 1-tjes heeft op de foto heeft en continue blessures heeft, een stuk makkelijker wordt verkocht dan andersom....

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:55

Dressuurgek schreef:
Foto's zeggen ook niet alles. Hoe vaak hoor je niet dat een paard helemaal goed is op de foto en toch elke keer met een blessure op stal staat. En paarden die misschien niet helemaal schoon zijn hebben nooit iets.

En het banketstaaf is dat zo'n paard die allemaal 1-tjes heeft op de foto heeft en continue blessures heeft, een stuk makkelijker wordt verkocht dan andersom....

breek me de bek niet open....vriendin van mij heeft er 3 achter elkaar op kunnen ruimen ;( allemaal 100% k+r.

Ik heb er 3 gehad die iets mankeerde en die leven nu nog allemaal en lopen vrolijk rond! waarvan 2 er eigenlijk naar de slacht moesten....
1 met zware hoefkatrol en cyste is nu 21, toen een OCD gevalletje en momenteel heb ik er 1 met wobbler/ataxie die het zelfs goed doet in de sport....

Tja zekerheid heb je nooit.... val, vastliggen, koliek, ongeluk is zo gebeurd....