Hybride auto en trailer trekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Graafmachien

Hybride auto en trailer trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 09:48

Wie kan me hier meer over vertellen...

Ik zoek een andere auto (2e hands)

Waar ik eigenlijk 't liefst een trailer mee kan trekken maar ik rijdt vooral erg veel kilometers en zoek dus een zuinige auto

Het moet een automaat zijn

De Honda Civic hybride spreekt me aan, maar ik kan nergens vinden wat die mag trekken

Heb ook gekeken naar Diesels, mondeo diesel automaat en Citroen C5 automaat

Graafmachien

Re: Hybride auto en trailer trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 09:50

okay, hybride mag niet trekken, daar ben ik al achter...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:56

Hybride auto´s mogen idd géén aanhangers achter ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:29

Wanneer je veel km maakt, is je eerste keuze een Diesel (persoonlijk zou ik LPG nemen, maar dat is mijn voorkeur). Automaat is iets persoonlijks, daar heb je ongetwijfelt redenen voor.

Om fatsoenlijk een trailer te trekken moet je zoeken in de richting van VW Passat, Ford Mondeo; dat soort spul en neem de sterkste motor die in dat model ooit geleverd is (kost wel iets maar zoektijd).
Bedenk daarnaast dat automaten soms minder mogen trekken dan de handgeschakelde versies. Check het instructieboekje voor aanschaf!!

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:35

ikke schreef:
Bedenk daarnaast dat automaten soms minder mogen trekken dan de handgeschakelde versies. Check het instructieboekje voor aanschaf!!

Instructieboekje????

Kentekenbewijs, daar moet je op kijken... Hangt in enkele gevallen af van type trekhaak en onderbouw/frame hoeveel je mag trekken met het voertuig.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:36

een zuinige trailertrekker is er niet. daar zijn ze te zwaar voor

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:36

hecowo schreef:
ikke schreef:

Instructieboekje????

Kentekenbewijs, daar moet je op kijken... Hangt in enkele gevallen af van type trekhaak en onderbouw/frame hoeveel je mag trekken met het voertuig.

Dan moet het wel in het kenteken staan. Bij wat oudere auto's is dat niet standaard het geval!

frankiej schreef:

Nou, 1:16 Diesel met 2000kg aan de haak vind ik best zuinig

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:42

frankiej schreef:

onzin
ik ken auto,s met een 1,3 motor en daar mag tot 1400 kilo achter!
auto,s zijn zuinig en ruim!

daihatsu terios!

zoek maar op mp!

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:49

Idd klopt bij oudere auto's staat het niet op het kenteken maar op een inlegvel. Is hij zelfs nog van voor die tijd dan ben je alsnog verplicht om het op het kentekenbewijs te laten vermelden. Je kan dan formulier invullen en het kentekendeel opsturen naar de RDW met gegevens van de geplaatste trekhaak, en dan zoekt de RDW uit welk aanhangergewicht je geremd en ongeremd mag meenemen.

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:52

Daihatsu terios 1,3 verbruikt 1:10,6 met een aanhanger er achter gaat dit al naar de 1:9 a 1:8.
En dat noem je zuinig??? Ja vergeleken bij een Jeep CJ5 V8 met 1:4 op LPG

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:01

hecowo schreef:
Daihatsu terios 1,3 verbruikt 1:10,6 met een aanhanger er achter gaat dit al naar de 1:9 a 1:8.

oke je hebt gelijk misschiewn niet heel zuinig maar wel suepr goedkoop in wegenbelasting en verzekering!
ik ken iemand die wekelijks ermee rijd met een lichte anderhalf paard trailer! bevalt echt super

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:06

Dat wil ik best geloven zijn meer mensen die erg tevreden zijn over de prijs/kwaliteit verhouding van de Daihatsu terios. Alleen heb ik wel bezwaar op een 1.3 motortje, deze loopt al snel op zijn tenen. Zou dan toch liever voor een iets zwaardere motor gaan aangezien hij dan vaak wel zuiniger is bij het trekken van aanhangers aangezien de motor het iets beter in de hand heeft.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:43

Heb een VW passat 1.9 TDI voor de trailer staan.
Doet het op z'n slofjes.
Met een volle tank ca 55 ltr kan ik 900 km rijden en dan heb ik 1x in de week de trailer er achter.

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:47

joyce_eddy schreef:
hecowo schreef:

oke je hebt gelijk misschiewn niet heel zuinig maar wel suepr goedkoop in wegenbelasting en verzekering!
ik ken iemand die wekelijks ermee rijd met een lichte anderhalf paard trailer! bevalt echt super

Of dat nou ook veilig is,is een tweede.Als er ook maar iets gebeurd ben je nergens met zo'n auto voor je trailer.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:23

ik ken iemand die wekelijks ermee rijd met een lichte anderhalf paard trailer! bevalt echt super[/quote]

Of dat nou ook veilig is,is een tweede.Als er ook maar iets gebeurd ben je nergens met zo'n auto voor je trailer.[/quote]

als dat zo zou zijn, waarom mag die auto dan toch 1400 kilo trekken op papier?

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:10

joyce_eddy schreef:
als dat zo zou zijn, waarom mag die auto dan toch 1400 kilo trekken op papier?

