kentekenbewijs moet naar RDW, mag ik met de trailer rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

kentekenbewijs moet naar RDW, mag ik met de trailer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 21:18

Ik ga maandag een trailer kopen, maar hij moet worden teruggekeurd, wil ik met mijn auto met B-rijbewijs ermee mogen rijden. Nu kan ik hem niet eerder terug laten keuren dan wanneer hij ook werkelijk op mijn naam staat, maar dan moet ik de kentekenpapieren afgeven bij de RDW. Hij hoeft overigens niet echt gekeurd te worden, het is puur formulierenkwestie. Het kan dan ook 2 weken (dacht ik) duren voordat ik ze terugkrijg met het nieuwe gewicht. De vraag is, mag de trailer bij de weg als de kentekenpapieren bij de RDW zijn? (ik breng ze er persoonlijk langs maandag of dinsdag). Ik neem aan dat de RDW kan bevestigen dat zij ze hebben als de politie iets zou willen controleren?

Margreet

Re: kentekenbewijs moet naar RDW, mag ik met de trailer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:01

Even een ontvangstbewijsje vragen bij de RDW.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:04

Zonder papieren mag je officieel niet de weg op.
Je kunt (bij controle) hier een boete voor krijgen.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:08

Controle voor Rdw .. Dus de politie heeft hier nietzoveel mee te make

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 23:34

Okey, ja ik woon dichtbij Veendam, waar de RDW zit, dus ik kan daar wel een ontvangstbevestiging vragen neem ik aan. Dan zal het toch denk ik niet zo gek lopen dat ze daar niks mee doen, mocht ik gecontroleerd worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:36

Je moet officieel je papieren bij je hebben, dus als ze willen kunnen ze je bekeuren.
Dit ook bij mijn man gebeurd toen zijn autopapieren waren gestolen.
Hij had de aangifte van de politie en de aanvraag van de nieuwe papieren van het RDW bij zich en toch kreeg hij een boete.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:37

kun je niet even een kopie er van maken?Is niet geldig misschien maar dan heb je in iedergeval iets bij je.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:39

Bij mij moest het aanhangwagengewicht op de papieren van mijn auto gezet worden. Ingeleverd bij de RDW en daar kreeg ik een formulier mee waar ik gewoon mee mocht rijden

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:45

Zolang de papieren bij de RDW zijn, kun jij op de weg nog niet aantonen dat je trailer teruggekeurd is en je dus legaal met je combinatie op de weg zit toch?

Wat dat betreft denk ik dat je totdat je de papieren met nieuw gewicht terug in je bezit hebt dus eigenlijk in overtreding bent. Maar helemaal zeker weten doe ik het ook niet..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 00:09

yvonnedv schreef:
Bij mij moest het aanhangwagengewicht op de papieren van mijn auto gezet worden. Ingeleverd bij de RDW en daar kreeg ik een formulier mee waar ik gewoon mee mocht rijden

Natuurlijk mag je ermee rijden... maar het geen officieel kentekenbewijs en kun je beboet worden.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 00:16

Brainless schreef:
yvonnedv schreef:

Natuurlijk mag je ermee rijden... maar het geen officieel kentekenbewijs en kun je beboet worden.

Volgens de RDW treed dat formulier in plaats van het kentekenbewijs

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 09:42

Heb even terug het kenteken van mijn auto ook op moeten sturen naar de RDW vanwege een aanpassing.
Ze zeiden er uitdrukkelijk bij dat ik (ondanks de kopie van het ktkbewijs) dat er bekeurd kan worden. Wettelijk gezien moet je de originele papieren bij je hebben. Ligt dus net aan de agent die je staande houdt wat hij of zij doet. Zitten ze nog niet aan hun bonnenquota den tel er maar ;)

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:04

Voor zover ik weet is je trailer niet eerder terug gekeurd dan wanneer je het kentekenbewijs kunt tonen.
Toch nog 2 weken geduld hebben dus. ;)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:12

Brainless schreef:
Je moet officieel je papieren bij je hebben, dus als ze willen kunnen ze je bekeuren.
Hij had de aangifte van de politie en de aanvraag van de nieuwe papieren van het RDW bij zich en toch kreeg hij een boete.

Sorry dit klopt echt niet?. Met een bewijs van aangifte moet je gewoon kunnen rijden.

