Paard te leen aan paardensport opleiding Deurne

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tabitha_88

Paard te leen aan paardensport opleiding Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 22:38

Ik heb op dit moment een mooi groot paard waar ik eigenlijk te weinig tijd voor heb.
Ik zoek voor hem een fijne bijrijder, maar helaas zijn die schaars bij ons in de buurt.
Nou kreeg ik een e-mail van een meisje wat in Deurne een HBO opleiding gaat doen, en evt mijn paard wil lenen.
Dit is voor mij niet echt een probleem, heb nog een jonge pony staan waar ik tijd voor nodig heb, dus het paard staat maar een beetje, en kost elke maand veel geld (erg fijne pensionstal).
Welke dingen moet ik aan denken;
waar moet ik op letten?
zijn er mensen die ervaring hebben hiermee?
hoe gaan ze om met je paard in Deurne?
Wat voor een soort contract zou er moeten komen?
Ik zit wel te denken om hem te verzekeren voor blijvend letsel, omdat ik graag een heel paard terug wil, maar er kan altijd iets gebeuren.

In de tijd dat ik hem uitleen heb ik geen kosten, alles wordt betaald, maar ik krijg er ook niks voor (voor mij geen probleem)

Dus zijn er mensen met tips, dingen die ik niet vergeten moet, of ervaring hiermee, ik hoor het graag.

BigOne

Re: Paard te leen aan paardensport opleiding Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:45

Ik zou eerst eens kijken of de ruiter je aanstaat en haar een keer laten rijden en als het goed gaat en het is een fijne ruiter dan krijg je volgens mij wel wat terug, nm een goed gereden en getraint paard.
Contracten kun je altijd opstellen, ik persoonlijk zou de waarde van het paard bepalen en daarvoor in de verzekering doen, eventueel met een keuring als het een dure is.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:46

Ben het met bigone eens.

Ik weet niet op welk niveau je paard nu getraind is, maar op Deurne weten ze vast wel wat rond te sturen dus ik denk dat je een netjes gereden paard ervoor terug krijgt.

Ik heb geen ervaring met Deurne, maar zijn er niet eventueel wat contracten van school voor huurpaarden?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:49

Zorg wel dat je zelf blijft betalen, als iemand alle kosten voor je Paard draagt word die na een bepaalde tijd automatisch eigennaar voor de wet. Dus laat de leenster jou betalen en betaal zelf de kosten. De huur Kan dan wel gewoon kosten dekkend zijn trouwens.

Neem vooral ook op in je contract wat er gebeurt bij blessures, als het paard niet geschikt blijkt, als er toebehoren meegaan wat er dab gebeurt met schade/slijtage ed, het is in dat soort situaties erg vervelend als blijkt dat je daar andere ideeën over had.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 03-02-11 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:50

Als iemand aan een opleiding in Deurne begint, betekend dat niet automatisch dat hij hem succesvol kan afronden.
Ik zou er dus ook niet automatisch van uitgaan dat je een correct gereden paard terugkrijgt.
Hoe ze in Deurne met de paarden omgaan zou ik niet durven te zeggen.
Persoonlijk zou ik mijn paard daar niet heen brengen, maar dat is puur een gevoelskwestie. Heb een keer te vaak mijn neus gestoten...

Veel wijsheid toegewenst bij het maken van je beslissing.
Ik zou zelf eerder denken aan verkoop dan aan uitlenen in een dergelijk geval.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:51

Wat ik heb begrepen van Deurne, is dat er weinig tot geen mogelijkheid is tot weidegang voor het paard. Dat zou voor mij al een reden zijn om het niet te doen.

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:53

ze zorgen er wel kei goed voor de paarden...

maar idd ik zou eerst een (aantal) keer met dat "meisje" af spreken en alles heel goed door nemen.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 23:18

Al komt mijn paard daar in een gouden stal te staan, met het beste hooi en het beste stro, dan nog zou ik mijn paard geen vrij buitengang ontnemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 23:21

Mwah...ik vind het ook heel belangrijk hoe mijn paard eventueel op een stal naar buiten kan.
Een gemengde groep, met ruinen die "all the way gaan" bij een hengstige merrie, een paard met achterijzers, is voor mij al een no-go.
En gezien het feit dat ze bij ons op stal ook een aantal maanden niet op het land kunnen, zou dat voor mij geen criterium zijn.
De omgang daarentegen wel. En aangezien ik tot NH neig, is de klassieke omgang met paarden niet altijd met mijn manier van omgang te rijmen....

