15jarige nog keuren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pieteritus

15jarige nog keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 10:55

Ik heb mijn oog laten vallen op een 15jarig paard. Ja, 'oud' en dat was niet mijn planning. Nu heeft het dier behoorlijk wat gelopen (Z+ zullen we maar zeggen). Paard heeft verder nooit iets gemankeerd en is de laatste 7 jaar bij de laatste eigenaar geweest.
Paard zit in de normale prijsklasse, tussen 4.000-6.000 euro

Mijn doel met dit paard is om er van te leren, zodat de africhting van mijn jonge paard wellicht makkelijk(er) wordt.
Eventueel zou ik dit paard nog naar het Z willen rijden als me dat lukt en hem daarna van zijn welverdiende pensioen laten genieten.

In hoeverre zou jíj zo'n paard nog laten keuren?
Laatst bijgewerkt door pieteritus op 02-02-11 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Re: 15jarige nog keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:57

Ligt aan de prijs :)

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 11:00

Ik pas mijn beginpost wel even aan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:02

Ik zou altijd even een keuring doen.
Je hoeft een paard in die prijsklasse niet persé rondom op de foto te zetten (ligt er dus echt aan wat je er mee wilt, als je echt de sport in wilt deed ik het wel) maar een buigproef en klinische keuring kost de wereld niet en vind ik wel belangrijk.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:02

ik zou hem altijd laten keuren
want stel nu dat er iets zit wat over 2 of 3 maanden boven water komt waardoor hij niet meer bereden kan worden?
dan zit jij met een paard waar je niets meer mee kan
neem bijvoorbeeld hoefkatrol, kan hij nu even geen last van hebben, maar over 2 maanden door te veel belasting kan dit opspelen

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:12

Voor die prijsklasse zou ik het volledig laten keuren

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 12:59

Dan zal ik de DA eens gaan bellen hoe hij erover denkt, ik twijfel nl nog wel.

zonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 13:02

Ligt er aan wat je ermee wil en de prijs. Voor deze prijs altijd klinisch laten keuren, neem aan dat je er zelf ook de sport nog mee in wilt.
Koop je een recreatiebeestje van 15 jaar oud die onder de 2000,- kost kun je bij een licht positieve buigproef altijd proberen iets van de prijs af te krijgen. Die blijft het op recreatief niveau nog wel doen. Overigens zegt een keuring niet alles. Heb zelf een 7 jarige paard helemaal klinisch en rontologisch laten keuren. Na een jaar kreupel, niks te vinden tot de scintigrafie. Een bandje geirriteerd, rust en operatie mochten niet meer baten. Denk dus ook een kwestie van geluk hebben.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 13:05

helemaal laten keuren dan loop je het minste risico :j

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:13

Ik zou m klinisch laten keuren, gewoon het globale laat maar zeggen. Denk dat er bij een 15 jarige altijd wel iets te zien is aan slijtage op fotos, als je hem toch laat rontgenen dan dat in je achterhoofd houden.

En wat vind jij belangrijk ..das hetgeen waar je naar moet kijken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:16

Juist zo'n paard wel laten keuren en misschien hier of daar een foto laten maken van kritische punten. Op die leeftijd kunnen de eerste kwaaltjes zich juist gaan aandienen en zeker een paard dat flink belast is zou ik heel voorzichtig mee zijn.
Wat is de reden dat de huidige eigenaar het dier verkoopt?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:20

Mijn mening: in die prijsklasse zou ik zéker laten keuren. Het is al eerder geschreven: straks zit jij over een maand met een paard dat niet meer op zijn poten kan staan. Dag :evaw: 4-6 duizend euro.

Andere kant: ik zou voor een 15 jarige nooit die prijs geven. Maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Ik zou het jammer vinden als na 3 jaartjes paard kapot is of met pensioen kan omdat ie altijd hoog in de sport gelopen heeft en "op" is. Of je moet natuurlijk een dikke portemonnee hebben en gewoon weer een nieuwe kopen ;)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:22

Juist als het paard ouder is zou ik m laten keuren.. Er kan vanalles mis mee zijn.. (ook met een jong paard, maar dat buiten kijf)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:26

