zomervakantie en onze haflinger

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

D4J

zomervakantie en onze haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 22:55

Tja, hoe gaan we dat nu doen?
Op vakantie gaan en een goede verzorging voor onze haf ?
Ik ben er nog niet uit hoe ik dat moet organiseren.
Hoe doen jullie dat als je een paar weken op vakantie gaat ??

We hebben onze haflinger pas een maand dus een vakantie is nog niet voorgekomen.

Marije_jiplover

Re: zomervakantie en onze haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 07:19

Hoe heb je je haflinger gehuisvest? Staat hij aan huis? Of ergens in pension?

Mijn haflinger staat op een (kleinschalige) pensionstal annex zorgboerderij. In principe is het doe-het-zelf voor wat betreft het uitmesten en voeren en omweiden, maar je kunt bij de zorgboerderij extra zorg inkopen.
Tijdens mijn vakanties maak ik daar gebruik van, dan laat ik het uitmesten over aan de zorgboerderij. Voeren en beweging geven regel ik meestal met stalgenoten, dat doen we onderling voor elkaar. Maar ik kan het voeren ook bij de stalhouder neerleggen en dan heeftie ook een of twee weken vakantie als ik die ook heb, daar krijgen ze ook niets van.

Bovendien geef ik altijd aan de stalhouder door dat ik er niet ben, dan houdt die ook een extra oogje in het zeil vwb de gezondheid van mijn pony.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 07:46

Ik ben zelf nog niet op vakantie geweest, dus een eerlijk antwoord kan ik je niet geven.
Maar wanneer ik dit jaar toch besluit om weg te gaan, gaat dit mede in overleg met mijn bijrijdster.
Dan hoop ik dat zij een (groot) deel van de verzorging op zich wilt nemen.
De overgebleven dagen vraag ik aan vriendinnen op dezelfde stalling.
Wanneer het in de landperiode is, staat ze toch lekker 24/7 buiten, dus dan is een controle rondje en een borsteltje al voldoende voor een korte periode.

Wanneer ze op stal staat, zorgt iig de bedrijfleider ervoor dat ze dagelijks lekker los gezet wordt (dat gebeurd nu al) en verder sta ik op vol pension dus het gaat puur om haar beweging en aandacht, want verder komt ze niks te kort wb eten en schone stal en los staan

D4J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 14:18

Wij hebben onze haflinger bij een particulier staan en doen alles zelf.
Er staan ook geen andere paarden daar.
Dus het word of hem wegbrengen naar pension of iets dergelijks.
Of vragen dat er iemand voor zorgt maar dat vind ik nogal lastig, ik weet niet wie.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:38

Er bestaan paardenhotels :) Zelf sta ik op een pensionstal en zorgt de eigenaresse van de stal voor mijn paard als ik op vakantie ben. Zij geeft hem beweging, regelt hoefsmit/da als dat nodig is.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:41

Staat je Haflinger daar dan moederziel alleen?!?

Misschien kun je, als je je vakantie plant, een oproep doen om tegen betaling je paardje bij een bokker neer te zetten?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:43

Ik had mijn haf altijd aan huis, later op een particuliere weide waar ik alles deed.

Heb een meisje van 15 met erg veel verantwoordelijkheidsgevoel die voor haar zorgt de dagen dat wij op vakantie zijn (zomers 3 weken) maar ook bv als wij een weekend weg zijn of een bruiloft hebben.

Wel heeft zij een back up aan of mijn ouders die ze altijd mag bellen als er wat is of mijn vriendin die zelf ook paarden heeft. Deze mensen mogen van mij altijd beslissen wat er met mijn paard gebeurd als het nodig is (ziek/kreupel enz).

Moet zeggen dat het echt super is gegaan de laatste jaren. Maar ja, waar vind je zo iemand. Bij ons woonde ze om de hoek en ik knijp mijn handjes er mee dicht!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:27

we hebben de paarden aan huis en het is altijd een heel gedoe om te regelen. we gaan omstebeurt op vakantie (mijn ouders, zus en ik) zodat er altijd iemand thuis is, want er zijn ook nog meer beesten dan alleen de paarden.
Mijn ouders geven ze eten en zorgen voor schone stalletjes, en mijn vriendin komt rijden en vertroetelen :)

succes met het vinden van een oplossing, ik zou hem zelf ergens tijdelijk proberen te zorgen of iemand proberen te vinden die voor hem zorgen wil, al dan niet tegen betaling. geen vriendin die het voor je wil doen?