Tabitha_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 23:39

Mijn paard komt nu 6 dagen per week buiten ongeveer 1 uur per dag, verder rijdt ik zelf als hij geluk heeft 2 a 3 keer per week, maar soms ook maar 1 keer.
Met op stal staan heeft hij niet echt probelemen, en in de zomer mag hij de wei niet (niet lang) op omdat hij staart en maneneczeem heeft, en alleen een deken helpt niet. Hij staat nu altijd in een paddock.

Verkopen wil ik hem niet, heb hem al eens te koop gehad (en verkocht) toen die terug kwam omdat die mensen niet bleken te kunnen rijden heb ik besloten om hem te houden. Ik miste hem erg.
Het is z'n lief paard, en het is heerlijk om op hem te rijden.
Hij is 1.80 meter, maar ik kan alles met hem, en z'n paard als hij vind ik nooit meer als ik wel weer tijd heb voor hem.

Echt nivo hebben we niet, we kunnen een B proef rijden en een B pacours springen meer hoeft hij ook niet te kunnen zei ze.
Op dit moment heb ik geen ambities en de tijd niet om zelf wedstrijden te starten, en weet ook niet of ik dat wel wil.

Ik heb er ook geen problemen mee als een ander op hem rijd, maar ik wil wel de "baas" blijven..

Heb foto's van de persoon gezien, zag er netjes uit, zat goed, reed netjes, en ik wil zeker een paar keer afspreken om hem te laten rijden door haar voordat ze hem mee krijgt.

@ liedje89

Zorg wel dat je zelf blijft betalen, als iemand alle kosten voor je paard draagt word die na een bepaalde tijd automatisch eigenaar voor de wet.

Voor hoe lange tijd geld dit, en welke kosten, want het gaat hier dan om stalling, hoefsmid en dierenarts.

Qua spullen maak ik me ook niet zo druk, heb een zadel wat niet zo veel waard is, een mooi hoofdstel waar ik ook niet veel voor betaald heb, en verder een paar dekens waar ik me niet druk om maak, maar misschien is het idd slim om ook daar iets over op papier te zetten.
Al zal ik er niet echt mee zitten als er iets kapot gaat, als mijn paard maar heel blijft..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 23:44

Jou paard gaat nu een uur per dag naar buiten??

Nou, dan zal deurne zeker niet slechter zijn.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 23:45

Citaat:
Zorg wel dat je zelf blijft betalen, als iemand alle kosten voor je Paard draagt word die na een bepaalde tijd automatisch eigennaar voor de wet.

Dat klopt niet hoor. Het is wel zo dat bij geschillen over de eigendom van een paard o.a. gekeken wordt naar wie de kosten van het paard betaalt, maar het paard wordt niet automatisch eigendom van degene die betaald. Dit levert enkel een vermoeden op. Als je een contract opstelt waarin staat dat jij als eigenaar het paard voor een bepaalde tijd in bruikleen geeft aan een ander, en die ander betaalt de maandelijkse kosten, dan is er niets aan de hand.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 23:57

Sorry, maar al boden ze een miljoen, ik gaf mijn paard niet mee voor een opleiding Deurne.
Niet alleen vanwege wat ze zelf laten zien tijdens hun demo's op de Horse event, maar ook wat ik van cursisten en oud-cursisten hoor en zie over hoe de paarden gereden (moeten) worden.
Dat ze niet of nauwelijks buiten komen, is dan de beruchte druppel.......

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 00:00

Als je een paard mee neemt moet je die zien als gebruikersartikel die je echt moet gebruiken klinkt heel stom

Het is niet meer een paard die rond loopt er word heel veel van zn paard verwacht ik weet niet wat je paard kent en wat de ruiter kent?

