poetsspullen reinigen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki_88

poetsspullen reinigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 15:59

Hoi allemaal!!

Vanwege een ziekte die bij ons op de manege heerst, zou ik graag mijn borstels willen reinigen/
Ik zou graag willen vragen hoe ik dit het beste kan doen.

alvast bedankt voor de reacties!!!

chrisje_83

Re: poetsspullen reinigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:17

Welke ziekte heerst er op de manege?
Als het iets van schurft ofzo is dan reinigen met Imaverol om het dood te maken.
Anders kun je ze gewoon reinigen met groene biotex. In een emmer lauw-warm water een beetje biotex oplossen, je borstels er een nacht in laten weken, goed uitspoelen, eventueel herhalen, en laten drogen.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:44

Ik maak mijn borstels als volgt schoon:

Ik neem een emmer water, doe er wat dettol in, dan de borstels erin.
Nachtje laten staan, volgende dag borstels eruit, afspoelen met water (dettol stinkt!)
en klaar is kees! :D

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:45

Ik maak ook altijd een mooi soppie met dettol.
Bij schimmel of mijt gaan we natuurlijk voor imaverol of sebacil.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:49

inderdaad en grote emmer met water en dettol, niet te zuinig zijn. en daar de borstels, en andere poetsspullen in laten liggen, mogen er best 2 dagen in! goed uitspoelen, de geur blijft wel nog even hangen, maar alle bacterien zijn er dan toch uit. vergeet ook dekjes en bandages/beenbescherming niet te wassen als deze bij andere paarden gebruikt zouden zijn!

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:53

Ik gooi ze in de wasmachine. Alle borstel in een oude kussenhoes, tie-rip eromheen, 90 graden en een ontsmettend wasmiddel erin.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:21

In een emmer met schoonmaakmiddel (kan ook gewoon allesreiniger zijn oid), tijdje laten weken, goed uitspoelen en dan goed laten drogen!
Je kan ze inderdaad ook in de wasmachine gooien :)

Nikki_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 14:34

ok:) bedankt voor de reacties!

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:47

Wasmachine zou ik niet zo snel voor kiezen, lijkt me niet erg goed voor je wasmachine.

Een sopje met dettol en dan lekker laten weken werkt inderdaad heel goed.
Ik maak daar zomers ook mijn stal mee schoon. Ruikt heerlijk fris en reinigt goed!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:20

na de schimmel infectie bij ons op stal heb ik ook alle borstels in de wasmachine gegooid, in een kussensloop, geen probleem en alle borstels kwamen er brandschoon uit!

Tikoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:10

Wasmachine werkt inderdaad prima , i.p.v. kussensloop kan je ook een waszak gebruiken met rits.
En 60 gr. is al genoeg om alles te doden ;-)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:16

Vraag eens aan de dierenarts waar je het beste mee kan wassen. En vergeet inderdaad de dekjes, dekens en halsters e.d. niet.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:55

halamit of imaverol.

het ligt natuurlijk ook aan de ziekte, dus vraag het anders even aan de DA. dan weet je zeker dat het goed is.

aquafan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:31

Ik was mijn poetsspullen met Dettol en laat ze dan een nachtje op de verwarming drogen. Toen er schimmel was heb ik ze in een sopje met Imaverol gewassen. Ook gebruik ik mijn poetsspullen alleen voor mijn eigen paarden. Elk paard heeft zijn eigen poetsspullen. Als er dan een keer schimmel, luis of schurft heerst hoef je niet erg bang te zijn dat het ook in je borstels zit.

Jeff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:44

Wij gebruiken vaak dettol of biotex (laatste alleen als het gewoon schoon moet). Wil ik het echt gigantisch goed ontsmetten e.d. doen we het ook wel eens met heel heet water en dan terpentine. Altijd goed laten weken en uitspoelen met heet water. Laat het zo een dag of 2 staan, en gooi er dan eens een emmer heet water bij. ;)

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:57

Ik heb pas een manegepaard gekocht en nu heeft die ook blijkbaar schimmel. Hij staat daar gestald dus we hebben hem gewassen, maar de spullen zou ik ook eens grondig willen reinigen voor ik ze terug gebruik (wel jammer, alles was net nieuw :( ) is het voor de borstels voldoende om ze in heet water te leggen met wat javel en de doeken te wassen in de wasmachine? Ik heb geen dettol hier en wil het zo snel mogelijk oplossen, want ik ga morgenvroeg naar de manege

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:59

Eerst een nachtje in de oplossing van imaverol, dat heb je zeker in huis bij een paard dat aan schimmel is behandeld, en anders in de dettol.
Vervolgens op 40 graden de hele zooi in de wasmachine; hallo ontsmette borstels!

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 17:05

Borstels doe ik in een emmer met een scheut groene zeep en heet water, door de borstels over elkaar heen te halen raak je al veel vuil kwijt. Net zolang schoon water pakken totdat je geen bruin water meer ziet.
Toen we schimmel op stal hadden gebruikte ik kokend water en een scheutje imaverol in het laatste water.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:19

Omdat dit een heel erg oud topic is wat nog op het verkeerde forumonderdeel staat hier een slotje.