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:01

Haflinger meenemen of je tentje naast zijn stal op zetten.
Gewoon een paardenvakantie van maken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:47

Dat werkt natuurlijk niet als je met je ouders mee op vakantie gaat bijvoorbeeld. Of lekker naar het buitenland wilt.

TS, ik ben wel heel nieuwsgierig of jouw paardenbeest nu dus alleen staat.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:25

Als ik in de zomer op vakantie ga gaat mijn haf 24 uur het land op met de opfok.
Mijn instructrice zorgt dan 2 a 3 x per week voor hem (borsteltje, longeren, beetje rijden)...

Wanneer ik op vakantie ga als het land nog is gesloten laat ik stal mijn paard iedere dag in de paddock zetten en eventueel 2x per week stapmolen erbij. Hier vraag ik ook of mijn instructrice 2 a 3x per week mijn paardje kan doen.

Ik vertrouw eerlijk gezegd niemand mijn paard toe, behalve mijn instructrice... Als zij niet kan is hij beter af met 24 uur weidegang zonder vreemde mensen die van alles van hem willen.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:36

Wij gaan jaren al niet meer op vakantie, hooguit een weekendje weg. Dan doet een vriend en verzorgster het oplossen (ik sta alleen op een stal).
Ik kan je alleen als tips geven laat je paard vakantie vieren op een stal/weiland waar vrienden/kennissen van jou staan. Hun kunnen een extra oogje in zeil houden voor je.

Ik wil dit jaar eigenlijk ook wel eens vakantiegevoel hebben, als alles gaat zoals het lukt verhuizen onze 2 jongens voor 2 weken of 1 maand naar een andere lokatie bij bos. Met de oudste ga ik mennen, de jongste gaat mee omdat ik hem niet alleen wil laten en dat ik geen zin heb om op 2 lokaties te moeten zijn.
Slapen doen we thuis :P

D4J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 20:12

Ja, onze haf staat alleen. Heeft alleen contact met paarden op de club en manege, Gamblerscup.
En we weten dat is geen ideale situatie maar voor ons is het ons eerste paardje en dat vonden we al een heel aangaan,
eerlijk gezegd. Maar het bevalt goed en waarschijnlijk komt er wel een keer een maatje voor hem.
Maar dat maakt op vakantie gaan nog moeilijker.
Een paardenvakantie, Pein28, ja dat zouden we wel willen, maar dat zit er nog niet in want 2 van de 3 dochters zijn anti-paard. |( |(
We moeten nog heel wat jaren wachten.

Wat doei schrijft heb ik dus ook wel, wie vertrouw je je paardje toe!! Eeehh mijn man en dochter :j

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:15

Dan ben ik hier uitgepraat. Zorg eerst maar eens voor de basisbehoeften van je paard, en dan weer aan je eigen genoegens als vakantie. :evaw:

Eigenwijze mensen zijn er toch, geestelijke mishandeling van je paard en dan nog zeggen dat je dat eigenlijk wel weet. Vreselijk, dat dit toegestaan wordt.

D4J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 20:24

Een beetje overdreven reactie !!!
Laatst bijgewerkt door D4J op 02-02-11 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:25

@D4J
Kan je geen kleine shetter als maatje erbij gaan zoeken?
Die zijn sober, krijgen een stevige wintervacht en zijn makkelijk te onderhouden.

D4J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 20:29

Een kleine shet is wel leuk maar daar kun je zo weinig mee.
Leuker lijkt het me dan nog een haf zodat we ook samen kunnen rijden.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:31

ik zou er idd echt wel een vriendje bij zoeken, ik heb daar ook nogal een duidelijke mening over :)
kleine shet kun je niks mee? je kan er mee wandelen, lange lijnen, vrijheidsdressuur.
zet hem voor een karretje en jullie kunnen ook samen op pad..

