lustrum in juni, ideeën voor spelletjes e.d. gezocht!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tammy_

lustrum in juni, ideeën voor spelletjes e.d. gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 12:44

in Juni vieren wij op de manege Zilfia's Hoeve ons 40-jarig jubileum, en daar hoort natuurlijk een groot feest bij. 3 dagen lang zijn gereserveerd voor spelletjes, wedstrijden en andere dingen. Nou ben ik op zoek naar leuke ideeën, om aanstaande woensdag voor te brengen tijdens de jubileumvergadering. Ik heb al een vrijheidsdressuur show geregeld, en een aantal spring parcoursen als teamspringen, speel-uw-spel en relais zullen er ook zijn. Ik wil graag eens iets anders zien dan monté draven en een pas de deux, dus kom maar op met die ideeën!! We hebben 3 hele dagen vol te plannen, met spelletjes met paard, zonder paard, alles wat je bij een lustrumfeest zou kunnen zien!
Het gaat om een grote manege met veel pensionruiters, denk dat we al gauw tegen de 100+ deelnemers aan komen, we beschikken over gigantisch veel hindernismateriaal, tonnen, binnenbak van 100x22, buitenbak van ± 80x80, weilanden, dus ruimte genoeg :)
Als je een idee hebt, graag zo duidelijk mogelijk uitleggen, een filmpje als voorbeeld mag natuurlijk ook.

DTF

Re: lustrum in juni, ideeën voor spelletjes e.d. gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:09

Je zou bijvoorbeeld een parcours uit kunnen zetten, met en zonder paard, waarin verschillende spelletjes verwerkt zitten.
Enkele ideetjes die je erin zou kunnen verwerken:
Hoefijzer gooien
Lasso werpen
Spijker poepen
Kruiwagen racen
Hooibalen stapelen
Hindernissen met paard aan de hand zoals bijv. een wip

De opdrachten zouden dan in groepjes uitgevoerd kunnen worden.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 13:13

kruiwagen racen lijkt me wel leuk, en is ook wel iets waar de paardenruiters/18+ers aan mee zouden willen doen omdat het zo ontzettend grappig is :) hindernissen met paard aan de hand is ook een goeie, denk dat ik die in een parcours stop, dus bijvoorbeeld aan de hand naar een rij emmers rennen, op de emmers lopen met paard naast je, op paard klimmen en naar een bepaald punt scheuren, dan afstappen en paard langs vlaggetjes krijgen, en als iets na 30 seconden niet lukt mag je door naar de volgende hindernis bijvoorbeeld.
bedankt voor de ideeën!! :D

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:21

Onderschat het spijker poepen niet voor de 18+ ers.
Ik heb dit al meermalen gezien en in eerste instantie hebben ze zoiets van "echt niet" maar wanneer het in een parcours verwerkt is word het lachen gieren brullen.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 13:23

haha ja dat zal wel inderdaad, kan dat er inderdaad ook nog bij doen, meestal als er een paar zijn die het doen, volgt de rest wel, stelletje schapen :+

een partijtje pony voetbal lijkt me ook leuk, de meeste manegepony's en paarden kennen dat wel omdat ze dit met de ponykampen altijd een keertje doen.

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:31

Ik weet niet of je ooit bij Hoeve Galderzicht geweest ben bij de western feesten.
Helaas zijn die er niet meer (zijn nu ridder feesten) maar daar hadden ze een hele rits met paard gerelateerde spelletjes wat voor veel lol zorgde.
Misschien dat je daar eens op kunt zoeken op google.

rosa_emmelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:34

het is misschien leuk om een baan te maken met bogen waar vlaggetjes aan hangen die je er zo af kunt trekken. 2 paarden rijden tegen elkaar in galop 1 rondje en dan wie de meeste vlaggen van de bogen heeft getrokken heeft gewonnen

ik heb het even getekend (super mislukt maar ja :P ) de streepjes zijn bogen met vlaggetjes

Afbeelding

en anders een fotospeurtocht of zo. dat er overal op de manage foto's zijn gemaakt en de mensen moeten het dan opzoeken.

succes er mee!!

