Hoe reageert een paard op file

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maris1994

Hoe reageert een paard op file

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 14:36

Al een paar keer ben ik overdag elders wezen lessen, omdat er bij ons op stal geen externe les mogen geven. Echter moet ik zometeen 's avonds op les omdat ik overdag werk. Ik was echter benieuwd hoe paarden reageren als ze in de file komen te staan. Normaal gesproken rijden we er ongeveer 20 minuten over en het is een heel rustig paard op de trailer. Dus ben heel benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

Jolliegirl

Re: Hoe reageert een paard op file

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:37

Mijne gaat lopen mopperen naar de weggebruikers... :+

nee grapje.

Wij hebben nooit ergens wat van gemerkt als we met de trailer reden.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:38

Mijn paard heeft er over het algemeen geen problemen mee. Ik probeer altijd ruimere afstand te nemen zodat de kans op gas/rem kleiner wordt en je wat meer door kan blijven rollen. Wat vervelend kan zijn is dat er een vrachtwagen in je trailer kruipt, dat kan ze altijd aanzienlijk minder waarderen (als is dat beduidend minder het geval als ik licht in de trailer aan heb :)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:39

Dat verschilt per paard, de een blijft rustig staan de ander probeert de trailer af te breken.

maris1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 14:42

Yviertje dat stelt mij echt gerust :n Maar ik weet in iedergeval wel waar ik rekening mee moet houden.... :j
Het wordt dus zeer spannend de eerste keer!!!

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:44

Mijn merrie gaat graag mee op de trailer, en staat ook heel braaf. Maar steeds optrekken, en weer remmen, en weer optrekken en weer remmen met een file dat vind ze wel vervelend.. ( En ja, ik trek zachtjes op , en rem heel zachtjes en geleidelijk aan) . Pony daar in tegen geeft er geen drol om.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:46

die van mij vind het absoluut niet leuk, zodra je langzamer gaat rijden denkt hij dat hij er bijna is en wil hij de trailer uit.

EstherBakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:48

Yviertje schreef:
Dat verschilt per paard, de een blijft rustig staan de ander probeert de trailer af te breken.

Haha, ja of ze willen niet meer mee terug naar huis ;) Bang om weer in de file te staan :)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:48

maris1994 schreef:
Yviertje dat stelt mij echt gerust :n Maar ik weet in iedergeval wel waar ik rekening mee moet houden.... :j

Hang een hooinet op dan heeft je paard wel wat te doen mocht het langer duren dan gepland.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:50

verschilt per dier, die van mij vindt het niet erg, ik geef haar idd ook een baaltje hooi, dan vindt ze het wel goed :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:51

maris1994 schreef:

:+

Die van mij wil in de file altijd dansen en hossen. Wij proberen dan wat ruimte te houden en de auto en trailer zachtjes door te laten rollen.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:55

Dat doe ik dus ook, het vervelende is wel dat mensen vaak denken: "dat is een mooi gat! Daar ga ik in" weg gat :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:09

Die van ons worden allemaal onrustig, maar dat is overgenomen gedrag. Meestal rijden wij enkele uren op de snelweg, en als we dus moeten remmen en optrekken en bochten maken is dat voor hun het sein "wakker worden, we zijn er bijna". :+
Maar dat uit zich meer in wat schrapen, echt vervelend zijn ze niet.
Overigens gaat het hier om een vrachtwagen waar ze met 3en langs elkaar in staan, met de kop naar achteren en de kont naar de cabine. De middelste ziet eigenlijk helemaal niets, en dat is nu net miss ongeduld herself. :D

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:11

Mijn paard brak de keer dat we in de file stonden de trailer niet af. Maar hij kwam wel heel erg bezweet van de trailer. Het gaf dus wel degelijk stress bij hem.

ponyranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:05

de meeste paarden associeren trager rijden wel met 'we zijn er bijna',dus meestal gaat dit toch wel gepaard met wat stress of ongeduld.
hier proberen we altijd file(uren) te vermijden,of zelfs gewoon om te rijden.
aangenamer voor ons en de paardjes,want niets zo vervelend als in de auto zitten,in de file,terwijl je paard de trailer probeert te slopen uit ongeduld...