Ik zou het daar ook van laten afhangen

Daarbij kijken zij amper naar hoe jet vanbinnen bij een paard zit zolanf het plaatje maar goed is

Zo staat hier een paard die ik sinds een aantal weken weer aan het rijden ben
Hij loopt maar al te graag in zijn eigen houding (heeft op mega niveau dressuur gelopen)
Voor het oog ziet het er goed uit
Maar je zal zn paard moeten trainen op andere spieren en niet voor het oog

Een paard en ruiter of enkel de ruiter durf ik even niet te zeggen

Moet of m dressuur en b springen
Of m springen en b dressuur
Hoe oud is het paard?
In mijn ogen is zn opleiding heftig voor een paard

Tabitha_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 00:12

Hoop dat er nu geen discussie komt over hoe lang mij paard buiten staat, maar het is niet anders op de pensionstal.
Mijn pony's staan thuis en deze staan min 5 uur of langer buiten in de winter en zomers dag en nacht buiten.
En het paard vind het niet erg om binnen te staan.

Als de paarden buiten komen, staan ze dan alleen, in een kleine groep, of alles bij elkaar?

Mijn paard is 7 jaar nu.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 00:15

Over het buiten staan is indd niet dit topic
Geloof me er zijn meer paarden die niet eens buiten komen...

Ontopic
7 jaar is een mooie leeftijd maar hoe zijn de qwaliteiten van het paard?
Want b dressuur en b springen is in mijn ogen niet bijzonder heeft het paard qwaliteiten om snel hogerop te komen?
Want deurne stelt wel eisen namelijk

En wat je in je achterhoofd moet houden de paarden die naar deurne gaan worden gezien als gebruikersartikel heel grof gezegt als ding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 00:15

Nogmaals, ik zou mijn paard niet uit handen geven, mijn paarden gaan niet het terrein af om door een ander (wel of niet) verknald te worden.
Mijn paarden gaan het terrein af in geval van verkoop, of met pensioen, en dan heb ik het voor het zeggen en gaat er niemand meer op.
Alle andere opties zijn een no-go...heb helaas verkeerde ervaringen gemaakt (op eigen terrein nog wel!)
Hey, fool me once, shame on you, fool me twice, shame on me....

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 00:20

De paarden komen op Deurne niet buiten , of het moet in de loop der jaren veranderd zijn.
Wel is er de mogelijkheid van de stapmolen en gewoon de dagelijkse training ( soms 2 keer op een dag, behalve in het weekend , dan worden ze door de weekenddienst alleen in de molen gezet)
En verder natuurlijk de verzorging eromheen.
Meiske zal `s ochtends zelf de stal moeten mesten.
Voeren gebeurd door de groep cursisten die op dat moment voerdienst heeft.

En het toiletteren enzo word natuurlijk ook zorgvuldig bijgehouden daar :j
Soms komt het dier wat vaker uit zijn box als hij word gebruikt voor een les toiletteren/longeren ofzo..
Net wat diegene die het paard ( bij ) heeft wilt :j

Tabitha_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 00:45

Het paard heeft wel de kwaliteiten om verder te komen, het is meer dat het van mij nu niet hoeft, heb nog een pony die ik op Z nivo rijd (voor de kar maar toch) en daar steek ik meer tijd in dan het paard.
Ook hoef ik niet zo nodig wedstrijden te rijden onder het zadel, maar vind het wel leuk om te rijden.
En met 1 keer per week rijden kom je niet echt ver weet ik uit ervaring, dus dan moet je dat ook niet willen denk ik.

De kwaliteiten voor Deurne heeft die dus wel denk ik (zeker weten doe je iets nooit)

Voor mij is het belangrijk dat het paard aandacht krijgt, in andere omgevingen komt, iets van de wereld ziet zeg maar.
Dat er meer is dan de pensionstal, de binnenbak waar we 1 keer per week komen, en de paddock/buitenbak waar hij staat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 00:47

Als het idee dat je paard wat meer ziet van de wereld dan hun nu ziet het enige kriterium is om hem uit handen te geven, dan zou ik dat alleen doen als er een flinke financiele vergoeding tegenover staat, of in geval van verkoop.
Want zo te horen gaat paardlief behalve de binnenbak, stapmolen en de stallen in Deurne ook niet veel schokkende ervaringen opdoen...