Zou betekenen dat als je rijbewijs en papieren zijn gestolen je al die tijd geen auto kan rijden.

Zorg gewoon altij dat je ene kopie in bezit hebt zodat ze in iedergeval het gewicht van de trailer kunnen zien.

@ts
kunnen ze dit niet gelijk bij RDW doen?. Moet dit is 2 weken duren?.

Trouwens je mag pas met de trailer rijden als de papieren in orde zijn zolang hij niet teruggewogen is mag je de combinatie niet rijden lijkt mij.
Tja mijn voorkeur zou gaan naar het halen van je E toch fijn bij nood sitauties hoe te handelen.

Ene waarom vraag je deze vraag niet aan het RDW?. Die moeten dit weten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:18

Prisca schreef:
Brainless schreef:

Sorry dit klopt echt niet?. Met een bewijs van aangifte moet je gewoon kunnen rijden.

Zou betekenen dat als je rijbewijs en papieren zijn gestolen je al die tijd geen auto kan rijden.

Zorg gewoon altij dat je ene kopie in bezit hebt zodat ze in iedergeval het gewicht van de trailer kunnen zien.

@ts
kunnen ze dit niet gelijk bij RDW doen?. Moet dit is 2 weken duren?.

Trouwens je mag pas met de trailer rijden als de papieren in orde zijn zolang hij niet teruggewogen is mag je de combinatie niet rijden lijkt mij.
Tja mijn voorkeur zou gaan naar het halen van je E toch fijn bij nood sitauties hoe te handelen.

Ene waarom vraag je deze vraag niet aan het RDW?. Die moeten dit weten.

Klopt!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 11:14

Ik heb bewust gekozen voor een lichte trailer, waarmee ik dan na terugkeuren sowieso met B-rijbewijs mag rijden, simpelweg omdat ik zo een vreselijke examenvrees heb, dat ik daardoor waarschijnlijk mn E niet zou halen (niet in 1x). Ik heb mijn rijbewijs door mijn rotzenuwen ook pas in 5 keer gehaald, terwijl mijn rij-instructeur meerdere keren heeft gezegd, hgoh meid, ik snap niet dat je zakt, want ik kan je toch niks meer leren, je rijdt gewoon goed. Ik verpruts het gewoon op een examen. Juist omdat financieel het ook allemaal niet zo makkelijk gaat, heb ik dan nog meer druk op me om het in 1x te MOETEN halen, omdat er anders veel meer kosten bij komen.

Daarom heb ik besloten om voor deze combinatie te gaan, waarbij ik toch gewoon op een legale manier met mijn paard van a naar b en terug kan. Ik ben dan ook heeeeeeeel blij dat dit straks gewoon mogelijk is na zo lang zoeken en piekeren en doen.

Ik ben meer dan een jaar aan het denken geweest wat slim is en waar ik me goed bij voel en dit is het geworden. Echt weloverwogen keuze dus.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:06

maar feit blijft dat als je er nu mee gaat rijden zonder geldig kenteken bewijs de trailer nog steeds te zwaar is op papier om er met B mee te mogen rijden.....
Ik zou het risico niet nemen, boetegeld is zonde geld, kan er niet even iemand anders voor je rijden wel met E?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 18:22

Jawel, dat is het probleem ook niet.. ik vroeg me gewoon af of hij bij de weg mag als het kentekenbewijs nog bij de RDW is, het ging er niet om of ik er zelf mee mocht rijden ;). Dat geduld kan ik nog wel even opbrengen na toch al zo lang wachten. Maar ik weet ook niet hoe snel het gaat als ik de papieren persoonlijk langsbreng en contant aan de balie betaal.. of ze het dan meteen in orde maken of dat niet?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:00

zoals al eerder geopperd is zou ik gewoon even bellen naar de RDW dan weet je alles

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:08

Vriend van mijn dochter zijn rijbewijs etc zijn onlangs gestolen. Aangifte gedaan etc. Mag niet rijden zolang hij niet over de nieuwe juiste papieren beschikt. Hij rijdt wel, maar loopt het risico dat ie een bon krijgt voor het niet kunnen tonen van zijn rijbewijs en kentekenbewijs. Ook als je ze thuis hebt liggen en je rijdt, kun je een bon krijgen als je aangehouden wordt. Tis nu éénmaal zo.