evasaegerman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:17

Hallo
wij bieden de paardentaxi aan in Belgie en Nederland en rijden dus vaak met verschillende paarden rond.
Sommige paarden maken helemala niets van stilstaan in de file, anderen beginnen meteen te stampen.
Het hangt er van af of je paard de associatie legt "stilstaan = van de trailer" mogen, heeft gelegd.
Tip: haal niet meteen je paard van de trailer als je aangekomen bent, zo leert je paard stilstaan met de trailer.

maris1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 17:00

evasaegerman schreef:
Hallo
wij bieden de paardentaxi aan in Belgie en Nederland en rijden dus vaak met verschillende paarden rond.
Sommige paarden maken helemala niets van stilstaan in de file, anderen beginnen meteen te stampen.
Het hangt er van af of je paard de associatie legt "stilstaan = van de trailer" mogen, heeft gelegd.
Tip: haal niet meteen je paard van de trailer als je aangekomen bent, zo leert je paard stilstaan met de trailer.

Dat is een slimme tip... ga ik zeker uitproberen.. Ik heb dus geen flauw benul hoe zij zal reageren. Ik kan wel omrijden (dus binnendoor) maar ja daar kom ik weer veel stoplichten tegen en ook daar is het vrij druk aangezien mensen toch de file proberen te omzeilen!

Bedankt voor jullie tips en verhalen!

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:03

quote="evasaegerman"]
[/quote]

Die heb ik ook altijd geleerd en daarom is het paardje rustiger ook als ik aan kom en hij niet meteen zijn deurtje opengedaan krijgt.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:20

Die van ons staan niet anders te kijken met of zonder file.
Alleen als ik bijna thuis kom, dan begint de ruin te sodemieteren. Ik weet niet hoe hij dat weet. Als het pikdonker is zie je door die trailerraampjes ook niks meer, maar misschien ruikt hij het ofzo. Maakt ook niks uit van welke kant we af komen.
Maar file, nee. Daar doen ze niet anders bij.

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:00

Hoe een paard reageert kan per dier erg verschillen.. hoe die van mij op de trailer staat in de file wil je niet weten... Die trapt net zolang totdat de auto achter haar 'weg is'. Al van alles geprobeerd, maar niets helpt. Dus mocht iemand dat nog eens op kunnen lossen, ontvang ik heel erg graag een pb ;-)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:51

Die van ons weten precies de weg naar huis, maakt niet uit van welke kant we komen, de bochtjes en de drempels herkennen ze gewoon. :j
En wij laden nooit direct uit op wedstrijd, ooit moeten we nog 4 uur wachten voordat we de eerste keer mogen en al die tijd blijven ze op de vrachtwagen staan. Alleen associeren ze remmen/optrekken met niet meer snelweg en bijna er zijn, dat betekend klep open en mooi riant zicht naar buiten. :)

RedZone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:54

Gewoon proberen, je merkt vanzelf wel hoe jouw paard reageert.
Elk paard reageert weer anders.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:54

Het verschild per paard over het algemeen zijn ze hier wel redelijk rustig niet als een bezetenen gaa remmen of gassen

Volgens mij mag je met trailer de politie bellen en dan word je uit de file gehaald

RedZone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:55

De politie bellen, daar heb ik nog nooit van gehoord! Oftewel dan mag je onder begeleiding over de vluchtstrook langs de file?
daar moet ik het fijne van weten!

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:56

Ik heb ook de ervaring dat het per paard verschilt, sommige maken er niets van, sommige gaan kappen, sommige doen de rumba sommige breken de trailer zowat af. Het grappigste dier wat we ooit in de trailer hebben gehad kon wel een sticker op zijn kont plakken I LOVE FILE dan stond hij heerlijk ontspannen plukjes hooi te eten uit het raampje te kijken, zodra we boven de 60 km p/u kwamen werd er protest gevoerd en was stilstaan geen optie meer :P