Paard komt over voorstang in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PatriciaHop

Paard komt over voorstang in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 22:28

Mijn paard is laatst over de voorstang heen gesprongen met 2 benen tijdens het stil staan, gelukkig is alles goed afgelopen. Nu durf ik haar niet meer in de trailer te laten staan als we bijv. na het rijden moeten wachten op de prijsuitreiking.
Hebben jullie tips of ideeen? ik heb echt geen idee wat ik moet doen!

Eirikur

Re: Paard komt over voorstang in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:35

Hoe zet je haar vast? Gebruik je een halstertouw, of zo'n trailerketting met een plastic huls eromheen?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:37

Heb je ook hooi hangen in de trailer? Tegen het vervelen? Als ze iets te eten hebben, zijn ze vaak een stuk rustiger.

Wat EricPrast ook zegt: op welke manier zet je je paard vast? Dit kan ook uitmaken.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:38

Idd, hoe zet je haar vast?
Als je het met halstertouw doet, kun je het touw de volgende keer onder de stang door doen, en dan vast maken, dan heeft ze nie zoveel touw meer over. ;)

PatriciaHop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 22:39

Ja hooinet zat erin toen het gebeurde, ze staat aan de ene kant vast met een trailerketting en aan de andere kant met een halstertouw. en ze staat nog met een touw aan de stang vast omdat ze het al wel eens eerder probeerde maar als nog stond ze er over heen met haar benen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:42

flink kort vast zetten en hooi erin hangen
Als ze kort genoeg staat kan ze ook niet over de stang heen komen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:43

De ketting en het touw onder de stang door, en dan aan het halster vast. Als ze dan omhoog wil komen wordt ze geblokt door de stang. Dat zou er voor moeten zorgen dat ze met vier benen op de grond blijft.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:54

Die van mij heeft precies hetzelfde gedaan toen hij voor de eerste keer mee ging in de trailer. Hoe strak hij ook vast zat, hij heeft de hele boel kapot getrokken.
Uiteindelijk met veel pijn en moeite hem weer op de grond kunnen krijgen.

De keer erna toen we weer met de trailer op pad gingen, was er niks aan de hand.
Schijnbaar was het die ene keer angst voor het onbekende ofzo?

PatriciaHop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 23:21

HorseTopShop schreef:
Die van mij heeft precies hetzelfde gedaan toen hij voor de eerste keer mee ging in de trailer. Hoe strak hij ook vast zat, hij heeft de hele boel kapot getrokken.
Uiteindelijk met veel pijn en moeite hem weer op de grond kunnen krijgen.

De keer erna toen we weer met de trailer op pad gingen, was er niks aan de hand.
Schijnbaar was het die ene keer angst voor het onbekende ofzo?

Zij is veel vaker mee gegaan in de trailer, daarvoor nooit problemen gehad.. Bij onze vorige trailer heeft ze het wel eens geprobeert om er over heen te komen maar dat hadden we optijd door. bij deze trailer had ze nog nooit gedaan

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 09:30

Wat ik bedoel te zeggen is dat het misschien een reactie op angst was. Een paard komt niet voor niks over de stang heen. Er moet een aanleiding voor geweest zijn.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:18

Als je de voor stang vast kan maken door van schuifjes/ haakjes, moet je hem eens op de kop er in schuiven zodat de haakjes aan de boven kant zitten. Het is dan makkelijker om de stang los te halen ''als'' hij over de stang heen komt. Uit veiligheid bedoeld. Wij doen dit namelijk vaak bij jonge paarden die weinig tot nooit op de trailer hebben gestaan.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:24

Mijne heeft het ook 1 keer gedaan daarna nooit meer :-)

Mijn oplossing:
Trailer weggebracht en een nieuwe veiligheidsstang (op 2 punten) laten monteren
en deze 15 cm hoger laten zetten als de normale stand van de buis.
Kosten € 325,- incl btw, dus valt mee, ook incl. raampjes weer er terug in zetten na het incident :o
Verder vastzetten aan trailerkettingen opzij en 1 halstertouw voor (kort vastzetten).

banjoislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:28

heel kort vast zetten wat al gezegt is. Of de voorstang eruit halen en alleen aan de oogjes vast zetten, kan ze ook nergens overheen :)