Laten keuren vind ik geen slecht idee (sowieso klinisch), maar een paard op deze leeftijd die al behoorlijk in de sport heeft gelopen kan natuurlijk altijd wat slijtage vertonen. Ik zou gewoon op de dierenarts afgaan ermee dan, want een mens van tegen 40 de heeft ook al een heel leven achter zich waarbij hij of zij vast wel eens een littekentje heeft opgelopen. Denk niet dat je kan verwachten dat ie als een 3-jarige uit de foto's komt. Dat wil niet zeggen dat ie op de kritische punten niet goed moet zijn.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:27

Voor een 15 jarige vind ik m aardig aan de prijs, maar dat is persoonlijk.
Wat is je doel met dit paard? Recreatief of ook weer de wedstrijden in?
Wil je verzekeren?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:28

nine1987 schreef:
(ook met een jong paard, maar dat buiten kijf)

Typisch gevalletje van "klok en klepel" :D

Maar ik ben het niet met je eens. Met deze prijsklasse kun je beter gewoon alles laten keuren, het is zo zonde van je geld als er van binnen iets niet goed zit.
Van 1500 euro zou het ook zonde zijn, maar dat is iets minder "pijn" dan 4000...

sassie81

Op de foto vind je waarschijnlijk altijd wel iets op die leeftijd.
Klinisch keuren heb je in dit geval meer aan.

Apple

Voor die prijs zou ik hem zeker in elk geval klinisch laten keuren. Ik vind het trouwens nogal een bedrag voor een 15 jarige :\

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:34

Klinisch laten keuren en een bloedmonster laten afnemen en in laten vriezen voor het geval dat hij over een paar weken wel ineens iets blijkt te mankeren. Foto's zou ik wat minder relevant vinden omdat een paard niet altijd last hoef te hebben van een bemerking op de foto's en als hij gezond 15 wordt terwijl hij hoog in de sport loopt, dan blijven ze meestal nog wel even heel.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:41

Ik heb destijds ook een 15 jarige gekocht en laten keuren. Daar kwam wel iets uit, maar ik kende het paard al langer en de koop was hoe dan ook doorgegaan.

Een vreemd paard zou ik helemaal laten keuren. De kans is groot dat er iets uitkomt, 15 is niet oud maar heeft wel 15 jaar erop zitten, maar je kan zelf beslissen of dat wat er uit komt passend is bij een 15 jarige. En daar je beslissing op baseren.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:46

waarom zou je een 15jarige niet laten keuren? (wat ik niet oud vind overigens ;)) Zou iig klinisch laten keuren, op de foto is bijna altijd wel wat te zien en garanties heb je toch niet! Zet een willekeurig grans prix paard maar op de foto en er bijna altijd wat te zien...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:47

sassie81 schreef:
Op de foto vind je waarschijnlijk altijd wel iets op die leeftijd.
Klinisch keuren heb je in dit geval meer aan.

Met klinisch keuren vind je op die leeftijd ook wel wat, hoor. Een beetje fatsoenlijke DA houdt daar ook rekening mee. En er is een verschil tussen puntgaaf op de foto en een flinke hoeveelheid slijtage op kritieke punten. Zorg dat de keurende DA ook goed weet wat jouw doelstelling is met dit paard, want als jij hem nog een keer naar Z-niveau wil rijden stelt dat echt nog wel wat eisen en die eisen zou je, gezien de vraagprijs, ook zeker moeten stellen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:54

pieteritus schreef:
Dan zal ik de DA eens gaan bellen hoe hij erover denkt, ik twijfel nl nog wel.

Wat is de reden dat je twijfelt over keuren?

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 17:03

Paard is altijd goed geweest, niet kreupel, geen koliek.
Aan de prijs, tja, het is niet goedkoop, maar een paard wat ZZzwaar loopt en waar ik heel veel van kan leren is een zekere prijs waard. Daarbij is het een vraagprijs en kan erover onderhandeld worden bij een (zeer) goed tehuis.

Mijn doel is om veel van dit paard te leren, om knopjes te leren voelen en om mijn andere paard de juiste knopjes aan te leren. Een leerpaard voor mij en mijn jonge paard. Indien het écht goed gaat in de training, denk ik dat het nog heel goed mogelijk zal zijn om dit paard af en toe uit te brengen in de sport.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:05

Waarom dan niet gewoon klinisch keuren.. Zo duur is het niet en als er een groot probleem zou zijn, dan komt dat daar wel uit..