Je vergeet voor het gemak, zoals vrijwel iedereen, dat die 1400 kg 'dood' gewicht is, zoals een aanhanger bouwmateriaal.
Een paardentrailer is verre van dat. Elke keer als het paard verstapt, dan verandert de gewichtsverhouding. Als een paard het dus in z'n kop krijgt om de trailer af te breken en veel te gaan bewegen, dan ben je met een te lichte auto voor de trailer veel sneller het haasje met een slingerende combinatie dan met een zwaardere auto.
Ik heb zelf ook al eens een keer een (nog niet eens overdreven) slingerende aanhanger van +- 2,5 ton achter de auto gehad, maar toen was ik toch maar wat blij dat de auto zelf ook zo'n 2,5 ton woog.

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:38

Ja dit wordt weer typisch zo'n bokt topic waarin men weer van alles aanhaalt om gelijk te krijgen.
De discussie hangt weer geheel aan elkaar van de hypotheses: als dit, dan dat, als zus dan zo.

Ten eerste: natuurlijk is een zwaardere auto beter, geen twijfel over mogelijk, maar daar gaat het nu niet om. De vraag is of het kan. Zolang er op het papiertje staat is het wettelijk gezien mogelijk.

Ten tweede: gewicht van het trekkende voertuig heeft maar voor een klein deel invloed op de veiligheid van het geheel. Er spelen meer factoren die uiteindelijk een rol spelen in het wel of niet veilig langs de weg rijden met aanhanger n.l.: de situatie(medeweggebruikers), weersomstandigheden, fixatie van de lading, zwaartepunt, en tot slot misschien nog wel het belangrijkste, de ervaring van de chauffeur.. Dus om te stellen dat alle auto's zonder hoog eigen gewicht onveilig zijn gaat mij te ver.

Het topic gaat immers niet over welke auto het meest geschikt is, maar juist wat mogelijk is!!!!
Dus niet denken in problemen maar mogelijkheden ;)

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:27

hecowo schreef:
Ja dit wordt weer typisch zo'n bokt topic waarin men weer van alles aanhaalt om gelijk te krijgen.
De discussie hangt weer geheel aan elkaar van de hypotheses: als dit, dan dat, als zus dan zo.

Ten eerste: natuurlijk is een zwaardere auto beter, geen twijfel over mogelijk, maar daar gaat het nu niet om. De vraag is of het kan. Zolang er op het papiertje staat is het wettelijk gezien mogelijk.

Ten tweede: gewicht van het trekkende voertuig heeft maar voor een klein deel invloed op de veiligheid van het geheel. Er spelen meer factoren die uiteindelijk een rol spelen in het wel of niet veilig langs de weg rijden met aanhanger n.l.: de situatie(medeweggebruikers), weersomstandigheden, fixatie van de lading, zwaartepunt, en tot slot misschien nog wel het belangrijkste, de ervaring van de chauffeur.. Dus om te stellen dat alle auto's zonder hoog eigen gewicht onveilig zijn gaat mij te ver.

Het topic gaat immers niet over welke auto het meest geschikt is, maar juist wat mogelijk is!!!!
Dus niet denken in problemen maar mogelijkheden ;)

Als je genoeg ervaring hebt met dit soort dingen dan hoef je daar geen topic over te openen toch?
Het lijkt nu net alsof iemand op een zo goed mogelijke manier een paard wil vervoeren.
Wat op papier kan en wat wettelijk mag,is in de praktijk vaak een gevaarlijke combi
Maar ach het gaat maar om een paard.

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:45

@sabino

Stel dan direct voor om een vrachtwagen te kopen! heb hier wel eentje staan maar denk niet dat iedereen een MAN kan aanschaffen!!! Zelfs met een opel astra kan je nog wel veilig met je trailertje langs de weg. met een 4wd terios moet dat ook nog wel lukken.

Zijn we allemaal niet een beetje overdreven doem denkend? Neem aan dat we toch allemaal het beste voor ons paard voor hebben. "ach het is maar een paard" heeft niets te maken met de auto die er voor staat.
Met verstand rijden wel, en zelfs dat is nog losstaand van ervaring.

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:38

hecowo schreef:
@sabino

Stel dan direct voor om een vrachtwagen te kopen! heb hier wel eentje staan maar denk niet dat iedereen een MAN kan aanschaffen!!! Zelfs met een opel astra kan je nog wel veilig met je trailertje langs de weg. met een 4wd terios moet dat ook nog wel lukken.

Zijn we allemaal niet een beetje overdreven doem denkend? Neem aan dat we toch allemaal het beste voor ons paard voor hebben. "ach het is maar een paard" heeft niets te maken met de auto die er voor staat.

Ik heb teveel op de weg gezetten om te zien hoe gevaarlijk mensen rond rijden.
En dan heb ik het niet over ervaring maar over het technische gedeelte van wat mogelijk is.
Als het trekgewicht van de auto 1400 is zou je dus technisch 1400 moeten kunnen trekken.
Of dit zo verstandig is zou ik zo niet weten Je zit dan wel op het max.
Wanneer mensen denken dat ze er dan veilig mee omgaan moeten ze dit zelf weten.
Maar nadeel is dan wel dat ze andere weggebruikers er ook vaak mee hinderen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:54

hecowo schreef:
@sabino

Ach, beetje zoeken levert je wel een MAN op voor goed 5 mille........