Mocht je eens mét paard op vakantie willen, meld je eens aan op het haflingerforum.nl

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:34

ik vind dat de evt discussie over alleen staan hier buiten staat.

Ts, is er geen clubgenoot waar je paard tegen betaling op het land kan voor een paar weken. Of andersom iemand die z'n paardje gratis bij jou wil zetten en dan de verzorging overneemt?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:34

D4J schreef:
Een beetje overdreven reactie !!!

Dat zeggen alleen de mensen die dondersgoed weten verkeerd bezig te zijn.

Helaas voor jou, dit is geestelijke mishandeling van je paard. En dat heb jij op je geweten. Doe er wat aan.

Ik ben geen zeikerd, meestal juist het "leven en laten leven" type, maar als het om dit soort dingen gaat kan ik iemand wel voor z'n r**t schoppen, echt. Dit is mishandeling, dit is precies één van de redenen dat ze met die wet bezig waren. Dat doen ze niet voor niets. Een paard hoort niet alleen te staan, een paard is een kuddedier, heeft soortgenoten (hard) nodig! Doe er wat aan.

marlies405

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:58

Als ik in de zomer op vakantie gaat, heeft m'n haflinger lekker 2,3 weekjes vrij. Staat dan lekker met z'n vriendjes op het land. Er wordt verder goed voor hem gezorgd door voeren en mesten. En dit jaar ga ik gewoon MET m'n haflinger op vakantie :D

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:07

Als ik op vakantie ga dan zorgt de staleigenaar voor mijn haflinger. Gaat altijd heel goed, hij is er heel goed voor.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:22

Ik heb ze aan huis staan en eerder deden mijn ouders dat maar nu ze wat ouder worden heb ik het geluk dat in mijn buurt een stichting gevestigd is die veel dieren opvangen en met hun heb ik een zeer goede band en ik doneer dan aan hun een bedrag en hun verzorgen dan in vakantieperiodes mijn veestapel.

Ik ben het met Gamblerscup eens dat je paardje niet alleen kan blijven staan en hoop dat je heel snel een maatje voor hem vindt.

Sanne2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:55

marlies405 schreef:
Als ik in de zomer op vakantie gaat, heeft m'n haflinger lekker 2,3 weekjes vrij. Staat dan lekker met z'n vriendjes op het land. Er wordt verder goed voor hem gezorgd door voeren en mesten. En dit jaar ga ik gewoon MET m'n haflinger op vakantie :D

Dat is helemaal toppie Marlies! Ik ga ook een week met mijn Haf op vakantie :+

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:40

Mijn kinderen waren/zijn ook antipaard toen we met de haflinger op vakantie gingen.
Heel "jammer" voor ze maar we gingen toch.
Ik ben anti pretpark, anti zwembad maar helaas voor mij als moeder heb ik daar heel wat tijd doorgebracht, en ondertussen genoten van mijn blije jongens.

Als wij met de haflinger, en de toen nog kleine kids op vakantie gingen zochten we een camping waar het paard meekon en waar wij een koets konden lenen.
's Morgens voor dag en dauw ging ik alleen onder het zadel de natuur in.
Teruggekomen paardje op het land en 's middags met man kinderen en honden op de koets, picknick mand mee stapel Donald Ducks, voetbal, en een stroomdraad om onderweg een weitje te creëren.
'k Vond pas nog foto's van onze eerste paarden vakantie.
De haflinger was nog niet betuigd, de kids en man op de mountainbikes mee o.a. door het mullie zand.
Na een uur wilde zelfs de anti paarden kids wel uitrusten op de rug van de haf.
Prachtige tochten gemaakt en de jongens die niet van paarden hielden hebben geweldige vakanties gehad.

't Is maar net wat je wilt.
En een paard en (buitenlandse) vakanties,soms moet je keuzes maken en kan je niet alles willen.
Of stuur je paard ook lekker op vakantie naar een wei met andere paarden.
Alleen wel zielig als hij na die tijd weer alleen komt te staan .....

Voor mij is nu elk uurtje bij de paarden vakantie.