Groetjes Emmelie :D

rosa_emmelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:34

oeps... 2 keer geplaatst :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:38

je zou ook aan een trailparcours kunnen denken zoals in de westernsport veel gedaan wordt, dat is best moeilijk als je dat niet gewend bent :) over/tussen/langs balkjes in diverse figuren, over een brug, door een hek, slepen van boomstam, emmer met biks van de ene ton naar de andere brengen, slalom door pionnen, sleutelgat van pionnen. Zoek maar eens op internet op trailparcours, mogelijkheden genoeg!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 19:54

dat is ook een goed idee, alleen hebben we geen hek of sleepbare boomstammen, maar de rest kunnen we best gebruiken! zat sowieso te denken aan een soort parcours met teugels aan de neusriem, omdat veel manegekinderen met dat soort spelletjes onwijs aan het bit beginnen te rukken.

ik ga het even opzoeken, en evt een plaatje ervan maken om mee te nemen! dankjewel :)

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:35

ponygymkana is ook altijd erg leuk.
http://www.bokt.nl/wiki/Gymkhana

voltige.

demonstratieshow. carroussel in thema. zou hebben wij vroeger een keer de wizzard of oss vertolkt. weet er niet meer veel van behalve dat ik als blikman op me paard zat.

puzzelrit

agility/behendigheidsparcour te paard of naast paard.

je kan ook springactiviteiten met de pony aan de hand doen. (word veel bij shetlandwedstrijden gedaan)

wat ook heel leuk was met mijn shet in england. was een springparcour met eventing achtige hindernissen op een groot weiland. dus over strobalen, boomstammen, banden etc heen springen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:09

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:56

ringsteken is ook altijd leuk!! voor de gene die niet te paard willen op fiets of op de menwagen/plattekar achter de traktor ofzo

die op de voorpagina is ook gaaf!!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 22:10

Caira, dat lijkt me echt heel gaaf, maar denk dat de meeste manegepaarden/pony's de hoeven in het zand graven en geen stap meer verzetten :') is wel iets dat ik met mijn pony wil doen, maar denk niet dat het iets word, aangezien hij bang is voor ongeveer alles :+

maar ik neem alle ideeën mee hoor, desnoods voor een andere wedstrijddag :)

visiontimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 00:31

Zo'n opblaasspringkussenpacours voor jong en oud:D
voor mensen natuurlijk.
was ene groot succes bij ons 45 jarig bestaan..

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 00:44

Wat dacht je van een Gymkhana. Edit: al eerder genoemd zag ik. :o
En anders een competitie paardenvoetbal met de paardjes die dat aandurven.

Tabitha_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 01:04

Demonstratie dameszadelrijden is ook erg leuk, misschien ook een mogelijkheid om dames zelf te laten proberen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:11

Binnen het western rijden bestaat de" trail" discipline, dit is een parcours met verschillende obstakels die moeten gepasseerd worden, voorbeelden : brug, poort, vierkant, L balken, enz.
Ga maar eens op western sites kijken daar vindt je nog meer ideeën, je kan dit parcours bereden of aan de hand doen en aanpassen aan het niveau van de ruiter.
Is erg uitdagend voor paard en ruiter.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:25

Op de manege waar ik als klein meisje heb gereden, organiseerden ze ieder jaar een puzzelcross. In het land, in de bak, in de springwei, eigenlijk overal waar je kon komen te paard, stonden er mensen met vragen of opdrachten. Zij hielden bij wat je antwoorden waren en of je de opdracht goed had uitgevoerd en 's middags werd er dan een winnaar bekend gemaakt.

Een van de vragen was altijd: hoeveel knikkers zitten er in deze pot?
In de springwei moest je over een lage hindernis springen
In de bak een figuur rijden
Uiteindelijk waren het een stuk of 10 vragen/opdrachten allemaal paard-gerelateerd.

En zo is er voor jong en oud wel wat te verzinnen.
De jongsten gingen 2 aan 2 op pad, de oudsten allemaal apart met tussenposen van een paar minuten.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:34

Erg grappig kan ook de stoelendans zijn, maar dan met paard.

Uitleg:

Er staan stoelen, bijvoorbeeld onder de x. 1 stoel minder dan dat er ruiters zijn. Ruiters rijden er in een volte omheen. Er draait muziek. Op het moment dat de muziek stopt moeten de ruiters zo snel mogelijk van het paard af, paard meenemen en op een stoel gaan zitten. 1 iemand is zonder stoel. Die is af. Ruiters stappen weer op, volgende ronde 1 stoel minder. Etc, totdat er een winnaar is.

Dit lijkt eenvoudig, maar valt vies tegen als je t moet doen, weet ik uit ervaring...
Paarden willen bijvoorbeeld ineens niet meer bij die enge stoelen in de buurt komen, iemand stijgt te fanatiek af en beland in het zand, etc.

Je kunt variatie aanbrengen, door bijvoorbeeld bij gevorderde ruiters in draf of galop rond de stoelen te rijden. Of evt. zonder zadel, is ook erg grappig...

Veel plezier in ieder geval met het FEEST en de voorpret...