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 00:50

Als ik het zo hoor zou ik het paard dan verleasen aan iemand die wel protentie voor de sport heeft maar er geen opleiding mee wilt doen lekker thuis trainen en op wedstrijd gaan flink wat kilometers maken

Ik zou mijn paard niet zomaar uit handen geven voor zn opleiding

Heel banketstaaf voor het meisje wat haar wilt leasen maar haar probleem is niet jou probleem
Dan zou ik haar liever verkopen

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 01:28

Dat wat je schrijft, over de rijtechnische demo's van de opleiding Deurne op Horse Event, kan ik bevestigen.. want ook ik heb daar meerdere malen met verbazing staan kijken naar de manier waarop paarden werden gereden en oa in een houding gedwongen.. en ik zou er dus idd niet zomaar vanuit gaan dat je een correct gereden, dus juist getraind, paard terugkrijgt aan het eind van de opleiding!
Overigens vind ik geen of nauwelijks weidegang niet goed.. en dat samengenomen met de risico's die je neemt met het langdurig uitlenen van je paard aan een ander zonder dat je daar toezicht op hebt, zouden mij doen zoeken naar een andere oplossing voor tijdgebrek voor je paard..afhankelijk van de periode dat je geen tijd voor hem hebt bijv een poosje rust, een verzorger/bijrijder of een eventuele verkoop..

ikke schreef:
Sorry, maar al boden ze een miljoen, ik gaf mijn paard niet mee voor een opleiding Deurne.
Niet alleen vanwege wat ze zelf laten zien tijdens hun demo's op de Horse event, maar ook wat ik van cursisten en oud-cursisten hoor en zie over hoe de paarden gereden (moeten) worden.
Dat ze niet of nauwelijks buiten komen, is dan de beruchte druppel.......
Laatst bijgewerkt door JPS op 04-02-11 01:41, in het totaal 4 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 01:36

Je kunt haar wel laten proefrijden maar dat geeft nog geen enkele garantie.
Op zo'n opleiding is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk paarden rijd, dus wss wordt je paard elke dag van de week door een ander gereden, zijn zeg maar 'gemeengoed'.
Dus zij kan wel goed en vriendelijk rijden maar dat zegt niets over de andere 20 ruiters die erop gaan...

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 02:13

Oke... aan de hand van de posten van ts denk ik, Waarom niet?
TS doet nu ook bijna niets met het paard , Als ze nu een meisje blij kan maken er mee en zelf zonder de kosten zit, een goed contract opstellen en als blijkt dat het klikt tussen ruiter en paard dan zijn er toch 3 blije dingen in het verhaal?
Paard meer aandacht , Meisje een leuk paard voor school en ts heeft een lief meisje voor der paard , geen kosten en maakt iemand anders erg blij...

Tabitha_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 02:14

Zo te lezen worden de paarden dus niet echt diervriendelijke gereden.
heeft iemand misschien een filmpje of link hiervan?
Graag via PB (vind het niet nodig hier te plaatsen)

Een bijrijder hier bij ons in de buurt vinden lukt dus niet, ben al een jaar op zoek, en krijg dan reacties van mensen die ik te jong vind (ong 14/15 jaar) of niet kunnen rijden.
Paard is 1.80 hoog dus is ook niet echt geschikt voor een klein meisje.
En hij staat op een pensionstal, en ik heb al weinig tijd, en heb dus ook geen tijd om te kijken hoe het met mijn bijrijder gaat, dan kan ik er net zo goed zelf op gaan zitten.

In de zomermaanden heb ik wel tijd voor hem, dan kan ik 's avonds na het werken nog gaan rijden (ben na 20.00 uur klaar) maar nu in de winter is het donker, ik heb geen auto dus moet altijd op de fiets, en als ik moe ben van het werken zie ik mezelf niet 2 keer een half uur fietsen (half uur heen en half uur terug) in het donker.
En in de zomermaanden kan hij de wei/paddock op en heb ik geen tot weinig kosten, in de winter staat in op een pensionstal omdat hij in de winter niet dag en nacht buiten kan omdat hij de wei kapot loopt, en veel te ver in de modder zakt.

maar ik denk dat dit een betere optie is dus
"Als ik het zo hoor zou ik het paard dan verleasen aan iemand die wel protentie voor de sport heeft maar er geen opleiding mee wilt doen lekker thuis trainen en op wedstrijd gaan flink wat kilometers maken"

Alleen wou ik dat nooit doen, omdat ik niet weet wat iemand ermee doet, en van een opleiding ga je er toch vanuit dat mensen goed met je paard omgaan, en er goed voor zorgen.
Ook heb je bij een opleiding mensen die controleren wat er met de paarden gebeurt, dat geeft mij meer vertrouwen dan bij iemand thuis.